Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 19:49

Hi!

Ik zie veel (oude) onderwerpen van meer dan vijf jaar terug hierover maar ben benieuwd hoe dit nou veranderd is en wat er kan/mag op jouw pensionstalling.

Ik ben vooral benieuwd naar de paarden die wel op stal staan en hoe hun dagen eruit zien ( hoe lang mag je naar het land, mag je gebruik maken onbeperkt van paddocks, zijn de bakken altijd vrij of bezet, wat train je meestal?)

Mijn paard komt ma-zo smorgens en smiddags buiten op het land. Op de zondagen zetten we ze zelf buiten. De paddocks zijn hierbuiten vrij te gebruiken en kan je middels een whiteboard reserveren voor zolang je wil ( er zijn er 10).

Ik rij meestal vier x per week. We hebben drie bakken en die probeer ik af te wisselen om het leuk te houden. Dus af en toe binnen, af en toe buiten. Er zijn er altijd wel 2 vrij ( er wordt kleinschalig manegeles gegeven).

Ik zorg dat ze er minimaal 2x per dag uit komt. Eenmaal om voor "zichzelf wat te doen" (dit buiten haar land/paddockuurtjes) en eenmaal voor training.

Ik doe veel grondwerk ( los, dubbele lijnen, longeren etc.)
objectenparcourtjes, wandelingen, Snuffeltochtjes (hierbij kan ze uitgebreid de tijd nemen om overal aan te ruiken/knabbelen).

Bij ons kan je vanaf 8 u smorgens tot 10 u savonds terecht en het terrein is afgesloten dus jan en alleman kan er niet zomaar bij.

Je bent vrij om de stal op te strooien en te mesten hoe je wil (of laten doen)

Er wordt driemaal per dag ruw gevoerd en tweemaal per dag kracht naar eigen wens.

Swinters zijn er een aantal weilanden die je dan mag gebruiken voor ca. 60 min per dag buiten de paddockservice.

Ik ben vooral benieuwd hoe het op jouw stal gaat, wat mag en kan er, en hoe bouw jij jouw paardendag hierom heen?

(Ik weet dat er veel bokkers zijn die 24/7 buiten staan, en stalpaarden een no go vinden, maar ik ben dus eigenlijk op zoek naar de bokkers met paarden op stal!)
Laatst bijgewerkt door elineAbby123 op 18-09-22 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23529
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:56

Ik heb zelf geen paarden meer maar ik vraag me af hoe je 2x je paard eruit laat op een dag.
Moet je erbij blijven? Word je paard 1x buiten gezet en kom je zelf de tweede keer of doe je het zelf. En indien het laatste: hoe prop je dat in hemelsnaam in je dag?

De laatste jaren toen ik nog in pension stond was ik heel blij als ik 3x per week kon gaan. Ik heb een baan en een gezin, alle dagen (meerdere keren) was gewoon onmogelijk, en nu ik een paar jaar geen paard meer heb zou ik niet weten hoe ik het zou moeten inplannen.
Toen ik nog op school was was ik er zeker dagelijks trouwens.

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor.

Anastasia24

Berichten: 2728
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:57

Dan hoop ik stiekem dat je die niet vind! Niets tegen nachtjes op stal, maar minder dan 8 uurtjes per dag naar buiten? Komop. Basisbehoeften he.
Is verder niet je vraag dat snap ik, maar laten we het niet normaal maken dat het goed is dat een paard een uurtje voor zichzelf wat mag doen in een klein paddockje en de rest op stal (rijden telt niet mee met vrije beweging.)
Hier 5 jaar lang op pension gestaan tot ik het niet meer aan kon zien en ben verhuisd naar een eigen weiland. Alle stallen wel 8+ uur buiten en onbeperkt hooi, anders ging ik er niet eens staan. Maar de kleine paddocks, het rijden met hulpteugels, de zwepen de sporen, ik kon het gewoon niet meer aanzien.

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 20:01

Polly schreef:
Ik heb zelf geen paarden meer maar ik vraag me af hoe je 2x je paard eruit laat op een dag.
Moet je erbij blijven? Word je paard 1x buiten gezet en kom je zelf de tweede keer of doe je het zelf. En indien het laatste: hoe prop je dat in hemelsnaam in je dag?

