[VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:52


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:37

De sidepull is vandaag aan de wilgen gehangen en ik heb toch even een hoofdstel met bit gehaald. De laatste weken had ik wat twijfels over het rijden met de sidepull. In eerste instantie dacht ik dat ze gewoon moest wennen, maar ze bleef ermee lopen als een kameel, er doorheen drammen en wilde gewoon niet ontspannen, kortom: niet hoe ik volbloeden onder het zadel gewend ben, want vaak zijn ze juist super makkelijk over de rug en nageeflijk te rijden. De druppel was voor mij gisteren toen ze ook aan de hand van alles aan het proberen was om eronderuit te komen en duidelijk niet happy was. Voor mij is correct lichaamsgebruik belangrijker dan mijn eigen projectjes of experimenten, dus vandaag heb ik even snel haar mond opgemeten en ben ik (10 minuten voor sluitingstijd _O- ) nog naar een ruitersportzaak gereden om een nieuw hoofdstel + bit te kopen.

Het is dit lekker simpele exemplaar van Shires geworden icm een dubbelgebroken bustrens. Uiteraard wilde ik hem meteen testen, dus Pon-Pon uit het land gevist, opgezadeld en gegaan, en wát een verschil. Ze liep zo lekker licht, koppie naar beneden, geen gedram, veel beter geconcentreerd. Doordat ze met de sidepull haar hoofd elke keer zo raar hield en ik geen zin had in paniekerig geren of een paard dat uit balans raakt, had ik nog niet gegaloppeerd, maar vandaag heb ik twee korte galopjes meegepakt en ze deed het super! *\o/*

Volgende stap is een dressuurzadel aanschaffen, want ik rijd nog op een renzadel, maar ik wilde eerst het juiste hoofdstel vinden. Voor de meesten klinkt dat waarschijnlijk een beetje als de omgekeerde wereld, maar een renzadel met bijbehorende houding en gewichtsverdeling is natuurlijk wat ze gewend is en doordat ik daar zelf ook (tijdelijk) prima mee uit de voeten kan in wat dressuurmatig basiswerk, wilde ik van daaruit verder gaan werken.

Euridicey

Berichten: 702
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 22:37

Wat super fijn dat je wat gevonden hebt wat werkt!! Ben benieuwd met wat voor zadel je thuis gaat komen

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 00:36

Mooi hoofdstel! Ik hou van dat soort dingen. Elegant ook. Leuk topic, ik vermaak me prima zo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:15

Avalanche schreef:
Mooi hoofdstel! Ik hou van dat soort dingen. Elegant ook. Leuk topic, ik vermaak me prima zo :D
Ja, same, ik houd van simpel. :o

Vandaag heeft ze voor het eerst gesprongen. Over een kerstboom. _O-

Zaterdag en zondag heb ik even gereden, waarbij ze op zondag een beetje hangerig was. :(:) Met hindernissen en twee paarden in de bak, waarvan er eentje aan het springen was, en mensen langs de rand van de bak, waaronder een peuter die zo nu en dan ineens ergens anders opdook, gebeurde er natuurlijk weer genoeg om naar te kijken, dus de batterij was al vrij snel leeg. Wat dat betreft is ze best wel babyish en merk je dat ze, ondanks dat ze zo braaf en rustig is, toch wel veel in zich opneemt en de hersentjes heel hard aan het werk zijn om het allemaal te verwerken. Maar dat is prima en ik heb er liever eentje die stopt om te kijken dan eentje die omdraait en bokkend wegrent. :D Verder wel lekker gereden en gisteren had ze een dagje vrij.

Vandaag had ik dus al in m'n hoofd dat ik wat balkjesoefeningen met haar wilde doen en toen ik aankwam op stal lag er toevallig al een mooie opstelling, dus daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Er lag een serie van drie balken in één rechte lijn, gevolgd door een vierkant met verhoogde balken en aan de andere kant van het vierkant twee balken die in een punt naar elkaar toe lagen. En elders in de bak dus twee kerstbomen. :+ De allereerste keer dat ik wat balkjes met haar liep, nog voor de blessure, brak ze nog net haar nek er niet over en ze vond het verschrikkelijk, dus ik was een beetje bang dat we na zo'n lange tijd weer terug bij af zouden zijn, maar ze werd bloedfanatiek en deed het netjes! Erg leuk ook om te zien hoe ze reageert op mijn energie - je ziet dat in het laatste stukje van de balken, waarin ze eigenlijk wil doordraven, maar ik haar eerst laat stappen door mijn energie omlaag te brengen, want ik heb geen zin om de bak doorgesleurd te worden. := In de video zit maar een klein fragment, want we zijn er nog wel vaker overheen geweest, zowel netjes rechtuit als kris kras over de balken heen. :))

