Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ania

Berichten: 6107
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 13:54

Omdat ik hierom zoveel topics zie uitmonden in discussies dacht ik om er een centraal topic van te maken.

Wat is je reden dat jij je paard wel/niet hebt laten keuren bij aankoop?

Ik heb sommige paarden wel laten keuren en sommige niet.
Mijn eerste paard kon ik toen voor 500 euro overnemen omdat ze mij gegund werd. Haar heb ik niet laten keuren vanwege de gunning en prijs en ik heb er jarenlang ontzettend veel plezier van gehad zonder gedoe. Bij haar vertrouwde ik letterlijk op de blauwe ogen van de verkoper ;)

Een ander kocht ik als een (toekomstig)sportpaard en heb ik volledig laten keuren, 2 jaar later stond hij met zware spat geblesseerd op de wei.

Een ander heb ik gratis gekregen en wist ik dat er problemen waren, ik heb hem ongekeurd meegenomen en later wel laten doorlichten door de DA waar allerlei problemen uit kwamen. Is mede daarom ingeslapen. Was een risico die ik nam en waarvan ik wist dat deze aanwezig was.

Mijn duurste paard ooit heb ik niet laten keuren. Deze werd namelijk al door iemand anders gekeurd en is bij een goede kliniek volledig door de mangel gehaald. De toenmalige koper heeft hem toen laten staan om een kleine bemerking op de foto welke operabel was.
De verkoper heeft mij een volledige inzage in de keuring gegeven en ook nu weer heb ik besloten het paard niet nogmaals te keuren en het risico te nemen. Wel heb ik de foto's nogmaals laten beoordelen door mijn eigen DA.

Nu is het zo dat ik de paarden voor mezelf koop en geen intentie heb om ze weer te verkopen, waardoor ik misschien iets minder streng ben in de selectie. Mijn vrienden en lesklanten adviseer ik wel altijd op zijn minst klinisch te keuren. Toch hoor ik veel om mij heen dat mensen dat niet doen.
Nu is het ook wel zo dat je vanaf een bepaalde prijsklasse ook wel gaat keuren, bij mij is dat eigenlijk alles boven de 1500 euro (klinisch) tenzij het paard kortgeleden al gekeurd is door een goede DA.
Röntgenfoto's wil ik laten maken boven de 5000 euro, tenzij de foto's die erbij zitten jonger zijn dan 3 maanden, wel stuur ik ze dan op naar mijn eigen DA voor een snelle blik.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en keuzes.

Laten we vooral een leuke en informatieve discussie houden en niet elkaar aanvallen om onze keuzes.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:01

Waarom wel keuren:
paarden kosten geld, een ongezond paard nog veel meer.
Je wilt weten of het paard geschikt is voor het gebruiksdoel wat je voor ogen hebt en of hij/zij de prijs waard is die er voor gevraagd wordt.

Ook als verkoper zou ik overigens mijn paard willen keuren voor verkoop. Scheelt een hoop discussie (en herkeuren mag altijd k.k.)

Een bemerking zou voor mij niet direct een reden zijn om niet te kopen, maar ik wil wel weten wat ik koop. Dus ook nek/hals en rug gaan op de foto...... (maar misschien heb ik gewoon al te veel gezien en gehoord)


waarom niet keuren: je kent het paard al een hele tijd, weet dat hij /zij nooit kreupel of iets geweest is, en wil het paard toch hebben, zelfs al zou hij/zij grasmaaier worden.
Of hij/zij valt in een dusdanige prijsklasse, dat je het voor lief neemt dat als hij/zij onbruikbaar is, deze ingeslapen moet worden of dus niet meer bruikbaar is.
Het dier is nog te jong om te keuren (veulen bijvoorbeeld).

Voor de rest kan ik geen reden bedenken, om niet te keuren.... je wilt toch weten wat je koopt?

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:03

Interessante vraag idd.
Ik lees mee

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:05

Mijn eerste paard heb ik niet laten keuren.
Deze reed ik al een jaar voor een eigenaar, daar zelf zadelmak gemaakt. Hij had hem bij aankoop wel klinisch en röntgen laten keuren. Dus omdat ik hem zelf al die tijd mee had gemaakt durfde ik dat wel aan.
Was toen 4 jaar.

