Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 23:46

Het is soms zo moeilijk om het 'juiste pad' te vinden met een paard. Met mijn vorig paard had ik na 2 jaar eindelijk een passende lesgever/stijl gevonden maar kort daarna toch beslist om paard te verkopen. Nu heb ik een nieuw en compleet ander paard en het is weer zoeken. Ik heb hem nu een half jaar en heb op die korte tijd al veel lesgevers geprobeerd, waarbij ik bij sommige eerst enthousiast was, om daarna te beseffen dat het misschien toch niet de beste aanpak was.
Vooral doen waar je gevoel goed bij zit. Soms kan het even doorbijten zijn maar dat gevoel mag niet te lang aanslepen vind ik.

Ondertussen zijn wij qua rijden eventjes out. Ik had enkele weken geleden drukplekken ontdekt bij Fadon waardoor ik per direct gestopt ben met rijden. Gelukkig kon de zadelpasser vorige maandag al komen. Gisteren is er dan een blinde wolfstand getrokken waardoor hij 10 dagen geen bit in mag. Dus we gaan nog even lekker longeren, grondwerken, etc om er dan in 2023 weer in te vliegen :)

Gitana

Berichten: 2716
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:37

@san4nie Wat fijn dat hij het nu weer goed doet!
@Joycexenya jouw tinker :wow: mooi beest!!
@katyatje Wat zijn blinde wolfstanden? Zitten ze dan verstopt?

Wij zouden vandaag voor het eerst naar de manege in de binnenbak rijden, maar ik wil mijn merrie de trailer niet aan doen met dit weer. Ik stel het uit naar morgen :=

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:33

Een blinde wolfstand zit nog onder het tandvlees :) als het bit daar telkens tegen botst kan dat heel pijnlijke kneuzingen van het tandvlees veroorzaken. Fadon deed een beetje vreemd de laatste weken tijdens het rijden dus ben benieuwd of dat de oorzaak was.

Wij gingen gisteren aan de hand wandelen maar ben na 200 meter moeten omkeren. Paard helemaal over zijn toeren (door spoken in de bosjes), hij sprong eerst al in de lucht met 4 benen om daarna nog een beetje te gaan steigeren. Helaas is dat momenteel nog één van de manieren waarop hij stress uit. Weten we weer waaraan we kunnen werken :')

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:37

Ik heb deze week te beginnen vanaf kerst toch al weer 2x gereden . Normaal vandaag ook weer maar eerst komt er nog een regenbui.Zal wel het bos in zijn aangezien de rijbak verzopen zal zijn.

Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:21

Ik doe ook mee! Ik heb van de herfst mijn eerste paard gekocht :D Ik ben zelf een ontzettend doel georienteerd persoon en heb dus ook al een erg abstract doel voor over 5 jaar :o Maar eerst 2023!

Clara is een draver die in mei 4 word, ik heb haar recht van de drafbaan gekocht. Ons grootste doel voor het volgende jaar wordt om haar om te scholen van draver naar rijpaard. Dus in alle 3 de gangen in balans door de rijbaan kunnen. Op dit moment is ze erg stijf en ze kan geen linkergalop :+ In 2024 gaan we endurance starten, dus daarvoor ga ik haar klaar stomen zodat ze helemaal voorbereid is om een 40 km rit te lopen in het voorjaar van 2024 en alle andere dingen die daar bij komen kijken zoals voordraven, keuring, koelen, etc.

Ook heb ik wat minder trainings-gerichte dingen die ik wil doen, zoals zonder zadel rijden en dat soort penny meisjes dingen :=

Dit zijn wij :D
Afbeelding

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:28

Piekosjj schreef:
Ik doe ook mee! Ik heb van de herfst mijn eerste paard gekocht :D Ik ben zelf een ontzettend doel georienteerd persoon en heb dus ook al een erg abstract doel voor over 5 jaar :o Maar eerst 2023!

