Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 08:41

@leedebee heb je nog leuke filmpjes? Ik vind ze altijd zo leuk :)

Ja ze zit gewoon heel lekker in dr vel verder. Het valt me alleen op dat ze aansingelen echt niet leuk vindt en dan af en toe zo'n frats heeft als dit. Ze heeft de afgelopen maanden natuurlijk best wat meegemaakt (verhuisd vanuit opfok, verhuisd naar trainingstal, zadelmak gemaakt, kiesextractie, paar keer kliniek, weer terug verhuisd) dus ik denk er over even wat voor haar maag te geven. Geen omeprazol maar meer iets van een supplement. Ekyguard of misschien heeft 1 van jullie nog een tip?

We hebben iig besloten dat we de komende 2 weken wat meer trainen aan de dubbele longe en 1x rijden. En dan over 2 weken gaan onze instructrices haar 2x per week rijden voor 4 weken (en dochter 1x)
Ze doen het samen; 1 er op (onze staleigenaresse) en 1 begeleiden op de grond, zoals ze nu ook met dochter doen. Ellie is gewoon niet goed genoeg zadelmak gemaakt dus het is goed dat zij het nog even verder oppakken 4 weken. Dan kan dochter het weer zelf oppakken vanaf daar.
Ik bedoel, toen we haar bij de zadelmakmeneer ophaalden had ze pas 2 x ohz gegalopperd dus dat was totaal niet bevestigd.
Enfin, een leerzaam traject zullen we maar zeggen.

As ik er ooit weer 1 zadelmak laat maken, bel ik eerst Oji :D Zij had een veel beter adres en ik denk dat zij op dezelfde lijn zit als ik als het gaat om verwachtingen :o

@oji dat heb ik wel eens zien gebeuren (voeten in de lijn) en dat is niet grappig. Mijn tactiek is dezelfde als die van leedebee
Hey Oji, heb je nog recente foto's van Owen? Ben wel benieuwd

@Babootje jij nog foto's of bewegend beeld van Polletje al dan niet met Babette?

ElinaSK

Berichten: 2660
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:16

@koekie mijn merrie vond aansingelen ook niet tof, dat werd helaas steeds erger. Alleen omeprazol gaf haar verlichting. Nu ze dat niet meer krijgt wil ik Equine 74 proberen. Mijn dierenarts raadde NAf gastro aid aan, maar dat vreet ze niet/moet je heel veel van voeren. Synovium gastrosafe lees ik ook goede verhalen over. :j

Leedebee

Berichten: 2150
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:55

@koekie thanx. Helaas de laatste tijd weinig tijd voor die dingen en ook weinig inspiratie -O- Dus als je nog leuke ideeën hebt :D


Gewoon rustig aan, dan komt het vast goed!

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 20:35

Ik had een hobby dagje met puppy paard. Binnenkort mag ze naar de keurmeesters :=

Ben er nog niet helemaal over uit of dit hoofdstel of haar gewone haar hoofdje beter uit laat komen.


Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 21:58


Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 22:14

manic schreef:
Ik had een hobby dagje met puppy paard. Binnenkort mag ze naar de keurmeesters :=

Ben er nog niet helemaal over uit of dit hoofdstel of haar gewone haar hoofdje beter uit laat komen.


[ [url=m/WF0t5b.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/w8ehiS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maakt vlgs mij niet uit. Het is gewoon een heel mooi paard <3

oji

Berichten: 4255
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:39

Ze heeft een heel mooi fijn hoofdje, daarop vind ik altijd een fijntjes hoofdstel met smalle bandjes wel heel mooi. Voor Owen heb ik ook een heel fijntjes Dyon hoofdstel ooit voor wedstrijden met hele dunne bandjes. Veel te fijntjes om dagelijks mee te rijden maar juist voor dat extra bij een wedstrijd (hoewel wedstrijden wel echt nog de ver van mijn bed show zijn).

Is goed hoor Koekie, je roept maar als je adresje wilt!

Hier zelf afgelopen week heel brak en grieperig geweest dus heel weinig gedaan. Meneer heeft dus een rustig weekje gehad. Vrijdag voor het eerst weer even aan de longe gehad dus meneer moest wel even wat energie kwijt. Wel geoefend met trailerladen en dat ging weer heel vlot. Morgenmiddag dus nieuwe poging om naar de aquatrainer te komen :D
Veel foto's van afgelopen week heb ik dus niet, wel nog eentje van vorige week zaterdag....

Afbeelding
Inmiddels is ie ook naar de kapper geweest, de dolle mina coupe moest weer even getransformeerd worden naar meer sportcoupe. Dat zijn altijd wel goede tutdingen als je toch niet fit bent om te rijden of longeren.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:20

Fijn dat Owen weer helemaal op de rit is… was toch allemaal heel naar, maar hij is er toch maar weer heel goed uitgekomen.

Ellie klinkt ook een beetje als mijn merrie. Ze pakt het allemaal best heel prima op, maar blijft op sommige dingen een beetje hangen.

Bij mijn merrietje lijkt het een stuk ongeduld / acceptatie wat zich voornamelijk lijkt te uiten in doenerig/trekkerigheid. Het opstappen is bij haar ook nog steeds een ding omdat ze na het opstappen ook echt gelijk wil GAAN en heeft daarom het geduld niet om te wachten. Ik heb een aantal keer zelf met haar gereden in de longeer al, maar echt helemaal alleen in de bak durf ik nog niet aan. Ben er inmiddels ook al een keer af gestuiterd, dus airjacket plof kent ze inmiddels ook :D

Ik ben er druk mee aan het oefenen maar moet zeggen dat alle heftige regen en storm ook echt niet meehelpen om de rust te bewaren.

Nu eerst de (thuis)keuring, dan weer riedeltje tandarts / bitfitter / osteo en als we dan hopelijk eindelijk weer eens hele dagen wei, lome zon, gras buikje hebben gaat het hopelijk wat beter qua geduld en rust bewaren.

oji

Berichten: 4255
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 07:52

Spannend Manic, naar de keuring. Wat voor afstamming had ze ook al weer? Ik ben nog nooit met een paard naar de keuring geweest. Wat moeten ze dan allemaal kunnen?

Ik heb eindelijk een kaptoom voor Owen gevonden die past...nou ja....het belangrijkste deel ervan dan. Zat echt een frontriem bij die achterlijk groot was, maar een frontriem heb je toch niet nodig bij een kaptoom dus die eraf gesloopt. Owen heeft een lastige maat, zit tussen full en cob in. Mijn hoofdstellen heb ik gecombineerd maar met een kaptoom is dat lastiger. Gisteren meteen mee gelongeerd en dat ging heel fijn. Fijner als met hoofdstel.
Linksom:
Afbeelding
Afbeelding
En rechtsom:
Afbeelding
Rechtsom is zijn moellijke kant en gooit hij echt zijn schouder er nog uit en kruipt hij er achter in een valse knik....maar goed, hij is nog zo groen dus dat is een kwestie van trainen en onder het zadel corrigeren en sterker maken.

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:57

Ah leuk Oji, foto's van Owen! Ook kaptoom fan hier.
Maar ook van dubbele lijnen en lange lijn. Mijn dochter vindt vooral ook het lange lijnen erg leuk en Ellie doet het zo goed. Zo leuk om te zien.
Sowieso geniet ik erg, want ze gaan zo vooruit!

We zijn er druk mee geweest maar inmiddels is de waterslang totaal geen probleem meer (dat was echt MEGA paniek) en voor het eerst ging de hoefsmid echt super. Heel, heel erg braaf.
Tot vandaag was ze zo'n klier bij de smid; omhoog komen, slaan met de achterbenen. Maar we zijn goed bezig geweest en de smid kon het erg waarderen :D

Nou en dan is het vandaag ook nog lekker weer. Ik heb vrij genomen vandaag en heb lekker meegeholpen op stal. Even lekker buiten bezig en mijn hoofd leeg. Heerlijk.

Hoe gaat het bij jullie?

Leedebee

Berichten: 2150
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:19

Hier afgelopen week weer les gehad. Nu met de focus op de achterhand en het correct dragen van zn gewicht. Voor en achter communiceren nog niet optimaal, dus ik heb nu zegmaar 2 halve paarden die aan elkaar geplakt zitten :+ Hij laat rustig zn voorbenen staan als hij achter om gaat en andersom.
Hij deed wel super zn best!