Daarna heb ik een 4 jarige laten keuren, klinisch en rontgen.
Maar deze kreeg ik geen klik mee, mijn eerste paard ook niet met hem, die konden elkaar niet uitstaan, dus verkocht.

Daarna door de jaren heen 4 veulens gekocht, deze alle niet laten keuren.
Ze stonden recht op de benen en hadden een normaal gebit. Verder klinische dingen heb ik op de gok erbij genomen. Ze stonden aan huis en het teveel aan gras opeten was hun grootste taak. Dus kon de gok daarom ook makkelijker maken.
1 van deze heb ik later ook verkocht met rontgen foto's en was helemaal goed.


Door de jaren heen wel een paar keer een paard laten keuren, omdat ik een rijpaard leeftijd wilde.
En diverse keren dus klinisch afgekeurd zodat we niet eens aan foto's zijn begonnen.

1 daarvan werd op vrijdag afgekeurd door Someren en niet op een klein dingetje. En een zeer zenuwachtige verkoper toen deze bemerkte dat er standaard bloed af werd genomen.
En de dag daarna op zaterdag stond die met goede keuringspapieren weer te koop. Hoe de eigenaar dat voor elkaar heeft gekregen??

Dus duidelijke gevalletje van, laat altijd je eigen dierenarts keuren, dan krijg je geen gesjoemel.

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:12

Laten we dan om te beginnen even een term de wereld uit helpen: Paarden worden niet afgekeurd of goed gekeurd!!
Ze krijgen een positief of negatief aankoopadvies. Niet meer en niet minder!

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:12

ikke schreef:
Laten we dan om te beginnen even een term de wereld uit helpen: Paarden worden niet afgekeurd of goed gekeurd!!
Ze krijgen een positief of negatief aankoopadvies. Niet meer en niet minder!

waar
maar in de volksmond heet dat al 40 jaar goed of afgekeurd :D

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:16

Ik heb er 3 (gehad) en geen gekeurd
Mijn eerste pony was ik 12 dus zelf eigenlijk geen verstand er van ouders ook niet. Gewoon ter goede trouw gekocht. Verder ook niet de ambitie om hoger te komen in de sport.

De 2de was een half jaar oud en dat vond ik toen niet nodig. Wat kan er aan mankeren. De kans dat er in de jaren voor ze volwassen is wat gebeurt vond ik groter.

De 3de is een paard wat ik al heel wat jaren ken en een grote emotionele waarde heeft. Met of zonder gebrek neem ik gewoon de zorg op mij.

Als ik echt een paard ga kopen ga ik wel keuren. Maar op een of andere manier zijn ze gewoon op mijn pad gekomen. Maar als ik echt op zoek zou gaan dan zou sowieso mijn eisen lijstje voor een paard ook heel anders zijn en is een keuring wel relevant. Nu speelde er bij 2 van de 3 vooral de emotie mee. Maar als ik echt een nieuw paard zoek dan zou ik er wel veel zakelijker in willen staan. Maar soms loopt het leven anders.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 02-11-22 14:18, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:17

DuoPenotti schreef:
ikke schreef:
Laten we dan om te beginnen even een term de wereld uit helpen: Paarden worden niet afgekeurd of goed gekeurd!!
Ze krijgen een positief of negatief aankoopadvies. Niet meer en niet minder!

waar
maar in de volksmond heet dat al 40 jaar goed of afgekeurd :D

Tijd om dat eens recht te zetten dan :D

Hier eens een paard laten keuren; zegt de dierenarts: wat kom je hier doen met dat beest? Als die wat mankeert, zit het tussen de oren.....
Nou, daar had ie een punt want d'r zit een kop op dat dier :D

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:17

Een keuring is altijd een momentopname, je hebt alleen de kennis hoe het paard op DAT moment is.
Ik heb wel laten keuren, klinisch en rontgenologisch. Eerste eigen paard, vanuit Spanje dus ik wilde het goed hebben. :)

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:18

Interessant topic.
Mijn vorige merrie heb ik niet laten keuren. Ze was mijn lievelingspaard van de manege en ze kwam bij mij van haar pensioen genieten.
Mijn huidige paard klinisch en rx. Hem had ik wel laten staan bij een negatief advies, mijn merrie niet.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:18

Rijpaarden heb ik altijd laten keuren. Bekende jonge paarden alleen klinisch en onbekende of wat oudere paarden ook rontgen.