De laatste jaren toen ik nog in pension stond was ik heel blij als ik 3x per week kon gaan. Ik heb een baan en een gezin, alle dagen (meerdere keren) was gewoon onmogelijk, en nu ik een paar jaar geen paard meer heb zou ik niet weten hoe ik het zou moeten inplannen.
Toen ik nog op school was was ik er zeker dagelijks trouwens.

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor.


Ze wordt buitengezet met service ( tot ca. Eind oktober land, daarna paddocks met vriendjes).

Ik ga om de dag twee x en andere dagen 1x.

Ik heb het geluk dat ik samen met mijn partner een eigen zaak heb en we dus wat makkelijker om en om weg kunnen naar eigen dingen. Ook scheelt het natuurlijk dat we samenwerken, dan ga je savonds ook makkelijker weg

Je hoeft er ook niet bij te blijven als ze buiten staan!

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 20:03

Anastasia24 schreef:
Dan hoop ik stiekem dat je die niet vind! Niets tegen nachtjes op stal, maar minder dan 8 uurtjes per dag naar buiten? Komop. Basisbehoeften he.
Is verder niet je vraag dat snap ik, maar laten we het niet normaal maken dat het goed is dat een paard een uurtje voor zichzelf wat mag doen in een klein paddockje en de rest op stal (rijden telt niet mee met vrije beweging.)
Hier 5 jaar lang op pension gestaan tot ik het niet meer aan kon zien en ben verhuisd naar een eigen weiland. Alle stallen wel 8+ uur buiten en onbeperkt hooi, anders ging ik er niet eens staan. Maar de kleine paddocks, het rijden met hulpteugels, de zwepen de sporen, ik kon het gewoon niet meer aanzien.


Ik snap je, maar is inderdaad mijn vraag niet. Ik ben ook niet voor de stallingen waar ze er 2 uur per dag uit zijn.

Ik heb het met uit de stal niet over een half uurtje zandbak maar over meerdere uren buiten op het land/losgooi bak etc. Ik sta op een hele vriendelijke stal waar het vooral recreatie is en mixje van western en dressuur. Ik rij mijn paardje lekker bitloos en focus op de ontspanning en het plezier samen.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:07

Hier gaan ze tussen 7 en 9 naar buiten en tussen 6 en 8 weer naar binnen. Bij mooi weer staan ze nog langer buiten en bij slecht weer, zoals vandaag, gaan ze wat eerder naar binnen. Ik sta bij mensen aan huis, in totaal 5 eigenaren. We hebben een schema met binnen- en buitenzetten. De paarden hebben hun eigen paddock met hooinetten die iedereen klaarlegt en de gene die buitenzet, gooit ze erin. In de zomer staan ze een dagdeel op het land. Rond 2200 krijgen ze nog hooi en hun bakje brok van de stalhouder. Kwa faciliteiten een super mooie buitenbaan, grote longeercirkel en bos op stapafstand. Het is wel doe het zelf, dus stal en paddock mesten, hooi en bakjes voer klaarzetten etc. Wat ik fijn vind, is dat er niet zo'n druk ligt op longeren of rijden, omdat ze toch de hele dag buitenstaat en wat echt top is, is dat er heel veel mogelijk is, omdat het zo kleinschalig is. En eigen instructie welkom, ook superfijn. We moesten wel wennen aan deze kleinschaligheid, want ik kom van een stal met 52 paarden :Y)

Ik ben hier in januari naartoe verhuisd, want mijn vorige stal was drama. Moest veel luxe inleveren, maar paard staat hier top.
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 18-09-22 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 20:11

MRIIIS schreef:
Hier gaan ze tussen 7 en 9 naar buiten en tussen 6 en 8 weer naar binnen. Bij mooi weer staan ze nog langer buiten en bij slecht weer, zoals vandaag, gaan ze wat eerder naar binnen. Ik sta bij mensen aan huis, in totaal 5 eigenaren. We hebben een schema met binnen- en buitenzetten. De paarden hebben hun eigen paddock met hooinetten die iedereen klaarlegt en de gene die buitenzet, gooit ze erin. In de zomer staan ze een dagdeel op het land. Rond 2200 krijgen ze nog hooi en hun bakje brok van de stalhouder. Kwa faciliteiten een super mooie buitenbaan, grote longeercirkel en bos op stapafstand. Het is wel doe het zelf, dus stal en paddock mesten, hooi en bakjes voer klaarzetten etc. Wat ik fijn vind, is dat er niet zo'n druk ligt op longeren of rijden, omdat ze toch de hele dag buitenstaat.

