[VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:11

Ah best even spannend nog een nieuwe stal zoeken/ vinden denk ik?

Fijn dat je die foto’s doorgestuurd krijgt zeg. Leuk!

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 13:24

Ja, vind ik wel. Ik vind een open terrein ook echt vreselijk en vind het juist zo fijn hoe onze vertrouwde stal lekker veel heggen en dergelijke heeft. Het is er klein, maar wel veel faciliteiten en genoeg ruimte om lekker met je paard bezig te zijn. Ook is het er levendig genoeg voor zo’n jonkie om aan gekke dingen te wennen. Maar absoluut een rustige sfeer en gezellig met mensen die we al kennen.

Dat laatste vooral ook. Ik ben niet zo’n spring in het veld als ik wellicht op Bokt lijk en klamp me ook w graag vast aan vertrouwde mensen en plekjes :P
Denk ook dat dit komt doordat ik zoveel verzorg- en bijrijdpaarden heb gehad en nooit echt lekker kon settelen.

Het belangrijkste is dat Azu er goed staat, maar ik vind het wel gewoon belangrijk dat ik me er op mijn gemak voel. :)
Ik ben best wel sensitief en als ik me goed voel dan pas ben ik goed zelfverzekerd en durf ik stappen te nemen.

Sintara

Berichten: 7449
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:15

Ahh wat een leukie is het toch <3 <3
Wbt diastases, die kunnen vaak genezen als het gebit goed wordt bijgehouden en goed droog hooi etc gevoerd wordt :D
Ik weet niet hoe het zit bij Azu natuurlijk, misschien heeft hij een grote afwijking in het gebit ofzo. Maar het is niet perse iets dat alleen maar verslechterd

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 14:28

Nee klopt hoor! Alleen omdat hij twee is en nog moet wisselen, kan je nu nog niet goed zien hoe het zal oplossen. Ook op een foto kan dat nu nog niet met zekerheid gezegd worden.
Als je nu een kies trekt om het op te lossen kunnen de nieuwe kiezen gaan verschuiven, dus dat zou eventueel alleen na het wisselen kunnen.

Het is natuurlijk aankijken en beleven want hij is nog zo jong!

Sintara

Berichten: 7449
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:39

Jaa, schept ook juist mogelijkheden hoor dat hij zo jong is :D

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:09

Waarom staat hij eigenlijk op stal nu? Na de castratie moeten ze toch regelmatig bewegen voor afvoer van eventuele wondvocht?

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 15:13

Omdat het zo droog is en het stof een vergroot risico kan zijn. Daarom de stal en paddock ook natgespoten. Gelukkig hebben ze een tuinslang met sproeistand, haha. Volgens mij mocht er vanaf vandaag of gisteren gestapt worden en vanaf morgen met water worden afgespoten? Ik weet er het fijne niet van, ben geen dierenarts. Het gaat in ieder geval goed met ze!

Sintara

Berichten: 7449
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:17

En binnen zitten er misschien minder vliegen?

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 15:22

Ze staan ook op matten zonder vlas nu. Ik ben het er zeker mee eens dat buiten altijd beter is. Maar zowel fokker als ik hebben geen ervaring met hengsten ruinen, dus we nemen graag het advies aan van de dierenarts die tevens Friezen fokt en ze dus ook regelmatig castreert. :P

Ze komen gewoon weer op hun paddocks met onbeperkt hooi en ze spuiten het stof gewoon wat nat zodat het niet opstuift. :j

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:22

Wat een leukerd! Het is je gegund :j

prugelpiet

Berichten: 12588
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:58

Wat een leukerd! En wat een leuke naam. Ook die je hem zelf hebt gegeven. Dat schrale gaat wel bijtrekken, lekker groeien en knuffelen nu :D

Heb je enig idee wanneer die naar huis komt?

Hier gaan ze na castratie wel zo vlot mogelijk in beweging en naar buiten. En daarna even spoelen/koelen.

