Kletstopic bitloze dressuurruiters

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:29

Leuk topic! Ik heb voor mijn merrie ook een bitloos hoofdstel. Eigenlijk vanuit praktisch oogpunt: ik wist vorig jaar niet welke maat bit ze nodig had (ik woonde nog in Nederland, zij staat in Engeland), dus ik heb een bitloos hoofdstel van QHP dat kingekruist, kaakgekruist en als side pull gebruikt kan worden. Ik wilde ze allemaal uittesten om te zien wat het prettigst was, maar de drie keer dat ik er nu op gezeten heb ( :+ ), heb ik op side pull gereden en eigenlijk bevalt dat me prima.

Ik sluit niet uit dat er ooit een hoofdstel met bit komt, maar vooralsnog zie ik geen reden om een hoofdstel met bit aan te schaffen, want ze loopt bitloos alsof ze nooit anders gedaan heeft, terwijl ze als ex-renpaard niet bepaald een alledaagse dressuurmatige opleiding gehad heeft. :D

Afbeelding
(Voor de oplettende kijker: ik heb inderdaad ook nog geen zadel. _O- )

Maartje_M

Berichten: 9415
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 06:23

In mijn zoektocht zie ik hoofdstellen met heel smalle neusriemen, maar kan me voorstellen dat die anders (scherper?) inwerken dan wat bredere neusriemen? Of slaat dat nergens op? :+

mooney

Berichten: 7796
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 07:16

Maartje_M schreef:
In mijn zoektocht zie ik hoofdstellen met heel smalle neusriemen, maar kan me voorstellen dat die anders (scherper?) inwerken dan wat bredere neusriemen? Of slaat dat nergens op? :+

Klopt, gevlochten en/of smal is scherp. Die zijn dus niet bedoeld voor een contact zoals met dressuur gewenst is.
Wil je starten dan zit je ook vast aan een minimale breedte van de neusriem, ook wel handig om dat even te checken als dat je ambitie is of wordt.

Maartje_M

Berichten: 9415
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 07:27

Oh dat is wel een goeie ja! Starten zit wel in het rijtje der ambities (of het er ooit van komt is een tweede :+ ) dus wel goed om daar even op te letten

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 07:52

Ik kom me ook maar eens melden!

Ik rij met mijn nrps ruin eigenlijk altijd bitloos. Onze 3,5/4jarige merrie ben ik met en zonder bit aan het doorrijden (mijn moeder wilt niet bitloos maar ik wel).

Ik rij vaak met neckrope, maar ook met allerlei verschillende bitloze hoofdstellen weet nog niet goed welke ik nou echt fijn vind.

Die van mij kan buiten nogal sterk worden als die zen zin door wilt drammen :')
Heb oa Bosal, touwhalster, hackamore 2 verschillende, micklem hoofdstel en nog wat gare zelf in elkaar gevogelde hoofdstellen.

Nalanta hoofdstel wil ik graag maar hoor daar enorm veel wisselende verhalen over waardoor ik denk ik toch afhaak van dit hoofdstel.
Zit nu te denken aan FRA Alizée Mistral Side Pull Bitless Bridle.

Heb weinig rij fotos of fotos met hoofdstel aan haha

Afbeelding

Mooiste foto van onze merrie :+

Afbeelding

Eapy

Berichten: 1748
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 07:57

Happy_Hippie schreef:
Zit nu te denken aan FRA Alizée Mistral Side Pull Bitless Bridle.


Heb even gespiekt! Maar ben je niet bang dat deze gaat schuiven omdat er geen keelriempje is? Of iets om de kaken heen?

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:12

Ik herken de slechte release niet bij het hoofdstel dat ik heb, heb bewust gekozen voor de rondgenaaide "riemen" die geven mijn inziens een betere release dan een platte "riem"

Janneke2

Berichten: 22970
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:30

Mbt scherper of niet: 'sommige dingen zijn met of zonder bit krek hetzelfde'. :j :')

Ik rijd dressuur - met idealiter drie gram teugeldruk, en lichter is toegestaan, wordt zelfs toegejuicht.
In moderne dressuur schijnt het over kilo's te gaan.

En rondom kwaliteit en doel van je contact (voelen en af en toe iets doen, of dwingen) en diervriendelijkheid kun je dan keuzes maken.

Maartje_M

Berichten: 9415
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:44

Mee eens dat het met bit krek hetzelfde is hoor, maar daar heb ik gewoon al meer kennis van dan van bitloos :') Ik reed mijn verzorgpony vroeger wel bitloos, maar daar reed ik gewoon met het hoofdstel dat ze hadden dus verder nooit echt in verdiept

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:10

Eapy schreef:
Happy_Hippie schreef:
Zit nu te denken aan FRA Alizée Mistral Side Pull Bitless Bridle.


Heb even gespiekt! Maar ben je niet bang dat deze gaat schuiven omdat er geen keelriempje is? Of iets om de kaken heen?



Nee eigenlijk niet, ik reed wel vaker met lage neusriem omgebouwd naar bitloos (uiteraard gaat de neusriem gewoon omhoog en niet op de plek van een lage neusriem).

Juist met dat nalanta hoofdstel die ik veel schuiven of je moet hem echt strak zetten. Dit is wat ik heb gehoord en gezien

Maartje_M

Berichten: 9415
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:15

Ik heb net even naar het KNHS regelement gekeken, maar met die van Nalanta mag je dus ook niet starten? Ik had daar op zich wel interesse in maar dan valt hij bij deze af, in combinatie met wat Happy_Hippie aangeeft

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:19

Maartje_M schreef:
Ik heb net even naar het KNHS regelement gekeken, maar met die van Nalanta mag je dus ook niet starten? Ik had daar op zich wel interesse in maar dan valt hij bij deze af, in combinatie met wat Happy_Hippie aangeeft


Omdat het met een mini hackamore is bedoel je denk ik? Want dan zou je eventueel gewoon ronde ringen op die plaats kunnen doen, dan is het toch gewoon een sidepull? :P

Maartje_M

Berichten: 9415
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:21

ja vanwege de bloem hackamore inderdaad. Maar ringen is dan wel een goede idd :')

darkadia

Berichten: 5266
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:27

Nynkex01 schreef:
Ik had een kaak gekruist hoofdstel voor mijn pony, maar had ook het gevoel dat de druk niet snel genoeg weg was. Heb haar ook op touwhalster gereden, maar volgens mij is het niet de bedoeling dat je met touwhalster met contact teugel rijdt? Ik ga ook voor een site pull voor mijn paard denk ik, als ik er even een tweedehands kan vinden om te testen. maar wil uiteindelijk wel een mooie met lak, ben en blijf toch een dressuurmuts;)


Ik heb in mijn passervice een met lak van Equinatural, valt wel ruim. Maar nog wel een aardige prijsklasse.
Afbeelding


Verder heb je bijv Lovelance met een super mooie sidepull (helaas nog niet in mijn assortiment, staat op de wishlist om toe te voegen haha) en FRA heeft ook een sidepull variant met lak neusriem.


En wat een leuke combi’s komen er hier voorbij! Leuk ook om te lezen wie met welk systeem rijdt.
Touwhalster is inderdaad vrij scherp en niet echt geschikt voor constant contact.
En let inderdaad op als je wil starten: niet elk hoofdstel is toegestaan :)

De release vind ik zelf ook bij kaakgekruist en kingekruist minder fijn. De Scawbridge vind ik daarin beter en gaat mijn schimmel net minder in hangen dan in een gewone sidepull. Mijn draver loopt met alles eigenlijk wel prima, alleen kingekruist vindt hij vreselijk.

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:32

Maartje_M schreef:
ja vanwege de bloem hackamore inderdaad. Maar ringen is dan wel een goede idd :')


Want ik had nog gemaild en zelfs als je hem niet als hackamore gebruikt mag je er niet mee starten, vond dat erg flauw. Dus ik dacht als je er gewoon ringen doet dan zou het wel mogen.

mingming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:19

Wat leuk dit topic! Ik rijd zowel met als zonder bit. Heb een hele fijne sidepull van LoveLance. We rijden (nog) geen wedstrijden, dit wil ik wel graag ooit doen. Ik weet nog niet zeker of ik dan met of zonder bit start, maar volgens mij mag ik met mijn bithoofdstel niet starten, omdat de neusriem niet dicht is. Wel merk ik dat mijn pony soms op de sidepull gaat hangen, misschien dat ik nog een ander hoofdstel wil proberen.

Afbeelding

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:25

Ik meld mij ook al ben ik momenteel een "afvallige"..
Heb tot voor kort altijd bitloos gereden en doe dat buiten nog steeds. Maar bij het dressuurmatig rijden heb ik bij bitloos zoveel druk op de teugels nodig dat ik een bit ben gaan proberen. Daarmee had ik direct een veel lichter contact.

Bitloos ging ze hangen op de neusriem, "op de kop lopen", ongeacht hoeveel ik haar van achter naar voren probeerde te rijden.
Misschien dat het met een dunnere neusriem beter zou zijn gegaan maar dat heb ik niet geprobeerd. Meer druk op een kleiner oppervlak lijkt mij niet per definitie vriendelijker dan druk in de mond.

Mijn kaptoom voor dressuurmatig

Afbeelding
Vanwege de ringen mag je hier natuurlijk niet mee starten.


Mijn bitloze buitenrijdhoofdstel, van Lovelance
Afbeelding

Texas02

Berichten: 4749
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:15

Happy_Hippie schreef:
Ik kom me ook maar eens melden!

Ik rij met mijn nrps ruin eigenlijk altijd bitloos. Onze 3,5/4jarige merrie ben ik met en zonder bit aan het doorrijden (mijn moeder wilt niet bitloos maar ik wel).

Ik rij vaak met neckrope, maar ook met allerlei verschillende bitloze hoofdstellen weet nog niet goed welke ik nou echt fijn vind.

Die van mij kan buiten nogal sterk worden als die zen zin door wilt drammen :')
Heb oa Bosal, touwhalster, hackamore 2 verschillende, micklem hoofdstel en nog wat gare zelf in elkaar gevogelde hoofdstellen.

Nalanta hoofdstel wil ik graag maar hoor daar enorm veel wisselende verhalen over waardoor ik denk ik toch afhaak van dit hoofdstel.
Zit nu te denken aan FRA Alizée Mistral Side Pull Bitless Bridle.

Heb weinig rij fotos of fotos met hoofdstel aan haha

[ [url=m/Utblvk.png]Afbeelding[/url] ]

Mooiste foto van onze merrie :+

[ [url=m/gAuzEV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat zijn de wisselende verhalen over het Nalanta hoofdstel?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:37

Dat hangen deed mijn draver ook wel eens.
Dan liet ik de teugels even wat vieren zodat hij zijn evenwicht even terug moest zoeken. Dat helpt wel hoor :+ zou het alleen niet doen als je een paard hebt dat direct op de voorhand valt.

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:46

Art_Ificious schreef:
Dat hangen deed mijn draver ook wel eens.
Dan liet ik de teugels even wat vieren zodat hij zijn evenwicht even terug moest zoeken. Dat helpt wel hoor :+ zou het alleen niet doen als je een paard hebt dat direct op de voorhand valt.


Dat helpt in mijn geval niet omdat ze gewend is zonder druk op het hoofd te lopen. Buiten rijd ik veel met lange teugel in alle gangen zeker op wat onregelmatig terrein evenwicht hoeft ze dus niet te zoeken zonder aanleuning.

mooney

Berichten: 7796
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:49

Melisje_92 schreef:
Maartje_M schreef:
ja vanwege de bloem hackamore inderdaad. Maar ringen is dan wel een goede idd :')


Want ik had nog gemaild en zelfs als je hem niet als hackamore gebruikt mag je er niet mee starten, vond dat erg flauw. Dus ik dacht als je er gewoon ringen doet dan zou het wel mogen.

Daarom heb ik mijn hoofdstel laten maken, die heeft dezelfde vorm op de neus maar geen ring.

Nalanta ben ik nog niet weg van, heb nu ook een Nalanta hoofdstel voor erbij omdat mijn pony's een hoofdstel deelden en dat is niet handig als je een bijrijder hebt waarmee je samen wilt rijden, maar bagger klantenservice daar en ik ga vandaag een andere maat proberen maar de pasvorm van de eerste was ook niet fijn
Laatst bijgewerkt door mooney op 05-10-22 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

office
Berichten: 827
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:58

Ik rijd vaak met de fra lami kingekruist in een Engels hoofdstel.Heel tevreden over.Een van onze paarden was sterk in galop en zacht als boter met deze neusriem.Is ook breed .Op een smalle neusriem kun je ook altijd een bontje doen natuurlijk om het wat zachter te maken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:25

fransje23 schreef:
Art_Ificious schreef:
Dat hangen deed mijn draver ook wel eens.
Dan liet ik de teugels even wat vieren zodat hij zijn evenwicht even terug moest zoeken. Dat helpt wel hoor :+ zou het alleen niet doen als je een paard hebt dat direct op de voorhand valt.


Dat helpt in mijn geval niet omdat ze gewend is zonder druk op het hoofd te lopen. Buiten rijd ik veel met lange teugel in alle gangen zeker op wat onregelmatig terrein evenwicht hoeft ze dus niet te zoeken zonder aanleuning.

Maar als ze gaan hangen is er toch teveel gewicht op de teugels. Dan heb je toch druk op het hoofd ook.

Buiten rij ik ook gerust met losse teugel en teugels in 1 hand. Heerlijk relax

Texas02

Berichten: 4749
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:17

Maar met de Nalanta mag je dus geen wedstrijden starten en met een gewone sidepull wel? Wat raar eigenlijk.. Geldt dit ook voor Working Equitation wedstrijden?

manubres

Berichten: 2795
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:11

Texas02 schreef:
Maar met de Nalanta mag je dus geen wedstrijden starten en met een gewone sidepull wel? Wat raar eigenlijk.. Geldt dit ook voor Working Equitation wedstrijden?


Zover ik weet heeft de Nalanta een soort hackamore functie op bepaalde standen....