Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:06

Felien_Kyra schreef:
Piekosjj, wat pakt ze dat dan goed op voor een eerste keer. Dat de afstand dan wat lastig is, is niet zo gek.


Ja ik ben echt zo trots op d'r! Ze snapt natuurlijk helemaal nergens wat van maar ze probeert wel heel goed te volgen wat ik van haar vraag. :+:

Hier vandaag een dagje vrij. Het heeft echt de heeeeele dag als een gek geregend :oo Dus alleen even voeren, een droge deken op en snel weer naar huis :') Morgen waarschijnlijk lekker een stukje buiten rijden.

He wat fijn nessinator! Dat is een hele grote stap vooruit toch, dat jullie weer kunnen rijden?

nessinator
Berichten: 1801
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 22:16

Zeker fijn Piekosjj! Het is zeker een grote stap, maar het zadel is niet per se om mee te rijden, maar omdat volgens het endurance-reglement een zadel op je paard moet liggen tijdens de wedstrijd (ook al zit je zelf niet op dat zadel) ;) Rijden zal nog steeds niet veel gebeuren, dat is helaas echt voorbij.

jazzejam

Berichten: 405
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:21

Hier is ook best veel gevallen vandaag. Hopelijk is morgen het water in de bak wat weg getrokken. Beetje dressuur rijden en gymnastiseren.

Pas als de klok wordt verzet kan ik ook in de avonden na werk weer wat doen. Vorig jaar heb ik haar wel naar de binnenbak meegenomen. Helaas krijgt ze stress van de trailer (ook al is het maar een kippeneindje van een paar kilometer) en heeft toen de rug vast gezet. Dus dit jaar nog niet geprobeerd.

BOKTMANDYY

Berichten: 872
Geregistreerd: 25-10-12
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:52

Wat een leuk topic ik zou heel graag mee doen! Ik heb 2 geweldige pony's Fedor al bijna 3 jaar in mijn bezit het is een new forest kruising die 1 juni 25 word. Hij heeft artrose in zijn rechter been en schouder waar hij supplementen voor krijgt en regelmatig behandelingen van onder andere osteopaat en hirudotherapie. Mijn doel met hem is vooral genieten want hij moet niks meer maar mag vooral lekker genieten van buitenrijden en lekker paard zijn. Beweging is goed voor een pony met artrose. Hij heeft een bijrijdster die hem in het weekend lekker mee neemt op rit en 2 super lieve verzorgmeiden die elke vrijdag en zaterdag lekker aandacht geven.

Afbeelding

Afbeelding

Dan heb ik vorig jaar een jonge pony gekocht van 4 met een flink temperamentje. Hij heeft appaloosa en Arabieren bloed dus het is er wel een soms. We trainen 2 a 3 keer in de week een halfuur onder het zadel, word 2 keer in de week ook een halfuurtje gelongeerd of werken aan de hand. En de overige 2 dagen stap ik aan de hand of krijgt hij lekker vrij. Dit wil ik langzaam aan opbouwen naar 45 minuten maar evengoed nog weinig vragen ik wil niet te snel gaan voor hem en dat vind ik zelf ook niet prettig. Mijn doel met hem is vooral veel lol hebben en mij oriënteren in grondwerklessen maar omdat er zoveel aanbod is en ik niet weet wat bij ons past heb ik ook geen idee. Dus mochten bokkers tips hebben om leuke lessen te nemen vanaf de grond voor jonge opdonders graag :+

Afbeelding

Afbeelding

JoycexEnya

Berichten: 5955
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:35

Mijn doel van maandelijk oefencross/crosstraining gaat goed, heb aankomende zondag cross les, 12 februari oefencross op 50/60 cm en 25 maart oefencross op 40/50 cm. Ben nu beetje bang dat het teveel is voor der, maar ik heb een afspeellijst op youtube met allemaal cross videos en die doen SGW wedstrijden om de 2 weken. Dit komt meer weg doordat ik met Enya elk weekend ging oefencrossen en ook doordeweeks springen, iig ben ik bang dat daardoor ze peesblessure heeft opgelopen maar ja idk. Wil sws klei aan schaffen dat ik goed kan koelen en goed uitstappen enzo.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:00

Wat een leuk topic, ik ga ook meedoen dit jaar.(beetje laat maar zie het nu pas)

Mijn paard Biko heeft een flink verhaal maar ga het heel kort samenvatten.
Ik heb Biko nu 2,5 jaar, hij is een 13 jarige Hannover ruin, Superlief maar kan wel een sterke mening hebben.
We hebben 1,5 jaar terug Biko stilgezet omdat hij verschillende klachten had, 10 maanden stil gehad en in Maart weer gaan opbouwen, begin November ging het weer fout. Rug op de foto gezet en kissing spine gevonden op de 14e wervel. niet zo heftig dat het alle klachten kan verklaren.
Zijn bij de kliniek geweest van Eric Laarakker waar Lyme werd gemeten.

Dit is Biko

Afbeelding


Mijn doel voor dit jaar is om hem volledig gezond te krijgen, Lyme en als er andere dingen zijn die ook.
Ik zou graag nog een buitenrit maken als dit mogelijk is.

Voor deze maand wil ik verder komen met de schouder buitenwaarts aan de hand, dat lukt nu 1 of 2 passen.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:02

Wat een onwijs leuke combinaties en goede doelen komen er voorbij! <3
Onze voorste bak is afgelopen eind zomer onder handen genomen en blijft nu bijna helemaal droog.

De round pen waar ik het liefste in werk, is wel helemaal een aquatrainer met dit weer helaas.
Wij doen gewoon wat grondwerk en schriktraining in de bak als het niet anders kan.

Afbeelding
Afbeelding

Lyona

Berichten: 2021
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:21

Hier gebeurt nog niet zo veel. De paarden hebben toegang tot een nieuw stuk wei (ongeveer een hectare erbij) met lekker gras, dus ze zijn intens gelukkig. Gisteravond nog een rondje met Shadow alleen gewandeld. Hij deed het heel knap, maar het was toch wel een beetje spannend!
Vandaag wil ik even met Pablo gaan longeren, nu hij op het gras staat wil ik hem meer beweging geven, anders kunnen we hem straks rollen :Y) :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:12

Ik ga zo lessen met de jongste. Heb er weer zin in!

JoycexEnya

Berichten: 5955
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:42

Veel plezier heb vanavond weer clubles dressuur. Hopelijk gaat het net als 2 weken geleden :D

jazzejam

Berichten: 405
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:32

Veel succes met lessen joycexenya en robijntjah. +:)+

Hier viel de bak nog mee hadt het erger verwacht. Merrie heeft een hekel aan door plassen rijden. Dan probeerd ze als om maar niet nat te worden wat niet zo fijn is als je werkt aan ontspanning en losse spieren tijdens het rijden. >;)

Hebben 25 min gestapt en gedraaft onder het zadel, daarna nog een kwartiertje afgelongeerd alle gangen. Toen was het weer bijna duister. :Y)

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:22

Hier beetje dubbel gevoel.
Gisteren voor het eerst terug met bit gereden nadat Fadon zijn tand getrokken is. Begin december werd zijn stelling en buiging op rechts in draf heeeel stroef. Het ging eigenlijk niet meer. Hij gooide zijn schouder helemaal naar binnen en hoofd naar buiten. Ik had gehoopt dat het door die tand kwam, maar niet dus... Gisteren was rechts nog even lastig als ervoor en ook op links begon hij vast te houden, ondanks dat ik niet veel vroeg (gewoon geen buitenstelling). Het lijkt dus erger te worden :(
Morgen komt de veearts/osteopaat hem nakijken. Hopelijk zit hij gewoon ergens vast want het is echt geen fijn gevoel zo. Het voelt echt alsof er iets wringt.

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:24

Voor mij is er een wereld open gegaan sinds ik geleerd heb dat het probleem vaak niet in het vasthouden aan 1 kant zit, maar juist in het aannemen van de andere kant. Wie weet heb je er wat aan.

Mijn les was uh leerzaam haha :')

Merrie met een mening zeg maar.

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:25

Ik hou het in het achterhoofd! Als hij morgen ok blijkt te zijn heb ik zaterdag weer les.

Verklaar je nader :P wat gebeurde er in de les?

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:43

Ik had mijn jonge paard mee en die kan als ze iets eng vind nogal snel in standje staken gaan. Dus daar hebben we mooi aan kunnen werken :')

Ja ik wil er nog aan toevoegen dat het dan vaak te maken heeft met lengte pakken aan de buitenkant. Het kwam er een beetje krom uit :o

marley93

Berichten: 6050
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:47

Hmm, hopen dat ze morgen kunnen helpen, Katyatje. Valt altijd zo tegen als je verwacht de oplossing te hebben gevonden en het blijkt niet zo te zijn.

Ik loop helemaal op m'n tandvlees, maar heb vanavond wel even stretches gedaan met Santos. Hij deed het best goed, ik had het idee dat hij de stretch richting zijn singelplaats al kent. Hij vond het lastig on op een plek te blijven, maar dat ging ook steeds wat beter. En als het toch echt wat te moeilijk werd, parkeerde ik hem even met zijn billen in de hoek. Al met al tevreden, ondanks dat het zo kort was.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:50

Hier vandaag weer gereden.
Dundee heeft duidelijk meer energie gekregen nu hij snachts op stal staat.
Het is ook duidelijk dat hij languit gaat liggen aangezien hij helemaal onder de gehakseld stro hing :+


Vandaag de galop linksom ook wat vaker mee gepakt, en tot mijn verbazing kon hij 2x de piste helemaal rond. Ik moest hem na de 2e keer zelfs met veel moeite terug naar draf vragen anders zou die in galop blijven doorgaan. :')
Ook door de plassen gaan was geen probleem meer, zonder aarzelen ging hij erdoor. *\o/*

Rechtsom vooral gewerkt aan ontspanning en de juiste stelling in zowel stap als draf. Hier doe ik nog niet galop omdat dit zijn zwakkere kant is, en ik bang ben dat hij op deze kant dan wel gaat uitglijden.

De galop rechtsom wil ik daarom ook eerst aan de dubbele longe doen rechtsom, en dan meelopen zodat die meer een ovaal/rechthoek maakt ipv een cirkel.

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:19

Klinkt als een fijne training!

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 08:40

Deze smeerkees sprong gisteren op mijn voet van schrik. Gelukkig valt de pijn wel mee, was vooral schrik, ik was namelijk net zijn buik aan het poetsen dus werd bijna geplet. :=
Die poetsplaats is echt een bezeten, nare plek. %) Zoveel paarden die daar gaan hangen en in paniek raken. Nobli is er twee keer af gevallen (ook achterovergeklapt, heb ik ook wel een beetje een trauma aan overgehouden) en hij is nu ook al twee keer gaan hangen.
Sowieso doe ik nog erg voorzichtig met vastzetten omdat hij zo jong is en nog niet is uitgegroeid, dus echt weer pure pech.

Ik ga hem voorlopig niet vast meer zetten op die verdoemde poetsplaats. Velen met mij, maar ik dacht; hij moet het toch leren! Vervelende is wel dat die kettingen er hangen waardoor er geen touw doorheen kan. Meestal hang ik die los en als hij dan weg loopt geef ik druk tot hij weer netjes stilstaat. Stilstaan doet hij sowieso wel al braaf voor zo’n jonkie…
Dat oefenen verplaatsen we even. Op andere plekken staat hij hartstikke braaf.

Echt een viezerik, hij had heerlijk geravot in de modder (die knieën helemaal vies door in elkaar benen bijten). _O-

Afbeelding

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:16

@Robijntjah wat fijn dat de bak in ieder geval nog aan een kant nog goed is met die regen van van de week. Fijn dat je in ieder geval een leerzame les had haha.... soms zijn dat uiteindelijk de betere lessen ;)

@jazzejam, trailer verhaal is heel herkenbaar. We hebben een tijdje niet geoefend maar ik ga zaterdag weer beginnen met gewoon erin staan. Ben jij er ook mee aan het oefenen? Of laat je het even voor wat het is? Hier kan ik gelukkig onder het zadel naar de vereniging.

@BOKTMANDYY welkom! leuke pony's heb jij :)
@freedomshet welkom! wat een pech hebben jullie al gehad zeg... hoe ziet de toekomst er nu uit voor jullie?

@Art_Ificious klinkt als een heerlijk ritje :)
Staat die in de zomer dagen 24/7 buiten? Ook heerlijk lijkt me.

@AlwaysH dat kan zo naar zijn... zo'n grote vriendelijke reus op je voet :+
Wat gek dat er dan zo'n sfeertje hangt op die poetsplaats. Zullen al die paarden wel voelen.
Ik zit echt te denken of ik dat ook op stal ergens heb en als ik er dan over nadenk gaat bij ons bij de poetsplaats buiten nog wel regelmatig een touw kapot of wordt bijna het hek uit de grond getrokken.
Ik sta daar zelf eigenlijk ook maar weinig bedenk ik me. Enkel als ik haar beentje(s) wil wassen, maar dan durf ik haar dus ook niet vast te zetten.

Onze bak was gisteren gelukkig ook alweer prima :D In de longeerbak lag nog een iets grotere plas maar daar konden we mooi voor de plas langs en achterlangs en uiteindelijk vond Elaya ook dat ze er doorheen kon dus dat was helemaal prima. Daarna heerlijk met twee stalgenootjes wat gedronken en een pizza gegeten op stal. Nu weekend dus vandaag na heel lange tijd weer eens op buitenrit *\o/*

Het overgewicht van Elaya heb ik wel kunnen verklaren na gisteren _O-
Afbeelding

JoycexEnya

Berichten: 5955
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:36

@jazzejam: Hier ook een merrie die niet van plassen houd, niet Betsy die vind het heerlijke om er doorheen te stampen, maar Enya die gaat liefst omheen.

@katyatje: Wat vervelend, hopelijk vind je snel wat hem dwars zit

@Robijntjah: Fijn dat je les leerzaam was haha :)

@Art_Ificious: Klinkt goed :)

@AlwaysH: Wat vervelend dat die op je teen sprong. En wat een nare poetsplaats als dar zoveel paarden gaan hangen en paniek raken. Ik poets gewoon in stal met slecht weer (regen/ veel wind) of buiten aan het hek van de paddock (heb ze aan huis)

@felien_kyra: Lekker dat je weekend heb en lekker buiten kan rijden, ik doe ook alleen in weekend indd, of als ik vroeg vrij ben. Haha snap indd ook der overgewicht :')

Ik had gisteren les, we waren met ze tweeën normaal in deze les rijden we met 5, nou de eerste en laatste keer dat we met zoveel rijden (1ste dressuurles binnen) Ik had gevoel dat ik iedereen in de weg reed, waardoor ik op het punt stond om weg te gaan, want Betsy was echt snel en snel afgeleid ook. De les ging super goed, overgangen naar draf echt fantastisch <3 Normaal heeft ze een huppeltje met aandraven. Betsy heeft alleen als ik haar een rondje lang laat om even bij te komen ze daarna denkt ja doei we waren klaar dus ik ga weer druk worden en spanning opbouwen. Goed kunnen oplossen. Daarna het wijken meegepakt, rechtsom ging echt heel goed, tot ze voor dat ik afwend alweer spanning opbouwd, van ik weet wat ik moet doen dus lets go! Dus niet meer gedaan. Linksom vond ze heel lastig en hebben eerste stapje opgebouwd en daar nu verder op borduren :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:11

Felien_Kyra
Ja mijn paarden staan normaal winter en zomer 24/7 buiten. Voor oud op nieuw had ik ze naar een stalling gebracht. En Dundee is daar blijven staan omdat het daar beter trainen is. :) overdag staat hij er op een weitje en snachts op stal.

AlwaysH: ai wat vervelend, ook vreemd dat die poetsplek zo'n nare dingen doet met paarden. Zou er iets van ondergrondse aardstralen ofzo iets zitten? Heb zoiets namelijk eerder gehoord bij paarden die in 1 box niet rustig waren en in een andere box wel.

JoycexEnya: fijn dat je les had. Wel jammer van de spanning die ze opbouwt, maar dat komt zeker goed. Lijkt me eentje die voor zichzelf denkt wat ze moet doen.

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:16

Dat hoor je wel eens inderdaad.

Klinkt fijn Joyce!

Plassen is hier met jongste alleen nog echt een ding. Mijn schimmel vind plassen geweldig :')

Ik werk vanochtend en ga vanmiddag ook lekker een ritje buiten maken denk ik als het droog blijft.
Anders ga ik naar de vereniging.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:22

Oh wat fijn dat ze 24/7 buiten kunnen staan. Zou ik bij eigen beheer of mogelijkheid op pension ook voor kiezen.

Heerlijk Robijntjah, veel plezier!

Ik mis soms wel eens iemand om mee samen buiten te rijden. Stalgenootjes gaan of niet naar buiten of loop ik net mis. Echt afspreken komt er eigenlijk ook niet van in de drukte van de weekenden bij mij.
Maar goed, moet ook genieten van het lekker alleen op pad kunnen met Elaya. Al gaat dat ook niet altijd geheel ontspannen op buitenrit :')

BOKTMANDYY

Berichten: 872
Geregistreerd: 25-10-12
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:35

AlwaysH schreef:
Deze smeerkees sprong gisteren op mijn voet van schrik. Gelukkig valt de pijn wel mee, was vooral schrik, ik was namelijk net zijn buik aan het poetsen dus werd bijna geplet. :=
Die poetsplaats is echt een bezeten, nare plek. %) Zoveel paarden die daar gaan hangen en in paniek raken. Nobli is er twee keer af gevallen (ook achterovergeklapt, heb ik ook wel een beetje een trauma aan overgehouden) en hij is nu ook al twee keer gaan hangen.
Sowieso doe ik nog erg voorzichtig met vastzetten omdat hij zo jong is en nog niet is uitgegroeid, dus echt weer pure pech.

Ik ga hem voorlopig niet vast meer zetten op die verdoemde poetsplaats. Velen met mij, maar ik dacht; hij moet het toch leren! Vervelende is wel dat die kettingen er hangen waardoor er geen touw doorheen kan. Meestal hang ik die los en als hij dan weg loopt geef ik druk tot hij weer netjes stilstaat. Stilstaan doet hij sowieso wel al braaf voor zo’n jonkie…
Dat oefenen verplaatsen we even. Op andere plekken staat hij hartstikke braaf.

Echt een viezerik, hij had heerlijk geravot in de modder (die knieën helemaal vies door in elkaar benen bijten). _O-

[ [url=m/d4Lwqj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ooh wat apart is dat toch altijd als ze overal spoken zien! Wat een leuk ondeugend kopje zit daar op! Hoe oud is hij