Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:53

BugsFunny schreef:
Even nieuwsgierig, stel je voor je bent op zoek naar een nieuw paard, paard staat in de buurt.
Paard is 9 mnd geleden röntgen gekeurd door je eigen dierenarts zou je dan nogmaals keuren?


Ik denk van niet mits ik weet dat dit paard de afgelopen maanden gewoon in training is geweest of dat je bv sportuitslagen op kunt vragen zodat je weet dat hij/zij geen blessure heeft gehad de afgelopen maanden.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:54

oji schreef:
Al zou ik een paard gratis krijgen, dan nog zou ik hem laten keuren als ie bedoeld is als rijpaard. Financiële schade is 1, maar de emotionele schade als je bv een jaar lang met veel liefde, energie en tijd een paard gaat opleiden en dan zou blijken dat het paard nooit het werk van een rijpaard aan zou kunnen, vind ik net zo zwaar wegen. Ook wil ik weten of je met zaken rekening in de training/opleiding moet houden.

Wel denk ik dat een hele hoop paarden aangeboden worden voor een aankoopkeuring, waar een kundige en kritische blik al vooraf had kunnen vaststellen dat dat dier beter niet aangeboden had kunnen worden. Als ik lees hoeveel paarden niet door de aankoopkeuring heen komen, dan vraag ik mij wel af hoe goed heb je zelf van te voren gekeken. X-Rays zijn niet altijd te voorspellen (hoewel je soms/vaak ook wel veel kan zien aan hoe de gewrichten eruit zien). Ik keur sowieso altijd inclusief X-rays omdat ik paarden koop die nog niets/niet veel gedaan hebben en omdat ik altijd een paard in de verzekering doe.

Maar idd, zoals eerder vermeld, je krijgt bij een aankoopkeuring alleen een positief of negatief aankoopadvies voor het beoogde doel.
Als je na een aankoopkeuring een paard wilt verzekeren, wordt ie wel of niet geaccepteerd door de verzekering. Ook dan geldt geen goed of afkeuring maar wel of niet geaccepteerd (evt met uitsluitingen op bemerkingen).

Afkeuring geldt alleen bij een reeds verzekerd paard, dat door een blessure wordt afgekeurd voor het verzekerde doel. Dan betekent afkeuring dat het dier wordt uitgekeerd voor de verzekerde waarde en is daarna ook onherroepelijk afgekeurd. Hierna kan het dier of ingeslapen worden, of kun je het dier (in het geval dat het dier geen pijn heeft) overnemen van de verzekering voor de restwaarde (lees slachtprijs) om nog bv als fokmerrie te dienen of gewoon het paard een fijn pensioen te geven. In dat geval komt er een aantekening in het paspoort te staan dat het dier is afgekeurd. Die aantekening is dat het dier niet meer doorverkocht mag worden of uitgebracht in de sport. Vroeger werd het dier gebrandmerkt met een "A" op de kont van afgekeurd, maar dat mag tegenwoordig gelukkig niet meer. Ha ha, wel eens een heel naïef iemand tegen gekomen die een paard met een A op de kont had gekocht en dacht dat dat de A van arabier was :+ M

Dit is een heel duidelijk verhaal, dank daarvoor. Ik wist dat nog niet."Vroeger" werd van afgekeurde paarden de staart afgeknipt.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:59

BugsFunny schreef:
Even nieuwsgierig, stel je voor je bent op zoek naar een nieuw paard, paard staat in de buurt.
Paard is 9 mnd geleden röntgen gekeurd door je eigen dierenarts zou je dan nogmaals keuren?


Sowieso klinisch, de rest hangt er vanaf hoe het gereden is/ reden van verkoop. En uiteraard wat er uit de rontgenologische keuring is gekomen.

"Afgekeurd" komt ook uit de verzekeringen qua benaming volgens mij, afgekeurd voor de sport was vroeger ook een enkeltje Italie.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:04

Elisa2 schreef:
BugsFunny schreef:
Even nieuwsgierig, stel je voor je bent op zoek naar een nieuw paard, paard staat in de buurt.
Paard is 9 mnd geleden röntgen gekeurd door je eigen dierenarts zou je dan nogmaals keuren?


Sowieso klinisch, de rest hangt er vanaf hoe het gereden is/ reden van verkoop. En uiteraard wat er uit de rontgenologische keuring is gekomen.

"Afgekeurd" komt ook uit de verzekeringen qua benaming volgens mij, afgekeurd voor de sport was vroeger ook een enkeltje Italie.


Röntgenfoto's alle punten een 1 dus goed.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:05

Als het dier fijn gereden is zou ik alleen nog klinisch keuren dan.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:06

anjali schreef:
Dit is een heel duidelijk verhaal, dank daarvoor. Ik wist dat nog niet."Vroeger" werd van afgekeurde paarden de staart afgeknipt.

Ja dat is idd ook een tijd geweest...had ik toch wel heel jammer gevonden als mijn dit voorjaar afgekeurde merrie nu met een afgeknipte staart de wei liep te versieren...ze heeft juist zo'n mooie staart <3
En dat was ook niet erg fijn geweest voor het verjagen van de vliegen. Gewoon in het paspoort aantekenen is wel zo netjes. Maar vroeger had ook lang niet elk paard een paspoort volgens mij.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:16

BugsFunny schreef:
Röntgenfoto's alle punten een 1 dus goed.

Als je wilt verzekeren, dan mag de keuring maximaal 3 maanden oud zijn. Het paard dat ik vorige maand heb gekocht had een keuring met allemaal 1-tjes (inclusief rug en hals) uit februari. Die heb ik dus wel over laten keuren omdat ik mijn paard wou verzekeren. Rug en hals heb ik niet over laten doen, paard is nog niet zadelmak en heeft nog nooit vast gestaan dus dat geloof ik wel. Als ik niet had willen verzekeren had ik alleen klinisch over laten doen denk ik.

Vorige paard had een keuring van 1 maand eerder, ook door mijn eigen DA. Die heb ik zonder overkeuren (ook niet klinisch) gekocht. Wel heb ik dan als ontbindende voorwaarde dat ie opgenomen moest worden door de verzekering, maar dat doe ik sowieso altijd als voorwaarde opnemen.

Maar wat bij mij ook wel zou meewegen is, wat voor verkoper koop je het dier van. Een gewoon goed aangeschreven handelaar, een handelaar in snelle handel of een particulier. Bij een particulier zou ik sowieso overkeuren, gewoon omdat je dan geen consumentenkoop recht hebt en de bewijslast dus bij jou ligt als ie iets blijkt te mankeren. Als ik geen vertrouwen in de handelaar heb, dan koop ik eigenlijk ook niet. Liefst gewoon via mijn netwerk bij een nette professional.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:36

Elisa2 schreef:
Rytir schreef:
Ik merk wel dat het volledig keuren steeds gewoner wordt en de verwachtingen van mensen hoger. Een paard waar recreatief mee gereden wordt (en daar bedoel ik ook de basis dressuur en springsport mee) mag geen enkele bemerking hebben maar mag ook niet duur zijn want; recreatiepaard. Ook al zorgt die bemerking niet voor een negatief aankoop advies. En in mijn directe omgeving zie ik vooral de volledig door de molen gehaalde sportpaarden bij bosjes uitvallen. De garantie is tot de deur...


Heel veel worden er helaas kapot gereden, er zijn mensen die paarden kunnen "maken" ongeacht hun bemerkingen en beperkingen en mensen die ieder paard "breken". Hoe gezond ze ook zijn.

Voor mij is een gereden paard altijd extra opletten om die reden, verder maak ik me niet druk om een ingekapselde OCD oid maar vind ik ongelijke voorvoeten een grote No-Go en ook erge toontreders zal ik altijd laten staan ongeacht de binnenkant. Van sommige dingen weet je gewoon dat het tzt problemen gaat geven.


Nou precies dat! Zelfs volledig gezonde paarden kunnen kapot worden gemaakt door rijtechniek en huisvesting. En sommige bemerkingen hoeven geen enkel probleem op te leveren als een paard correct gereden en gehouden wordt.

Ik snap dus wel dat je een onbeleerd paard met een bemerking wel eerder laat staan ten opzichte van een paard wat al een paar jaar in het werk staat en geen problemen heeft gegeven. Vaak komen de problemen pas als je een paard op een nieuwe manier gaat belasten.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:43

Ja dat kan zo zijn, toch heb ik altijd een voorkeur voor onbeleerd omdat het veel makkelijker is (niet verpest, hoef je niks te corrigeren) en ook een ingekapselde OCD oid hoeft echt geen problemen te geven bij een jong dier. Nu wordt er veel geopereerd voordat ze zadelmak gemaakt worden, en hoewel ik dat begrijp qua investering en handel is het niet iets wat altijd perse nodig is.

En er wordt mij iets teveel paarden verreden waardoor ik meer op mijn hoede ben bij gereden paarden. Zo zie je maar weer hoe ieders perceptie kan verschillen. Ook in het bericht van Oji staan heel veel nuances.

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:48

anjali schreef:
oji schreef:
Al zou ik een paard gratis krijgen, dan nog zou ik hem laten keuren als ie bedoeld is als rijpaard. Financiële schade is 1, maar de emotionele schade als je bv een jaar lang met veel liefde, energie en tijd een paard gaat opleiden en dan zou blijken dat het paard nooit het werk van een rijpaard aan zou kunnen, vind ik net zo zwaar wegen. Ook wil ik weten of je met zaken rekening in de training/opleiding moet houden.

Wel denk ik dat een hele hoop paarden aangeboden worden voor een aankoopkeuring, waar een kundige en kritische blik al vooraf had kunnen vaststellen dat dat dier beter niet aangeboden had kunnen worden. Als ik lees hoeveel paarden niet door de aankoopkeuring heen komen, dan vraag ik mij wel af hoe goed heb je zelf van te voren gekeken. X-Rays zijn niet altijd te voorspellen (hoewel je soms/vaak ook wel veel kan zien aan hoe de gewrichten eruit zien). Ik keur sowieso altijd inclusief X-rays omdat ik paarden koop die nog niets/niet veel gedaan hebben en omdat ik altijd een paard in de verzekering doe.

Maar idd, zoals eerder vermeld, je krijgt bij een aankoopkeuring alleen een positief of negatief aankoopadvies voor het beoogde doel.
Als je na een aankoopkeuring een paard wilt verzekeren, wordt ie wel of niet geaccepteerd door de verzekering. Ook dan geldt geen goed of afkeuring maar wel of niet geaccepteerd (evt met uitsluitingen op bemerkingen).

Afkeuring geldt alleen bij een reeds verzekerd paard, dat door een blessure wordt afgekeurd voor het verzekerde doel. Dan betekent afkeuring dat het dier wordt uitgekeerd voor de verzekerde waarde en is daarna ook onherroepelijk afgekeurd. Hierna kan het dier of ingeslapen worden, of kun je het dier (in het geval dat het dier geen pijn heeft) overnemen van de verzekering voor de restwaarde (lees slachtprijs) om nog bv als fokmerrie te dienen of gewoon het paard een fijn pensioen te geven. In dat geval komt er een aantekening in het paspoort te staan dat het dier is afgekeurd. Die aantekening is dat het dier niet meer doorverkocht mag worden of uitgebracht in de sport. Vroeger werd het dier gebrandmerkt met een "A" op de kont van afgekeurd, maar dat mag tegenwoordig gelukkig niet meer. Ha ha, wel eens een heel naïef iemand tegen gekomen die een paard met een A op de kont had gekocht en dacht dat dat de A van arabier was :+ M

Dit is een heel duidelijk verhaal, dank daarvoor. Ik wist dat nog niet."Vroeger" werd van afgekeurde paarden de staart afgeknipt.




Mijn paard heeft een A op zijn kont.

In een driekwart cirkel met een kroontje, maar dat laatste is haast niet zichtbaar.
Op het eerste oog lijkt het een A in een cirkel.