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:16

Mijn volwassen merrie heeft ook diasteses maar ze heeft er een 'vulling' voor gekregen. Dit werkt ook prima gelukkig. Dus dat zou nog een optie zijn als t met wisselen niet is opgelost.

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:32

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Hopelijk vind je snel een prettige stal, waar je stond is inderdaad erg fijn <3 hebben ze bij de buren niet (tijdelijk) plek in de kudde op het land? :)

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 18:38

Daihyo schreef:
Wat een leukerd! Het is je gegund :j


Dankjewel!

prugelpiet schreef:
Wat een leukerd! En wat een leuke naam. Ook die je hem zelf hebt gegeven. Dat schrale gaat wel bijtrekken, lekker groeien en knuffelen nu :D

Heb je enig idee wanneer die naar huis komt?

Hier gaan ze na castratie wel zo vlot mogelijk in beweging en naar buiten. En daarna even spoelen/koelen.


Dankjewel!! En nee, we hopen natuurlijk voor 1 september, haha! Het is echt even afhankelijk van welke stal we kiezen.

HarmanyL schreef:
Mijn volwassen merrie heeft ook diasteses maar ze heeft er een 'vulling' voor gekregen. Dit werkt ook prima gelukkig. Dus dat zou nog een optie zijn als t met wisselen niet is opgelost.


Die optie weten we inderdaad ook vanaf!

Sirius_ schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Hopelijk vind je snel een prettige stal, waar je stond is inderdaad erg fijn <3 hebben ze bij de buren niet (tijdelijk) plek in de kudde op het land? :)


Dat wilde we inderdaad even navragen. Echter willen we hem niet in die kuddes hebben nu. Om twee redenen; 1. Het gras is onwijs kort en 2. Hij staat geheid helemaal onderaan in de rang door zijn conditie. Net als bij de opfok dus. De buren is dus wel een optie, maar dan niet in die twee kuddes.

Stal waar we waren was eventueel wel een optie voor tijdelijk. Ook omdat ze het hooi en eigen voer in verschillende porties kunnen opdelen. Maar qua paddocks is daar voor de winter een regime die me niet heel erg aanspreekt, dus wellicht dat het eventueel voor nood wel kan zolang ze nog op een weitje staan.

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 21:44

Net weer even langs geweest, hebben even gepoetst. Wat was ‘ie vies! :')

Zo heerlijk dat hij het allemaal fijn en prima vindt. <3 <3 <3

Ik laat deze even hier achter:


Zal zo nog even verder updaten. Eerst even bijkomen en douchen.

Edit:
Ben ik weer!
Zo, dus eerste poetsbeurt gehad. Gelukkig is hij al eens met de borstel benaderd hoor. Voor de ergste viezigheid en om het fijn te maken. En dat vond hij dus ook geen enkel probleem. <3
Heerlijk wel. Kan ook overal aanzitten; oren, benen, hoofd en staart. Geen enkel probleem. Ja goed, lies en buik is nu natuurlijk wel gevoelig. Dus hebben daar maar niet aangezeten.

We hebben even gestapt voor de zwelling. Neefje deed even gek dus Azu dacht wel ‘oh god wat gebeurt er!’ maar daarna was hij heel braaf. :j
Hij ziet er wel goed uit als er geen zon op schijnt. :Y) <3 :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grasjes en plantjes zoeken is zijn bezigheidstherapie. :')
Afbeelding

Afbeelding

En had even een leuk halstertje gehaald. Ik vind hem mooi. :j _/-\o_
Afbeelding

Gaat goed dus. De zwelling is nog steeds minimaal en hij voelt zich opperbest. Eet lekker en is vrolijk.
Alleen het afspuiten van de voorvoetjes was al spannend genoeg. Dus we hebben maar niet geprobeerd om hem bij zijn zaakje lastig te vallen. Dat gaan we gewoon oefenen, wil niet dat hij er straks een vervelende ervaring aan overhoud!

