Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:34

Hier niet veel bijzonders, heb al even niet gereden. Paard staat op maag medicatie, dus we doen even rustig aan. Wel even kort aan de longeerlijn gehad vandaag, dat deed ze super braaf. Moet eerlijk zeggen dat zo warm opeens wel heftig is, ook voor het paard die nog half in de wintervacht zit :+ .

Balen zeg koekie dat ze minder kent dan afgesproken. Wel fijn dat ze verder braaf is.

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 07:00

Wat vervelend Koekie! Vooral ook frustrerend lijkt me dat je er waarschijnlijk wel 5 maanden flink voor betaald hebt. Zou een duidelijke google review achter laten!
Hier gaat het echt fantastisch. Ik mag zeggen dat ik 2 pareltjes van een bijrijdsters heb en een gouden ondeugd van een puber paard die onwijs graag leert gelukkig. De ene bijrijdster heeft hem natuurlijk volledig ingereden en mijn nieuwe bijrijdster is ook dol op grondwerk en is daarmee aan de slag met hem. Zo geweldig en mega braaf hij onder het zadel is zo nukkig is hij op de grond. Als het meneer niet zint of hij iemand niet kent dan kun je zijn kont krijgen en trapt hij gerust gericht met zijn ruim 800 kilo....
De eerste grondwerk oefening was dan ook leren dat hij moet draaien met zijn hoofd naar ons toe als we los longeren. Binnen 45 minuten deed hij het prefect en was ook nog eens heerlijk ontspannen aan het briesen. Binnen 2 minuten na stoppen lag hij ook heerlijk te rollen.
Met poetsen ging het altijd wel oke maarrrr als hij z'n dag niet had dan wou hij ook dan z'n punt maken. Hier wordt ook druk aan gewerkt en zien we goed resultaat. Het is een puber met zeer sterke eigen wil die ook graag zijn punt maakt. In moderne bewoording is hij flink dominant naar alles en iedereen op de grond om hem heen tenzij hij rustig en duidelijk leiding krijgt. Dat accepteerd hij dan ook maar laat je je aandacht verslappen dan slaat hij gelijk toe om zelf de leiding te willen nemen. Voor mij is dit erg wennen maar mijn man blijft zeggen dat onze oudste exact zo was (paarden zijn overigens familie van elkaar) en die is met zijn 9 jaar echt 100% betrouwbaar en 1 grote knuffel hoe slecht je zelf ook bent qua gezondheid enz.
Zelf ben ik nog steeds deels in de ziektewet en bouw ik werkuren op. 2 weken geleden had ik duidelijk teveel gewerkt. Hij liet mij die dag totaal niet toe in zijn ruimte en bleef uit zichzelf op afstand van mij. Was wel even confronterend maar ergens ook fijn omdat ik de bevestiging had echt te snel te gaan met opbouwen en ook dat hij dan voor afstand kiest richtingmij en niet voor aanval gaat. Afgelopen week minder uren gewerkt en alles was heel relaxt vrijdag middag tussen ons. Komende week ga ik weer terug 6,5 uur per dag werken en ben benieuwd hoe het gaat!
Daarnaast doe ik natuurlijk zelf ook nog vanalles met hem. Hij gaat nu echt wel 4 a 5x per week mee en lang niet altijd volle bak aan de slag maar wel bezig zijn want hij verveeld zich te pletter inmiddels in de paddock en eet letterlijk de manen en voorpluk van ons andere paard af met zijn pogingen om hem uit te dagen tot spel.
Hij gaat nu wekelijks ook 1x in enkelspan en dan men ik. 1x per week 2 span en dan mennen mijn man en ik om de beurt. Onder het zadel en grondwerk doen de bijrijdsters maar ik wil ook gerust enkelspan weg laten en grondwerk doen met dubbele lijnen. Hij is namelijk na de winter rust door de vele regen wat scheef op links. Met mennen is het zeer lastig en met 2 span mennen zo goed als onmogelijk om recht te richten. Gezien in balans lopen belangrijker is dan mennen wil ik dat nog wel eens om ruilen naar grondwerk/ dubbele lijnen waar we daar wel goed aan kunnen werken. We zijn nu aan het puzzelen hoe we in 2 span hem daar in toch kunnen ondersteunen

Tussendoor al het regenwater proberen we de weidegang weer op te bouwen. Erg lastig met hoefmaat 56 en 2x ruim 800 kg op klei grond. Het grappige is wel dat hij zelfs nu in het voorjaar verkiest om ons te helpen....in de weg te lopen haha....ipv gras eten. Hij wil echt overal bij zijn. Nog erger dan onze oudste en die is daar eigenlijk al erg in. We moeten ze dus echt opsluiten in de weide anders staat hij alsnog bij ons in de paddock.