En toen... de kerstbomen. Toen we de bak in kwamen, liep ze met ogen op steeltjes, dus het eerste wat ik gedaan heb, nog voordat we de balkjes deden, was haar even laten kijken en snuffelen bij de kerstbomen. Toen die waren goedgekeurd konden we beginnen. Ze is absoluut geen natuurtalent in springen (vorige week heeft ze nog een kruisje van nog geen 30cm hoog gesloopt), maar ik heb even handig gebruik gemaakt van haar enthousiasme met het draven over de balken door haar in één moeite door te sturen naar de kerstbomen en ze sprong zowaar. *\o/* Dat stukje staat niet op film, maar de twee latere pogingen (heen en terug) wel.



Ze is nog lang niet klaar om naar Venetia Williams gestuurd te worden voor een gooi naar een Grand National (as if), maar ik ben absoluut niet ontevreden. :D Ten eerste omdat ze er duidelijk lol in begint te krijgen en ten tweede omdat ze het gewoon heel netjes deed.

De komende dagen ben ik in Cardiff, dus heeft ze weer vrij en ik wil zaterdag, als het een beetje weer is, gewoon even lekker een stuk gaan wandelen met 'r. :+:

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:45

Schitterend :')

Ook de eerste keer dat ze erover ging haha. Zwiep en >;) en op een gegeven moment valt ineens het kwartje dat dit eigenlijk best leuk is :') maar ze is idd heel braaf, want ze was echt even aan het mopperen, maar ze doet het wel voor je :j en dan gaat ze erin mee ook, en dat vind ik heel gaaf om te zien :D

Leuk is ze, merrie met persoonlijkheid :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:57

Avalanche schreef:
Schitterend :')

Ook de eerste keer dat ze erover ging haha. Zwiep en >;) en op een gegeven moment valt ineens het kwartje dat dit eigenlijk best leuk is :') maar ze is idd heel braaf, want ze was echt even aan het mopperen, maar ze doet het wel voor je :j en dan gaat ze erin mee ook, en dat vind ik heel gaaf om te zien :D

Leuk is ze, merrie met persoonlijkheid :D
Jup, en ze heeft ook best veel vrijheid. Met dat touw dat zo slap hangt kan ze in principe ook gewoon overal omheen (dat deed ze de allereerste keer dus, een paar maanden terug: ik rende als een debiel over die balken heen en m'n paard liep er alleen maar naast _O- ), maar nu het kwartje steeds beter valt gaat ze er keurig zelf overheen.

De zweep had ik in eerste instantie ook alleen bij me omdat ik had bedacht nog wat andere grondwerkoefeningen te doen, maar ik was zo lekker aan het springen dat ik hem op een gegeven moment maar heb weggelegd. _O-

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:58

Ik vind jouw draf anders ook best indrukwekkend. :j

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:00

Eens :D

Anoniem

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:06

Dank, dank. Dat is het resultaat van jaren gymnastiseren en rechtrichten. :j :))

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:07

Mkango schreef:
Dank, dank. Dat is het resultaat van jaren gymnastiseren en rechtrichten. :j :))

Resultaat mag er zijn :j

Maar doe d'r maar niet in een praatgroep met Tante Taart. Die sloopt ook kruisjes van 30cm, alleen is die 15 dus ja........

Dandelion07

Berichten: 816
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:07

Ik vraag me wel af wie er fanatieker rent en springt :))
Complimenten voor jullie allebei :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 02:41

ikke schreef:
Mkango schreef:
Dank, dank. Dat is het resultaat van jaren gymnastiseren en rechtrichten. :j :))

Resultaat mag er zijn :j

Maar doe d'r maar niet in een praatgroep met Tante Taart. Die sloopt ook kruisjes van 30cm, alleen is die 15 dus ja........
Nou, goed verhaal, ik dacht anderhalve week geleden ohz dus even bijdehand in stap over een kruisje van 30cm te gaan met het idee: je kunt je voeten best 30cm optillen. Vervolgens tikt ze de eerste balk eraf, schrikt, wil achteruit lopen, tikt de tweede balk eraf, staat een seconde stil met die balken ergens half onder en tussen haar benen en besluit daarna dat het Heel. Erg. Eng. is, waarna ze zich omdraaide en de benen wilde nemen. :') Maar met een "you're okay, it's fine" was het ook al snel weer goed. :+

Daarom was ik ook best verbaasd dat ze over die kerstbomen heen ging, want ze is echt geen natural in het springen. Molly, bij wie ze stond toen ik nog in Nederland zat, vertelde dat een van haar paarden een keer het hek van de paddock had gesloopt, waarna Zebby en Anna daar overheen waren gestapt en hun eigen feestje aan het bouwen waren, terwijl Auroch dus nog in de paddock stond, want die 20 à 30cm kon ze écht niet overheen. :')

Dandelion07 schreef:
Ik vraag me wel af wie er fanatieker rent en springt :))
Complimenten voor jullie allebei :D
Haha, thanks! Ik zeg altijd dat ik het doe uit solidariteit, maar ik vind het zelf stiekem ook weleens lekker. _O- Door een beschadiging in m'n knie kan ik niet meer echt hardlopen, maar dit soort korte dingetjes op een zachte ondergrond lukt wel, dus soms is het gewoon heerlijk om mezelf even uit te leven. O:)

Dandelion07

Berichten: 816
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 08:50

Mocht je ooit dressuur wedstrijden gaan rijden heb je iig niet de angst dat ze over de witte hekjes heen stapt :')

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:40

Dandelion07 schreef:
Mocht je ooit dressuur wedstrijden gaan rijden heb je iig niet de angst dat ze over de witte hekjes heen stapt :')

Nee, dat deed mijn eerste dus wel _O- maar die kon ook goed springen (halve Trakhener)

Maar het voordeel is als je eens op wedstrijd bent, kun je een heel simpel paddockje uitzetten voor d'r en waarschijnlijk blijft ze daar netjes in, ook zonder stroom.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:10

Mijn paard dat wel enorm goed kon springen brak haar nek ook iver zulke lage sprongen O:) Balkjes vond ze niet bijzonder maar deed ze oké, lage sprongen echt niet. Die ging pas wat doen als het 1 meter was en pas echt springen bij 1,30. Helaas dus ook heel makkelijk over de bakrand, maar nooit over witte hekjes _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:47

ikke schreef:
Dandelion07 schreef:
Mocht je ooit dressuur wedstrijden gaan rijden heb je iig niet de angst dat ze over de witte hekjes heen stapt :')

Nee, dat deed mijn eerste dus wel _O- maar die kon ook goed springen (halve Trakhener)

Maar het voordeel is als je eens op wedstrijd bent, kun je een heel simpel paddockje uitzetten voor d'r en waarschijnlijk blijft ze daar netjes in, ook zonder stroom.
Klopt — ook tijdens haar boxrust stond de stroom eigenlijk alleen ‘s nachts aan, maar ze bleef keurig binnen de touwtjes. :j

MyWishMax schreef:
Mijn paard dat wel enorm goed kon springen brak haar nek ook iver zulke lage sprongen O:) Balkjes vond ze niet bijzonder maar deed ze oké, lage sprongen echt niet. Die ging pas wat doen als het 1 meter was en pas echt springen bij 1,30. Helaas dus ook heel makkelijk over de bakrand, maar nooit over witte hekjes _O-
Wat een clown, hahaha. _O- _O- Dat hoor je wel vaker, ja, dat sommige paarden zich pas gaan inzetten als de sprongen hoger worden, maar ik geloof niet dat A in die categorie valt. Ze is niet zo dapper. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 02:16

En toen was het weer even gedaan met rijden. -O- Ik ben vandaag toch even op pad gegaan om naar m'n ribben te laten kijken, want de pijn werd steeds erger, ik voelde af en toe wat bewegen bij diep inademen of hoesten (maar ging ervan uit dat dat ook een spier of pees kon zijn), en na een heel avontuur was toch de conclusie van de arts bij de SEH (don't ask) dat er een breuk zit. Ik had het ergens wel verwacht, maar het is wel even een domper. De komende weken worden er dus een paar van grondwerken en wandelen. := Ik heb momenteel sowieso teveel pijn om te rijden, zelfs met ibuprofen op, en met codeine op wil ik niet op het paard (of überhaupt in de auto) stappen.

Gisteren heb ik nog wel even lekker gewandeld met Auroch. We zijn een rondje over de dijk naast stal gelopen. Het waaide, dus ze had ogen op steeltjes. De container en wapperende vuilniszak bij het eerste hek vanaf de openbare weg waren vooral heul erg eng, maar mijn regel bij dat soort dingen is: stilstaan om te kijken mag, naar voren lopen mag, proberen de benen te nemen niet. Ze vond het echt doodeng, maar met rust, veel aanmoediging en veel koekjes liep ze keurig tot aan het hek, waarna we ons rondje over de dijk vervolgden. Hier en daar liep ze wel even te drammen, maar helaas, dat mag niet. ~~}> We hebben ook even een kijkje genomen op de akker waar we na de oogst mogen rijden, maar daar had ze meer oog voor de drie grassprietjes die er stonden. :')

Op zich hoefde ik niet langs de enge vuilniszak om het erf weer op te kunnen, maar ik wilde er toch nog een keer langs lopen, dus weer de oprijlaan af en ze liep zonder aarzelen tot het hek. +:)+ Vervolgens dacht ik: het voetgangershek, dat altijd openstaat, is een stuk breder dan startboxen. Startboxen vindt ze niet eng. Dus ze kan ook door het voetgangershek. Zo gezegd, zo gedaan en toen stonden we opeens pal voor de container. Ik heb 'r een paar minuten gewoon lekker laten snuffelen, hier en daar wat op de container en de dozen getrommeld en getikt, wat bewogen etc. en weer veel koekjes gevoerd, dus dat was ook al snel goed. Er stonden ook wat oude voerzakken met caps die Tessa wegdoet, dus voor ik het wist zette mevrouw haar tanden in een cap, want die roken natuurlijk naar eten. _O- Ook de halve spriet hooi die uit de container stak, was geen lang leven beschoren. >;) :')

Nu we toch volledig buiten het terrein stonden (er zijn twee hekken naar stal: eentje aan het begin van de oprijlaan en eentje aan het einde, die het erf van de dijk scheidt), ben ik ook maar even een stukje het dorp in gelopen. Ging echt top! Ik ben niet bekend met de faciliteiten waar ze in training gestaan heeft, dus ik wist niet hoe verkeersmak ze zou zijn (er is toch wel een verschil of ze getraind worden in Lambourn en Newmarket waar ze dagelijks over de weg gaan, of op een stal met privégallops waar ze niet langs of over de weg hoeven), maar ze keek nauwelijks op of om. Auto's vond ze sowieso prima, maar ook de fietser en dubbeldekkerbus deden haar weinig. Na een paar honderd meter vond ik dat ze wel genoeg indrukken op had gedaan die dag, en zich ook keurig had gedragen op een paar kleine meltdowns na, dus we zijn lekker op ons gemakje teruggelopen, waarna ze verwend werd met wortels, knuffels ("ik moet even m'n spullen opbergen, maar wil je op me wachten, want ik wil haar heel graag nog even knuffelen," aldus een 9-jarige fan <3 ) en 'a pick of grass' op het erf voordat ze het land weer in ging.

Vandaag wilde ik eigenlijk even kort rijden, maar ik ben in totaal zo'n 6 uur onderweg geweest om die ribben te laten nakijken. Daarna was ik echt gesloopt en had ik ook vrij veel pijn, dus ik heb stal maar even overgeslagen vandaag. Wel jammer, want het weer was heerlijk, dus ik had graag nog even gewandeld of gegrondwerkt nadat duidelijk werd dat rijden er even niet in zit, maar c'est la vie. :P Er komen nog wel meer mooie dagen! Als het goed is, is er ook een fotohalster onderweg, dus ik denk dat ik de komende weken ook even probeer wat leuke foto's te maken.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 03:24

Je arme ribben! Sterkte daarmee
Leuk dat je zo met haar kunt wandelen, en goed dat je haar ruimte voor ontdekken geeft

Sherivey
Berichten: 8752
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 07:13

Ohh wat balen weer zeg! :(:)
Sterkte! Kapotte ribben zijn zo pijnlijk #)

BootsiebobJarig

Berichten: 5558
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:55

Wat balen van je gebroken rib. Sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:10

Thanks. <3

hasufel schreef:
Je arme ribben! Sterkte daarmee
Leuk dat je zo met haar kunt wandelen, en goed dat je haar ruimte voor ontdekken geeft
Ik vind het ook leuk om te doen! Sowieso vind ik aan de hand wandelen altijd heel leuk en het geeft me zoveel voldoening om te zien hoe ze gaan van "omg, dit is Echt. Heel. Eng. maar voor jou zet ik wel een stapje dichterbij MAAR HET IS ECHT HEEL ENG" en eigenlijk in de startblokken staan om ieder moment de benen te nemen, naar "eigenlijk best leuk dit, mag ik nog een koekje?"

Dandelion07

Berichten: 816
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:57

Sterkte :(:)

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:19

Sterkte! Ik heb zelf toevallig ook last van mn ribben, ik heb ze gekneusd van het hoesten :') dat doet al zo zeer.. Hopelijk trekt het snel bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:35

Sintara schreef:
Sterkte! Ik heb zelf toevallig ook last van mn ribben, ik heb ze gekneusd van het hoesten :') dat doet al zo zeer.. Hopelijk trekt het snel bij
Ugh, jij ook beterschap! Ik ging er tot een week geleden ook vanuit dat ik ze gewoon gekneusd had, maar de pijn werd steeds erger en ik voel wat bewegen als ik diep inadem, dus gisteren toch maar even naar laten kijken.

Dus naja, vandaag maar even gegrondwerkt met de focus op wat laterale bewegingen. Ze snapte er in het begin echt geen iota van en haar benen gingen alle kanten op, ze kruiste ze zelfs achterlangs in plaats van voorlangs. En net als bij al het andere wat ze niet snapt, vond ze er dus ook geen reet aan, maar toen het kwartje eenmaal begon te vallen, liet ze goede momenten zien (powered by BISCUITS :wow: ™).

Tussendoor heb ik ook nog even gelongeerd en ook dat ging eigenlijk heel netjes. Dit is pas de tweede keer dat ik haar gelongeerd heb - de vorige keer was nog voor de blessure en dat was draaaaaaama, want het liefst staat ze de hele dag met haar neus in mijn gezicht, maar vandaag deed ze het een heel stuk beter. Ze liet haar hoofd lekker zakken, boog netjes met de bocht mee in plaats van dat ze haar gewicht naar binnen gooide en begon ook duidelijk losser en ruimer te draven (ze heeft zo'n lekker volbloed-krabbeldrafje).

Het totaalplaatje is overigens nog wel vrij rommelig, en met voor én achterhand opzij stappen snapte ze echt niet. Ze dacht daarbij de hele tijd dat ik haar een krabsessie wilde geven, dus stond heel fanatiek aan te wijzen waar ze jeuk had. _O- Uiteindelijk heb ik een kwartier tussen twee balken in gestaan in een poging om haar opzij te krijgen, ondertussen hier en daar krabbend, dus toen ze daarna EINDELIJK per ongeluk een pasje opzij zette, heb ik dat ook meteen beloond en was het wel weer genoeg voor vandaag. :')

Na afloop heb ik ook even heel kort een paar spiergroepen een massage gegeven, met name in haar rug en achterhand. Ook kwam ik een mooie spierknoop tegen net achter haar schouder, dus die moest eraan geloven ( }:) ), wat ze maar een raar gevoel vond, maar na afloop stond ze lekker te gapen. Ook heel leuk om te zien dat ze soms best ongeduldig kan zijn en eigenlijk zelf op avontuur wil gaan, maar bij krabsessies of massages kan ik haar gewoon los laten staan, daar gaat ze helemaal uitgebreid voor staan en blijft dan ook rustig een minuut of 20 doodstil staan. :+: