Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:58

Sky_As schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Ik kan misschien gezien worden als die dombo die niet keurt.

Ik heb in mijn paardenleven nu tegen de 20 paarden gehad, meestal meer dan één tegelijk.

Ik heb ooit eenmaal gekeurd, paard zou mijn sportpaard worden.
Dat paard is toen volledig gekeurd, goedgekeurd, dat was toen nog een term die gebruikt werd.
Juist dat paard heeft mij duizenden euro's aan dierenarts kosten gekost.
Allemaal vage dingen waar toen geen oorzaak voor gevonden kon worden, inmiddels vermoed ik dat dat toen pssm2 geweest moet zijn.

Alle andere paarden heb ik gekocht op het oog, wel met vermoedens van dit of dat zou er kunnen zijn maar dat waren dingen waar ik mee kon leven.
En elke keer heb ik daar eigenlijk gelijk mee gehad.

Ik denk wel dat het uitmaakt in welk segment je zit en wat je doelen met een paard zijn.
Ook of je bij een handelaar of bij een particulier gaat kopen.


en of je dus zelf een beetje oog hebt ;-)
als je de vraag stelt of je moet keuren, lijkt het me ZEER verstandig om te keuren :)


Ja en ook als je laat keuren, dat je niet je eigen gezonde verstand buiten boord zet en denkt de dierenarts zegt het, dus het zal wel goed zijn.

Niet alles valt te keuren, er is nu al veel meer bekend dan 10 jaar geleden.
Dat zal over 10 jaar ook weer zo zijn.

Ik heb over de jaren ook geleerd dat dierenartsen maar mensen zijn.
Net zo veel meningen en manieren als dat er dierenartsen zijn.

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:00

Mijn pony is niet gekeurd. Ik kocht hem groen uit de kudde, nooit in handen geweest (4 jaar oud) en heel bang van mensen.
Ik heb hem gekocht met mondelinge overeenkomst dat ik hem na klinisch keuren (wanneer dat mogelijk was) terug mocht brengen als hij zou worden "afgekeurd".
Uiteindelijk heb ik hem niet meer laten keuren. Ongetwijfeld dom, maar nu 7 jaar verder is het enige wat hij ooit heeft gehad een hoefzweer *klopt af*.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:09

Ik heb mijn vorige merrie niet laten keuren omdat ik toen in een emotionele ingeving haar ineens al had gekocht (iets met jong en naief zijn :*). Nooit problemen gehad met haar gelukkig.

Mijn huidige merrie ook niet laten keuren en ik snap wel dat anderen dat niet handig zouden vinden.
Ze komt uit Spanje, was drachtig en had ook wel zichtbaar wat meegemaakt (littekens aan de benen, het hoofd, etc.) Verder zag ze er goed uit en was duidelijk streng opgeleid. Zelf bekeken en zo meegenomen. Maar waarom niet laten keuren? Ik wilde haar gewoon meenemen en ik heb er ook niet veel voor neer moeten leggen :') (misschien nog steeds jong en naief? :*)
Ik heb zeker nog geen problemen met haar gehad, de training gaat ook lekker en ze zit heerlijk in haar vel. Maar als blijkt dat ze bijvoorbeeld alleen soms nog wat recreatief bereden kan worden dan zij het zo en dan blijft ze ook bij mij.

Lieser
Berichten: 1551
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:09

ikke schreef:
Laten we dan om te beginnen even een term de wereld uit helpen: Paarden worden niet afgekeurd of goed gekeurd!!
Ze krijgen een positief of negatief aankoopadvies. Niet meer en niet minder!

De keuringsarts bij ons zei toch echt dat ze de merrie niet goed kon keuren ...

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:10

Lieser schreef:
ikke schreef:
Laten we dan om te beginnen even een term de wereld uit helpen: Paarden worden niet afgekeurd of goed gekeurd!!
Ze krijgen een positief of negatief aankoopadvies. Niet meer en niet minder!

