De bouw van een veulen beoordelen!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

De bouw van een veulen beoordelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 23:01


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:06

Voor een goede beoordeling van de bouw moet je toch echt andere foto's hebben: recht vanaf de zijkant en waarin het dier correct is opgesteld, zoals bijvoorbeeld deze:
Afbeelding

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Re: De bouw van een veulen beoordelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 23:08

Zal ik binnenkort maken als ik er weer ben! Dankje.

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Re: De bouw van een veulen beoordelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 18:16

Afbeelding

Hierbij de foto. Ik hoor het graag!

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:40

Ik mis nog steeds de 'open stand' en het is net of het dier het voorbeen rechts ontlast. Je wilt eigenlijk alle 4 de benen zien.

Op deze foto lijkt er een beetje onderhals te zijn en ook de kaak is zwaar. De nek lijkt kort en de hoofd-hals verbinding erg grof of zwaar.

De hoefjes lijken steil, bij een gewone stand van het kroonbeen. Zo op de foto lijken alle benen wat frans, ook voor, maar dat komt waarschijnlijk door de manier van staan rechtsvoor.

Doordat er nu veel schaduw valt op het achterbeen en je dus 2 benen achter elkaar hebt lijkt het of het spronggewricht heel erg grof is. Ook lijkt het kruis nu wat kort.
Op de eerste foto in het openingstopic lijkt het spronggewricht wel normaal. En dat is het volgens mij ook.

De zware onderhals en grove hoofd-hals verbinding en zware kaak zag je ook op de foto's in de wei al.

Je hebt nu een veulen van 6-8 maanden oud vermoedelijk en je kunt zien dat je veulen al richting het 'jaarling' uiterlijk gaat. De verhoudingen zoals jonge veulens hebben verdwijnen al wat. Een veulen van 3 tot 4 maanden oud is het makkelijkste te beoordelen. Men zegt dat die dan meestal in de verhoudingen zijn wat ze later ook worden. Op jouw laatste foto is het een heel beknopt paard, weinig lengte in het lijf. Met name in de rug, terwijl ik dat op de onderste foto uit het eerste bericht in de wei er absoluut niet uithaal. En dat terwijl ook die foto al redelijk in het najaar genomen lijkt te zijn. Maar een wat dikkere vacht kan al een heel ander uiterlijk geven.

Je moet dus nu nog niet te veel waarde aan de bouw van je veulen hechten. Het enige wat echt er lijkt te zijn is de zware kaak en wat onderhals. Maar of het wel of geen goed paardje later wordt is totaal nog niet te zeggen. Gewoon lekker af en toe in de hand, borstelen, stukje wandelen en de hoefjes verzorgen. En er van genieten.

De voorbeeldfoto van Mkango is zeker een goede foto om een paard te beoordelen, maar ik gok dat het hier niet om een springpaard of dressuurpaard gaat, maar om een dier met veel of zelfs volledig Engels Volbloed. Je ziet dat hier aan de enorm rechte bovenlijn van de hals. Dat is bij mij het eerste wat opvalt en wat men binnen het kwpn bijvoorbeeld liever niet zo ziet.
Dus behalve een standfoto is het ook nog van belang om echt iets over een veulen te kunnen zeggen als je iets meer weet of het ras of fokdoel. Tuigpaardveulens hebben bijvoorbeeld vaak een behoorlijk opgerichte hals, terwijl een quarter horse als veulen al enorm neerwaarts gebouwd is vaak. Die houden het hoofd zeg maar al laag. Je moet een veulen ook altijd bekijken volgens het fokdoel of gebruiksdoel.