Ik ga aankomende week ook een poging doen om een (verlaat) koningsdag filmlje te maken als het weer het een beetje toelaat. Ik had al even geprobeerd om zn hoeven oranje te spuiten (met die haarverf), maar dat vond hij toch niet zo'n goed idee. Die spuitbus maakte ook wel erg veel herrie, dus ik kreeg gelijk "de blik" van hem dat ik beter ff wat anders moet verzinnen :')

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:10

Koekie73 schreef:
We zijn er druk mee geweest maar inmiddels is de waterslang totaal geen probleem meer (dat was echt MEGA paniek) en voor het eerst ging de hoefsmid echt super. Heel, heel erg braaf.
Tot vandaag was ze zo'n klier bij de smid; omhoog komen, slaan met de achterbenen. Maar we zijn goed bezig geweest en de smid kon het erg waarderen :D


Aan de andere kant heb je het ook maar weer mooi meegepakt zo he? En er ook weer ervaring in.
Ik weet nog wel dat we het eerste paard voor Babette (mn dochter) kochten. Die alleen nog maar een halster aan had gehad. Wij m gekocht en in de trailer geladen (voor het eerst stond ie op de trailer) Tussen de staldeuren met een bezem erachter :D stond ie er zo op. Maar nooit bij gedacht natuurlijk dat ie er ook weer af moest, want dat kende ie ook niet _O- .
Maar hij kende ook geen klopje op de hals. Dus toen we m op de trailer hadden en mn dochter m n klopje op zn hals gaf ging ie van schrik bijna liggen. :j
Toen we thuis kwamen moest ie dus ook weer de trailer af. Geen beweging in te krijgen. Want achteruit had ie ook nog niet zo geleerd. Dus met een zweepje op de borst en veel geduld is het gelukt.
De waterslang was ook paniek de eerste keren. Dus dat herken ik ook wel.
Maar met een beetje handigheid en geduld en logisch nadenken lukt het allemaal wel. En dan heb je ineens ervaring :D :D :D
Volgende x zelf zadelmak maken. Als je dochter handig is met zitten, dan heb je alleen een goede persoon met ervaring op de grond nodig. Zo zijn we ook begonnen met zadelmak maken.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:12

oji schreef:
Spannend Manic, naar de keuring. Wat voor afstamming had ze ook al weer? Ik ben nog nooit met een paard naar de keuring geweest. Wat moeten ze dan allemaal kunnen?

Ik heb eindelijk een kaptoom voor Owen gevonden die past...nou ja....het belangrijkste deel ervan dan. Zat echt een frontriem bij die achterlijk groot was, maar een frontriem heb je toch niet nodig bij een kaptoom dus die eraf gesloopt. Owen heeft een lastige maat, zit tussen full en cob in. Mijn hoofdstellen heb ik gecombineerd maar met een kaptoom is dat lastiger. Gisteren meteen mee gelongeerd en dat ging heel fijn. Fijner als met hoofdstel.
Linksom:
[ [url=m/dbfk71.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DHgUTX.jpg]Afbeelding[/url] ]
En rechtsom:
[ [url=m/bRzxDq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rechtsom is zijn moellijke kant en gooit hij echt zijn schouder er nog uit en kruipt hij er achter in een valse knik....maar goed, hij is nog zo groen dus dat is een kwestie van trainen en onder het zadel corrigeren en sterker maken.


Gaat goed Oji. Lekker achterbeentje zo.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:13

Leedebee schreef:
Hier afgelopen week weer les gehad. Nu met de focus op de achterhand en het correct dragen van zn gewicht. Voor en achter communiceren nog niet optimaal, dus ik heb nu zegmaar 2 halve paarden die aan elkaar geplakt zitten :+ Hij laat rustig zn voorbenen staan als hij achter om gaat en andersom.
Hij deed wel super zn best!

Ik ga aankomende week ook een poging doen om een (verlaat) koningsdag filmlje te maken als het weer het een beetje toelaat. Ik had al even geprobeerd om zn hoeven oranje te spuiten (met die haarverf), maar dat vond hij toch niet zo'n goed idee. Die spuitbus maakte ook wel erg veel herrie, dus ik kreeg gelijk "de blik" van hem dat ik beter ff wat anders moet verzinnen :')


Super hoor. Dat duurt wel even hoor eer je ze correct aan elkaar hebt. Dus neem die tijd.

Leedebee

Berichten: 2150
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:07

Babootje schreef:
Super hoor. Dat duurt wel even hoor eer je ze correct aan elkaar hebt. Dus neem die tijd.


Ik heb alle tijd gelukkig, want rijden staat sowieso niet op nummer 1. In juni komt wel de zadelmaker,
maar geen haast dus. Hij wordt begin juni 4 en groeit nog steeds behoorlijk door. Vanaf de grond kunnen we ook lekker aan het werk, dus eerst maar van deze 2 helften 1 paard maken. :')

ElinaSK

Berichten: 2660
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:09

@oji lekker bezig! :j

@manic, leuk zo'n keuring. Lijkt me wel spannend. Wat betreft geduld, hier ook zo'n type maar inmiddels wacht ze rustig totdat ik zeg je mag. Heeft wat geduld van mijn kant gekost maar heb je ook wat

@koekie fijn dat de hoefsmid zo goed ging

@leedebee haha een spuitbus is idd wel een leuk geluid. Fijn dat hij zo zijn best doet met les

Hier vandaag ook weer een lesje, voor het eerst in de buitenbak (voorheen reden we altijd binnen). En dat ging super goed *\o/*. Heb er nog een zeldzaam plaatje van ook. Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9627
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:38

Fijne vooruitgang zo bij iedereen! Leuk die enthousiaste stukjes te lezen. Eindelijk komt er beetje weer en temperatuur aan om allerlei leuke dingen te doen.
Wij zitten nu weekend op de veluwe. Zonder paarden haha. Die gaan vandaag wel crossen met de bijrijders. Zo fijn te weten! Ze staan weer 24/7 op de weide inmiddels. Vorige week hebben ze samen 25 km per uur gelopen onder het zadel. Begin van de week op laag water Gibbs 27,5 km per uur. Snelle Belgen dus haha. Uiteraard zijn dat wel korte stukjes, het zijn dn blijven power Belgen. Komend weekend staat er puzzelrit te paard van 18 km op het programma. Het leuke is dat ik als eigenaar op stalen ros (fiets) mee ga haha. Ik geniet dan bijna nog meer dan de bijrijdsters. Met Hemelvaartdag waarschijnlijk een route rijden met 2 span en volle wagen. Veel leuks op planning naast lekker op de weide bivakkeren

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:47

Hiep hiep hoera Polletje 4 jaar!
Vandaag 4 jaar geleden (oftewel vannacht rond half 5) werd ons oranjeprinsje Polunin geboren.
Wat is dat hard gegaan!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

oji

Berichten: 4255
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 11:00

Gefeliciteerd Babootje! Tijd vliegt!

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 12:24

Ah knappe Polletje! Gefeliciteerd met je knappe 4 jarige *\o/*

Leedebee

Berichten: 2150
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 12:45

Gefeliciflapstaart *\o/*

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:34

Ahhh gefeliciteerd met Polletje <3


Hier tijdje stil geweest, Odin heeft een week of 3 stil gestaan ivm tanden en een klein plekje op een banketstaaf plek.
Vandaag voor het eerst er weer op gezeten en voor het eerst gedraafd onder het zadel.
Linksom vindt ie moeilijker dan rechtsom, maar echt super super braaf. Top paard.


Wel op het verkeerde been, maar ik wilde hem niet uit balans halen door van been te veranderen :)

Leedebee

Berichten: 2150
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:32

Ahh hij doet echt braaf zijn best!

oji

Berichten: 4255
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:14

Wat braaf! Altijd leuk zo’n mijlpaal van iets helemaal nieuws *\o/*

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:39

Nou absoluut! Hij is echt heel braaf, onwijs betrouwbaar, hij kan aan de lijn maf doen, maar als ik erop stap, altijd braaf