Clara is een draver die in mei 4 word, ik heb haar recht van de drafbaan gekocht. Ons grootste doel voor het volgende jaar wordt om haar om te scholen van draver naar rijpaard. Dus in alle 3 de gangen in balans door de rijbaan kunnen. Op dit moment is ze erg stijf en ze kan geen linkergalop :+ In 2024 gaan we endurance starten, dus daarvoor ga ik haar klaar stomen zodat ze helemaal voorbereid is om een 40 km rit te lopen in het voorjaar van 2024 en alle andere dingen die daar bij komen kijken zoals voordraven, keuring, koelen, etc.

Ook heb ik wat minder trainings-gerichte dingen die ik wil doen, zoals zonder zadel rijden en dat soort penny meisjes dingen :=

Dit zijn wij :D
[ Afbeelding ]


Heb je ervaring in endurance?
Ik ben afgelopen jaar op trektocht geweest in mijn eentje met mijn 5.5j paard. Goed getraind en opgebouwd en ik vond 23 km net te lang. De volgende dag korter naar huis in 17km dat was veel beter. Tot zover mijn ervaring.

nessinator
Berichten: 1801
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 22:18

Hoi Piekosjj wat leuk dat je ook mee komt kletsen! Zo benieuwd naar je vorderingen!
Kitobeer, mijn Stinky vindt 23 km lang niet ver genoeg :+
Katyatje, verstandige beslissing, het moet wel veilig blijven! Ik ben ook weer aan de wandel en op tijd merken dat Stinky te gestrest raakt is nog een dingetje. Vandaag maakte hij een paar perfecte capriolen achter elkaar omdat ik niet zo snel wilde als hij :+ Wat hij dan wel heel lief doet, is heel bewust weg van mij zijn schoolsprongen uitvoeren.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:42

Ik wil ook graag meedoen! :)) Met dit weer verlies ik sowieso motivatie, dus dat is ook welkom.
Pony: Wilano, E-pony, 11 jaar. L dressuur (met zusje/bijrijder, zelf 1x wedstrijdje gedaan). Afgelopen half jaar al flink bezig met lessen (dressuur, trailer en vooral leren ontspannen voor ons beide). Al ontzettend veel geleerd, maar we kunnen vast nog veel meer *D

Doelen voor het hele jaar:
- Meer genieten
- Meer wandelen en/of buitenritjes (dit jaar welgeteld 0x)
- Eén keer per twee weken blijven lessen
- Relax met de trailer op pad
- Winstpuntje in de B of L zou ook leuk zijn :D

Afbeelding

Voor januari staat het volgende op de planning:
- 1x per 2 weken dressuurles
- Paar keer trailerles
- Meten + wegen (want ik weet na 6.5 jaar nog steeds geen officiële stokmaat en ik gok zijn gewicht)
- Mogelijk overstap naar bitloos

san4nie
Berichten: 3585
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:54

@katyatje, het moet natuurlijk wel veilig blijven. Hier waait het best hard, ik ga dan ook niet wandelen oid.
@piekosjj, welkom, wat een leuk snoetje! Dappere doelen heb je!
@kitobeer, het is soms zeker ook lastig om een beetje in een fijne flow te blijven. Als ik wat minder motivatie heb om fanatiek te rijden, ga ik wat vaker grondwerk doen bijvoorbeeld.
@LienC, welkom! *\o/* gezellig dat je er bent! En mooie doelen.

Mijne werd vorige week toch weer even wat minder lekker op de voorvoeten. Maar die leken wat te snel te slijten nu. Dus gisteren op ijzers gekomen en hopelijk gauw weer beter. Heb er wel vertrouwen in.

Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:57

Ja kitobeer ik heb op vorige bijrijdpaarden endurance gereden (tot 60 km) en vooral heel veel gegroomed incl internationale wedstrijden. Dus ik weet wat er bij staat te kijken en een 23 km rit is voor mij een opwarmertje :D In Zweden beginnen de ritten pas bij 40 km. Ik wil waarschijnlijk volgend jaar kijken of we ergens een oefenritje kunnen doen van zo'n 20 km ofzoiets.

Welkom Lien! Mooie doelen heb je voor volgend jaar :)

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:41

Ik dacht ook 23 km dat is perfect he. Maar helaas mentaal de heenrit vond mijn jonkie de afstand te vermoeiend. Hij was nergens bang voor. Kei dapper paard is hij. Maar het was de eerste keer voor ons beide. We geven mekaar echt het vertrouwen Maar mogelijk de exiting er toch deels mee te maken. Maar fijn om te horen dat jij met veel kms ervaring hebt. Mijn droom is toch wel om een keer in her eifelgebied te gaan rijden met eensgestemde. Maar wanneer met wie en hoe. Dat zal de tijd ooit uitwijzen.

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:41

Endurance lijkt me ook tof om een keer te doen! Maar hier ook een jonkie die eerst nog wat meer kilometers moeten maken. Hij zou 23km wel aankunnen nu, maar met veeeeel stappen :P

Vandaag hebben we voor het eerst bitloos met een touwhalster gereden! Niet per se iets waar ik een gewoonte van wil maken (nu was het voornamelijk omdat de wonde van zijn tand nog geneest) maar het was wel eens leuk voor de afwisseling.

Doen jullie nog iets met de paarden op de laatste dag van 2022?

Eefste

Berichten: 912
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:54

Ooh wat een leuk topic!
Ik wil ook heel graag mee doen met mijn nieuwe paard Rover (Fries x Tinker) van 3,5 jaar.

Afbeelding

Hij is pas een week van mij, dus ik heb super veel doelen en voornemens!

Rover is pas 7 weken onder het zadel, maar mag van mij nu eerst nog een paar maanden door groeien.
Begin van de zomer ga ik hem pas echt oppakken en doorrijden. Tot die tijd zadelmakheid blijven bevestigen, conditie opbouwen en elkaar echt leren kennen.

Verdere voornemens en doelen met hem:
- Grondwerken (oa featherlight academy)
- Trailerladen lekker oefenen en bevestigen
- Verkeersmak maken
- Op straat wandelen
- Les nemen (aan de hand en onder het zadel)
- Heel veel plezier en genieten.

Lieser
Berichten: 1576
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:49

Ik doe ook graag mee. Op 19 december werd ons eerste eigen paard goedgekeurd en mocht ze mee naar huis. Een Freiberger merrie van 9 jaar oud.

Ons eerste doel voor 2023 is een passend zadel vinden :) . De wintec met wit kopstuk is te smal _/-\o_

san4nie
Berichten: 3585
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 19:00

Wat leuk, nog meer mensen die meedoen!

Mijne is nog steeds niet helemaal goed.. dus nog eventjes afwachten of het beter wordt als ie wat langer op ijzers staat..

DemiSisa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 19:03

Ik kom me ook melden als dat mag :)

Afgelopen maanden echt teveel druk op mezelf gelegd, dus ik heb me voorgenomen in 2023 echt te gaan genieten. Dat is het belangrijkste doel. Ik ga vaker afwisselen, wat meer springen, vaker buitenrijden en tot en met september nog een paar fotoshoots boeken. Daarna geen trekauto meer dus daarna kan ik ook niet meer op wedstrijd. Toch ook een wedstrijddoel opgesteld, van het zomer L2 mogen starten.

Dit zijn wij, voor de beeldvorming:
Afbeelding

Afbeelding

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 19:20

Wat een leuke paarden om te zien. En een leuke doelen om gaan na te streven. Mijn jonkie word in het voorjaar 6j alweer.
Afgelopen jaar zijn we de beste versie van onszelf geworden. N onze trektocht zijn we dit gevoel helemaal verloren en ik hoop dat we gauw hier weer naar toe kunnen werken. Ik ben in we kerstvakantie weer fanatiek met regelmaat erin gevlogen en het lijkt zijn vruchten af te werpen.


Afbeelding

Lieser
Berichten: 1576
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 19:56

Lieser schreef:
Ik doe ook graag mee. Op 19 december werd ons eerste eigen paard goedgekeurd en mocht ze mee naar huis. Een Freiberger merrie van 9 jaar oud.

Ons eerste doel voor 2023 is een passend zadel vinden :) . De wintec met wit kopstuk is te smal _/-\o_

Nu met foto.
Afbeelding

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:00

Lieser wat een schatje. Hoe groot is hij?

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:00

Wat een animo dit jaar! Ontzettend leuk! *\o/*
Vorig jaar deed ik ook al mee, dus ik zal me ook hier weer even melden!

Ik doe mee met mijn 2,5 jarige KWPN ruin van Johnny Depp x Chippendale, genaamd Pirate Jack’s Azumar.
Afgelopen augustus is hij na castratie bij ons op stal gekomen, compleet mager door nalatigheid van opfok, want door zijn diastasen was eten pijnlijk en lastig, en daar kwamen ze nogal laat achter. Fokker heeft hem eerder teruggehaald, maar houdt geen ruinen dus wij hebben hem overgenomen. Beste keuze ooit! :+:

Hij is inmiddels al zeker 100 kg aangekomen en een paar cm gegroeid. Geen proppen meer, flink aan het wisselen, momenteel veel spieropbouw en overall gewoon een blij paard. <3
Afbeelding

We hebben al veel nieuwe dingen gedaan (grondwerk, lol met je knol) en gisteren heeft hij voor de eerste keer wat fysiek werk gedaan (stemcommando’s voor het longeren). Hij pakt het allemaal heel makkelijk op. +:)+

Aankomend 2023 wil ik Azumar leren longeren en als het lukt lange teugelen.
Ook zou ik wat dressuurvaardigheden aan de hand willen meepakken om hem voor te bereiden op het rijden.
Qua lol met je knol (en gewoon omdat ik het ontzettend handig vindt) wil ik schriktrainingen en vrijheidsdressuur doen.
Ook zou ik hem graag een paar keer als handpaard mee willen nemen naar vreemd terrein!
En als laatste; ik zou graag voor het eind van 2023 zonder spanning op zijn rug kunnen zitten. Ik wil hem nog niet verder inrijden, maar wel zadelmak maken. :j

Dit zijn Azumar en ik. Mama hoort er ook nog bij, we doen het samen. <3
Afbeelding

Mijn decemberdoelen waren als volgt:
Citaat:
Doelen december:
- Oefenen met vrijheidsdressuur (nieuw commando?)
- Oefenen met grondwerk in round pen
- Inparkeren beginsel aanleren
- Singel omdoen


- Oefenen met vrijheidsdressuur (nieuw commando?)
We hebben wat dingen geoefend. Vooral ‘saaie’ commando’s zoals voer weigeren, wachten (echt súper verbeterd) en ook wachten op eten.
De echte trucjes heb ik een beetje weggelaten omdat het zulk sh*tweer was (vriezen en stormachtig). Uiteraard bevestigde trucjes hebben we wel gedaan, zoals kusje en lachen. Hij slooft zich graag uit.

- Oefenen met grondwerk in round pen
Dit hebben we nog wel vaak geoefend. Wachten op afstand, landje pik en dus gisteren de beginsels voor het longeren. Ook in het donker en met stormachtig weer pak ik hem voor een wandelrondje, ik vind het namelijk wel prettig als het weer geen invloed heeft op zijn gedrag.

- Inparkeren beginsel aanleren
Ik ben begonnen met de biltarget en dat gaat wel lukken, maar omdat hij nu een regendeken draagt en ik niet telkens zijn deken af wil doen, wacht ik even met oefenen tot hij weer zonder deken staat zodat ik het regelmatiger kan oefenen!

- Singel omdoen
Dit is meer dan goed gegaan.
Hij geeft er helemaal niks om, dus we gaan hem vaker omdoen! Zelfs met een dekje er onder boeit het hem niet. Super geslaagd. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Citaat:
Doelen januari:
- Oefenen met beleefdheid-commando’s
- Oefenen met stemcommando’s ‘stap’, ‘draf’, ‘galop’ in roundpen
- Staart wassen
- Beginnen met jambette
- Desensibiliseren zeil op grond


Ik ben super benieuwd hoe het nieuwe jaar voor ons zal gaan, maar ik ben hartstikke gemotiveerd om er weer wat moois van te maken!
Hier kan je alles volgen: [PP] [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

En nu even op jullie allemaal reageren.

Ghostattack

Berichten: 11267
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:10

Ik kom ook mee kletsen, maar ik ben heel goed in verwaarlozen dus sorry alvast :')

Mijn doelen voor 2023 zijn:
- Laatste winstpunt in de B rijden
- Vignet aanschaffen en meer buitenrijden vanaf stal
- Vaker met de trailer op pad!
- Een sprongetje onder het zadel doen

En dat met mijn pony Finn :D Hij is inmiddels bijna 10 jaar oud en 1m48 groot. Ras is onbekend en kleur ook :+ Helaas is hij ook nog eens extreem veel te dik, dus ik hoop dat hij komend jaar eindelijk zichtbaar gaat afvallen!

Mijn naam is trouwens Britt, 27 jaar en ik heb Finn nu 4.5 jaar! Mijn andere pony Zara heb ik ook nog steeds, die staat alweer 4 jaar op pensioen :)

Dit ben ik met Finn :))
Afbeelding

Lieser
Berichten: 1576
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:12

kitobeer schreef:
Lieser wat een schatje. Hoe groot is hij?

1m57 schofthoogte.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 21:41

Ik wil ook graag volgen.

Mijn draver wordt 5 in mei, ik wil hem dit jaar echt dressuurgerichter gaan trainen. En uiteraard veel kilometers maken buiten. Laatst nog een rit van 2u gemaakt :D

Sinds gisteren staan de paarden op pension voor oudejaarsnacht, morgen zouden ze alle 3 terug naar de wei gaan, maar er is in de planning iets veranderd....
De jongste, de draver, blijft op pension tot na de winter. Dit omdat daar meer mogelijkheden zijn om hem te trainen.

Vandaag dus ook al gereden in hun piste, wat deed hij het goed voor de eerste keer op vreemd terrein met veel afleiding en veel te zien.

We hebben zelfs een paar keer over 30cm gedraafd en gesprongen :D
Afbeelding

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 01:26

Gelukkig nieuwjaar!
Nu kunnen we er echt invliegen voor 2023 :D

JoycexEnya

Berichten: 5955
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 01:34

Gelukkig Nieuwjaar en mogen al jullie doelen behaald worden *\o/*

Wat leuk zoveel mensen. Ik wou wachten tot 1 januari haha.

Jaardoelen
Enya: mijn doel was haar blessurevrij te houden, helaas staat ze sinds 21 december kreuepel en geef ik haar rust tot maart/april wel gaan we vanaf 3 januari wandelen 10 min. Ze heeft peesblessures gehad, maar de pezen voelen gewoon goed.
Dus hoop haar wel weer op te kunnen bouwen.

Betsy:
* ik wil maandelijks naar oefencross/crossles gaan. 2022 maar 2x gecrosst
* winstpunt in de 80 cm springen
* Wil vaker met de trailer naar het bos Havelte/DFW/Dwingeloo keer naar de Veluwe.
* minder stress, gebruik al 1.5 week chillpil, merkte ook echt verschil met rijden, dus hoop minder stress zonder chillpil

Het is je paard volgen maar heb voor mij zelf ook wat doelen
* topic bijhouden deze en andere
* dagelijks stukje over de dag schrijven, 2022 ook gedaan, maar in een planner waar je niet echt veel kwijt kon.
* beginnen met de Two happy athletes academy (was in juni begonnen, maar niet echt begonnen, omdat ik bang ben dat het niet werkt en ik geld verspil, maarja nu verspil ik ook geld , dus vandaar.
* huishouden beter op orde, ben vaak te lui, terwijl mijn huis echt niet groot is en zo klaar is
*beginnen met insta en youtube cursus van Feline.
* twijfel nog beetje over om mijn youtubekanaal weer te uploaden.

Januari doelen Enya:
* wandelen 10 min
* vaker poetsen, niet alleen halster om en gaan wandelen

Doelen januari Betsy:
* 3/4x per week rijden (om de dag)
* 8 januari crossles, meer voor mij een doel om niet teveel mijn handen eraan te houden.