Koekie73

Berichten: 2671
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:01

@Elina ja dat kost energie die warmte in combi met die wintervacht he?
Ellie was ook rustiger met rijden.

@dierenfan zo fijn dat je die hulp hebt van 2 betrouwbare bijrijders! Dat is heel waardevol, zeker als je zelf niet zoveel kan.
Ja al dat water van de afgelopen tijd |( Ik hoop dat het deze week grotendeels droog blijft hoor!

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:43

Koekie vervelend zeg dat ze minder kent dan dat je had gehoopt.

De mijne heb ik vanaf december tot aan eind maart niet meer gereden. Te druk met werk en het weer zat ook niet echt mee. Hij is enorm gegroeid in de maanden (zie foto, ik ben 1,78m). Zadelpasser is geweest en heb er nu 4 keer opgezeten. Ben zo verliefd op mijn eigen paard.

Vorige week zondag een stukje naar het bos geweest (eerste keer voor mij op hem en eerste keer zonder andere paarden). De foto spreekt denkt ik voor zich

Afbeelding

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:06

Heerlijk plaatje Lauret! Superstoer al alleen het bos in!
Top dat je 2 zulke fijne bijrijders hebt Dierenfan!

Oh wat balen Koekie dat hij echt veel minder kent als dat jullie afgesproken hebben....en dat na 5 maanden daar op stal te hebben gestaan. Bevestigd in alle 3 de gangen mag je dan toch echt wel verwachten en zeker ook dingen zoals wennen aan de waterslang, dat is toch gewoon geen moeite en hoort er gewoon bij. Dat konden ze ook gewoon oefenen toen hij niet bereden kon worden. Echt de wasplaats en helemaal onder de slang hadden ze bij Owen al in de eerste week meegepakt, nog voor er überhaupt iemand op had gezeten, en daarna gewoon regelmatig meegenomen.

Owen staat inmiddels in zijn eigen stal en is officieel geen revalidatiepaard meer *\o/*
Op de revalidatiestal had ik 4 keer kort gereden en nu ook 1 keer op de eigen stal. Het is echt weer opbouwen alsof hij net zadelmak is, maar hij doet het super. Alleen 1 minpuntje...hij gaat niet zo makkelijk de trailer meer op. Heeft geen stress, staat gewoon doodkalm met 2 voorbenen op de laadklep en echt met zo'n eihoofd....tja...daar heb ik ff geen zin in. Eenmaal op de trailer, ook niets aan de hand, staat helemaal chill aan zijn hooinet te knabbelen en met rijden staat ie super stil en totaal niet gestresst bij aankomst. Gewoon helemaal niets wijst op stress of dat hij rijden met de trailer vervelend vind, maar denkt gewoon halverwege de klep...toedeloe ik trek mijn eigen plan. Ik zou afgelopen zaterdag met hem naar de aquatrainer, maar dat feest ging dus niet door. Anderhalf uur voor hij erop stond maar toen was het al te laat om nog te gaan. Afijn, dat wordt deze week maar eens oefenen zonder dat er tijdsdruk opzit. Echt zo bizar. Hij heeft er echt al vaak zat opgestaan. Naar DA voor aankoopkeuring (2 x want hij was al een paar maanden voor ik hem kocht gekeurd door de verkoper) naar de zadelmakmaker, naar een training op ander terrein, naar de kliniek, naar de revalidatiestal...alles moeiteloos maar toen ik hem ophaalde uit de revalidatiestal had hij de trailer een half jaar niet meer gezien en dacht hij, de groeten. Misschien is het zijn eer te na....trailer heeft een half jaar tussen struiken onder bomen gestaan en is helemaal groen. Eigenwijze drol.