Maar ook wel eens een verwaarloosd paard voor 350€ opgehaald en pas na aankoop een snelle check laten doen door da/tandarts/hoefsmid. Dat paard moest met spoed uit de situatie weg en ik had wel plek voor een weidemaatje. Is na een boel opknapwerk nog een leuk rijpaard geworden :)
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 02-11-22 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:19

Keuren of niet, het geeft geen garantie. Ik heb ongeveer 3 jaar geleden een 5 jarige gekocht voor €5000 en voor bijna €1000 laten keuren (klinisch en röntgen van benen) bij een dierenarts die heel positief staat aangeschreven. Positief aankoopadvies voor de sport. Na een half jaar werd hij kreupel, uiteindelijk na ruim een jaar in laten slapen omdat hij dusdanig hypermobiel bleek dat hij zichzelf ook zonder noemenswaardige arbeid constant overbelaste met peesblessures tot gevolg -O-

En toch zou ik een eventuele volgende gewoon weer keuren :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:20

Wij hebben vaak klinisch laten keuren, enkele keren uitgebreid rontgen gedaan en ook een aantal keren gewoon helemaal niks.

Verschilt per situatie en paard en ook reden van aan koop en doel dat we ermee hadden.

Tot nu toe hebben een paard dat we uitgebreid hebben laten keuren ons het meest gekost en een paard dat gezond zou zijn en via zogenaamde vrienden bij ons kwam.

De paarden die we niet hebben laten keuren tot nu toe altijd veel en lang plezier van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:24

De mijne is niet gekeurd om diverse redenen: haar race record gaf geen indicatie dat er sprake was (geweest) van een blessure. Met zes koersen op twee- en driejarige leeftijd merk je het snel genoeg als er zwakke plekken in het lichaam zitten. De betreffende verkoper (tevens fokker) en consignor brengen geen paarden naar de sale als ze niet in orde zijn. Daarvoor staat er voor hun teveel op het spel. Daarnaast kon ik voor mijn budget ook niet tobben en voor de £1000 die ik voor 'r betaald heb al helemaal niet.

Sowieso is het in de volbloedindustrie niet heel gebruikelijk om uitgebreid te keuren. Ze doen het, of ze doen het niet.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:27

Ik heb de mijne niet laten keuren. Het waren veulens die direct van de moeder afkwamen en ik kon zelf wel bekijken of ze enigszins correct waren qua bouw enzo. Bovendien waren het shetlanders dus daarbij heb ik vooral erop gelet dat ze geen dwerggen hadden. Zou ik een rijpaard kopen ouder dan veulenleeftijd dan zou ik wel klinisch laten keuren.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:27

ja natuurlijk hoor je ook 1000-en verhalen van mensen die niet hebben laten keuren en waarbij het wel goed gaat

(van mijn 5 paarden is er ook maar 1 gekeurd ;-) En dat is nu ook net het paard waar ik uiteindelijk het meeste pech mee heb gehad)

en toch raad ik de meeste mensen aan om te keuren
(de mensen die namelijk vragen of het verstandig is om te keuren, hebben over het algemeen niet voldoende verstand om zelf te kunnen kijken)

Pech kun je altijd hebben, maar als je van te voren weet dat je paard zware KS heeft, of hoefbevangen is (geweest), of OCD in de sprong heeft...of....of....of
dan is het fijn, dat je weet waar je aan begint.....

