Delen door aantal paarden of eigenaren?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:41

Ik ben het eens met de meeste voorgaande delen door het aantal paarden.
Wij hebben geen staleigenaar dus alles wat we doen moeten we toch echt zelf bekostigen.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:36

Ik kan me best voorstellen dat je als eigenaren er onderling voor kiest om zoiets aan te schaffen. Ik zou dan ook zeggen delen door het aantal paarden want elk extra paard zorgt ervoor dat er meer "spul" nodig is en er meer slijtage van de spullen zal zijn.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:43

Of een staleigenaar nu zegt: ik sla het stalgeld (tijdelijk) met een tientje op om kuubkisten te kopen, of dat-ie zegt: per paard kom ik 50 euro beuren, het blijft per paard, toch?

Dus of je nu zegt: het is een investering die de pensionhouder moet doen of niet, die pensionhouder haalt het toch wel terug op z'n klanten :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:44

Dan al ik wel een uitzondering zijn. Iets dergelijks zou ik niet terug halen bij mijn klanten. Mijn accommodatie, mijn verantwoordelijkheid. Het gaat om slowfeeders for crying out loud. Als ieder z'n eigen net koopt kan dat ook maar dan mag het net ook mee met de eigenaar als die vertrekt.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:52

Of het nu een doe-het-zelf stal is of iets anders:
Ik kan me ook best voorstellen dat een staleigenaar zijn eigen keuzes maakt.
En er voor kiest om te het hooi aan te bieden zoals hij (zij) dat zelf fijn vindt.

Een hele baal in de wei / paddock zetten.
Een bepaald soort hooiruif.
Plukken hooi op de grond.

Er zijn zat mensen die op die manier hooi voeren en het nut van "nieuwerwetse" manieren van hooi voeren niet inzien en daar ook geen geld aan uit willen geven.

Als je als stalgenootjes dan een "nee" krijgt op je vraag of er geïnvesteerd kan worden in zoiets, dan heb je pech. Vind je het verder wel een hele fijne plek dan kan je vervolgens onderling overleggen om zelf te investeren. Als dat dan wel mag van de staleigenaar dan kan je het op die manier toch prima onderling oplossen :)

Ik verkoop slowfeeder hooinet per meter en krijg ook wel bestellingen van mensen die met stalgenootjes samen willen investeren in een manier waarop hun paarden langer met het hooi doen. Of staleigenaren die het zonde vinden dat er zoveel hooi in de stal / wei / paddock uitgesmeerd wordt.

Verschillende mensen kijken er verschillend tegenaan :)

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:07

Het is ook nog wel een verschil of je all-in staat of kale stalhuur betaald

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:44

Ik vindt dit toch wel iets wat de stalhouderij moet betalen. Hoort toch bij de voorzieningen.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:26

Ligt er toch aan hoe je staat. Bij mijn ezels op de pensionstal betaal ik niet mee aan “staldingen”, dat is voor de staleigenaar. Maar voor onze paarden pachten we een stalgebouw met bijbehorende zandpaddock, loopstal en weilanden. Daar doen we alles zelf, we pachten alleen het gebouw en de omringende grond. Niet een service of dienst. Hoe we de paarden voeren is aan ons, eigenaar van het gebouw heeft niets met onze paarden te maken. Die gaat echt geen hooibakken aanschaffen, dat doen we natuurlijk allemaal zelf. Wij delen alles door twee.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:38

De vraag hier is dus:
Is er een "pension" eigenaar die diensten levert of wordt enkel de kale accommodatie gehuurd zoals ie is.

Indien er een "pension eigenaar" is die dus ook diensten levert vind ik dat deze kost bij de eigenaar komt: Zijn accommodatie krijgt meerwaarde + minder verspilling van het hooi. = eveneens een meerwaarde voor hem. Niet zozeer voor de eigenaren van de mensen die er staan.

Betreft het een groep die op één of andere manier allemaal op dezelfde locatie staan waar ze slechts de locatie huren en dus geen "persoon hebben die dingen regelt" dan zou ik idd zeggen per paard. Máár dan zijn de aangekochte benodigdheden ook van de persoon die ze aangekocht heeft IMO.