Ik ben hier in januari naartoe verhuisd, want mijn vorige stal was drama. Moest veel luxe inleveren, maar paard staat hier top.


Thnx voor je antwoord! Klinkt inderdaad als een fijne rustige manier van paardenhouden. Zeker als met medeeigenaren goed klikt er vertrouwen is. Kan me voorstellen qua tijd en planning dat fijn is dat door het hele dag buiten zijn er minder nadruk ligt op de extra beweging

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:17

Hier gaan ze naar buiten als wij op stal zijn, ik doe samen met een stalgenootje, de ene keer ben ik er sochtends en zij savonds en andersom. Best veel werk, want ze mogen niet buiten blijven staan zonder toezicht. Van de winter komen er paddocks en gaan ze van 7/8 tot 5 naar buiten. Heeel blij mee.
Volgende zomer gaat ze dan 24/7 op de paddock omdat ze niet op het gras kan samen met haar Haflinger maatje.

Ik rijd gemiddeld 4x in de week met haar en probeer de andere 3 dagen lekker te wandelen met haar samen met de hond.

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:28

Zomers staat mijne dag en nacht buiten, swinters een dagdeel met vriendjes (van 1 tot 5 of 6) dit is helaas normaal hier in de omgeving. Verder kom ik zelf bijna elke dag, en afwisselend rijden, longeren of extra los. Ruwvoer meerdere keren per dag, en bix 1x per dag, zomers moeten we zelf krachtvoer bijvoeren mochten we dit willen.
In de winter word er elke dag buiten gezet en binnen gehaald, gevoerd ect.

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:35

Ik heb ondertussen geen paard meer sinds 3 jaar, maar ik kom nog geregeld even op bezoek op de stal waar mijn paard toen stond.
Daar gaat het nog precies hetzelfde, dus hoe mijn paard toen stond is een goed beeld hoe het nu gaat.
Het is een kleinere stal met in totaal 10 paarden.
Het was all-in, dus de eigenaar van die stal zorgde voor alles, zoals voeren, mesten, binnen/buiten zetten.
En 2 buitenbakken van 20 x 40, die worden buiten het weideseizoen ook gebruikt om overdag de paarden in te zetten.
De buitenbakken kun je dus wel rijden, maar doordat ze ook gebruikt worden als paddock is het niet een hele goede bodem.
De beide bakken werden dan buiten het weideseizoen overdag wel gebruikt als paddock, dan stonden er in elke bak 5 paarden.
Er was wel buitenverlichting, dus in de winter avond als de paarden op stal gaan rond 17.00 , kan je dus 's avonds wel in de bak rijden.

Vanaf eind april/begin mei tot oktober/november (hangt er vanaf hoe het weer is) op het weiland, van 08.00 - tot dat het donker wordt.
Dus in de hoogzomer tot een uur of 22.00 buiten en in het voor/najaar eerder.
Ze krijgen dan als ze 's avonds weer op stal komen nog een flinke pluk hooi.
Het weiland gaat via strook begrazing dus ze hebben dan elke dag vers gras erbij.

In het winterseizoen of in de zomer als het weiland te nat is.
Dan gaan ze een paar uur in de buitenbak.
Ze krijgen dan eerst hooi in stal, en gaan dan rond 11.30 tot 16.30/17.30 naar buiten in de bak.
In de buitenbak hebben ze wel water, maar worden niet bijgevoerd.

Mensen die daar een paard hebben staan en wel graag over een goede rijbak willen beschikken, zijn lid van de plaatselijke rijvereniging.
Hun terrein is 300 meter van stal, en als je basis lid bent kun je daar altijd rijden op een groot terrein met ook altijd een springparcours. Het is wel allemaal buiten dus in de wintermaanden kun je er 's avonds niet terecht.
Ook het bos (veluwetrail) is korte afstand van 15 minuten stappen of 8 minuten draven via een onverhard landweggetje.