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:29

Ik keur elk (2,5 jaar of ouder) paard bij aankoop. Ook al ken ik ze al 10 jaar. Problemen koop ik niet, die komen vanzelf wel. Ook ongeacht het gebruikersdoel, ik vind het heel jammer dat veel mensen “maar ik rijd alleen maar buiten” een valide argument vinden om niet te keuren. Juist die paarden hebben het vaak zwaar omdat op ongelijke bodems lopen, onregelmatig getraind worden of juist helemaal niet. Elk paard verdient het dat zijn ruiter/verzorger weet hoe zijn gezondheid is zodat hier een bijpassend management voor kan komen.
Laatst bijgewerkt door Sam_I_Am op 02-11-22 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

spottedponie
Berichten: 2963
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:31

Mijn huidige paarden niet laten keuren, de ene omdat ik die al jaren zelf reed voor de eigenaar, en ik wilde haar hoe dan ook hebben...
Mijn nieuwste paard heb ik voor een symbolisch bedrag overgenomen van een bekende, weet wat er allemaal mee gebeurd is en is op een leeftijd dat mocht ze wat gaan mankeren, ze gewoon met pensioen gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:33

Sam_I_Am schreef:
Ik keur elk (2,5 jaar of ouder) paard bij aankoop. Ook al ken ik ze al 10 jaar. Problemen koop ik niet, die komen vanzelf wel.
Maar dan is de vraag: wat vind je problemen? Waar trek je de grens? Er zijn zat mensen die een paard met een minimale bemerking laten staan, want ze verwachten van een levend wezen de perfectie van een goed geoliede machine.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:37

Mkango schreef:
De mijne is niet gekeurd om diverse redenen: haar race record gaf geen indicatie dat er sprake was (geweest) van een blessure. Met zes koersen op twee- en driejarige leeftijd merk je het snel genoeg als er zwakke plekken in het lichaam zitten. De betreffende verkoper (tevens fokker) en consignor brengen geen paarden naar de sale als ze niet in orde zijn. Daarvoor staat er voor hun teveel op het spel. Daarnaast kon ik voor mijn budget ook niet tobben en voor de £1000 die ik voor 'r betaald heb al helemaal niet.

Sowieso is het in de volbloedindustrie niet heel gebruikelijk om uitgebreid te keuren. Ze doen het, of ze doen het niet.


Maar een goedkoop paard is even duur in onderhoud en bij de veearts.

En mensen hebben geen rontgen ogen.

In de western hoor ik het ook weleens bij sportpaarden. Vragen ze tig duizend, maar veel komen niet door een uitgebreide keuring. Dan moet je het meer zien als een "wegwerpartikel" dat je na een paar jaar gebruik weer weg kan doen of kwijtraakt.
Voor veel mensen is dat niet de wens.

Wij kregen een paard kado, was volgens een flapdrol van veearts gezond.........Heeft in nog geen half jaar tijd vele duizenden gekost en is ingeslapen.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:41

Wanneer we sport paarden en pony’s verkochten liet ik ze zelf uitgebreid keuren zodat ik zeker wist dat er geen konijnen uit de hoge hoed kwamen. Paarden en pony’s lieten we afhankelijk van leeftijd klinisch en soms rontgen keuren. Vanaf anderhalf ook rontgen op de voeten. Dan haal je in ieder geval ocd eruit en kan er nog geopereerd worden .

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:48

Ik kan misschien gezien worden als die dombo die niet keurt.

Ik heb in mijn paardenleven nu tegen de 20 paarden gehad, meestal meer dan één tegelijk.

Ik heb ooit eenmaal gekeurd, paard zou mijn sportpaard worden.
Dat paard is toen volledig gekeurd, goedgekeurd, dat was toen nog een term die gebruikt werd.
Juist dat paard heeft mij duizenden euro's aan dierenarts kosten gekost.
Allemaal vage dingen waar toen geen oorzaak voor gevonden kon worden, inmiddels vermoed ik dat dat toen pssm2 geweest moet zijn.

Alle andere paarden heb ik gekocht op het oog, wel met vermoedens van dit of dat zou er kunnen zijn maar dat waren dingen waar ik mee kon leven.
En elke keer heb ik daar eigenlijk gelijk mee gehad.

Ik denk wel dat het uitmaakt in welk segment je zit en wat je doelen met een paard zijn.
Ook of je bij een handelaar of bij een particulier gaat kopen.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:50

Pumpkinbroes schreef:
Ik kan misschien gezien worden als die dombo die niet keurt.

