[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 18:22

Ja ze is voor mij niet het eerste paard dat zo'n hupsje maakt met aandraven, komt wel goed met trainen :).

Vandaag weer gelogeerd met het zadel, super braaf <3 . Een gewerkt aan haar 'ground tie' , dat vind ik altijd enorm praktisch als ze dat kennen. Het klikte al gauw voor haar en ze deed het echt keurig.

Ik moet wel echt mezelf aanleren haar Zweedse commando's te geven en dat is voornamelijk met langzamer gaan. Dan maakt iedereen hier een prrrrrr geluid wat voor mij echt meer voorwaarts dan stoppen klinkt :') .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:16

Grappig van dat Prrrrr. Eind jaren '70 kwam er bij ons een pensionpaard op onze manege ( de eerste). Die kwam uit omgeving Brunssum en wij zitten in de kop van Noord-Holland, dus echt aan de andere kant van het land. Zij gebruikte dat Prrrrr ook om stil te gaan staan/ langzamer te gaan. Wij gebruikten het nooit, bij ons was het met rijden zitten en je teugels aanhalen ( zou het nu wel wat anders doen) en aan de hand ho of halt.

Wel fijn dat ze alles toch zo snel oppikt!

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 23:02

Ik begreep dat ze in duitsland ook dat prrr geluid maken. Kan er moeilijk aan wennen maar aangezien ze een Zweeds paard is dat waarschijnlijk ook aan Zweedse wordt verkocht is het wel handig als ik het aanleer. Veel gasten doen het ook met onze paardjes maar die snappen er echt geen hout van omdat zowel Flo als ik het nooit gebruiken :'). Wij zijn team zachtjes 'hoooo' zeggen als we langzamer willen.

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:16

Ja, Zuid-Limburg ligt wel tegen Duitsland aan, dus dat kan heel goed kloppen. Ik zou het dan ook maar aanleren als ik in jouw schoenen zou staan, wel zo handig als de koper het ook gebruikt.

jeetje77

Berichten: 3480
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 07:52

Eigenaresse verzorgshet doet prrrrr ook voor langzamer met al haar paarden. Zitten in Friesland

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 09:56

Rare jongens die friezen :P

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 12:09

Dat prrr als commando voor langzamer gaan, is vooral bekend bij het mennen. Ik kan er zelf ook niet aan wennen, maar sommige paarden reageren er sterk op. Dan krijg je grappige misverstanden :+ .

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 12:14

in Spanje leren ze vaak dat fluiten stoppen is :)

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 19:16

Ik heb dus de neiging drrrrrraf te zeggen en dan stopt ze :').

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 22:21

Vandaag heb ik al twee keer mogen hangen waarbij Pia keurig stil bleef staan, heel eerlijk lief dier. Ook besloten haar met een van onze zadels in te rijden omdat ik niet heel veel vertrouwen had in dat boomloze zadeltje, beugel ophanging zag mij er te goedkoop / slechte drukverdeling uit.

Afbeelding

Verder is het trainen van de IJslanders in volle gang, zo heerlijk dat in de rijbak te kunnen doen <3

Afbeelding

Afbeelding

En echt dit varken is niet te doen, die zoekt de grootste goorste plas op en gaat erin staan spetteren.
Afbeelding

friezenfan2

Berichten: 2640
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:52

Wat voor kleur heeft die laatste als die niet onder de modder zit?
Is er veel verschil tussen het zadelmak maken van een ijslander of een koudbloed draver als Pia?

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 13:08

Dat is mijn Saedis, ze is een cremello {:}
Afbeelding

Vandaag voor het eerst op Pia gezeten en wat gestapt <3
Afbeelding

Er is nu nog niet zoveel verschil, ze is een beetje loperig maar dat is ze ook in het weiland ze raakt haar spanning graag kwijt door te bewegen. Straks gaat het wel verschillen want als ik op Pia harder dan stap ga dan is dat draf, op de ijslanders is dat draf,tölt,lateraal gehobbeld en alles er tussenin en door elkaar :')

friezenfan2

Berichten: 2640
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:24

Ik dacht inderdaad ook cremello te zien.

Een paar keer heb ik een 5 ganger gereden maar die kon onder het zadel geen draf tonen maar ging van stap naar tölt en dan heel soms als we harder gingen wat galop en we hebben de telgang nooit echt uitgeprobeerd maar meen ik wel gezien te hebben. Best vaak de eigenaresse en de bijrijdster buiten gereden. Vond Ijslanders altijd al gaaf maar door Thorgal nog iets gaver. Die was enorm eigenwijs maar ook heel lief en zo fluffy. Ik kan me het verschil tussen de haflinger die ik toen reed en hem goed herinneren.

Als Pia dadelijk zadelmak is gaat ze dan ook mee op 1 van de ritten?

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 10:12

Ja het is altijd een puzzel alle gangen te onderscheiden maar onze paarden tonen allemaal stap, draf, galop, tölt en dan wat ongewenst lateraal geschwein :'). Als ze geen draf tonen zijn ze vaak wat te gespannen in de bovenlijn.

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 19:39

Kwaliteit van het filmpje is waardeloos maar goed die pixel die je rond ziet gaan ben ik op Pia vandaag :') :D . Tweede keer zitten, eerste keer dat ik de teugels beet heb en eerste keer draf. Knappie.

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 13:54

Een vandaag derde keer erop, tweede keer draf en eerste keer los haha :P .


friezenfan2

Berichten: 2640
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 14:01

Dat ziet er niet verkeerd uit voor de eerste keer los.
Door het pixellige beeld kan ik niet zien of je met beugels rijdt maar ergens lijken je benen erg lang.

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 14:18

Ja het is mijn IJslanders lengte maar voor Pia moet ik eigenlijk een gaatje korter. Ben zo gewend mega lang te zitten omdat mn knie (3 operaties aan gehad) het niet zo lekker vind langere tijd kort te zitten maar voor een ritje op een jong paard die best wel opgooid en geen balans heeft is het wel beter.

friezenfan2

Berichten: 2640
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 14:25

Dat verklaart het. Succes met het inrijden van Pia. Het is leuk om te lezen en te zien hoe het gaat.

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:58

Ziet er goed uit. Paard lijkt er ook plezier in te hebben.

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 12:01

Vandaag mn beugels een gaatje korter gemaakt, dat was wat beter in draf haha. Ben teveel vlakke IJslanders gewend.

Ze is echt zo fijn in het werk, hele positieve werkhouding. Ze doet haar best, is nog zo groen als gras maar dat is niet gek dit was pas de tweede keer los. Ik maak me alleen zorgen om waar haar voeten gaan en of ze een beetje in balans blijft (nog wat extra werk voor nodig :')) , hoofd komt later wel.

Blijf het een knappe merrie vinden, helemaal niet het dravers uiterlijk dat ik gewend ben van de Franse en Amerikaanse dravers. De galop heeft echter wel wat extra tlc nodig :+

Afbeelding

tennan
Berichten: 3130
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:39

Ik vind haar prachtig, heel erg mijn type is het. En wat een handige poetsbak heb jij :D

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 09:20

Hahaha busted :+ we gebruiken een fietsenmandje, super handig om het gewoon aan het hek te hangen :').

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:33

Ook ideaal is dat het stof en de haren er door heen vallen. Met mijn dichte bak ligt er altijd rommel in mn poetsbak.

tennan
Berichten: 3130
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:35

Ik schaf er geloof ik ook maar eentje aan als mijn poetsbak het begeeft. Vind het briljant!