Babootje

Berichten: 26295
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:47

@Oji Superleuk, kun je lekker aan de slag. Tja dat niet makkelijk trailerladen kan ineens komen. Daarvoor hoeft echt niks vervelends gebeurd te zijn. Het is een beetje paardenpuberen. Het kan ook zo weer over zijn.
Wel doortastend blijven.
@Koekie wat een tegenvaller zeg. 5 maanden en dan bijna niks met dr gedaan. Slecht!
@Lauret, wat heerlijk dat je zo het bos in kan! Jullie zien er heel tevreden uit.
@ Dierenfan: Zeker fijn voor jullie die bijrijders. En voor jullie paarden die op die manier verschillende activiteiten op hun programma hebben staan.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:42

Bij sommige paarden vergt het ook wat meer tijd dan bij anderen.

Die van mij heb ik nu wel zelf een paar keer mee gereden maar blijft ook nog steeds vrij wiebelig, haastig en bewegelijk. Het is een erg druk, doenerig paard, waardoor de rust vinden gewoon lastig blijft. Ik neem aan dat dat uiteindelijk wel goed komt maar ze heeft ook wat meer tijd nodig.

Een vorig paard wat ik ooit eens had was in 3 weken zadelmak en los te rijden in de bak zonder heftige uitspattingen.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:17

manic schreef:
Bij sommige paarden vergt het ook wat meer tijd dan bij anderen.

Die van mij heb ik nu wel zelf een paar keer mee gereden maar blijft ook nog steeds vrij wiebelig, haastig en bewegelijk. Het is een erg druk, doenerig paard, waardoor de rust vinden gewoon lastig blijft. Ik neem aan dat dat uiteindelijk wel goed komt maar ze heeft ook wat meer tijd nodig.

Een vorig paard wat ik ooit eens had was in 3 weken zadelmak en los te rijden in de bak zonder heftige uitspattingen.

Natuurlijk is het ene paard het andere niet, is de ene veel riller, schrikachtiger, springeriger en sneller als de ander. Dat is karakter, en dat valt niet onder de noemer van zadelmakmaken. Mijn merrie was met 17 nog steeds riller, drukker en meer op de omgeving gefocussed als dat Owen was toen ik hem uit de opfok haalde.

Maar een goede professionele zadelmakmaker weet met al die karakters juist om te gaan en op de juiste wijze toch die eerste basisdingen, zoals op kunnen stappen bij een krukje, rem, stuur en gas, en als ze rechtstreeks uit de opfok komen (zoals Owen en indertijd mijn merrie) zaken als voetjes geven, op de poetsplaats kunnen staan, kunnen wassen, kunnen longeren, aan de hand mee kunnen lopen etc etc. Dat zijn echt die basisdingen die je bij een zadelmakmaker verwacht dat ze leren. Een goede zadelmakmaker vraagt aan jou wat je wilt dat hij kent na het traject, geeft aan hoeveel doorlooptijd hem dat gemiddeld gaat kosten en wat je kunt verwachten over wanneer hoe en wat. Communiceert als er afwijkingen op die planning zijn en geeft regelmatig updates over de voortgang, wat ze snel oppakken en wat de lastigere punten zijn bij jouw specifieke paard. Dat is allemaal wat je gewoon mag verwachten als je je jonge paard voor veel geld per maand bij een zadelmakmaker in training zet en dat is voor een heel groot deel voor wat ik heb begrepen bij Koekie niet gebeurd. Die kreeg niet of nauwelijks updates, werd vaag gedaan over planning en wat hij nou kon, geen beeldmateriaal, moeilijk te pakken te krijgen etc etc allemaal onder het mom van geen/weinig tijd voor communicatie. En dan achteraf ook achter komen dat hele basis dingen die je van te voren hebt afgesproken en gewoon mag verwachten, niet bevestigd zijn, dat is gewoon ronduit slecht. Ik denk dat deze meneer niet alleen geen tijd heeft genomen voor afstemming en communicatie met Koekie, maar ook te weinig tijd heeft genomen voor de opleiding van haar paard in de periode dat die daar stond.

Als ik kijk hoe anders dat bij mijn zadelmakmaker ging. Ik kreeg gevraagd en ongevraagd hele regelmatige updates. Als er wat nieuws geleerd was, kreeg ik filmpjes. Ik kon aangekondigd en onaangekondigd langsgaan wanneer ik wou. Er werd aan mij gevraagd of ik het leuk vond (in alle stadia) om te kijken en dan maakten wij een afspraak wanneer een training plaatsvond zodat ik vrij kon nemen van mijn werk. Zo ben ik erbij geweest bij de eerste keer longeren, de eerste keer hangen en de eerste keer los rijden. Ik mocht filmpjes op social media plaatsen (wij hebben niets te verbergen) en als ik een avond onaangekondigd langskwam om gewoon even te poetsen, kroelen, aandacht, paard zien en zij was op stal, kwam ze altijd even vertellen hoe het de afgelopen dagen weer was gegaan, eventuele grappige voorvallen etc. En ja, dit was ook een heel druk iemand, die haar eigen pension&trainingstal runt, die meerdere paarden in training heeft. Maar wel het aantal paarden dat zij gelijktijdig in training heeft/zadelmak maakt afstemt op de tijd die zij ervoor heeft en tegen de kwaliteit en klantgerichtheid die zij wil bieden. Dat is dus echt wel een heel andere ervaring als die van Koekie, en ik denk dat wij op veel fronten een vergelijkbaar type paard hebben eerlijk gezegd (en een vergelijkbare onderbreking in de zadelmakmaak periode vanwege gebitsissues).

Als Ellie een extreem moeilijk trainbaar paard was geweest dat na 5 maanden daar nog niet die hele basisdingen bevestigd zou kunnen hebben, dan had de zadelmakmaker hier gewoon in een eerder stadium al heel open en transparant in moeten zijn, moeten aangeven dat dit dier te moeilijk voor hem is of dat het allemaal heel veel langer gaat duren. Maar ik heb eerlijk gezegd helemaal niet het idee dat het aan het dier ligt, maar gewoon aan er geen tijd voor genomen te hebben....maar die tijd, is juist de dienst waar je voor betaalt!

Babootje

Berichten: 26295
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 18:42

oji schreef:
Alleen 1 minpuntje...hij gaat niet zo makkelijk de trailer meer op. Heeft geen stress, staat gewoon doodkalm met 2 voorbenen op de laadklep en echt met zo'n eihoofd....tja...daar heb ik ff geen zin in. Eenmaal op de trailer, ook niets aan de hand, staat helemaal chill aan zijn hooinet te knabbelen en met rijden staat ie super stil en totaal niet gestresst bij aankomst. Gewoon helemaal niets wijst op stress of dat hij rijden met de trailer vervelend vind, maar denkt gewoon halverwege de klep...toedeloe ik trek mijn eigen plan. Ik zou afgelopen zaterdag met hem naar de aquatrainer, maar dat feest ging dus niet door. Anderhalf uur voor hij erop stond maar toen was het al te laat om nog te gaan. Afijn, dat wordt deze week maar eens oefenen zonder dat er tijdsdruk opzit. Echt zo bizar. Hij heeft er echt al vaak zat opgestaan. Naar DA voor aankoopkeuring (2 x want hij was al een paar maanden voor ik hem kocht gekeurd door de verkoper) naar de zadelmakmaker, naar een training op ander terrein, naar de kliniek, naar de revalidatiestal...alles moeiteloos maar toen ik hem ophaalde uit de revalidatiestal had hij de trailer een half jaar niet meer gezien en dacht hij, de groeten. Misschien is het zijn eer te na....trailer heeft een half jaar tussen struiken onder bomen gestaan en is helemaal groen. Eigenwijze drol.


Nou Oji het lijkt wel of het niet-op-de-trailer-willen-virus is overgeslagen op de vos hier. We zouden vandaag naar de DA met hem voor een check-up. Vanwege zn sprongen is mijn dochter toch nog wat onzeker of dat allemaal goed gaat en het is bijna een jaar geleden dat we begonnen zijn met hem beleren.
Bedacht om gisteren nog even met hem te oefenen. Omdat hij het nog wel spannend vindt om achteruit de klep af te lopen. Dus gisteren erop gezet. Deed ie zo. Eraf kwam hij met zn hoofd tegen het zeiltje. Daar schrok hij eigenlijk niet eens zo van. Maar hij wilde er niet weer op. Hij dacht gewoon "ik ga niet". Precies wat jij zegt met Owen. Op de helft blijven staan en geen beweging in te krijgen. Geen enkele uiting van stress, geen mest maar met een blik van "mij niet bellen". Maar ja, nu moest hij er natuurlijk wel op. Maar toen werd meneertje boos. Hij begon te steigeren, met zn voorbenen te slaan en te brullen. Dus dat was wat.
Uiteindelijk wel op de trailer gekregen. Weer afgeladen en gedacht "nou dat wordt wat". Zit toch echt wel een karaktertje op.
Vanmorgen zo er weer opgelopen. Niks aan de hand. Van de Da weer terug wilde hij weer niet. Stil op de trailerklep en brullen. Toen de trailer tussen 2 deuren gezet en toen liep hij er weer zo op.
Dus ook maar veel oefenen nu dat het een beetje gewoon voor hem wordt.

Bij de DA zijn er buigproeven gedaan en foto's gemaakt van de sprongen. Die zagen er weer net zo mooi uit als een jaar geleden. Buigproeven waren ook prima. Zn sprongen zullen altijd wat dikker blijven maar voor de functionaliteit maakt het niets uit. Dochter weer blij omdat die dan toch af een toe er een beetje onzeker over was.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 20:12

Ha ha Babootje....ja zou het in de lucht zitten?
Afgelopen woensdag samen met een vriendin geoefend. Wij hebben al vaker samen paarden trailermak gemaakt dus we zijn op elkaar ingespeeld. Eerder laadde ik Owen altijd met een voerschep met krachtvoer in mijn hand en liep ie kuikenmak achter mij aan de trailer op. Op de trailer een handje als beloning en stang erachter klaar. Met rijden is hij zo makkelijk en chill. Op de revalidatiestal hebben ze geen krachtbrok maar balancers met laag suiker, wat ik hem daar ook voerde en waarmee ik nu langzaam aan het omschakelen ben naar weer gewoon krachtbrok omdat hij ook weer meer in het werk gaat staan. Afijn, ik had dus toen ik hem ophaalde op de revalidatiestal en vorige week, een schepje met balancer en wortel.....laden beide keren drama. Dus woensdag eerst weer geprobeerd met de balancer en wortel...en we waren kansloos. Toen eens een schep met krachtbrok gepakt...en in no time stond meneer er 3 keer achter elkaar op...Paarden!!!!! |o |o
Van de week nog een keer oefenen en dan hopelijk snel weer met hem naar de aquatrainer kunnen. Ik wil dat er graag 1 x per 2 weken inhouden omdat ik het echt een geweldig fijne trainingsvorm vind de heel veel voor de balans en bovenlijn doet.

Rijden gaat verder super. Gisteren was ik aan het rijden in de buitenbak, komen 3 grote ravottende honden de hoek bij de stal omzeilen en scheuren heen en weer langs de bak, maar daar is hij helemaal niet van onder de indruk. Hij is honden gewend, maar dat hij hier chill onder bleef vond ik echt wel bewonderenswaardig. Hij begint fijn mijn hand op te zoeken. Rechtsom is zijn moeilijke (bolle) kant en dan wil hij nog wel eens wat erachter duiken, maar dat gaat goedkomen als hij echt goed aan het been komt. Nu nog wat wisselend aan het been, maar als hij wel goed reageert op mijn been, komt hij ook meteen weer fijn naar mijn hand. Hij doet het echt veel beter als ik had durven dromen. Hij is zoveel simpeler te rijden als dat mijn merrie was toen ze deze leeftijd had. Ik blijf me erover verbazen. Wat een heerlijk paard! (mijn merrie ook hoor, alleen zo'n complex dier daar ben ik nu toch echt wel te oud voor aan het worden ha ha). Wordt nog wel altijd heel blij van haar. Vanmiddag weer even langsgeweest bij de pensioenado's kudde en als ze me ziet en meteen aan komt sjezen met de oren erop...mijn mens!!! dan smelt ik nog altijd. Vooraf nooit van mijzelf gedacht dat ik ook zo zou kunnen genieten van deze fase in haar leven.

Babootje

Berichten: 26295
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:48

Heerlijk he? Dat hebben we met Kenzo ook nog steeds als we aan komen. Gelukkig niet meer zo als in het begin toen ze haar plek in de groep nog niet had gevonden. Toen dacht ze steeds dat we dr kwamen ophalen maar dat denkt ze nu niet meer gelukkig. Nu drachtig van O'Toto vd Wimphof. T vruchtje groeit in rap tempo. We krijgen steeds echo-updates. :D :D

Polletje ging vandaag ook echt super. Ik denk dat ie zomaar al een B-proefje kan lopen. Hij kan linksom en rechtsom nu goed galopperen en wijken doet ie ook al goed. We werken nu een beetje naar de middendraf toe. Hals strekken doet ie ook al aardig. Dus volgende maand moet ie er maar aan geloven. Wedstrijdje lekker op stal. Dus dat is fijn. Ben ik ook weer trots op ons eigen fokproduct.

Mexx start Babette a.s. weekeind weer. Hij heeft nu 5 wp in Z1. Laatste mocht nog op S&T en nu dan weer even op trens (omdat Z1 niet meer mag met S&T). Mexx is iets fijner op S&T, maar het maakt ook weer niet heel veel verschil. We rijden hem wisselend op S&T nu meestal 2 x pw de rest op trens. Zo houden we het een beetje bij.
Binnenkort komt er iemand lesgeven voor het aanleren van Piaffe. Mexx moet vlugger en kleiner worden in het achterbeen. Hij hangt daar nu soms een beetje tegenaan. Daar worden de changementen straks ook beter van. Spannend ook weer. :D

Filmpje van Polletje
https://www.youtube.com/watch?v=JgthPzdo5p4

Leedebee

Berichten: 2148
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:15

Leuk, weer even wat updates :D

@koekie ik vindt het ook best bijzonder dat je je paard dan terug krijgt zonder dat de basis er eigelijk in zit.
Ga je daar nog iets mee doen richting die stal of laat je het maar gewoon? Niet dat je m nu nog weer terug zou willen brengen lijkt mij...

@Babootje dat gaat lekker +:)+


Hier gister weer even de lange lijnen opgepakt. Al weer een hele tijd niet gedaan, ook ivm de weken die hij kreupel was. Nu niet heel lang bezig geweest, maar hij was gesloopt haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vandaag ff klooi dagje, niks serieus :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26295
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:21

O wauw wat leuk die spelletjes. :D :D Heeft ie gewoon helemaal zelf die ring om die pillon gedaan of heeft ie dat zo geleerd. Wat een knap paard!
Is hij weer helemaal goed? Weet je ook waar hij last van had?

Leedebee

Berichten: 2148
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:55

Dat heeft hij geleerd. Toen hij klein was hebben we veel clickertraining gedaan en "spelletjes".
Hij pakt sowieso alles op en komt het brengen. Alleen snapt hij nog niet goed dat hij die ring los moet laten als hij er om zit, dus hij gaat er heel hard mee schudden haha. Maar dat komt wel :D

Gelukkig is hij weer ok. Ik denk dat hij met spelen op zn knieën gevallen was. Hij is nogal ruig met spelen 8)7 Na een week of 3 was het zo goed als over. Nu helemaal.

Het wordt al echt een bink :o

Leedebee

Berichten: 2148
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 21:20

Lange lijnen ging weer top vandaag :+

Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:49

Leedebee schreef:
Lange lijnen ging weer top vandaag :+

[ [url=m/mGCZhy.jpg]Afbeelding[/url] ]


:D :D soms heb je van die dagen. :+

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:58

Leedebee schreef:
Lange lijnen ging weer top vandaag :+

[ [url=m/mGCZhy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha, staat er ook zo lekker rustig bij :')

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:06

Ha ha, daarom durf ik Owen nog niet aan de dubbele lijnen te longeren, denk dat ik zelf helemaal in de knoop ga raken.

Babootje

Berichten: 26295
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:57

Hahaha Leedebee. Die kop dr ook bij..

Leedebee

Berichten: 2148
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 13:23

Haha ja joh, boeit m niks. We hebben al zo vaak in de knoop gezeten. :')

Soms draait hij stiekem om en dan zit alles om zn nek. Dan gooi ik met n zwieper alles naar de andere kant. Een soort touwtje springen van vroeger haha.

Daar is hij gelukkig heel relax in. Al kan hij ook wel als een echte Welshcob heel hoog in zn energie zitten als hij besluit dat iets wel spannend is.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 13:46

Ha ik denk als ik in de knoop zit, ik aan mijn voeten door de bak getrokken wordt :D 1 keer plat op mijn buik de halve bak door gegaan toen meneer mij omver getrokken had....Toen kon ik nog gewoon loslaten toen het me te gortig werd, maar maak dat liever niet mee met de lijn in de knoop om mij heen.

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 13:57

oji schreef:
Ha ha, daarom durf ik Owen nog niet aan de dubbele lijnen te longeren, denk dat ik zelf helemaal in de knoop ga raken.


Daar kom je gewoon weer uit. Moet je maar eens met dubbele lijnen de zee in sturen :D :+ weet niet wie er meer plezier had en hoe vaak we in de knoop gezeten hebben maar ik ben niet de zee in geweest en hij absoluut wel :D dus eind resultaat was geslaagd en alles er tussenin was lol. Nu is hij al zoveel zottigheid gewend die is niet gauw meer heel erg onder de indruk. Dankzij het mennen (en los werken) ook erg fijn met stem te begeleiden.
Eigenlijk enkel maar goed om regelmatig in de knoop te zitten :D

Koekie73

Berichten: 2671
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:00

Hahaha geweldig, dat hoofd _/-\o_

Wij doen ook veel dubbele lijn met Ellie. Gaat altijd super.
Ik weet niet wat ze heeft momenteel maar deze week met even lopen aan de hand door de buitenbak, schrok ze (ze was sowieso die dag heel schrikkerig, dat is ze eigenlijk nooit) en sprong ze bijna op mijn dochter om haar daarna wel te raken met de voorbenen :-(

Vervolgens 2 dagen laten dubbele lijnen. Instructrice was er bij omdat dochter eigenlijk zou rijden maar teveel pijn door de val. Steigert ze aan de dubbele longe superhoog en draait zich ook nog om.
Wat een draak! Gelukkig was het aan de longe en niet onder het zadel. Plus instructrice was erbij dus samen hebben ze meteen ingegrepen en haar flink aan het werk gezet.
Het zal het weer wel zijn ofzo...

Leedebee

Berichten: 2148
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:26

oji schreef:
Ha ik denk als ik in de knoop zit, ik aan mijn voeten door de bak getrokken wordt :D 1 keer plat op mijn buik de halve bak door gegaan toen meneer mij omver getrokken had....Toen kon ik nog gewoon loslaten toen het me te gortig werd, maar maak dat liever niet mee met de lijn in de knoop om mij heen.


Dat is ook echt link idd! Gelukkig zit hij in de knoop en ik niet haha. Nou ja, meestal niet. Zijn wel 2 losse lijnen, dus dat scheelt ook wel. Soms moet ik wat pakken en dat zet ik m stil, leg gewoon mn lijnen op de grond en loop dat weg.
Ook niet echt het meest veilige, maar het werkt beter dan hem binnen halen, al die lijnen oprollen, meelopen, iets pakken, lijnen weer uitrollen, uitvogelen hoe het zat, want alles is in elkaar gedraaid... enz :')

Tijd geleden had iemand hier op bokt een topic. Zij was ook ik de lijnen blijven hangen en had (even uit mn hoofd) haar bovenbeen gebroken. Het kan ook echt wel goed mis gaan!

Leedebee

Berichten: 2148
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:28

@koekie dat is schrikken! Er zat wat in de lucht deze week denk ik. Stip was voor zijn doen ook echt fris.

@dierenfan haha ja precies, zo zie ik het ook. Van alle "fouten" leren ze het meest.