Mijn paard had daar toen een buitenstal met luik en keek vanuit haar stal kilometers ver over de landerijen en had 24/7 frisse lucht. Dus zelfs als ze 's winters meer op stal stond, stond ze er nog heerlijk.
Ik heb daar 10 jaar met heel veel plezier gestaan met mijn paard. :)

Luxe voor de ruiter was dat er een klein aanrechtblokje was gemaakt in de zadelkamer, met een senseo apparaat en waterkoker.
De vrouw van de eigenaar zorgde dat er altijd koffiepads en theezakjes waren.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-09-22 21:04, in het totaal 6 keer bewerkt

nine1987

Berichten: 8349
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:47

Die van ons staat particulier gestald op de Veluwe en krijgt sochtends vroeg een handje vitaminekorrels (voor de vorm, omdat de andere drie dan brok krijgen).. Daarna gaan ze het bos in en krijgen daar verdeeld over de dag driemaal hooi gevoerd op verschillende plekken, zodat iedereen rustig kan eten.. Wanneer het goed weer is, gaan ze sochtends eerst een paar uur op de weide en na de middag het bos in..

Savonds wanneer het donker wordt, gaan de paarden naar "binnen.." Ze hebben alle vier een stal met uitloop.. Wanneer ze binnenkomen, krijgen ze weer brok (de mijne wederom een handje vitaminekorrel) en een bult hooi voor de nacht..

Binnen en buiten zetten wordt gedaan, evenals dekens wisselen, medicatie etc.. We hebben de beschikking over een goede buitenbak en aan alle kanten om ons heen kunnen we met de paarden het bos in..

Ons paard loopt voor de wagen en ohz.. Helaas is de bak niet begaanbaar voor de wagen, vanwege de ongunstig liggende ingang van de bak.. Maar dat zie ik niet als handicap.. We mennen eigenlijk toch alleen maar in het bos..

We hebben beschikking over koud water, maar mogen in de keuken warm water pakken wanneer daar behoefte aan is.. Er is plek voor de wagen, het zadel en de trailer en ik kan me geen betere plek wensen als waar we nu staan.. <3

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:14

Hoe haar dag eruit ziet, tja dat verschilt _O-
Nee ff zonder gekheid.

Vanaf april t/m oktober ( beetje afhankelijk van het weer en de temperaturen) staan ze 24/7 buiten.
Met de nacht staan ze op de paddock. Momenteel staan ze met 5. Ze hebben altijd toegang tot de schuilstal. En de paddock die ze hebben is echt wel ruim te noemen.
Rond 8.00-8.30 komt de stalhouder op stal. Nu het gras minder is krijgen ze overdag ook weer hooi bij gevoerd.
Nu het fructaan nog mooi is, gaan ze meestal de grote weide op. Af en toe mogen ze ook op een apart stukje waar naast gras, ook wilgen, kleefkruid, appelboompjes etc te vinden is. Maar vaak willen ze na een tijdje toch weer de ruimte op.
Omdat de weide aan de paddock grenst gaan gewoon de draden open.
Voor water en hooi moeten ze altijd terug naar de paddock.

Rond 16.30-17.00 gaan ze terug naar de paddock waar ze weer ruim voldoende hooi krijgen, ze staan eigenlijk nooit zonder.

Als wij met de avond op stal zijn krijgt ze van ons haar hapje ( vitamine/mineralen brok met luzerne).

Met de winter gaan ze tussen 8.00-9.00 naar buiten (hangt een beetje af hoe laat het licht is), maar krijgen eerst een hapje wat we zelf klaarzetten. In haar geval enkel wat luzerne..
Meestal is het tot een uur of half 11 (afhankelijk van het fructaan kan dit ook later zijn) mogen ze een paar uurtjes de wei op.
Hooi is idem als de zomer.
Rond 16.00-17.00 gaan ze weer op stal.
Ook daar hebben ze onbeperkt hooi, en zit wat eten in hun voerbak (in haar geval weer wat luzerne).
Als wij er met de avond zijn krijgt ze altijd weer haar eigen hapje.

Voor ons is het geen luxe pensionstal, maar de paarden kunnen en mogen er paard zijn. Er zijn ook paarden die 24/7 het jaar rond buiten blijven.


Door de weeks doet de stalhouder alles, ook het mesten van de weide, paddock en stallen. In het weekend doen we binnen/buiten, op/van de weide onderling. Ook het voeren, mesten doen we dan.

