Het allerlaatste paard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hahahatsjoe

Berichten: 2408
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:21

Kendra schreef:
Voor de mensen die hun laatste paard hebben gehad en dus nu paardloos zijn:
Wat zijn jullie gaan doen? Nieuwe hobby's gezocht? Uitslapen? Iedere maand een weekend weg? Abonnement op Netflix?
Ik denk niet dat ik me zou gaan vervelen maar toch vraag ik me wel eens af, wat doe je dan meer/anders???


Ik heb Amerikaanse miniatuurpaardjes, waar ik mee show en nu een veulentje bij heb. Ze lopen in de tuin, is allemaal net wat gemakkelijker dan een grote.

ellepel

Berichten: 47479
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:26

ja als je die aan huis kunt houden wel.
ik heb wel eens gedacht om een kleine pony te kopen en dan ermee gaan wandelen, of weet ik wat.
maar het is best heel moeilijk om daar stalling voor te vinden omdat ze geen shetlander of miniatuurpony willen hebben.
en waar ik ze wel heb zien staan zijn ze moddervet.


ik ben echt best vaak aan het denken wat ik allemaal kan doen als kelly er niet meer is.
ik hoef niet meer op tijd naar huis van visite of dagjes weg omdat paard eten moet.
ik kan de hele dag in bed blijven liggen :D
ik hou heel veel geld over voor allerlei leuke dingen…
ik kan echt gaan en staan waar ik wil zonder dat die drang er achter zit om op tijd thuis te zijn want paard moet eten!

ik kijk er echt naar uit om paardloos te zijn.
maar ouwe muts is er nog en alles draait om haar welzijn,dis nog even geduld

Babootje

Berichten: 26494
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:37

Mijn dochter heeft mijn paardenhobby overgenomen en ik ben er nog erg bij betrokken.
Ik zou niet helemaal zonder kunnen; maar ik ben wel blij dat ik niet iedere dag meer voor ze moet zorgen.
Ik heb dus een bijrijder, een hele goede en betrouwbare, maar ik betaal nog wel steeds. :D :D

Jessix

Berichten: 16500
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 21:37

Kendra schreef:
Voor de mensen die hun laatste paard hebben gehad en dus nu paardloos zijn:
Wat zijn jullie gaan doen? Nieuwe hobby's gezocht? Uitslapen? Iedere maand een weekend weg? Abonnement op Netflix?
Ik denk niet dat ik me zou gaan vervelen maar toch vraag ik me wel eens af, wat doe je dan meer/anders???

Voor nu zou ik het leven ook niets aan vinden zonder paarden. Ik hoop ook echt nog wel 20 jaar van ze te mogen genieten. Dan ben ik in de 60 en waarschijnlijk nog krakkemikkiger dan ik nu al ben. Ik hoop nog wat fysiek over te hebben om wat te kunnen reizen. En verder heb ik genoeg hobby's en interesses, alleen zijn mijn paarden wel mijn grootste passie.

Supervixen

Berichten: 12965
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 21:48

Kendra schreef:
Voor de mensen die hun laatste paard hebben gehad en dus nu paardloos zijn:
Wat zijn jullie gaan doen? Nieuwe hobby's gezocht? Uitslapen? Iedere maand een weekend weg? Abonnement op Netflix?
Ik denk niet dat ik me zou gaan vervelen maar toch vraag ik me wel eens af, wat doe je dan meer/anders???


Ik heb 20 jaar paardgereden, altijd verzorgpaarden gehad en de laatste 7 jaar van die 20 jaar een eigen paard gehad waar ik elke dag was en vijf keer per week op reed.
Ik heb haar verkocht in 2016.

Ik ben daarna fanatiek gaan hardlopen en trailrunnen. Momenteel loop ik zo'n 70 à 80km per week hard en train ik voor/en loop ik ultramarathons. Dit kost veel tijd. Verder hebben mijn vriend en ik een sup gekocht en wandelen we veel in het bos als we beiden vrij zijn.

Vooral het bevrijd zijn van de zorgen en kosten en het naar stal moeten is heerlijk. Ik had er ook geen plezier meer in.

juval

Berichten: 13331
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:59

mijn eerste stapje naar minderen is inmiddels gezet. Vorige week mijn 3 jarige pony verkocht. Mooi plekje voor gevonden dus ik heb er helemaal vrede mee. Nu zijn er dus nog 3.
1 minder van de 4 maakt niet heel veel uit, maar toch wel wat, het scheelt een keer lopen met de kruiwagen ;) want nu passen 3 stallen mest er wel in bijvoorbeeld. kleine dingen.

Nu staan ze nog lekker 24/7 buiten, dus dat scheelt ook veel werk, maar als het herfst wordt komen ze wel weer 's nachts op stal.

Ik vind dit ook een fijn topic, herkenbaar hoe we er in staan na tig jaren voor de paarden te hebben gezorgd nu toch een andere invulling van onze tijd en geld te zoeken.

karijn

Berichten: 5425
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:57

Na deze geen paard meer.

Ik heb een pensionado, heeft de nodige kwaaltjes waaronder astma met al wat longschade, een minder functionerend hart, gevoelige darmen en slijtage in de achterbenen, en nog wel wat ouwelullendingetjes.
De afgelopen weken waren voor hem geen lolletje. Ondanks dat hij goed eet, vrolijk door de bak en wei loopt, heeft hij toch last gehad van oedeem onder zijn buik. Geen wondje dus hoogstwaarschijnlijk door de verminderde hart-en longfunctie in combinatie met het warme weer.
Zolang hij met zijn maatje nog vrolijk door de wei of bak hobbelt, mag hij lekker genieten van zijn pensioen. Maar ik ben ook heel reëel. Als het liggen en opstaan hard achteruit gaat, is het klaar. Als de astma in ernstige mate terugkeert, is het klaar.

Daarnaast ontbreekt het mij nu ook aan tijd om elke dag een paard te rijden/laten bewegen. En intussen hockey ik weer en heb de nodige functies binnen de club waar ik veel plezier aan heb. Misschien ga ik ooit weer rijden maar voor nu is het goed zo.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:58

Van de 28 jaar in de paarden, ben ik om en nabij 3 jaar paardloos geweest.
Dit was na het inslapen van mijn vorige paard. Ik was gebroken en was al het plezier kwijt in paarden.

Het is dat ik na 3 jaar toevallig ging werken in de paarden dat het weer ging kriebelen en ik toch weer een paard heb. Maar ergens heb ik wel het gevoel dat dit de laatste zal zijn. Ik geniet zeker van hem en ben dol op hem, zou hem voor geen goud willen missen, maar het geeft toch veel zorgen en kost een hoop geld en tijd.
In die 3 jaar zonder paard was het wel erg fijn om geen rekening te hoeven houden met het paard, ik kon lange reizen maken, last-minute ja zeggen op leuke uitjes of tripjes.

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:03

Ik heb nog geen idee.

ik heb een 24 jarige staan en een 4 jarige.

Wel is het dat ik geen 2 paarden meer wil, als de oudste komt te overlijden neem ik geen 2e meer erbij, of ik moet paarden aan huis krijgen. Of mijn 4 jarige de laatste is geen idee, wel als hij samen met mij oud mag worden, ik wordt 35 en over 20 jaar ben ik 55 en dan is hij hopelijk 24, dan zal hij wel mijn laatste paard zijn denk ik.

Maar als hij vroegtijdig komt te overlijden, wat ik natuurlijk niet hoop dan denk ik wel dat ik weer een paard zal nemen, misschien een welsh om mee te mennen ipv rijden, of een braaf paard wat rond de 8 a 10 jaar is, of miss ouder ligt er aan .

Geen idee wat de toekomst zich brengt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8867
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:14

Ik heb er dus 5 lopen.
Ga sowieso een weg doen , omdat ik niet de tijd heb om met 1 te werken en de ander op te voeden tot een fijn stabiel paard. De keuze is gevallen op het vinden van een nieuwe baas voor de spikkel pony .
95 cm , merrie .
Of ik later onder zadel ga rijden met het nog nog veulen, dat zal de tijd leren

Mclarentaki
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:57

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de boktregels.
Laatst bijgewerkt door Sica op 03-09-22 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de boktregels.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:58

Dit is nu al het derde topic waar je deze vraag post. Ik tem.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34791
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:25

Als ik geen paarden meer zou hebben en niet meer zou rijden dan komen er meer honden denk ik, en dan wil ik daar fanatiek mee aan de slag :j . Hebben nu ook sinds jaren weer een hond en ik vind het geweldig. Maar ik kan me ook voorstellen dat ik een KNHS opleiding ga doen, en dan iets ga doen in de paarden waar je zelf geen eigen paard voor nodig hebt.

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:53

Leuk om sommige herkenbare verhalen te lezen. Na bijna 37 jaar vrijwel altijd iets met paarden te hebben gedaan nu ook tot het besef gekomen dat het misschien ook leuk is zonder paarden (misschien hé). Mijn paarden staan aan huis, mijn pensionada van 28 heeft niet het eeuwige leven. Maar wat doe ik als hij er niet meer is‍ Blijft mijn fjorden van 23 dan alleen? Of toch nog “ iets kleins” er bij…of een pensionpaard. Het is ook wel lekker om niet meer te moeten..geen hooi halen, geen mest wegbrengen door weer en wind. Afgelopen week gevallen met mijn fjorden wat maakt dat ik voel geen 20 (of 30 of 40) meer te zijn. Moeilijke keuzes…maar het einde van mijn hobby is denk ik toch wel in zicht. Vooral als je alle werk afzet tegen het plezier ( maar goed, dat schrijf ik terwijl ik bont en blauw op de bank zit te piekeren )

lies

Berichten: 9650
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:52

Ja, dat ook he, vallen.. Ik ben 47 en ben er nu 2 keer afgevallen het afgelopen jaar. Waar ik vroeger me even afstofte, ben ik nu een aantal weken uit de running na een val. En dan heb ik nog het braafste paard wat je maar kan wensen, maar een val kan altijd gebeuren, laatste keer was idd ook met paard en al, ze kon er niets aan doen.. Merk wel aan de andere kant dat het werk en het rijden me fitter houdt, natuurlijk.
Sterkte Zoefie.

juval

Berichten: 13331
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:56

ja, de angst voor vallen speelt ook een rol hier. Ik kan me het gewoon niet permiteren met mijn werk en kinderen. Tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar het risico met een paard is natuurlijk altijd wel aanwezig.

gertrud

Berichten: 82
Geregistreerd: 07-12-10

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:20

Ik ben nu 59 en kan me een leven zonder paard nog absoluut niet voorstellen. Sinds ik een eigen paard kon hebben -ruim 35 jaar geleden- ben ik nog geen week zonder paard geweest. De merrie die ik nu heb is 17, en ik hoop dat ze nog 20 jaar meegaat. Tegen die tijd is het waarschijnlijk wel klaar Ik merk wel dat ik tegenwoordig een paard genoeg vind en ik rijd niet meer.

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:40

Ik twijfel tegenwoordig ook steeds meer. Dat komt vooral omdat ik financieel veel bewuster ben geworden. De realisatie van hoeveel geld er naar m'n paard gaat en hoe ik dat geld anders zou kunnen besteden/laten werken is veel meer geland.

Ik heb veel plezier van het rijden maar dat mag ook wel voor de enorme bos geld die het kost. Hierna komt er voor mij iig geen andere meer, of ik moet een dikke prijs winnen.

ElCamino

Berichten: 8949
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:20

Ik ben nu 4 maanden paardloos en God, wát mis ik dat dier!!!!!
Maar nu mijn energierekening 2x zo hoog wordt en ik éindelijk wat meer geld overhou einde van de maand en de stalprijzen zie , en dat ik een paard niet kan biden wat ik vind dat ze nodig hebben..... raak ik er steeds meer van overtuigd dat ik NOOIT meer aan een eigen paard begin.

Sterker nog, ik begin het plezier helemaal een beetje te verliezen.... ging ik de eerste maand nog iedere dag naar de verzorg-arabiertjes, werd dat al gauw 4x per week en nu ga ik slechts het weekend.... en ik mis het eigenlijk niet.
Heel stom na 27 jaar íedere dag naar je eigen dier....

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:04

Nee vind ik niet.
Je levensdoelen veranderden naarmate je ouder wordt en je leven veranderd.
Alleen durven mensen dat vaak niet toe te geven

listiglistje

Berichten: 14415
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:08

Nou ik heb er vrede mee na 48 jaar, zeker gezien de hoge kosten nu.

Je zou maar een nieuw paard moeten kopen en onderhouden :7 niet meer te doen op bv pensionstal met faciliteiten.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:21

@Elcamino wat Silly al schrijft, nee hoor is niet stom of wat dan ook. Het leven veranderd gewoon en wij dus ook na mate we ouder worden.
Ik kan je zelfs vertellen, ik heb op het moment 2 logees. Ja mijn paardloos-zijn na 40 jaar was even kort :+ maar verdorie wat is het een werk. Ik had het echt afgesloten en word nu even terug gegooid. Tuurlijk ik geniet echt wel van hun aanwezigheid, helemaal omdat de ene al helemaal op mij gericht begint te raken. En van "ik wil niks van je weten" me nu begint op te zoeken als ik op de paddock bezig ben. Die momentjes zijn echt heerlijk, even knuffelen, even een traantje laten om mijn eigen laatste, maar ik merk gewoon dat mijn paardentijd over is. Mijn hoofd zit heel snel alweer op andere plekken.
Plus wat je zelf ook al zegt, de prijzen, het houden van een paard in pension, hoe alles veranderd, nee ook ik blijf overtuigd dat ik geen eigen paard meer ga hebben. Dus nee er is echt niks stoms aan :(:)
Life changes en wij dus ook.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:22

Voor nu is het idee om hierna ook geen paard meer te nemen. Zo sta ik er nu in. Ik zeg niet dat ik er helemaal geen een meer neem. Nu moet ik zeggen dat mijn paard nu 13 is, dus hoop ook nog wel dat ze een jaar of 10/15 nog mee gaat. Dit heeft er voor mij mee te maken dat ik me echt enorm zorgen kan maken om het paard. Ik kan echt heel verdrietig zijn als het niet goed gaat en die zorgen zou ik af en toe wel eens niet meer willen, maar goed, ik ben echt dol op haar en moet ook zeggen dat ik haar niet zou willen verkopen. Ik geniet dan ook op de momenten dat het goed gaat enorm van het paard en het paardrijden. Veel mensen om mij heen hebben besloten bij de overstap van pony naar paard, niet meer verder te gaan met paardrijden en af en toe denk ik wel eens: had ik dat ook maar gewoon gedaan, maar goed, dat is achteraf ;)

Dorien66

Berichten: 1660
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:51

plutolover schreef:
Of mijn 4 jarige de laatste is geen idee, wel als hij samen met mij oud mag worden, ik wordt 35 en over 20 jaar ben ik 55 en dan is hij hopelijk 24, dan zal hij wel mijn laatste paard zijn denk ik.
Ik heb twee maanden geleden een 1,5-jarige gekocht… Ik ben 56 jaar :D

chinou

Berichten: 793
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:32

Ik denk dat stoppen met het houden van paarden niet altijd met leeftijd te maken heeft, maar met veranderende interesse of leefomstandigheden.

In sommige gevallen wel, maar als ik naar mijzelf kijk heeft het daar niets mee te maken in directe zin. Durf wel te zeggen dat ik nog topfit ben en zeker nog vele uren achter elkaar zou kunnen rijden.