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:40

GamblersCup schreef:
Ligt er toch aan hoe je staat. Bij mijn ezels op de pensionstal betaal ik niet mee aan “staldingen”, dat is voor de staleigenaar. Maar voor onze paarden pachten we een stalgebouw met bijbehorende zandpaddock, loopstal en weilanden. Daar doen we alles zelf, we pachten alleen het gebouw en de omringende grond. Niet een service of dienst. Hoe we de paarden voeren is aan ons, eigenaar van het gebouw heeft niets met onze paarden te maken. Die gaat echt geen hooibakken aanschaffen, dat doen we natuurlijk allemaal zelf. Wij delen alles door twee.

Ja als je zelf stal en paddock pacht is het logisch dat je het zelf moet aanschaffen. Dat is geen pensionstal.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:46

De door TS geschetste situatie vind ik een lastige, want wat gebeurd er als je nu een flink bedrag neerlegt en over een paar maanden wegens omstandigheden daar geen paarden meer hebt staan. Krijg je dan je geld terug?
In het verlengde, hoe ga je om met iemand die over 2 maanden op stal komt te staan, kan die dan gratis gebruik maken van al deze voorzieningen of moet deze zich inkopen? En hoe lang dient deze zich in te kopen tegen nieuwprijs?

En, wat als ik nu als paardeneigenaar eigenlijk helemaal niet mee wil betalen? Wordt ik dan gedwongen? Je kan moeilijk tegen je paard zeggen dat ze uit die bak wel mag eten en uit die andere niet.

Als laatste, wat als de bakken, netten en spullen versleten en op zijn moeten de pensiongasten dan weer de portemonnee trekken?

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:51

Ik ben het ook met Ayasha eens.
Hooitnetten enz heb ik altijd in eigen beheer gedaan, ook toen er wat mensen stonden.
Valt voor mij onder de noemer dat er ook een goede bezem en kruiwagen aanwezig is.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:25

Dit is voor rekening van de pensionstaleigenaar en kan waarschijnlijk deels of volledig gefinancierd worden door het stalgeld.
Bij een stuk grond waar wat paardenmeiden gezamenlijk paarden op zetten en alles volledig zelf willen doen, zou ik het systeem van pensionstal zo goed mogelijk proberen te imiteren. Met andere woorden: een vast bedrag stalgeld per paard naast de effectieve kosten van gebruikt hooi, bodembedekking en voer. Die vaste bedragen in 1 grote pot kunnen dan weideonderhoud, aankoop gezamenlijk materiaal etc. financieren.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 13:46

Ja, normaal gesproken zijn die kosten (met betrekking tot accommodatie/faciliteiten) voor de stalhouder. Maar als er in het stalgeld geen rekening is gehouden met soortgelijke investeringen en/of de stalhouder de noodzaak niet ziet, maar hij het wel oké vindt als de pensionklanten dit zelf regelen... Dan is het geheel aan de klanten of zij deze uitgave doen. Vinden zij dat geen enkel probleem en nemen ze hun verlies bij een vertrek, dan is het fijn dat de mogelijkheid er is om op deze manier iets te verbeteren/veranderen aan de stalling.

Ik heb eens een trainingspaard op stal gekregen waarvoor de eigenaren een andere omheining wilden hebben. Ik gebruik breed lint, zij hadden liever elastisch draad/koord. Daar hebben ze zelf een weitje mee gemaakt. Voor mijn paarden gebruik ik breed lint dat snel knapt, dus ik had zelf geen enkel belang bij de aanschaf van dat afwijkende materiaal. Ik ga die kosten als stalhouder dan ook niet maken.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 14:05

Dat is ook waar lorette.
Toen mijn paard op pension als enige over 130 bleef hoppen voor de lol heb ik een extra draad daarboven ook zelf betaald.
Maar dat vond ik dan ook weer logisch. Goede omheining stond er gewoon. Was veilig en goed voor 99,9% van de paarden. Behalve voor die van mij. Dat zijn geen kosten voor wie dan ook maar voor mij.

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 14:10

Brainless schreef:
KimD schreef:
Aanschaf springmateriaal zou ik sowieso nóóit in meedelen, daar vind ik de stal echt verantwoordelijk voor.

Als je een gezamenlijke doe-het-zelf stal hebt, dan is er geen pensioneigenaar die daar voor betaald.

Maar als ik nooit spring ga ik toch niet betalen voor springmateriaal?

Ik vind trouwens dat voorbeeld van die voorrijkosten echt bizar oneerlijk berekend. Als er 40 euro voorrijkosten zijn, gaat dat per visite, dus 1 eigenaar met 2 paarden betaalt 20 euro, en 2 eigenaren met 1 paard betalen 20 euro (dus ieder 10). Ik snap echt niet hoe je het in je hoofd haalt om de twee eigenaren van 1 paard 2/3 van de voorrijkosten te laten betalen voor dat ene paard, en dan zelf als eigenaar van 2 paarden maar 1/3 van de voorrijkosten te gaan betalen. Ik vind dit eerlijk gezegd zwaar asociaal. Ik ben er niet op uit om iemand te beledigen, maar dit kan écht niet

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 14:27

Dorine92 schreef:
Brainless schreef:
Als je een gezamenlijke doe-het-zelf stal hebt, dan is er geen pensioneigenaar die daar voor betaald.

Maar als ik nooit spring ga ik toch niet betalen voor springmateriaal?

Dat dus. Paarden houden is al duur genoeg, als je ook nog moet mee betalen aan elke impuls van twee of drie mensen is het helemaal geen doen. Mensen lijken soms te vergeten dat "nee sorry daar doe ik niet aan mee omdat..." ook een optie is.

Heb met een veulen op een opfok gestaan.
Na drie dagen bericht in de app, dat ze vloer in de schuilstallen wilde leggen want die was glad (stond gewoon op zand dus wat daar glad aan kan zijn is me niet duidelijk. Dit kwam van degene die "alles regelde" daar. Pas toen ik stuurde: "sorry, voor mij zijn de schuilstallen goed zoals ze zijn en ik ga niet betalen aan het verbeteren van jullie accommodatie." durfde de rest ook toegeven dat ze dat toch niet zo zagen zitten. :+ Je kan moeilijk de tegels uit de stal halen als je vertrekt. :+ (ze wilden rubber tegels in de stal.)
Het was ook nog eens zo dat de veulens naar een andere weide zouden gaan dus het was niet eens voor de veulens hun stal. _O- (of ze wilde dat grapje elke keer proberen dat kan ook.)

Maandje later wilde ze ineens ander voer dan afgesproken, voer dat een stuk duurder was als het afgesproken voer. (inmiddels met de prijsstijging van de andere merken valt het mee maar toen scheelde het echt enorm.)
Dus ik stuur wederom "eh. Voor mij is de pavo helemaal prima dus neen, daar doe ik niet aan mee sorry."
Toen stuurde "regelaarster" (ja, wederom kwam het ide van haar) me info over het bewuste voer. Dat het meer kostte maar je minder moest geven dus kwam op hetzelfde neer Meid, echt.. Ik weet wat voor voer het is. Maar IK ga niet tussen 4 jonge hengsten staan in mijn up en ze bij hun eigen bak houden. :+ Dat voet kan allemaal als je ze effectief apart kan voeren maar anders houd je ze nie uit elkaar. Haar zou dat wel lukken. Nou, ga jij dan elke dag voeren?
Nee, dat niet want we hadden een beurtrol met voeren... Oke, dus dat argument vervalt. :+

Ineens durfde de rest ook toegeven dat ze dat toch niet echt zagen zitten. :roll:

Echt, soms lijkt het alsof de hele groep iets wil en blijkt het dat het maar om één of max twee personen gaat en dat de rest gewoon niet nee durft zeggen.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 14:33

Daarmee dat ik zo houd van stallen waar de pensionstalhouder de regie houdt. Wel luistert naar individuele wensen en daar waar mogelijk zo goed mogelijk op inspeelt, maar wel gewoon hoofdverantwoordelijke blijft in aanschaf en evt. uitvoer.
Deftig springmateriaal is voor de rekening van de stalhouder als die die mogelijkheid wilt aanbieden.
Als stalgenoten dat voor zichzelf gaan kopen, is het einde zoek. Wat als Annemarie niet heeft meebetaald omdat ze een 1-jarige Quarter heeft, maar voor de leuk een keer in de maand wel balkjes met haar paard loopt?
Bij omheining net zo: Pietje wilt draad, Pukje wilt lint. Pietje is nog secuur in het plaatsen, maar Pukje doet het met de Franse slag. Paard van Pukje breekt uit en jaagt het paard van Paultje door de draad van Pietje met een gigantische draadwond tot gevolg. Is gewoon miserie.

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 15:39

Dorine92 schreef:
Ik vind trouwens dat voorbeeld van die voorrijkosten echt bizar oneerlijk berekend. Als er 40 euro voorrijkosten zijn, gaat dat per visite, dus 1 eigenaar met 2 paarden betaalt 20 euro, en 2 eigenaren met 1 paard betalen 20 euro (dus ieder 10). Ik snap echt niet hoe je het in je hoofd haalt om de twee eigenaren van 1 paard 2/3 van de voorrijkosten te laten betalen voor dat ene paard, en dan zelf als eigenaar van 2 paarden maar 1/3 van de voorrijkosten te gaan betalen. Ik vind dit eerlijk gezegd zwaar asociaal. Ik ben er niet op uit om iemand te beledigen, maar dit kan écht niet

Ik snap eerlijk gezegd echt niet wat er oneerlijk aan is.

Als ik zelf de dierenarts laat komen voor mijn 2 paarden, betaal ik de volle mep. Als ik hem laat komen voor 1 van mijn paarden, betaal ik ook de volle mep.
Als een stalgenoot ook de dierenarts nodig heeft, delen we samen de voorrijkosten. Of ik er nu 2 heb en zij 1, of ik 2 en zij 4, we delen gewoon gezamenlijk de kosten voor het feit dat die dierenarts naar stal komt.

Vervolgens betaalt eenieder voor zijn eigen paarden wat de dierenarts gedaan heeft (enting, wormkuur, gebitsbehandeling, what ever).
Als iemand met 1 paard met mij mee wil doen met een dierenarts maar maar 1/3 van de voorrijkosten wil betalen, mag lekker zelf bellen, dan betaal ik de volle mep wel zelf en die persoon dus ook.
Het is delen, of niet delen, maar sommigen kunnen alleen naar zichzelf toerekenen.

Ik heb overigens nu nog maar 1 paard, maar ik verwacht dus echt niet dat wanneer ik de dierenarts moet delen met een stalgenoot met 2 (of meer, heb 1 stalgenoot met 10 paarden), dat de voorrijkosten door het aantal paarden gaat.
Ik verwacht dat het door het aantal gefactureerden gaat.

Iets anders vind ik heel oneerlijk.

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 15:46

Als je op een pensionstal staat en er komen nieuwe hindernissen dan betaal je daar toch ook in mee terwijl je niet springt? Het maakt wat dat betreft niet uit of je stalhouder daar een potje voor maakt of er met elkaar in investeert. Je hebt alleen met het laatste in principe wat meer inspraak.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 15:49

Miran schreef:
Als je op een pensionstal staat en er komen nieuwe hindernissen dan betaal je daar toch ook in mee terwijl je niet springt? Het maakt wat dat betreft niet uit of je stalhouder daar een potje voor maakt of er met elkaar in investeert. Je hebt alleen met het laatste in principe wat meer inspraak.

Wel als het bovenop het gewone stalgeld komt toch?
stel;
Ik betaal €300 per maand. Als staleigenaar daarmee een potje weet te maken voor nieuw springmateriaal. Dikke prima zo lang mijn knol maar verzorgd wordt.

Maar stel; Ik betaal €300 per maand om mijn paard verzorgd te hebben laten staan en dan komt er nog eens en whatsappje om X bedrag per persoon bij te leggen voor nieuw springmateriaal? Nee. Sorry, daar doe ik niet aan mee.

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 15:52

Meestal betaal je op de stallen waar dat soort investeringen met elkaar worden gedaan ook geen 300 euro per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:01

Marije_jiplover schreef:
Dorine92 schreef:
Ik vind trouwens dat voorbeeld van die voorrijkosten echt bizar oneerlijk berekend. Als er 40 euro voorrijkosten zijn, gaat dat per visite, dus 1 eigenaar met 2 paarden betaalt 20 euro, en 2 eigenaren met 1 paard betalen 20 euro (dus ieder 10). Ik snap echt niet hoe je het in je hoofd haalt om de twee eigenaren van 1 paard 2/3 van de voorrijkosten te laten betalen voor dat ene paard, en dan zelf als eigenaar van 2 paarden maar 1/3 van de voorrijkosten te gaan betalen. Ik vind dit eerlijk gezegd zwaar asociaal. Ik ben er niet op uit om iemand te beledigen, maar dit kan écht niet

Ik snap eerlijk gezegd echt niet wat er oneerlijk aan is.

Als ik zelf de dierenarts laat komen voor mijn 2 paarden, betaal ik de volle mep. Als ik hem laat komen voor 1 van mijn paarden, betaal ik ook de volle mep.
Als een stalgenoot ook de dierenarts nodig heeft, delen we samen de voorrijkosten. Of ik er nu 2 heb en zij 1, of ik 2 en zij 4, we delen gewoon gezamenlijk de kosten voor het feit dat die dierenarts naar stal komt.

Vervolgens betaalt eenieder voor zijn eigen paarden wat de dierenarts gedaan heeft (enting, wormkuur, gebitsbehandeling, what ever).
Als iemand met 1 paard met mij mee wil doen met een dierenarts maar maar 1/3 van de voorrijkosten wil betalen, mag lekker zelf bellen, dan betaal ik de volle mep wel zelf en die persoon dus ook.
Het is delen, of niet delen, maar sommigen kunnen alleen naar zichzelf toerekenen.

Ik heb overigens nu nog maar 1 paard, maar ik verwacht dus echt niet dat wanneer ik de dierenarts moet delen met een stalgenoot met 2 (of meer, heb 1 stalgenoot met 10 paarden), dat de voorrijkosten door het aantal paarden gaat.
Ik verwacht dat het door het aantal gefactureerden gaat.

Iets anders vind ik heel oneerlijk.


Dat is ook niet waar het om ging. Wat oneerlijk genoemd werd was:

Eigenaar 1: 2 paarden
Eigenaar 2: 1/2e paard
Eigenaar 3: 1/2e paard

Dan gaat het dus om 2 gefactureerden, want er wordt niet per half paard gefactureerd. In dit geval werden de voorrijdkosten door 3 gedeeld.
Beetje bizar om voor 1 gefactureerde 2/3e te rekenen.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:05

Paarden met meerdere eigenaren reken ik als 1 en hoe ze het dan onderling regelen is hun zaak. Stel dat de 1 het paard voor 30% in eigendom heeft... Wordt veel te ingewikkeld. :+

Ga je geen gebruik maken van springmateriaal, dan zou ik ook zeker niet meedoen met de aanschaf ervan. Dat is dan aan de springers, als de stal er zelf niet in voorziet. De slowfeeders in het voorbeeld van de TS zijn waarschijnlijk niet exclusief beschikbaar voor de mensen die ervoor betaald hebben, dus in dat geval moet eigenlijk wel iedereen achter de aanschaf staan...

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:18

Nee, inderdaad, wanneer 1 paard meerdere eigenaren heeft, dan reken ik die ook als 1 idd.
Je krijgt immers maar 1 factuur voor dat paard, die kun je met meerdere eigenaren wel zelf opsplitsen, maar het gaat maar om 1 dier.

Dat is idd niet fair, dat een paard met meerdere eigenaren voor een groter deel zou bijdragen aan de voorrijkosten.
Dat had ik niet uit het voorbeeld gehaald, sorrie,