Ik heb in mijn paardenleven nu tegen de 20 paarden gehad, meestal meer dan één tegelijk.

Ik heb ooit eenmaal gekeurd, paard zou mijn sportpaard worden.
Dat paard is toen volledig gekeurd, goedgekeurd, dat was toen nog een term die gebruikt werd.
Juist dat paard heeft mij duizenden euro's aan dierenarts kosten gekost.
Allemaal vage dingen waar toen geen oorzaak voor gevonden kon worden, inmiddels vermoed ik dat dat toen pssm2 geweest moet zijn.

Alle andere paarden heb ik gekocht op het oog, wel met vermoedens van dit of dat zou er kunnen zijn maar dat waren dingen waar ik mee kon leven.
En elke keer heb ik daar eigenlijk gelijk mee gehad.

Ik denk wel dat het uitmaakt in welk segment je zit en wat je doelen met een paard zijn.
Ook of je bij een handelaar of bij een particulier gaat kopen.


en of je dus zelf een beetje oog hebt ;-)
als je de vraag stelt of je moet keuren, lijkt het me ZEER verstandig om te keuren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:55

superpony schreef:
Mkango schreef:
De mijne is niet gekeurd om diverse redenen: haar race record gaf geen indicatie dat er sprake was (geweest) van een blessure. Met zes koersen op twee- en driejarige leeftijd merk je het snel genoeg als er zwakke plekken in het lichaam zitten. De betreffende verkoper (tevens fokker) en consignor brengen geen paarden naar de sale als ze niet in orde zijn. Daarvoor staat er voor hun teveel op het spel. Daarnaast kon ik voor mijn budget ook niet tobben en voor de £1000 die ik voor 'r betaald heb al helemaal niet.

Sowieso is het in de volbloedindustrie niet heel gebruikelijk om uitgebreid te keuren. Ze doen het, of ze doen het niet.


Maar een goedkoop paard is even duur in onderhoud en bij de veearts.

En mensen hebben geen rontgen ogen.

In de western hoor ik het ook weleens bij sportpaarden. Vragen ze tig duizend, maar veel komen niet door een uitgebreide keuring. Dan moet je het meer zien als een "wegwerpartikel" dat je na een paar jaar gebruik weer weg kan doen of kwijtraakt.
Voor veel mensen is dat niet de wens.

Wij kregen een paard kado, was volgens een flapdrol van veearts gezond.........Heeft in nog geen half jaar tijd vele duizenden gekost en is ingeslapen.
Ik weet niet wat je hier precies mee wilt zeggen, ik geef alleen mijn overwegingen waarom mijn paard in dit geval niet "officieel" gekeurd is op mijn verzoek. Ze is door genoeg veeartsen gezien, aangeboden door een consignor met een goede reputatie binnen de industrie, en zoals ik zeg: haar race record sprak boekdelen.

De training die een renpaard krijgt is vele malen intensiever dan dat van welke andere discipline dan ook. Als ze daar na bijna twee jaar zonder blessures doorheen komen, stort ze niet ineens in van wat ik met haar ga doen, want dat haalt het bij lange na niet bij wat haar lichaam al prima heeft doorstaan, zelfs als ik m'n best zou doen. Daarnaast heb ik zelf ook genoeg renpaarden in en uit training gezien, gevoeld en beoordeeld om een inschatting te kunnen maken van hun beweging en of daar enige onregelmatigheden in zitten.

caro29
Berichten: 8053
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:56

Ik laat alles klinisch keuren ongeacht bedrag. Paarden vanaf 2 jaar ook röntgenologisch ongeacht bedrag. Ik laat wel per foto beoordelen ipv achteraf alles beoordelen. Scheelt enorm want dan betaal je alleen klinisch en per foto.
Ik heb een 2,5 jarige kwpn met heel goed papier laten staan op de 1e foto. Prijs was €1750. Afgekeurd. Dan is €1750 nog veel geld. Fokker moest met spoed ervan af en lichte exceem. Voor dat geld durfde ik de exceem wel aan. Het probleem op de foto niet. DA gaf zelfs aan om er niet mee te fokken
Laatst bijgewerkt door caro29 op 02-11-22 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt