Wat te doen?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lucy0507
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-22

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 17:19

Wij hebben 3 paarden....een pony van 25, die nu lekker mag genieten van haar welverdiende rust...
Een kwpn-er van 15 en een spaanse van 6.
Het idee was, dat mijn moeder met de kwpn-er lekkere buitenritten zou maken, verder was het idee dat ik er dressuur- en/of springwedstrijden mee te rijden. Zo werd hij destijds ook verkocht... maar na een aantal lessen in de bak van een goede instructrice (zij reed er zelf af en toe ook mee), bleek hij toch zeer schrikachtig te zijn op buitenritten, tot het punt, dat het zelfs gevaarlijk werd en we af moesten stappen en lopen terug moesten naar de stal. We hebben er wel iemand bij gehaald, die ons vertelde, dat met veel training en geduld dit weg te halen zou zijn, maar het ontbreekt ons aan tijd en geld, om dit voor elkaar te krijgen. Hij is verder superlief op stal en wil graag aandacht en knuffels, maar op dit moment kunnen we niet met hem. We hebben over verkopen gedacht, maar kunnen het eigenlijk ook niet over ons hart verkrijgen. Plus dat hij niet echt te vertrouwen is nu en we dit ook niet iemand 'aan kunnen doen'.
De ander is een cruzado, die we hebben gekocht toen hij 4 was. Hij was al onder het zadel en kon stap,draf en galop. Hij is een half jaar bij iemand geweest om hem te trainen. Dit heeft alleen geleid tot, dat hij nu duidelijker begrijpt wanneer hij 'afstand' moet houden en dichter bij het opstapje gaat staan als ik mijn voet in de stijgbeugel wil doen. Longeren vertikt hij, of ik het nu met of zonder lijn doe.

We zitten dus in een impasse en die duurt nu al te lang. Ondertussen studeer ik in een andere stad. Ik heb nauwelijks tijd voor de paarden en mijn moeder kan geen van beide echt trainen. Ze staan op een goede pensionstal, met alleen nog 4 shetlanders van de eigenaar, waar ze vooral veel buiten staan en het goed hebben. Het verstandigst zou zijn de jongste twee te verkopen, hoe moeilijk we dat ook vinden |( en 1 goed paard terug te kopen, waarmee in elk geval fijne buitenritten gemaakt kunnen worden. Maar we weten het eigenlijk gewoon niet..

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70690
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:39

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:45

Volgens mij weet je wel al.
Klinkt als een mismatch. De paarden passen niet goed bij jullie, zoals je eigenlijk aan zelf ook aan geeft. Er zijn mensen waar dit soort paarden prima bij passen.
Ik zou zeggen: op zoek naar een passend huis en daarna iets kopen wat wel bij jullie past.

En neem dan vooral een kritisch persoon mee die een roze bril afdoet, als het niet het juiste paard is wat je hebt uitgekozen

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 18:04

Flower033 schreef:
Volgens mij weet je wel al.
Klinkt als een mismatch. De paarden passen niet goed bij jullie, zoals je eigenlijk aan zelf ook aan geeft. Er zijn mensen waar dit soort paarden prima bij passen.
Ik zou zeggen: op zoek naar een passend huis en daarna iets kopen wat wel bij jullie past.

En neem dan vooral een kritisch persoon mee die een roze bril afdoet, als het niet het juiste paard is wat je hebt uitgekozen

Vind ik ook wel. Als de paarden gezond zijn kun je ze gewoon verkopen.Een mismatch is voor jullie niet leuk en voor de paarden ook niet die bij een beter passende baas meer op hun plek zouden zijn.Als een paard al 15 is zou ik niet te lang wachten want voor een nog ouder paard is het moeilijker iemand te vinden.Weliswaar een vooroordeel maar dat bestaat nu eenmaal.

JoeryMees
Berichten: 14
Geregistreerd: 31-10-22

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:31

Ik denk dat je het zelf eigenlijk wel weet, maar lastig vind om echt de knoop door te hakken.

