Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Jelske

Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 18:35

_Jelske schreef:
Goedemorgen!

Enkele dagen geleden kwam ik dit topic op het spoor en had ik mij voorgenomen om mij ook aan te melden zodra ik daar even gelegenheid voor had. Ik heb hier goed over na moeten denken, te meer omdat mijn merrie (Jelske) nogal een rugzak en pittig jaar achter de rug heeft en ik er niet op zit te wachten dat mensen de vorige eigenaar door het slijk halen ofwel ongefundeerde conclusies trekken.

Om die reden dan ook besloten mij aan te melden met een beetje achtergrondinformatie.

Afgelopen juni heb ik mijn eerste eigen paarden gekocht. Twee friese merries (moeder met dochter). Merrie kende ik al een paar jaar en heb ik vanaf moment één een enorme klik mee gehad. Vorige eigenaar had meegedaan met de Belgische "ik verstrek" en bij stom toeval ben ik daar met twee vriendinnen een keer geweest om een weekend te gaan paardrijden. Hele fijne merrie, betrouwbaar, werkwillig en een enorme drive om het goed te doen.

Afgelopen 2,5 jaar heeft ze niet intensief gewerkt en is het meeste van haar tijd gaan zitten in haar laatste twee veulens. Haar vorige dracht heeft ze redelijk zonder problemen doorstaan, alhoewel ik vermoed dat ze toen al beter ondersteund had kunnen worden in haar voeding (al dan niet met krachtvoer). Na haar vorige dracht is ze tijdens de veulenhengstigheid direct weer geïnsemineerd. In die periode had ze weinig conditie en/of bespiering en dat is ook niet verder opgepakt om haar zo goed mogelijk door haar dracht heen te helpen.

Tijdens haar laatste dracht is ze wederom minimaal ondersteund op het gebied van voerbeleid of training. Een en ander heeft ertoe geleid dat ze een verminderde weerstand had. Ze heeft vervolgens een virus opgelopen en heeft met flinke koorts gestaan. Dientengevolge is ze ingevallen en dat heeft ze tijdens die dracht niet (voldoende) meer in kunnen halen. Inmiddels is gebleken dat ze bovendien een enorm groot veulen droeg, waardoor de bevalling met grof geweld en veel hulp is verlopen. Veulen is overigens volkomen gezond ter wereld gekomen.

Anderhalve week na de geboorte van haar laatste veulen (Tjitske) heb ik ze opgehaald. Vanaf daar is onze reis pas echt begonnen.

Voor Jelske heb ik doelen opgesteld en gesorteerd op prioriteit.

Prioriteit
    - Op gezond gewicht komen;
    - De juiste bespiering ontwikkelen door training, zodat ze weer goed in haar lijf gaat zitten.

Vrijblijvende doelen
    - terug onder het zadel;
    - IBOP lopen bij het KFPS voor (hopelijk) een predikaat;
    - naar het Z (dressuur) rijden voor haar sportpredikaat;
    - lekker op buitenritten;
    - mijn vriend leren paardrijden op/met Jelske (vanwege de vertrouwensband).

Voor Tjitske zijn de doelen heel eenvoudig. Zij moet de komende maanden gespeend worden en we zijn aan de lopende band druk bezig met haar basisopvoeding. Waar momenteel aan gewerkt wordt;
    - braaf zijn aan de hand;
    - braad zijn in de hand (voetje geven, poetsen, vast-/stil staan);
    - gespeend worden.

[ [url=m/un9luV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mUPs53.jpg]Afbeelding[/url] ]

Poosje weinig gepost, maar wel hard gewerkt! Ik dacht, ik doe eens een update :)

Jels gaat heel lekker, haar gewicht gaat nu echt de goede kant op, evenals haar conditie/bespiering. Zo goed zelfs dat donderdag de zadelmaker komt. Na bijna een jaar revalideren lijkt het alsof we eindelijk zicht hebben om weer op pad te kunnen. Voelt als een enorme mijlpaal.