In zijn geval het brandmerk van een Lusitano fokker van bijna 30 jaar terug. (Daar heeft zo ongeveer iedere fokker en handelaar een eigen brandmerk, dus niet een brandmerk van een ras maar van een persoon of bedrijf)

Het kàn dus wel, een A zonder afgekeurd te zijn.

Maar Tweety zal eerder uitzondering dan regel zijn in Nederland.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:59

BugsFunny schreef:
Even nieuwsgierig, stel je voor je bent op zoek naar een nieuw paard, paard staat in de buurt.
Paard is 9 mnd geleden röntgen gekeurd door je eigen dierenarts zou je dan nogmaals keuren?


Ja, klinisch en röntgen :)

Zou echt willen weten wat ik koop, en ik wil gewoon zeker zijn dat het paard
nergens pijn of ongemakken heeft voor het doel wat ik op dat moment voor ogen heb :)

Sowieso zou ik nooit een paard kopen bij iemand die niet weet hoe hij of zij
zijn paard verkoopt, ik vind het echt bijna een verplichting van de verkoper om te weten
wat er verkocht wordt.

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:04

Een rijpaard zou ik altijd keuren. Bij röntgenfoto's van 9 maanden oud waar niets op te zien was, zou ik denk ik toch alleen klinisch keuren. Maar dat is een risico-afweging natuurlijk.

Mijn tweejarige tinker heb ik niet bij aankoop gekeurd, ondanks het eurobedrag waarvoor je een paar jaar terug nog een opgeleide KWPN'er met wedstrijdervaring kon krijgen :'-) Maar 1) hij was nog erg jong, 2) ik had haast, want de ander stond alleen, 3) hij moet in eerste instantie weidemaatje zijn en als hij weinig belastbaar blijkt te zijn (uiteraard wel pijnvrij) mag hij dat blijven, al het andere is mooi meegenomen. Eenmaal thuis heb ik wel de dierenarts langs laten komen om te beoordelen of die bijzonderheden zag waar ik rekening mee moest houden.

Verzekeren doe ik niet aan, dat vind ik zonde van het geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:47

Elisa2 schreef:
Ja dat kan zo zijn, toch heb ik altijd een voorkeur voor onbeleerd omdat het veel makkelijker is (niet verpest, hoef je niks te corrigeren) en ook een ingekapselde OCD oid hoeft echt geen problemen te geven bij een jong dier. Nu wordt er veel geopereerd voordat ze zadelmak gemaakt worden, en hoewel ik dat begrijp qua investering en handel is het niet iets wat altijd perse nodig is.

En er wordt mij iets teveel paarden verreden waardoor ik meer op mijn hoede ben bij gereden paarden. Zo zie je maar weer hoe ieders perceptie kan verschillen. Ook in het bericht van Oji staan heel veel nuances.
Daar zit imo ook een soort spanning, die drang om per se een jong paard te willen, zodat ze “nog niet verpest zijn.” Nu heb jij de kunde om zo’n dier inderdaad op te leiden, maar die verreden paarden komen doorgaans niet doordat ze bij mensen zoals jij komen te staan. := Zoveel mensen zouden juist beter af zijn met een ouder dier dat al doorgereden is, maar kopen een jonkie, want ze zijn in een aantal gevallen goedkoper en ze “kunnen nog naar mijn hand gezet worden.” Zelfoverschatting is een groot probleem wat dat aangaat, en vaak hebben die mensen het zelf niet eens door, kopen ze paard na paard dat met een beetje mazzel een jaar of twee mee kan bij ze.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:01

Eens mkango. Niet eens alleen met inrijden en doorrijden, maar ook al daarvoor met opgroeien en opvoeden.

Ik keur altijd. De aanschafprijs maakt geen verschil in de emotionele hel waar je door kan gaan. Oji had het mooi omschreven.

Paard 1 lieten we klinisch keuren, zaten recente foto's bij van de benen. 1e keer was ze niet helemaal goed, we hoopte dat dat kwam van het tegen de muur trappen wat ze op stal gedaan had. Wij hadden haar op proef gehad en ze hadden een hengst naast de merrie gezet. Later opnieuw klinisch gekeurd door andere da en gekocht. Binnen paar maanden op de kliniek met diagnose een na zwaarste graad van KS. Echt lelijke foto's en de 1e da had dus gelijk om haar negatief advies te geven, maar wij waren toch wat re blind door roze bril. Die 2e da was achteraf ook da van verkoper.

Pony daarna had al half jaar stil gestaan. Ons werd verteld dat dat kwam omdat puberdochter geen interesse meer had. Klinisch gekeurd, was oké. Maar binnen 3 maanden voor het eerst bij de kliniek, 2 compleet versleten voorbenen en iets aan de rug, later kwamen er nog meer dingen bij. Die was goed na even rust, maar elke belasting was te veel.
Die 2 vlak na elkaar in laten slapen na jaren van ups en downs. Echt heel pijnlijk.

Paard daarna dus echt volledig gekeurd, klinisch, röntgenfoto van benen, hals en rug. Helemaal goed, echt nergens wat op aan te merken. Die kreeg een ongeluk een jaar later waardoor hij afgekeurd werd uiteindelijk.

Maar dat er met elk paard iets kan gebeuren betekent alsnog niet dat ik wil beginnen met een paard dat al iets mankeert. Er zijn beperkingen dke ik niet zo erg vind, maar Ks boven een bepaalde graad, halsproblemen en wat bemerkingen op been foto's als hogere cijfers op bepaalde gewrichten ga ik echt niet aan beginnen. Zelfs niet bij een gratis paard. Ik heb mijn portie verdriet wel gehad en bepaalde dingen zorgen ervoor dat ze ook als weidemaatje niet gelukkig en pijnvrij zullen zijn of hard aftakelen. Alle drie uit mijn verhaal konden niet op pensioen op het land en moesten dus ingeslapen worden.

Ik blijf dus bij het; problemen krijg je wel, die moet je niet kopen. Maar ik ben wel extreem kieskeurig welke da ik laat keuren. Eigenlijk alleen mijn vaste da. Die kent ons heel goed, weet wat wij willen en zoeken en heeft er enorm veel verstand van. Hij zal ook eerlijk zijn bij bepaalde bemerkingen of het wel of niet een optie is voor ons.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:26

Mkango schreef:
Elisa2 schreef:
Ja dat kan zo zijn, toch heb ik altijd een voorkeur voor onbeleerd omdat het veel makkelijker is (niet verpest, hoef je niks te corrigeren) en ook een ingekapselde OCD oid hoeft echt geen problemen te geven bij een jong dier. Nu wordt er veel geopereerd voordat ze zadelmak gemaakt worden, en hoewel ik dat begrijp qua investering en handel is het niet iets wat altijd perse nodig is.

En er wordt mij iets teveel paarden verreden waardoor ik meer op mijn hoede ben bij gereden paarden. Zo zie je maar weer hoe ieders perceptie kan verschillen. Ook in het bericht van Oji staan heel veel nuances.
Daar zit imo ook een soort spanning, die drang om per se een jong paard te willen, zodat ze “nog niet verpest zijn.” Nu heb jij de kunde om zo’n dier inderdaad op te leiden, maar die verreden paarden komen doorgaans niet doordat ze bij mensen zoals jij komen te staan. := Zoveel mensen zouden juist beter af zijn met een ouder dier dat al doorgereden is, maar kopen een jonkie, want ze zijn in een aantal gevallen goedkoper en ze “kunnen nog naar mijn hand gezet worden.” Zelfoverschatting is een groot probleem wat dat aangaat, en vaak hebben die mensen het zelf niet eens door, kopen ze paard na paard dat met een beetje mazzel een jaar of twee mee kan bij ze.


Ik heb nog nooit zulke verpeste paarden gezien als van willekeurige amateurs die ze "naar de eigen hand gezet hebben" :') het zijn vaak juist dieren die ondanks zadelmak zijn nog steeds voor geen meter snappen wat men van ze wil. En met springen zijn het meestal de ergste weigeraars :=

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:31

Dat naar eigen hand zetten lukt de meeste goed....maar vaak niet positief....

Overschatting is idd erg groot.
Maar komt mijn idee ook al voor een groot deel door maneges en ouders.
De maneges moeten wel, anders zijn de ouders niet meer tevreden als hun prinsesje niet elk half jaar een groep omhoog gaat. En het woord beginner mag zeker na een jaar al niet meer gebruikt worden, dan zijn ze immers al ver gevorderd... en ja dan koop je uiteraard een jong paard om naar de eigen hand te zetten.

Vaak wel een goedkope zie ze toch best duur vinden, dus keuren is te duur...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:12

Mensen denken teveel in hokjes.

Als ze een veulen tm 2/3 jarige kopen, is het paard onbeleerd en zal wel gezond zijn denken velen.

Vanaf 3 verwachten ze vaak een zadelmak, aangereden paard.

Daarna gaat men pas denken; het is veel gereden, misschien wel verkeerd getraind, kan een blessure hebben, wordt niet voor niks verkocht etc.

Wij hebben juist na veel jaren weer zelf gefokt, omdat we heel veel ellende zagen die al bij 0 kan zijn ontstaan. Dat wil niet zeggen dat je het zelf beter doet, kan of er niks fout gaat. Maar het zijn je eigen keuzes en risico's. En wij denken een aantal gebreken wel te kunnen voorkomen met fokken en opfokken.

Daarnaast kopen teveel mensen nog steeds een papier dat interessant is en kijken ze te weinig naar het paard zelf. En dat was afgelopen tijd ook lastig als je amper de kans kreeg om meerdere keren een paard te bekijken en uit te proberen. Maar het zou vaak wel zeer verstandig zijn.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:47

Mkango schreef:
Elisa2 schreef:
Ja dat kan zo zijn, toch heb ik altijd een voorkeur voor onbeleerd omdat het veel makkelijker is (niet verpest, hoef je niks te corrigeren) en ook een ingekapselde OCD oid hoeft echt geen problemen te geven bij een jong dier. Nu wordt er veel geopereerd voordat ze zadelmak gemaakt worden, en hoewel ik dat begrijp qua investering en handel is het niet iets wat altijd perse nodig is.

En er wordt mij iets teveel paarden verreden waardoor ik meer op mijn hoede ben bij gereden paarden. Zo zie je maar weer hoe ieders perceptie kan verschillen. Ook in het bericht van Oji staan heel veel nuances.
Daar zit imo ook een soort spanning, die drang om per se een jong paard te willen, zodat ze “nog niet verpest zijn.” Nu heb jij de kunde om zo’n dier inderdaad op te leiden, maar die verreden paarden komen doorgaans niet doordat ze bij mensen zoals jij komen te staan. := Zoveel mensen zouden juist beter af zijn met een ouder dier dat al doorgereden is, maar kopen een jonkie, want ze zijn in een aantal gevallen goedkoper en ze “kunnen nog naar mijn hand gezet worden.” Zelfoverschatting is een groot probleem wat dat aangaat, en vaak hebben die mensen het zelf niet eens door, kopen ze paard na paard dat met een beetje mazzel een jaar of twee mee kan bij ze.


Ja mee eens, een paard goed zadelmak maken en opleiden is een vak apart. Vaak wordt er veel te veel aangeklungeld met allerlei langdurige gevolgen van dien. Ik heb ook zoveel ellende daar van gezien. Terwijl als er een goede basis gelegd wordt in het begin het vaak paarden zijn die hun hele leven braaf en fijn te rijden blijven mits er niet een te grof persoon op komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:33

DuoPenotti schreef:
Dat naar eigen hand zetten lukt de meeste goed....maar vaak niet positief....

Overschatting is idd erg groot.
Maar komt mijn idee ook al voor een groot deel door maneges en ouders.
De maneges moeten wel, anders zijn de ouders niet meer tevreden als hun prinsesje niet elk half jaar een groep omhoog gaat. En het woord beginner mag zeker na een jaar al niet meer gebruikt worden, dan zijn ze immers al ver gevorderd... en ja dan koop je uiteraard een jong paard om naar de eigen hand te zetten.

Vaak wel een goedkope zie ze toch best duur vinden, dus keuren is te duur...
Dat idee heb ik juist helemaal niet, dat maneges en ouders daar zo'n groot aandeel in hebben. Je ziet het immers vooral bij volwassenen, dat "ik wil het paard naar mijn hand zetten." Vaak mensen die een (bijrijd)paard gehad hebben dat al goed doorgereden was en waar ze dan een keer een M2-proef op gestart hebben, dus denken ze dat ze ook wel een jong dier van niks kunnen opleiden. En dan krijg je inderdaad dat geklungel waar Elisa aan refereert, met alle gevolgen van dien, waarin verkoop van het paard vaak nog niet eens het slechtste scenario is voor het dier.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:51

Ik denk dat het verschil er ook in zit of je ruiter of trainer bent, een ruiter kan soms heel goed rijden op bepaald type paard met les en daar in ook best ver komen. Een trainer kan zich aanpassen aan ieder paard en weet welke processen en stappen er in de opleiding voorbij komen en kan een paard zo stapsgewijs trainen passend bij het betreffende paard en zeg maar opbouwend werken. Die snapt wat ie aan het doen is, waar een ruiter dat niet altijd snapt of inderdaad een te smal referentiekader heeft.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:52

Ik heb die anders een boel voorbij zien komen.
Die je echt uit kan leggen dat een sportpaard anders is dan een manegepaard.
En dan moeders, maar ze rijd altijd de moeilijke paarden op de manege... :')
Ja de overeenkomst is 4 benen en een staart... meer niet.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:18

Ik ken het meer zoals Mkango het omschrijft, vooral al lang volwassen dames die ooit met hun fatsoenlijk doorgereden bijrijdpaardje L of M proef een keertje hebben kunnen rijden of een leuk oefenparcoursje hebben kunnen springen en dan vol overtuiging en goede moed beginnen ze aan een onbeleerd paard met zulke afstamming en zulke potentie dat die in theorie sterren van de hemel zou moeten lopen zonder dat de ruiter wat bijdraagt := Alleen dan blijkt het paard toch te gevoelig, te eigenwijs, te hoog in energie, te onbetrouwbaar, te <vul maar wat in> en dan houdt het op.

Dat wil overigens niet zeggen dat het allemaal slechte ruiters zijn of dat ik zelf een veel betere ruiter meen te zijn, integendeel := ik heb nu niet voor niets Henk waar eerste beste idioot mee wegrijdt :+

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:30

Die zullen er vast ook zijn. :j
Maar ik heb de meeste problemen gezien bij de jonge mensen recht van de manege of 1 braaf bijrijdpaard.
En mama die vol lof over kindlief was en niet accepteerde als je aangaf paard is niet voor beginners.

Niet de allang volwassene.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 08:48

Mijn Haflinger heb ik in 2011 gekocht, ze was toen 11. Ik heb haar niet laten keuren omdat ik haar al 3 jaar reed.
Daarnaast wilde ik niet een paard kopen maar specifiek dit paard.

Als ik een voor mij onbekend paard zou kopen zal ik denk ik wel laten keuren.

Eigenlijk nooit grote medische problemen gehad in al die tijd
Nu ruim 11 jaar later. Merrie bleek na een acute spierbevangenheid in 2020 pssm1 te hebben. Was met een keuring sowieso niet ontdekt.

Dieet aangepast, training aangepast en ze doet het nog steeds super. Ik verwacht dat ze ondertussen wel ergens artrose heeft zitten maar dat mag ook wel met 23 jaar.

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:11

Ik heb net een shetlander van 1, 5 jaar gekocht. Ik heb haar niet laten keuren.
Ze is nog heel jong en mocht ze straks niet voor de kar kunnen, blijft ze alsnog als gezelschap.