Er is niks mis mee om te zeggen van dit is niet wat wij voor ogen hadden. En als je ze op een eerlijke manier verkoopt en aangeeft waarom het voor jullie geen match is, kan de situatie er voor jullie allemaal op vooruit gaan. Als er iemand anders is die hier misschien meer ervaring mee heeft of het geld en de tijd om hier in te investeren en dit ook leuk vind, zie het dan zo, dat je het paard daar waarschijnlijk ook meer plezier mee doet.

Als je op deze manier alle partijen gelukkig kunt krijgen, je hoeft je hier echt niet schuldig over te voelen! Ik vind het juist heel dapper dat je durft aan te geven dat er wat dingen zijn waar je tegenaan loopt en wat, zoals ik het hier nu uit haal, eigenlijk ook een beetje jullie plezier nu in de weg staat. Hetgeen wat jullie voor ogen hadden, is nu helaas niet haalbaar. Voor alle partijen is het gewoon eerlijk als je dit durft uit te spreken en juist respect er voor als je voor je paarden op zoek gaat naar een voor hun meer geschikte plek, en voor jullie zelf naar een ander paard wat beter in jullie huidige situatie en bij jullie wensen past.

Lucy0507
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 18:18

Het klopt, wat jullie alledrie zeggen. Zo denk ik er inderdaad zelf ook wel over, maar ik denk, dat ik dit even moest horen van anderen.
Heel erg bedankt voor jullie reactie! :)

Dees

Berichten: 18938
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 18:25

Het is je hobby.
Koop een paard waar je wel plezier aan/van/mee hebt.
Je verhaal leest nu teveel als aangenomen werk.

Afscheid nemen en koop er eentje terug waar je wel blij van wordt.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:39

Dat niet kunnen longeren klinkt echt als te weinig ervaring, sorry. Ik zou verkoop in overweging nemen bij beide paarden en dan proberen een goede match te vinden.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:54

Het lijkt inderdaad geen match. Je kan de jongste twee paarden nu verkopen en een braaf paard terugkopen, maar realiseer je ook dat elk paard tijd, geld en training vraagt. Ook een paard dat dat makkelijk is bij aankoop blijft in de meeste gevallen niet vanzelf voor altijd braaf.
Voor je een ander paard koopt zou ik dus wel nagaan of dat voor jullie qua tijd en geld haalbaar is, of dat het even blijft bij wat tutten en wandelen met je oudje en je pas een ander paard koopt als je er echt de tijd voor hebt.

Lucy0507
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 14:44

Dat weten we. Er is in alle paarden tijd, geld en training gestoken. En dat willen we blijven doen, maar de kwpn-er van 15 is vanaf het begin schrikkerig geweest, vooral op buitenritten. Hij is daarbij ook getraind door een zeer ervaren ruiter. Maar zowel mijn moeder als ik voelen ons niet meer veilig als we met hem rijden. En dat zal hij nu voelen als we op hem zitten. Grondwerk is prima te doen, geen angst, hij doet dan echt niets.
De jongste is nu 6, dus dat is nog heel jong en voor wat hij nu kan is het prima. Hij heeft in training gestaan en nu moet iemand hem verder trainen. Op dit moment ga ik dat niet redden qua tijd, dus voor hem is het beter een goed ander huisje te krijgen, waar iemand wel de aandacht aan hem kan geven, die hij verdiend. We kunnen het ons niet veroorloven het door iemand te laten doen. Mijn moeder heeft niet de ervaring om dit te doen. Dus voor mij is het voorlopig gedaan met rijden op een eigen paard, pas als er een paard is voor mijn moeder waarop zij buitenritten kan maken, zal ik dit ook weer kunnen.

En voor germie: je mag het komen proberen, hoor.... ik ben niet de enige die het geprobeerd heeft. Hij heeft zelfs in training gestaan.... we gaan hem niet koste wat kost dit leren, hij is nog jong, komt vanzelf. En er is genoeg ander grondwerk dat ik kan doen.
Laatst bijgewerkt door Lucy0507 op 01-11-22 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:45

Helder, dan maak je een afgewogen keuze :j