De keuringsarts bij ons zei toch echt dat ze de merrie niet goed kon keuren ...


Dierenartsen zeggen ook dat teefjes gesteriliseerd worden, terwijl het echt om castratie gaat.
Maar die termen zijn bekend onder 'de algemene mensch' en dus makkelijker om het te zeggen zoals het in de volksmond bekend is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:29

Mkango schreef:
Ik weet niet wat je hier precies mee wilt zeggen, ik geef alleen mijn overwegingen waarom mijn paard in dit geval niet "officieel" gekeurd is op mijn verzoek. Ze is door genoeg veeartsen gezien, aangeboden door een consignor met een goede reputatie binnen de industrie, en zoals ik zeg: haar race record sprak boekdelen.

De training die een renpaard krijgt is vele malen intensiever dan dat van welke andere discipline dan ook. Als ze daar na bijna twee jaar zonder blessures doorheen komen, stort ze niet ineens in van wat ik met haar ga doen, want dat haalt het bij lange na niet bij wat haar lichaam al prima heeft doorstaan, zelfs als ik m'n best zou doen. Daarnaast heb ik zelf ook genoeg renpaarden in en uit training gezien, gevoeld en beoordeeld om een inschatting te kunnen maken van hun beweging en of daar enige onregelmatigheden in zitten.


Precies wat er staat.

Ongeacht welke training het paard heeft of heeft gehad, heeft niemand rontgen ogen en kan je nooit 100% weten wat er van binnen speelt.

Ik koop een paard voor hopelijk een lang leuk samen zijn. Keur dus ook niet altijd, maar neem dan om bepaalde reden bewust die gok.

Maar dat een paard uit sport, welke sport dan ook wel niks zal mankeren is echt onzin. En het zegt niks over de lange termijn.
Mijn ene ruin is echt wel jong kapot getraind en loopt toch vrolijk 23 te zijn, maar dat is deels management en deels veel mazzel.
Ken er genoeg, ook uit sport die dat nooit gaan redden, ook al lopen ze de sterren van de hemel.

En dan hebben we het nog niet over wat links en rechts verdwijnt door de achterdeuren.

Dat iemand die risico's neemt, prima. Maar dat die paarden wel gezond zijn, want ze lopen goed, is BS.

Keizerinnnn

Berichten: 1221
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:33

Mijn eerste paard niet gekeurd, die reed ik al 4 jaar bij en nooit wat mee geweest. De jaren daarna enkel een keer hoefzweer gehad en daarna goedgekeurd verkocht.

2e paard niet en dat was een fout.

3e paard heb ik zelf klinisch laten keuren en rontgenfoto's waren nog recent gemaakt dus die heb ik laten overkeuren bij eigen kliniek.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:39


Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:40

M’n eerste paard alleen klinisch laten keuren. Had het nog beetje rondgevraagd. Of ik ook röntgen zou doen. Wat handig is met recreatie.

Nou hoe die door de klinische keuring heen gekomen is, weet ik niet. Maar paar maanden later paard in laten slapen: was namelijk helemaal kapot vanbinnen.
Dom dus dat ik geen foto’s heb laten maken.

Daarna een fjord gekocht. En die dierenarts had nog niet veel fjorden volledig op de foto gehad bij keuringen. Maar ik heb alle hoeven, nek en rug op de foto gezet. Iets met een ezel en een steen.. Kan er altijd nog wat gebeuren of ontstaan maar geen kissing spines, HKO oid bij aankoop in ieder geval.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:41

Voor mij hangt wel of niet keuren af van de prijsklasse,leeftijd en doel, als de prijsklasse laag is en paard/ pony niet voor de verkoop gekocht wordt dan vind ik het verwaarloosbaar mits je er zelf een beetje kijk op hebt.

Boven een bepaald bedrag zou ik zeggen, altijd keuren..minimaal klinisch, rontgen ook niet onbelangrijk. Bij een gereden paard is rug/ hals laten keuren ook niet zo stom tegenwoordig.

MathenoJarig

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:46

Ligt ook een beetje aan de leeftijd natuurlijk. Als je een (leer)paard van een jaar of 20 koopt dan weet je natuurlijk dat er vast wel iets van artrose oid te vinden is op de foto's. Dan vind ik historie belangrijker dan röntgen fotos. Klinisch laat ik sowieso altijd keuren.

Oskarrino
Berichten: 814
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:49

Heb mijn paard klinisch laten keuren, niet röntgen. Waarom niet? Ik ga de sport niet in, recreatie paard zou het worden... Klinisch goed vond ik het belangrijkste. Het was een 7 jarige ruin.

Achteraf had ik het wel willen doen, omdat hij begon te staken bij thuiskomst. Toen naar de kliniek geweest voor foto's en 100% goed bevonden. Dan had ik gelijk al geweten dat hij 100% zou zijn :)

Ik zal altijd klinisch keuren... Als hoog de sport het plan is wel röntgen.

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:54

BugsFunny schreef:

Het voordeel van een positief aankoopadvies inkl volledige set foto's (en de rest) is dat je in ieder geval zeker weet dat Als het paard dan iets mankeert, JIJ degene bent die het veroorzaakt heeft.

Kijk, je kunt pech hebben en eindigen met een paard met HKO; je kunt veel pech hebben, twee paarden op rij met HKO. Maar als jij drie keer (of vier keer) op rij paarden met HKO hebt, moet je toch eens bij jezelfde te rade gaan......

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:54

Mijn vorig paard heb ik niet laten keuren. Ik zat middenin m'n studie en had nét genoeg geld om hem te kopen en ja ik moest en zou hém hebben dus ookal zou hij niet goedgekeurd worden had ik hem gekocht. Ik heb 12,5 jaar heel veel plezier van hem gehad en op de laatste jaren de artrose na heeft hij nooit iets gemankeerd.

Mijn huidige paard ook niet gekeurd, klinisch doet m'n vriend dat dus prima en hij was al 17 dus daar vind je altijd wel iets aan. Helaas heeft hij wel wat gezondheidsklachten maar het is gissen of dat bij een officiële klinische keuring naar voren was gekomen.

Beide paarden waren ook niet mega duur overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:28

superpony schreef:
Mkango schreef:
Ik weet niet wat je hier precies mee wilt zeggen, ik geef alleen mijn overwegingen waarom mijn paard in dit geval niet "officieel" gekeurd is op mijn verzoek. Ze is door genoeg veeartsen gezien, aangeboden door een consignor met een goede reputatie binnen de industrie, en zoals ik zeg: haar race record sprak boekdelen.

De training die een renpaard krijgt is vele malen intensiever dan dat van welke andere discipline dan ook. Als ze daar na bijna twee jaar zonder blessures doorheen komen, stort ze niet ineens in van wat ik met haar ga doen, want dat haalt het bij lange na niet bij wat haar lichaam al prima heeft doorstaan, zelfs als ik m'n best zou doen. Daarnaast heb ik zelf ook genoeg renpaarden in en uit training gezien, gevoeld en beoordeeld om een inschatting te kunnen maken van hun beweging en of daar enige onregelmatigheden in zitten.


Precies wat er staat.

Ongeacht welke training het paard heeft of heeft gehad, heeft niemand rontgen ogen en kan je nooit 100% weten wat er van binnen speelt.

Ik koop een paard voor hopelijk een lang leuk samen zijn. Keur dus ook niet altijd, maar neem dan om bepaalde reden bewust die gok.

Maar dat een paard uit sport, welke sport dan ook wel niks zal mankeren is echt onzin. En het zegt niks over de lange termijn.
Mijn ene ruin is echt wel jong kapot getraind en loopt toch vrolijk 23 te zijn, maar dat is deels management en deels veel mazzel.
Ken er genoeg, ook uit sport die dat nooit gaan redden, ook al lopen ze de sterren van de hemel.

En dan hebben we het nog niet over wat links en rechts verdwijnt door de achterdeuren.

Dat iemand die risico's neemt, prima. Maar dat die paarden wel gezond zijn, want ze lopen goed, is BS.
Tja, die zekerheid heb je nooit, dus ik snap niet zo goed waarom je mij nu zo fanatiek de les wilt lezen. :') Ik ben en was op de hoogte van de risico's, ik heb een weloverwogen keuze gemaakt, onder andere op basis van het lopen van het paard (i.e. het was dus niet het enige criterium, zoals jij het nu laat lijken - dan kun je net zo goed het beoordelen van het gangenwerk van het paard ook achterwege laten tijdens de klinische keuring als het zogenaamd toch niks zegt) en óók het "worst case scenario" in overweging genomen. Je spreekt jezelf ook behoorlijk tegen imo; enerzijds zeg je dat jij ongekeurd koopt en vervolgens vind je het nodig om een beetje schooljufje te spelen tegenover mij omdat mijn overwegingen blijkbaar niet in jouw straatje passen, met allemaal opmerkingen waarvan ik me echt afvraag waarom je ze überhaupt maakt. Of is dit weer zo'n situatie waarin het niet uitmaakt wat iemand doet, denkt, nagaat of kiest, niemand kan of weet het zo goed als jijzelf? :')

Ik begrijp dus nog steeds niet wat je nu precies wilt zeggen met je posts. Dat ik mijn paard als gebruiksvoorwerp zie? Dat ik een kluns ben omdat ik met kennis van industrie, stamboom, trainers, eigenaren en consignors een paard koop op een veiling? Dat ik niet op de hoogte ben van de risico's? Dat ik niet al lang bedacht had "wat als blijkt dat..."? Dat ik denk dat ik een onsterfelijke eenhoorn gekocht heb? Wat is precies je boodschap?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-22 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:00

Voor mijzelf heb ik altijd de keuze gemaakt om ze klinisch te laten keuren, heb een zeer strenge dierenarts die eerlijk is en vragen stelt. Hij weet waarvoor ik het paard wil gebruiken keurt daar ook naar.
Ik weet dat het een moment opname is maar toch kan je op dat moment een aantal dingen uitsluiten.
Moet zeggen dat we altijd veel geluk met de paarden hebben gehad, nooit echt spannende dingen, op 1 na maar die had ik met de verzekering erbij overgenomen en helaas binnen 3 maanden was het al klaar.

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:01

Ik heb mijn paard alleen klinisch laten keuren. Ik had geen budget voor een röntchenkeuring toen der tijd. Paard zat ook in een lage prijsklasse. Hij was toen 2,5 kostte, €2200 en hij was nog onbeleerd, geen uitzonderlijk paard (voor hogere sport dus) en hij was vrij klein (154 toen.) Die 3 redenen opgeteld vond ik de prijs niet gek en durfde ik dat met alleen klinische keuring aan. Achteraf spijt. Ik heb hem nu 3 jaar, en hij heeft een maand geleden de diagnose hoefkatrolontsteking klasse 3 gekregen aan beide voorbenen. Ik dénk dat dat de rede van zijn prijs was, en dat dit er dus mogelijk uitgekomen was als ik hem toen wel op de foto had gezet. (Ik houd de handelaar nog steeds in de gaten wat hij verkoopt, en eigenlijk staat er overal al röntchen goedgekeurd bij, behalve bij mijn paard toen...)

Dus een eventueel volgend paard zou ik wel altijd ook op de foto gaan zetten.

Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:15

Ik heb mijn paarden gekocht op een leeftijd van maximaal 2,5 jaar oud. Juist om die reden heb ik ze niet laten keuren.

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:23

BugsFunny schreef:


Persoonlijk vind ik dit een beetje een raar artikel. In een keuring komen dingen naar boven door het deskunding oog van een dierenarts. Met deze informatie kan je anticiperen. Dat een paard met allemaal bemerkingen alsnog een sportpaard kan worden is mogelijk. Maar met bemerkingen is de kans gewoon groter dat dit niet het geval is/veel zorg nodig is. Daarom worden paarden afgekeurd omdat dit een risico is.