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:20

Hier staan ze altijd buiten met een goeie schuilstal en goed hooi. In de winter staan ze alleen op de paddock in de zomer mogen ze ook de wei op. Verder doet ze nog niet zo veel 1 a 2x per week wat grondwerk of een wandeling. En de dagen dat ik er ben voer ik haar vitaminebrok met wat extras voor de vezels/ kauwen. En wat ze uitvreet als ik er niet ben, geen idee. Eten en klieren met haar vriendje denk ik :') .

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:22

ElinaSK schreef:
Hier staan ze altijd buiten met een goeie schuilstal en goed hooi. In de winter staan ze alleen op de paddock in de zomer mogen ze ook de wei op. Verder doet ze nog niet zo veel 1 a 2x per week wat grondwerk of een wandeling. En de dagen dat ik er ben voer ik haar vitaminebrok met wat extras voor de vezels/ kauwen. En wat ze uitvreet als ik er niet ben, geen idee. Eten en klieren met haar vriendje denk ik :') .


Hoeveel paarden heeft deze pensionstalling dan, met hoeveel paarden staan ze bij elkaar?

EmmyAJ

Berichten: 111
Geregistreerd: 10-12-20
Woonplaats: Margraten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:24

Mijn paard is in mei verhuisd en zo blij met het verschil. Heb een heel ander paard gekregen. Vroeger stond hij als het niet regende van 9 tot 12 buiten en dat was het.
Meestal was de wei kaal maar werd er niet bijgevoerd wat resulteerde in veel ruzie tussen de paarden.


Hij staat nu maandag tot en met zondag van 8 tot 16.00 buiten op een grote wei met veel vriendjes en altijd gras.
Maandag tot vrijdag regelt de stal dit. In het weekend zet een stalgenoot hem buiten en haal ik hem zelf binnen. Hij krijgt s ochtends hooi en brok, s middags hooi en s avonds hooi en brok. Mesten doe ik zelf maar kan ook gedaan worden als ik dat zou willen.

Ik rijd 4 of 5x per week en de andere dagen kijk ik wat past.

Wij hebben een binnenbak, een mega buitenbak, een overdekte longeerbak en een buitenbak waarin gelongeerd wordt. Er is altijd wel ergens plek dus.

Er zijn ook een aantal paddocks die ik kan gebruiken maar die gebruik ik tot nu toe niet.

Ik ben heel erg blij met de plek waar hij nu staat.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:27

Ik ben net verhuisd naar een nieuwe stal, veel dichterbij huis. Joy heeft een stalletje met grote uitloop. Ze komt de ochtend of middag buiten in kleine kudde. In de zomer gaat ze 24/7 het land op in een kudde. 'S ochtends krijgt ze een balancer gevoerd met vitalbix lucerne. Ze heeft een 12 uurs hooinet hangen (die ik zelf wissel smiddags) en krijgt tussen de middag een flinke portie kuil. Ook in de winter gaan ze overdag het land op als het weer het toelaat.

Er is een buitenbak, overdekte roundpe (20 meter), een open roundpen en paddocks waar je ook mag grondwerken. Ik kom van een stal met een binnenbak, maar ik kon hier in de buurt niet een stal vinden waarbij Joy zo zou staan en een binnenbak. Dus dan kies ik eerder voor stalmanagement dan faciliteiten. Overigens mag gereden worden in de overdekte roundpen en dat gaat prima. Vanmiddag voor het eerst gedaan en we konden even goed werken aan buigen/wenden en overgangen.

Langs de landjes ligt een drafpad van een kilometer. Maar die is alleen in gebruik als de grond droog is.

En niet te vergeten! Een heuse trailtuin met verschillende obstakels, hoogtes en een kleine zwemvijver! In de roundpen mag ook gerold en gedouched worden. Vooral in de zomer erg lekker.

Er is een gedeelde zadelkamer en een overdekte poetsplaats. Ook een overdekte douche met warm water. Een kantine in western stijl en een buitenkantine, alles heel huiselijk.

Ik wil nog wel even iets kwijt over de hoeveelheid buiten tijd. Joy gaat nu minder lang naar buiten dan op haar vorige stal (daar had ze een binnenbox en ging ze max 5 uur in kudde op de paddock, nu 4 uur). Het liefst heb ik haar de hele dag buiten. Maar soms is er geen keuze. In de regio waar ik woon is het echt beperkt (of je zit gelijk aan 700,- stalling per maand). En met mijn huidige privé situatie (mama van een zoontje van 15 maanden en 13 weken zwanger van nr 2.) Is de hoeveelheid reistijd gewoon een belangrijke factor. Anders zou ik Joy moeten verkopen. Helaas heb ik niet de luxe van zo'n stal dicht in de buurt. Maar op haar huidige stal wordt ontzettend goed voor de paardjes gezorgd. Het ontbreekt ze aan niets. Dat is voor mij erg belangrijk.

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:27

Verschilt helemaal hoe het weer is.

Op mooie zomer dagen slapen ze buiten in de wei en krijgen ze daar ‘s ochtends brok. Er is veel wei, dus ze verhuizen van stukje naar stukje zodat er altijd gras is. Ze krijgen daar geen hooi.

Ze slapen over het hele jaar genomen meer binnen als buiten, dan is de routine ongeveer zo

Dan krijgen ze ‘s ochtends rond 8 uur op stal brok. Terwijl ze dat eten word er in de paddock hooi bijgevuld. Als ze in de wei gaan niet, want daar is altijd voldoende gras. Dan gaan ze naar buiten, en daar zijn ze tot het ‘s avonds donker word. Dat is nu dus een uurtje of 8, maar straks in de winter wel eerder. Als ze in de paddocks staan word daar nog een keer hooi bijgevuld overdag. Als ze op stal komen hebben ze daar weer hooi. ‘S avonds rond 22:30/23:00 krijgen ze een laatste ronde hooi en een aai en is het slaaplekker.

Als het heel slecht weer is, gaan ze eerder naar binnen of later naar buiten, net even hoe de regen valt.

De paddocks en weides worden 2 a 3x per dag uitgemest. Als ze buiten zijn geweest word ‘s ochtends de mest van de nacht opgeruimd, ‘s middags is er vaak wel iemand op stal die nog een rondje doet, en ‘s avonds doe ik het of alleen of ik help. Maar we hebben maar 9 paarden lopen, dus het is zo klaar.

Ik ben altijd ‘s avonds op stal, dus in de winter komt mijn paard dan nog even een keer uit de stal en help ik met wat er nog moet gebeuren.

Ik sta heel particulier, dus het is een beetje met z’n allen.

BoktVerlaten
Berichten: 435
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:27

Ik heb twee gelukkige “stal”paarden….Om 7.00 ruwvoer en daarna brok. in de ochtend op de weide 08.00-11.00 ongeveer (langer mogen ze niet op gras ivm gezondheid) Dan op stal voor lunch (hooi, brok) en daarna in de middag op de paddock. In de avond ben ik op stal voor beweging in de vorm van rijden in de bak, wandelen, longeren of stapmolen en vaak ook nog even in de paddock. Daarna weer ruwvoer en daarna brok.
Verder overdag minimaal 1x per week aquatrainer. Een van de paarden gaat 1-2x per week een dagdeel mee op buitenrit.
Bij erg nat/slecht weer is de weide helaas onbegaanbaar en gaan ze extra op de paddock. De paddocks zijn goed gedraineerd en eigenlijk altijd droog.
‘Snachts staan ze op stal.

Mijn paarden zijn niet geschikt voor 24/7 weidegang. De merrie is niet geschikt voor een kudde maar met een vast eigen maatje gaat wel.

Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat paarden 24/7 buiten moeten maar ik vind de nederlandse omstandigheden niet zo perfect. Het type gras is niet altijd goed voor de paarden, de grond te nat en te modderig en de hele dag in de blub vind ik ook geen fijn plan.
Met mijn schema hebben de paarden genoeg vrije beweging, kunnen ze in de stal rustig eten en droog liggen en worden ze dagelijks getraind. Met voldoende (vrije) beweging en een afwisselend programma is een nachtje stal echt niet zo erg voor (sport)paarden. Niet ieder paard is gelijk en de huisvesting en beweging/training/verzorging moet bij je paard passen.