Tjitske gaat ook al heel lekker. Aan de hand is ze bijzonder braaf, kunnen ook vrij eenvoudig dekentje op/af doen bijvoorbeeld als het weer wat al te slecht is. Bovendien is ze sinds begin maart van Jelske af en staat ze op een aparte weide met een stel pony's en dat gaat harstikke goed.
Vast-/stil staan vindt ze geen enkel probleem en (mij) een voetje geven ook niet. Echter, wanneer er door iemand anders een voetje wordt gevraagd en ze vindt het allemaal wat te rap gaan/spannend, wil ze nog wel eens uithalen... :\ Nog geen idee hoe ik hier een mouw aan ga passen. Vooralsnog besteedt de hoefsmid er met ieder bezoek weer wat aandacht aan. Ze zal er toch maar beter snel aan kunnen wennen.

marley93

Berichten: 6050
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:11

Leuke updates! :D

LienC, wat leuk dat het wandelen zo goed ging. Een treinspoor, molen en veel verkeer klinkt inderdaad als een uitdaging, maar gaaf dat Wilano het zo dapper deed! Hopelijk zijn de foto's gelukt.

Nessinator, wat ruk, Covid -O- . Hopelijk heb je er niet al teveel restklachten aan overgehouden. Ik kan me voorstellen dat dat roet in het eten gooit, zeker voor hardlopen.

Jelske, Wat zal dat motiveren zeg, dat de zadelmaker kan komen! Dat heeft betrekking op één van je vrijblijvende doelen dan, toch? Dat zou super zijn!

Hier gaat het ook lekker. Twee keer achtereen niet kunnen oefenen met de trailer, en gisteren stond Santos ineens met beide achterbenen op de klep en zijn voorbenen in de trailer! :wow: Hij had het zelf ook niet helemaal verwacht geloof ik, want hij bleef nog geen 5 seconden staan. Gelukkig is hij wel voorzichtig met de klep af gaan, dat doet 'ie van zichzelf best gecontroleerd.

Het longeren gaat zo goed dat ik van de week mijn instructrice ga appen om iets in te plannen voor een start met lange lijnen. Ik kijk daar aan de ene kant heel erg naar uit omdat het volgens mij ontzettend veel voordelen biedt en ook nog eens een fijne variatie binnen de training is, aan de andere kant vind ik het spannend omdat het voor zowel Santos als mij nieuw is. Maar ik heb vertrouwen in m'n instructrice. :D

_Jelske

Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:38

Ja, klopt! Het is een vrijblijvend doel, wat erg dichtbij lijkt te komen. Aanvankelijk zal ze de komende tijd vooral met het zadel op velo Geers worden. Het bekken is nog niet in staat de belasting van een ruiter te dragen, maar het is in ieder geval al een hele stap in de richting. :)

Dubbele longe - mits op de goede manier gebruikt - ben ik een groot voorstander van. Jelske wordt in principe voornamelijk aan de dubbele longe getraind en puur omdat ik haar daarmee heel precies kan stimuleren om over de rug te lopen, het achter been te activeren, ronder in kan stellen waar nodig en het binnen achterbeen goed kan controleren. Ook voor jonge, onbeleerde paarden is het een mooi middel om eerst het juiste lichaamsgebruik aan te leren en dan pas de ruiter te introduceren met als bijkomend voordeel dat de teugelhulpen dan al zijn bevestigd.

san4nie
Berichten: 3588
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:08

Het is weer stil hier.
Hoe gaat het met de doelen?

Hier goed! Gister onze eerste wedstrijd gehad en meteen 2 winstpunten gereden. :D
- officiële wedstrijd starten
- balkjes les
- buitenrit
- neckrope / zonder zadel rijden
Dus deels aanvullen nu:
- maandelijks balkjes les
- 10 winstpunten in de B

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:43

Aaaah, zo knap! Mooi debuut! *\o/*

LienC schreef:
April:
- Voetjes deel 2
- Fotoshoot (10-04)
- Wandelen

- Dressuurles [1/2]
- Trailerles [0/?]


Hier gaat het wat minder hard..
Maar; we hebben ruim een uur gewandeld (en hij was super braaf!!!).
En met les bezig geweest met lange lijnen, weer iets nieuws *D

Celebi
Berichten: 3863
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:00

Ik ben ook weer een tijdje afwezig geweest hier. Dus maar een update voor de tussentijdse doelen voor de trailer:

Verlichting trailer vervangen:
Gedaan, de knipperlichten werken weer naar behoren! Maar nu bleek één achterlicht weer niet te werken. Dus nu kan ik alleen overdag met goed weer en dus zonder verlichting rijden. Moet dus snel gemaakt worden voor de Veluwe! 8)7

Vaker de grote auto pakken voor dagelijks gebruik om daar wat meer vertrouwd mee te raken:
Gelukt, auto rijdt heerlijk!

Met de trailer een paar keer naar stal rijden ter gewenning voor mij en om te oefenen met laden:
Check! Twee keer gedaan nu, hopelijk de komende weekenden weer. Pony laadt nog prima. Keren op het erf gaat ook goed. 8-)

Eventueel alvast een keer richting de Veluwe rijden met de grote auto voor extra ervaring en een vertrouwder gevoel als we weg gaan:
Nog niet gedaan, wil ik wel graag nog doen maar of dat nog lukt is een tweede. Het is zulk slecht weer elke keer voor een dagje heide met de hond..


Anyhow, best een goede score! Qua buitenrijden opbouwen gaat het ook steeds beter. Helaas nog niet zo als had gemoeten. Het weer is daar echt vreselijk voor. Veel te nat en heel veel wind elke keer. Ook het lessen in de bak staat nu in een stop doordat mijn stalgenoten niet meer willen meedoen met lessen en het nu ook heel lastig gaat doordat de kudde op het land staat en mijn paard helemaal in paniek is alleen op het erf. Kan moeilijk dan gaan rijden in de bak. Hopelijk trekt dat weg voordat ik naar de Veluwe ga. :(

marley93

Berichten: 6050
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:11

Ja, ik doe ook nog mee! :j

San4nie Gefeliciteerd met je winstpunten, lekker gevoel zo op je eerste wedstrijd! :D

LienC Heerlijk zo lang wandelen! Dat mis ik wel het meest denk ik, mijn ruin heeft mega verlatingsangst en kan het terrein niet af zonder helemaal in de paniek te schieten. We werken eraan maar het gaat verschrikkelijk langzaam. -O-

Celebi Lekker productief geweest zo te zien! :)) Jij hebt er ook één met verlatingsangst dus, lastig. Het kan zo ontmoedigend werken. Wat lastig dat je stalgenoten niet meer willen meedoen. Zijn ze echt helemaal niet meer te porren?

Mijn doelen van april:

Citaat:
Doelen april
~ Starten met lange lijnen (als het longeren goed blijft gaan).
~ Vier voeten op de klep/deels in de trailer staan.
✅ Longeren/grondwerken weer eens zonder draadje ertussen proberen.
~ Target oefenen.
~ Met 2 voeten op de stationaire target blijven staan (IKEA gymmat).


Um... Ik weet niet wat er precies is misgegaan. :+ De '~' betekenen niet perse dat ik het niet gehaald heb, maar meer dat ik het niet zo consequent heb gedaan en er dus niet echt stappen vooruit in zijn gegaan. Wat betreft de trailer: Santos heeft één keer tot zijn eigen schrik (helemaal zelf, zonder enige aansporing behalve meelopen) met zijn voorvoeten in de trailer gestaan en zijn achtervoeten op de klep. Daar was hij zo van ontdaan dat hij tot nu toe niet meer met meer dan twee voeten op de klep heeft gestaan. :Y) Iets met twee stappen vooruit, één achteruit, zullen we maar zeggen.

Verder is de vliegenspray prompt weer doodeng. Ik vermoed dat ik toch te snel ben gegaan met die training, en daarna heb ik het ook niet meer onderhouden. Ik dacht er pas weer aan toen ik weer knutjes zag, wat echt iets van drie weken later was. En toen hadden we dus weer paniek.

De hoefsmid ging super, alleen toen rechtsachter nog bijgevijld moest worden, besloot Santos dat het klaar was en hupste op 3 benen richting paddock. De smid hield even te lang vast voor Santos zijn smaak, en sindsdien is rechtsachter drama om op te pakken. Hij loopt er overigens prima mee, maar laat het nou net de voet zijn waar een beetje rotstraal in zit wat behandeld moet worden. Daarmee zijn we dus aan het oefenen met clickertraining, zodat Santos er weer vertrouwen in krijgt. En de volgende keer zal ik de hoefsmid vragen om door te werken in plaats van steeds vijf minuten tussen elke handeling pauze te houden zodat hij zijn verhaal kan vertellen. We zien die paarden elke keer zowat met hun ogen rollen. :')

En mijn eerste log/dagboek voor Santos is vol! Ik ben nog nooit zo consistent geweest in een verslag van de dag bij te houden voor een paard. Dit topic heeft daar echt bij geholpen!

Goed, de doelen voor deze maand. Ik heb ze wat uitgebreider opgeschreven voor mezelf, zodat ik ook weet waar ik nou precies naartoe werk.

Citaat:
Doelen mei
- De volgende keer dat de Hoefsmid komt (12-6), kan Santos rustig in zijn eentje zijn hoeven laten bekappen. (Met name rechtsachter.) Hier gaan we elke dag op oefenen.
- We gaan werken aan Santos zijn verlatingsangst vanuit stal naar de paddock; dit doen we door het alleen naar buiten gaan steeds (letterlijk) een stapje uit te breiden.
- We gaan minstens 10x de target oefenen in de paddock met een draadje tussen hem en zijn maatjes, met als doel dat hij niet meer naar de target hapt maar alleen nog aanraakt met zijn lippen op elkaar.
- Terug naar 3 of meer voeten op de klep van de trailer.
- Rotstraal onder controle krijgen.
- Vliegenspray oefenen (stappenplan hiervoor staat in logboek januari-april).
- Kijken of we aan propere balken kunnen komen voor grondwerk.
Laatst bijgewerkt door marley93 op 02-05-23 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3863
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:14

Ja heel lastig! Ben flink bezig met de ESDR therapie, maar het zit diep geworteld. Mij stalgenoten hebben allemaal een eigen goede reden: financieel krap, andere instructeur, blessure of gewoonweg geen tijd. Toch maar weer eens een balletje opgooien of er echt niemand is. :+

marley93

Berichten: 6050
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:34

Oh ja die therapie herinner ik me nu je het zegt! Het is vaak een trauma uit de veulentijd, van wat ik heb gelezen, wanneer veulens heel abrupt van de moeder worden gehaald. Of, zoals ik bij Santos vermoed, enorm vaak verhuisd zijn.

Celebi
Berichten: 3863
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:55

In mijn geval al vanaf jongs af aan op 1 plek in een vrij stabiele kudde geleefd en altijd buitenritten gemaakt in grote groepen. Daar vond hij gescheiden dan van de kudde al niet heel grappig, maar na zijn verhuizing naar Nederland is het wellicht wel een tikkeltje erger geworden ja. Niet heel gek ook.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:31

Zo, moest even de tijd vinden om achter de pc te klimmen hoor.. Even een recap (de recap video van april moet ik nog maken).

Citaat:
Doelen voor april:
- Hersenwerk cursus met Azu verder af maken
- Inparkeren verder oefenen
- Azu leren voetballen
- Zijn mond kunnen aanraken/vasthouden zonder gestaak



- Hersenwerk cursus met Azu verder af maken
Toevallig maandag de les gehad (was verplaats wegens werkzaamheden op stal) en aankomende week ga ik met de online modules verder. Echt super leuk, ben blij dat ik de cursus doe!

Afbeelding
Afbeelding

- Inparkeren verder oefenen
Heb het nog enkele keren geoefend, maar door de velen andere dingen die gepland stonden had ik een beetje tijd tekort. Hier gaan we gewoon lekker mee verder aankomende maanden!

- Azu leren voetballen
Ronaldo? Cruijff? van Persie? Nooit van gehoord, ik ben Azumar fan! {:}



- Zijn mond kunnen aanraken/vasthouden zonder gestaak
Hier heb ik eigenlijk niet mee geoefend. Wel ben ik begonnen met een bitje introduceren. Dus dat helpt heir in natuurlijk ook mee!


Een weer-afhankelijk doel was het lichaam afspoelen. Dat moet hij natuurlijk ook leren!
Nou, dat ging súper goed hoor! _/-\o_


Citaat:
Doelen voor mei:
- Clinic van Bo Kasbergen overleven! :):)
- Nog een (paar) keer helemaal afspoelen/wassen
- Bitje verder introduceren
- Inparkeren meer bevestigen
- Met de longeersingel/dubbele lijnen verder oefenen in de les
- Online modules hersenwerk afronden



Wat een hoop doelen! En met het mooie, warmere weer in aantocht heb ik ook gelijk zóveel meer leuke ideeën. Het op stal zijn met een zonnetje vind ik zo lekker. Kast opruimen, kijken naar de paarden buiten, kruiden plukken. Ik lijk wel een hippie!! :') :P
Ik ben ook benieuwd hoe Azu het op de trailer doet want 21 mei hebben wij een clinic. Gewoon een clinic grondwerk om te kijken hoe het gaat op vreemd terrein. Lijkt me een goede introductie en hebben daar een stalletje zodat hij lekker rustig kan eten tussendoor. Maar ik ben nu al helemaal LOCO! 8)7 :+

@san4nie, Gefeliciteerd! Netjes hoor!

@LienC, super leuk! Daar zijn wij nu ook mee bezig.

@Celebi, goed bezig! Mooie, gerichte doelen lijkt mij! ESDR is wel echt een wonder methode. Ik heb zelf EMDR gehad en onbewust heeft dat zoveel verwerkt.

@marley93, herkenbaar, die angst. Ik ga dat binnenkort oefenen met water in een fles als het net zo lekker weer wordt als vandaag.
Wat gebeurt er als die vijf minuten kletspauze wordt gehouden? Die van mij blijft juist het rustigste als hij de tijd neemt en alles tussendoor neerzet en even gewoon hier en daar kriebelt of met mijn moeder kletst. Clickertraining lijkt me een goeie, heb ik ook gebruikt (en gebruik ik nog sporadisch) voor hoeven optillen bij mezelf en de smid.

marley93

Berichten: 6050
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 16:20

@AlwaysH leuke filmpjes weer! Ik ben je inmiddels ook begonnen te volgen op insta, leuk om te zien. :D Superleuk hoe enthousiast hij wordt van die bal!
Hier wordt door de hoefsmid helemaal niks gedaan in die tijd tussendoor, die praat dan gewoon met ons en San staat ernaast met vier voeten op de grond. Alleen kan hij daar juist slecht tegen. Ik oefen met hem ook gewoon wandelen en netjes stilstaan, en dat vind hij me toch een partij moeilijk. Het gaat al stukken beter, maar hij heeft toch een beetje een permanente peper in zijn reet. :') De vorige keer heeft hij het ook echt super gedaan, alleen zijn geduld raakt toch een keer op.
Moet zeggen dat het vanochtend al makkelijker ging, het oppakken rechtsachter, dus dat is fijn.

nessinator
Berichten: 1801
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 21:46

AlwaysH, wat heerlijk om jullie met zo veel lol bezig te zien!
Celebi, dat klinkt als mooie trailervoortgang voor jezelf! Veel plezier op de Veluwe! Jammer dat hij alleen zijn zo moeilijk vindt. Ga je alleen rijden op de Veluwe of in een groepje?
Marley93, Soms heb je van die maanden, dat alles slechter lijkt te gaan. Maar je bent wel lekker bezig! En wat fijn dat het topic je helpt om bezig te blijven!
LienC, wat fijn dat jullie zo lekker aan de wandel zijn geweest!
San4nie, gefeliciteerd met je winstpunten!

nessinator schreef:
Doelen april
Stinky
1. Opleidingsweekend: veel oefenen en opsteken
2. Wandelbootcamp: 3 dagen op vreemd terrein met andere, vreemde paarden aan de wandel. Mijn doel is om hem ontspannen bij mij te houden.
3. Grondwerkchallenge bijna inlever-klaar

Sandy
1. Oefenen met de trailer
2. Minstens 3x wandelen

Madelief
1. Vertroetelen
2. Ontspanning doorvragen
3. Zadel weer introduceren

Stinky deed het heel goed deze maand. We hebben een opleidingsweekend gehad en we zijn op wandelbootcamp geweest, en daar hebben we veel van opgestoken. Ik weet nu ook welke dingen ik niet consequent in ben, waardoor de oefeningen nu ook beter gaan.
Sandy is lekker mee geweest wandelen. Ze gaat nu ook steeds mee naar de dierenarts, want Madelief heeft haar steun nodig, en dat werkt echt als een tierelier. We hebben ook een keer met de trailer geoefend en dat ging alweer een stukje beter dan de laatste keer. Het scheelt wel echt dat ik het met de instelling doe dat ze toch niet meer mee hoeft, dat ik het alleen doen om er zelf van te leren.
Madelief is echt super knuffelig, erg aanhankelijk en algemeen vrolijk. Ze is echt een genot om mee te nemen, maar als ik met Stinky's zadel langsloop komen we nog niet verder dan snuffelen en dat is helemaal prima. We hebben de tijd!

Doelen mei
Stinky
1. Challenge inleveren
2. Opleidingsweekend 2
3. Hardlopen weer oppakken: 10 zuivere minuten
4. Ontspannen met zadel op; mogelijk weer opstijgen

Sandy
1. 5x wandelen (hoewel we wel 2 weken vakantie hebben)
2. Met lange-lijnenwerk wat souplesse terugkrijgen
3. Trailertraining

Madelief
1. Laatste check
2. Meer ontspanning
3. Lekker aan de wandel
4. Door middel van clickertraining het inparkeren aanleren

Celebi
Berichten: 3863
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:41

@nessinator dankjewel! Ik ga met een ander paard. Alleen gaat echt niet haha. Is wel mijn doel ooit om hem samen met een mountainbike op de trailer te zetten en dan samen met mijn vriend een weekendje weg. Een mens mag dromen toch? :')

Wel spannend, want dit is de eerste keer een weekendje weg met een onbekend paard (van een andere stal). Wel samen op de trailer, maar mijn paard heeft dus geen extra vertrouwen van een bekend vriendje dit keer. Benieuwd hoeveel ik daarvan ga merken..

Lieser
Berichten: 1582
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 18:58

Hier is het weideseizoen begonnen. Onze lieve, slimme, mooie stuiterbal blijkt verlatingsangst te hebben. Ze kan niet als laatste uit de wei gehaald worden. Gisteren rukte ze zich los en sprong in paniek de sloot in (de kortste weg naar de andere paarden).

marley93

Berichten: 6050
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:00

Oef dat is schrikken, Lieser! Heeft ze er niets aan overgehouden?

Lieser
Berichten: 1582
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:18

Gelukkig niet. Ze had nog wel een tijd last van spanning, maar uiteindelijk hebben we dat er uit kunnen lopen. Die verlatingsangst is nu een groter probleem, voor haar en voor ons.

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:37

Waarom is dat een probleem? Veel paarden hebben dat van nature…

Lieser
Berichten: 1582
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:17

Caily schreef:
Waarom is dat een probleem? Veel paarden hebben dat van nature…

Omdat ze in paniek raakt en zichzelf daarbij kan verwonden.
Ik kan haar moeilijk in haar stal opsluiten omdat ze het op de wei zo spannend vindt.

Celebi
Berichten: 3863
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:30

Verlatingsangst is inderdaad wel een lastig probleem, maar ook iets wat veel paarden hebben. Ik ken het maar al te goed helaas. Maar zolang je paard in een kudde staat is het enige wat je moet afspreken met de staleigenaar en stalgenoten dat je paard nooit als laatste achterblijft. Dan is de weide an sich helemaal niet zo spannend. De overgang van stal/paddock naar weide is sowieso erg wennen voor een paard omdat ze opeens uit de dagelijke regime aan. Geef dat sowieso een paar dagen/weken zodat je paard daar weer aan kan wennen. Dan kun je waarschijnlijk zelf ook weer gaan oefenen met uit de weide gaan van de kudde weg om dat steeds een beetje minder spannend te maken.