De fokker heeft kritiek op de dierenartsen, echter kunnen zij hier niets aan doen. Kopers kiezen wat ze belangrijk vinden en als zij geen risico's willen nemen is dit hun goed recht. Dat de fokker dan minder verkoopt omdat haar paarden bemerkingen hebben, dan is dat haar probleem.

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:28

De 1e niet laten keuren, ik kende dit paard, reed hem al zo'n 1.5 a 2 jaar

2e ook niet laten keuren, kende dit paard ook en wist dat hij als 3 jarige goed was op de röntgen.

De 3e was 2 jaar pas, ook niet laten keuren ivm leeftijd.
Achteraf gezien....had ik die maar op de röntgen gezet, maar ja, das achteraf.

De 4e is klinisch gekeurd, geen aanleiding voor röntgen

Mn huidige is het cadeautje van de 4e, bij mij geboren en nu 18 maanden oud.
Die gaat op de röntgen voordat ze zadelmak gemaakt gaat worden

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:57

Anouk_H schreef:
Ik heb mijn paard alleen klinisch laten keuren. Ik had geen budget voor een röntchenkeuring toen der tijd. Paard zat ook in een lage prijsklasse. Hij was toen 2,5 kostte, €2200 en hij was nog onbeleerd, geen uitzonderlijk paard (voor hogere sport dus) en hij was vrij klein (154 toen.) Die 3 redenen opgeteld vond ik de prijs niet gek en durfde ik dat met alleen klinische keuring aan. Achteraf spijt. Ik heb hem nu 3 jaar, en hij heeft een maand geleden de diagnose hoefkatrolontsteking klasse 3 gekregen aan beide voorbenen. Ik dénk dat dat de rede van zijn prijs was, en dat dit er dus mogelijk uitgekomen was als ik hem toen wel op de foto had gezet. (Ik houd de handelaar nog steeds in de gaten wat hij verkoopt, en eigenlijk staat er overal al röntchen goedgekeurd bij, behalve bij mijn paard toen...)

Dus een eventueel volgend paard zou ik wel altijd ook op de foto gaan zetten.


Vergelijkbaar verhaal, alleen klinisch laten keuren, prijs was wat laag voor een paard met recente wedstrijdervaring maar dat viel weg te schuiven op kleine maat (160), lastig karakter, stalondeugden etc. Er bleek sprake te zijn van klasse 4 straalbeen met cyste :') achteraf gezien heb ik er spijt van dat ik rx keuring te duur vond - stallingskosten voor een paard waar ik maar weinig mee kon + facturen voor allerlei onderzoeken en behandelingen waren uiteraard bij elkaar stuk duurder. Om maar te zwijgen over emotionele kant van het verhaal.

Nieuw paard wel rx laten keuren, goedgekeurd en dan heeft die zich alsnog verongelukt in de wei := maar goed van binnen blijft die nog steeds in orde.

Als ik weer een rijpaard zou zoeken ooit in de toekomst dan wil ik weer rontgenologisch keuren. Wel alleen op de benen, ik ben niet echt overtuigd dat rugfoto's daadwerkelijk toegevoegde waarde hebben.

CalipsoLover

Berichten: 5587
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:32

Eerste paard van een vriendin gekocht, kende ik al jaren. Niet laten keuren. Bleek achteraf van alles mee mis te zijn en is een dure grasmaaier geworden.

Tweede paard (intussen verkocht) wel laten keuren, ook op foto laten zetten en gelukkig verder ook nooit een blessure gehad.