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:28

Barbet schreef:
ElinaSK schreef:
Hier staan ze altijd buiten met een goeie schuilstal en goed hooi. In de winter staan ze alleen op de paddock in de zomer mogen ze ook de wei op. Verder doet ze nog niet zo veel 1 a 2x per week wat grondwerk of een wandeling. En de dagen dat ik er ben voer ik haar vitaminebrok met wat extras voor de vezels/ kauwen. En wat ze uitvreet als ik er niet ben, geen idee. Eten en klieren met haar vriendje denk ik :') .


Hoeveel paarden heeft deze pensionstalling dan, met hoeveel paarden staan ze bij elkaar?


Het is eigenlijk geen officiële pensionstal, maar bij iemand aan huis dus niet zo veel paarden. Ze staan per 2 gestald.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:45

Om 8 uur de wei op. Heel het jaar door. Rond 12:00 naar de uitloopstal met uitloop (20x20 zand). Ergens in de avond weer terug hun eigen stal in. Hooi hangt in fijnmazige netten en is daarmee zo goed als onbeperkt.

Ik heb ze aan huis. (2 paarden)

BoktVerlaten
Berichten: 435
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:49

Maar de vraag van TS is hoe de dag van je (stal)paard in een pensionstal er uit ziet. Nu reageren er allemaal mensen die thuis of prive staan en hele andere mogelijkheden hebben. Zo lijkt het weer alsof iedereen zijn paarden “natuurlijk” houdt. Maar de meeste paarden staan op een pensionstal en daar is niets mis mee

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:51

Majolen schreef:
Om 8 uur de wei op. Heel het jaar door. Rond 12:00 naar de uitloopstal met uitloop (20x20 zand). Ergens in de avond weer terug hun eigen stal in. Hooi hangt in fijnmazige netten en is daarmee zo goed als onbeperkt.

Ik heb ze aan huis. (2 paarden)


Wat heeft dit te maken met de vraag van ts over pensionstalling?

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 22:02

BoktVerlaten schreef:
Maar de vraag van TS is hoe de dag van je (stal)paard in een pensionstal er uit ziet. Nu reageren er allemaal mensen die thuis of prive staan en hele andere mogelijkheden hebben. Zo lijkt het weer alsof iedereen zijn paarden “natuurlijk” houdt. Maar de meeste paarden staan op een pensionstal en daar is niets mis mee



Amen! *\o/*

Vind het wel leuk om te lezen hoor, maar inderdaad mijn vraag is echt over pensionstalling en dus in een ritme/schema wat de pensionstal te bieden heeft. (En heb inderdaad het idee dat er genoeg zijn die gewoon op stal staan)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:14

Mijn paard deelt haar hele dag zelf in. Ze staat op een paddock paradise van een aantal hectare groot, waar ze zelf kan scharrelen, hooi eten, de schuilstal(len) opzoeken, et cetera. Eventueel mogen paarden een uurtje per dag op de weide, maar omdat ze zomereczeem heeft en meer jeuk krijgt als ze op gras staat, komt zij niet op gras.

Het terrein bestaat uit ruime paden, twee schuilstallen waarvan een hele grote en een wat kleinere, een zandvlakte, een poel... meerdere grote hooiruiven en veel kleinere palen met hooinetten. De paden zijn goed onderhouden waardoor ze ook in de winter droog zijn.

Zo'n drie tot vijf keer per week kom ik langs, dan krijgt ze een bak eten, smeer ik haar in voor haar zomereczeem, en een paar keer per week doen we nog wat samen in de bak. Meestal werken we in de binnenbak, maar soms werken we los in de longeercirkel of werken we in de buitenbak. Ook gaan we soms wandelen in het natuurgebied vlakbij. De bakken zijn vrijwel altijd vrij dus gewoon te gebruiken.

De dingen die ik met haar doe variëren: grondwerk, liberty, lange teugelen, et cetera. Ze is nog niet onder het zadel.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:14

8.00 hooi
8.30 vitaminekorrel
9.00 tot 13.00 buiten op de wei in het zomerseizoen tot 17.00
13.00 hooi in het winterseizoen
17.00 hooi
18.00 vitaminebrok
22.00 hooi

Ik heb ze het liefst ook langer buiten maar helaas niet te realiseren hier in de buurt omdat 1 van mijn paarden niet in een kudde kan.

Ik heb wel de luxe van een binnen en buitenbak met super bodems die ik vaak voor mij alleen heb.