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Re: De bouw van een veulen beoordelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 22:10

Wat een fijn commentaar! Ik heb even alle betekenissen uitgezocht en vind het erg interessant. Hierbij een foto van hem toen hij 4 maanden oud was. Helaas niet de achter benen erop… misschien dat je hier wat meer de hoef stand en nek/hals stand uit kan halen! Afbeelding

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De bouw van een veulen beoordelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:31

Weer valt ook hier de zwarte hoofd hals verbinding op. Vergelijk maar eens de 'driehoek' onder de kaakronding van jouw veulen met die van het veulen van mkango.
De rug en de achterhand zijn hier in een prima verhouding. Feitelijk moet je een paard in 3 delen kunnen knippen, voorhand tot zeg maar de schoft, middenhand, dus de rug en stukje lendenen en de achterhand (croupe). Dat moet dan met elkaar in verhouding staan.
De schouder lijkt wel wat steil. Het kruis vind ik op de laatste foto zeker mooi hellend. Van de beenstand zelf kun je weinig zeggen omdat deze foto wat te veel van boven genomen is.
De achterbeenstand van jouw veulen vind ik op basis van deze foto's nog lastig. De standfoto heeft te veel schaduw, de foto's in de wei zijn heel wisselend. Het is in ieder geval geen te recht achterbeen. En echt sabelbenig haal ik er ook niet uit.

Het veulen van mkango lijkt een wat ingesnoerde pijp te hebben, en dat heeft jouw veulen weer niet (kijk naar het voorbeen, onder de knie, daar loopt het bij jouw veulen net wat gestroomlijnder via de pijp naar de kogel, bij het veulen van mkango zit een in 1 keer smaller wordende overgang zeg maar).

Misschien heb je wat aan dit document om zelf eens naar je veulen te kijken:
https://www.kwpn.nl/Files/Files/Artikel ... tanden.pdf

Als ik zo de diverse foto's van jouw veulen bekijk, dan is het gewoon de kaakuitsnijding en de wat dikke onderhals wat het meest opvallend is. Verder zie ik gewoon een veulen waar je prima wat mee kunt later. De stalfoto van toen het veulentje 4 maanden oud was toont een stevig veulen, met genoeg 'bot'. Gewoon lekker laten opgroeien en van genieten zou ik zeggen.

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 23:57

germie schreef:
Weer valt ook hier de zwarte hoofd hals verbinding op. Vergelijk maar eens de 'driehoek' onder de kaakronding van jouw veulen met die van het veulen van mkango.
De rug en de achterhand zijn hier in een prima verhouding. Feitelijk moet je een paard in 3 delen kunnen knippen, voorhand tot zeg maar de schoft, middenhand, dus de rug en stukje lendenen en de achterhand (croupe). Dat moet dan met elkaar in verhouding staan.
De schouder lijkt wel wat steil. Het kruis vind ik op de laatste foto zeker mooi hellend. Van de beenstand zelf kun je weinig zeggen omdat deze foto wat te veel van boven genomen is.
De achterbeenstand van jouw veulen vind ik op basis van deze foto's nog lastig. De standfoto heeft te veel schaduw, de foto's in de wei zijn heel wisselend. Het is in ieder geval geen te recht achterbeen. En echt sabelbenig haal ik er ook niet uit.

Het veulen van mkango lijkt een wat ingesnoerde pijp te hebben, en dat heeft jouw veulen weer niet (kijk naar het voorbeen, onder de knie, daar loopt het bij jouw veulen net wat gestroomlijnder via de pijp naar de kogel, bij het veulen van mkango zit een in 1 keer smaller wordende overgang zeg maar).

Misschien heb je wat aan dit document om zelf eens naar je veulen te kijken:
https://www.kwpn.nl/Files/Files/Artikel ... tanden.pdf

Als ik zo de diverse foto's van jouw veulen bekijk, dan is het gewoon de kaakuitsnijding en de wat dikke onderhals wat het meest opvallend is. Verder zie ik gewoon een veulen waar je prima wat mee kunt later. De stalfoto van toen het veulentje 4 maanden oud was toont een stevig veulen, met genoeg 'bot'. Gewoon lekker laten opgroeien en van genieten zou ik zeggen.


Ah okay, interessant! En wat zijn de voordelen en/of nadelen een zijn kaakuitsnijding?

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:09

De nadelen zijn dat het dier theoretisch minder makkelijk nageeflijk te rijden is. Een onderhals idem.

Maar ik heb jaren bij een fokker gereden, en die ging ook naar keuringen. Die beoordeelde zijn paarden altijd als volgt:
Eerst het hoofd. Het hoofd is het eerste wat je ziet als je op stal aankomt. Als een paard een lelijk hoofd had, dan ging het onherroepelijk weg, ook al was het verder een goed dier. Hij vond dat echt heel belangrijk.
Daarna keek hij naar de benen. Mooi sterk beenwerk zonder afwijkende standen, goede hoeven.
Daarna kwam de rug
En als laatste de hals.

Ik vind een hoofdje minder belangrijk, maar ergens had de beste man wel gelijk. De stand van de ogen, of een echt ramshoofd, dat zijn voor 95% van de mensen afknappers.

Persoonlijk vind ik toontredend storender dan een franse stand in het voorbeen. Wel frans vanaf de kogel en niet al vanaf de knie. Toontredend ziet er uit of het paard snel over z'n eigen hoeven kan struikelen. Maar je bent als het niet te erg is in de zijgangen in de dressuur in het voordeel, omdat het paard de beweging van buitenaf maakt en het moet dan de voorbenen kruisen, dan oogt het snel met meer expressie. Ook had men in de aardappelvelden vroeger liever trekpaarden die iets toontredend stonden, die konden makkelijker in een smal spoor gehouden worden.
Ik heb dan liever iets frans als ik tussen iets afwijkend moet kiezen. Ook in de achterhand vind ik een franse stand niet echt storend, mits natuurlijk niet te erg. Ook daar had een fokker waar ik gelopen heb altijd een voorkeur voor: elk snel dier in het wild staat frans achter, let er maar eens op. En feitelijk had deze man gelijk.
Als zowel toontredend als frans staan niet te erg zijn heb ik in het gebruik nooit nadelen ondervonden aan snellere slijtage.

Biljarderen, het draaien in het spronggewricht in stap vind ik een storend iets, dat is voor mij al snel afknappen.

Dit soort standafwijkingen zie je het beste in stap en draf als het paard recht naar je toe draaft, of recht van je weg.

Mijn paard staat ietsjes frans voor, en heeft een zware kaak aan het hoofd, maar geen zware hoofd-hals verbinding, al is de nek ietsjes kort en een zeer arm bespierde bovenlijn. Heeft ze er last van? Nee, is inmiddeld 19, nog kurkdroog op de benen. Maar de arm bespierde bovenlijn is iets wat altijd blijft, je kunt wel wat trainen, maar mijn paard mist gewoon dressuuruitstraling in de ring. Loopt braaf haar dingen, maar komt er een paard voor en na met een sterke bovenlijn, dan hebben die paarden gewoon 15 punten meer alleen al bij het binnenkomen in de ring zeg maar. Echter, met springen doet ze het super en daar draait het om het laten liggen van de balken. Zo moet je het zien.
Het ideale paard bestaat niet. Er is altijd wel iets. Om alleen een zwaardere hoofd-hals verbinding laat ik een paard niet staan. En het beste paard is het paard wat je je kunt veroorloven en wat je in je bezit hebt. Zo moet je het ook zien.

En mijn ervaring is ook dat enorm grote hoeven die te groot zijn voor het paard (een hoef moet passend bij het paard zijn) ook vaker problemen geven. Die schuiten zijn vaak laag op de verzenen, snel gevoelig voor steentjes, en helaas bij 1 van de 2 paarden die ik gereden heb met grote schuiten bleek ook dat het dier een slechte hoefkatrol had (was gezien op foto's, maar dier was er niet kreupel aan, is toen verkocht toen het 5 jaar oud was).