Ik zou dus altijd keuren, ook als ik jarenlang al een paard ken.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:39

Fly_high schreef:
Anouk_H schreef:
Ik heb mijn paard alleen klinisch laten keuren. Ik had geen budget voor een röntchenkeuring toen der tijd. Paard zat ook in een lage prijsklasse. Hij was toen 2,5 kostte, €2200 en hij was nog onbeleerd, geen uitzonderlijk paard (voor hogere sport dus) en hij was vrij klein (154 toen.) Die 3 redenen opgeteld vond ik de prijs niet gek en durfde ik dat met alleen klinische keuring aan. Achteraf spijt. Ik heb hem nu 3 jaar, en hij heeft een maand geleden de diagnose hoefkatrolontsteking klasse 3 gekregen aan beide voorbenen. Ik dénk dat dat de rede van zijn prijs was, en dat dit er dus mogelijk uitgekomen was als ik hem toen wel op de foto had gezet. (Ik houd de handelaar nog steeds in de gaten wat hij verkoopt, en eigenlijk staat er overal al röntchen goedgekeurd bij, behalve bij mijn paard toen...)

Dus een eventueel volgend paard zou ik wel altijd ook op de foto gaan zetten.


Vergelijkbaar verhaal, alleen klinisch laten keuren, prijs was wat laag voor een paard met recente wedstrijdervaring maar dat viel weg te schuiven op kleine maat (160), lastig karakter, stalondeugden etc. Er bleek sprake te zijn van klasse 4 straalbeen met cyste :') achteraf gezien heb ik er spijt van dat ik rx keuring te duur vond - stallingskosten voor een paard waar ik maar weinig mee kon + facturen voor allerlei onderzoeken en behandelingen waren uiteraard bij elkaar stuk duurder. Om maar te zwijgen over emotionele kant van het verhaal.

Nieuw paard wel rx laten keuren, goedgekeurd en dan heeft die zich alsnog verongelukt in de wei := maar goed van binnen blijft die nog steeds in orde.

Als ik weer een rijpaard zou zoeken ooit in de toekomst dan wil ik weer rontgenologisch keuren. Wel alleen op de benen, ik ben niet echt overtuigd dat rugfoto's daadwerkelijk toegevoegde waarde hebben.

"Vroeger" hoorde je nooit over rugfoto's. Ook nooit over Kissing spines. Ik denk dat het klinische beeld het belangrijkste is. Tegenwoordig zijn de prijzen wel belachelijk hoog geworden, wat het begrijpelijk maakt dat men zo veel mogelijk gekeurd wil hebben. Ik ken wel enkele mensen van wie de ponies al jaren grasmaaiers zijn omdat, toen ze steeds maar bleven bokken en tenslotte rugfoto's zijn gemaakt er ks uitkwam.

Maddy_Paola

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:40

Heb mn huidige paard niet laten keuren, kende dr toen 11 jaar van de manege waar ik dr verzorgde, ze liep toen op t harde slecht, maar op t zachte was t alleen aan een knik in de hals te zien. Doel was toen pensioen, al was t een jaar wei was al goed geweest, ze was toen 21, heb dr nu ruim 4 jaar, ze is 25 maar we zijn 3 a 4 x per week actief bezig, en al dr problemen zijn al bijna 2 jaar helemaal onder controle met eigenlijk geen terug val.

Nieuw paard ooit zou ik klinisch keuren met bloed trekken, en iig onderbenen en bovenlijn op de foto, ligt dan een beetje aan prijsverschil voor hele paard of niet, vind de benen en rug en nek wel belangrijk

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:45

Het beste vond ik wel keuren, ook op de foto.
Maar dan kun je alsnog pech hebben.
Ik heb ooit een paard gekocht en liet het paard klinisch keuren en ook helemaal op de foto, en overal met vlag en wimpel doorheen.
En helaas na anderhalf jaar was dit paard overleden.

Laatste paard wat ik heb gekocht, alleen klinisch gekeurd, beetje louche verkoper en achteraf klopte er niet veel van.
En toch heb ik dit paard nog 10 jaar gehad en heb ik er een heel fijn paard aan gehad.

Toch mocht ik ooit weer een paard kopen, zou ik toch wel weer willen keuren zodat je weet dat je in ieder geval goed begint