Komt vaak wel goed, maar het kost tijd. En vooral niet alleen achter laten blijven. Maar met een paard die verlatingsangst heeft kan dat ook niet op een paddock of in de stal dus het lijkt me dat je daar al wel bekend mee was?

Lieser
Berichten: 1582
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:04

Celebi schreef:
Maar zolang je paard in een kudde staat is het enige wat je moet afspreken met de staleigenaar en stalgenoten dat je paard nooit als laatste achterblijft.

Dat is dus precies het probleem. De paarden worden door de verschillende eigenaren zelf aan de hand in de wei gezet (en opgehaald). Ik woon op een half uur rijden van stal, dus ik ben nooit op tijd als de andere paarden er uit gaan. Dat betekent dat ik op stal moet blijven als mijn paard de wei op gaat, en ik haar niet lekker hele of halve dagen kan laten grazen (wat ik haar zo gun).

Celebi schreef:
Maar met een paard die verlatingsangst heeft kan dat ook niet op een paddock of in de stal dus het lijkt me dat je daar al wel bekend mee was?

Op stal is geen probleem, er staan ongeveer 15 paarden in ons blok en die zijn nooit allemaal tegelijk weg. In de paddock was bekend, maar daar staat ze geen halve of hele dag. Hooguit een uurtje. Ik zet haar in de paddock en blijf op stal tot ik haar er weer uit haal.

Overigens hebben we haar pas 4 maanden.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:37

marley93 schreef:
@AlwaysH leuke filmpjes weer! Ik ben je inmiddels ook begonnen te volgen op insta, leuk om te zien. :D Superleuk hoe enthousiast hij wordt van die bal!
Hier wordt door de hoefsmid helemaal niks gedaan in die tijd tussendoor, die praat dan gewoon met ons en San staat ernaast met vier voeten op de grond. Alleen kan hij daar juist slecht tegen. Ik oefen met hem ook gewoon wandelen en netjes stilstaan, en dat vind hij me toch een partij moeilijk. Het gaat al stukken beter, maar hij heeft toch een beetje een permanente peper in zijn reet. :') De vorige keer heeft hij het ook echt super gedaan, alleen zijn geduld raakt toch een keer op.
Moet zeggen dat het vanochtend al makkelijker ging, het oppakken rechtsachter, dus dat is fijn.


Is ook ontzettend lastig om dat te trainen. Komt wel met leeftijd!

Celebi
Berichten: 3863
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:46

Kun je niet afspreken dat als jouw stalgenoten hun paard meenemen dat ze die van jou ook pakken? Gewoon de stelregel dat er nooit eentje zomaar achter blijft. En anders toch kritisch kijken naar deze vorm van stalling. Rust en regelmaat zijn belangrijk, maar als elke dag de paarden op een andere tijd en voor een andere periode naar buiten gaan is dat voor een paard met sterkte verlatingsangst gewoon lastig.

nessinator
Berichten: 1801
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 20:26

Ik moet toch even opscheppen tussendoor hoor :j
Vanochtend weer eens op pad geweest (aan de hand hardlopen) met Stinky. Het voelde goed, dus ik vroeg galop, en dat deed hij gewoon! *\o/*
En als kers op de taart, de tweede keer deed hij het gewoon weer *\%/*
ik gaf alles wat ik had, en:
Afbeelding
Ik weet niet waar ik trotser op moet zijn, dat hij zo netjes aan de hand mee galoppeerde, of dat ik gewoon 22 km/h kan rennen (en dat een halve minuut lang)!

Celebi
Berichten: 3863
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 03:00

Ik zou zeggen dat jouw geren het wint. Dat is inderdaad best een prestatie om voor langere tijd vol te houden. :+

Goed bezig!