Kan niet wachten tot hij in de buurt staat! :D

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 16:39

Vandaag spannende dag; Azumar is verhuisd!
Inderdaad tijdelijk bij de buren. Binnenkort gaan we over naar de overkant. Dat is nog geen twee minuten over een zandpad dus dat is ook niet zo stressvol dan. :Y)

Het ging super voorspoedig en hij was een engeltje. Loopt super makkelijk de trailer op en af en met een paar keer schrikken van nieuwe dingen (en dan braaf blijven staan) was er niks aan de hand.
Staat nu lekker op de paddock met hooi in de schaduw. +:)+ Straks brengt de fokker nog het voer wat ze nog voor hem heeft en dan gaan we langzaamaan overschakelen op wat ons het beste lijkt.

Hij was echt poetszwart dus gelijk even lekker gepoetst en hem voor de eerste keer semi-vastgezet.
Dat deed hij ook heel braaf. Hij ging niet echt tegen de druk in ofzo.

Afbeelding

Ook voor de eerste keer even een vliegen frontriem op. Die zijn nu natuurlijk heel vervelend. Zeker een paard met wellicht wat lagere weerstand bescherm ik graag tegen die smeerlappen. :j

Afbeelding

Dit halster in maatje cob gaat niet lang meer passen bij zijn kaak denk ik. :=

We zijn blij dat we nu elke dag naar hem toe kunnen en dat we binnenkort weer op de vertrouwde locatir kunnen staan. Nu lekker eten en tutten.

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:58

Wat fijn!! Ik ben er vanavond (met camera :p) dus zal m vast wel zien. Heerlijk dat hij nu lekker bij jullie in de buurt staat.

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 17:00

Sirius_ schreef:
Wat fijn!! Ik ben er vanavond (met camera :p) dus zal m vast wel zien. Heerlijk dat hij nu lekker bij jullie in de buurt staat.


Hé wat leuk! Wij zijn nu weer onderweg. Weet niet of ik je dan zie. Haha.

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:04

Nee ik ben er rond half 8/8 uur. Foto’s met zonsondergang maken.

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 17:23

Heel mooi, deel je ze ook op Bokt dan? :D

Azu staat in de ronde paddock naast de stapmolen. Hij lust alles. :7 Voor als je langsloopt. _O-

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:41

Wat fijn dat jullie lekker naar het bekende plekje kunnen met hem! Al enig idee wanneer dat is? Of nog even afwachten?

Fijn dat ie al lekker dichtbij huis is :)

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 08:04

Felien_Kyra schreef:
Wat fijn dat jullie lekker naar het bekende plekje kunnen met hem! Al enig idee wanneer dat is? Of nog even afwachten?

Fijn dat ie al lekker dichtbij huis is :)


Nee, de staleigenaresse gaat nog even puzzelen. We staan hier prima dus het heeft geen haast natuurlijk.

Sintara

Berichten: 7449
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:26

Oo leuk hee, lekker dat hij nu op een beter bereikbare plek staat voor jou *\o/* op naar heel veel leuke avonturen

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 22:23

Sintara schreef:
Oo leuk hee, lekker dat hij nu op een beter bereikbare plek staat voor jou *\o/* op naar heel veel leuke avonturen


:j _/-\o_ <3 <3 <3

Even update!

Wilde eigenlijk nog even wachten met een week update, maar als kersverse guppen-mama zit ik natuurlijk nog op een roze wolk en vind ik het allemaal veel te leuk! :D

Hij doet het super! Eet heerlijk. Vindt alles best en iedereen gezellig.
We hebben hem al helemaal schoon gepoetst (nouja, vossen zijn altijd semi-schoon want daar zit zoveel zand op zonder dat je het ziet _O- ) en ook al even vast gezet. Dit is hij nig niet gewend, maar als hij eenmaal de druk heeft gevoeld komt hij weer naar voren. Pressure release haha. Dus dat gaan we gewoon oefenen.
Ook dagelijks de voetjes optillen. Hij geeft ze wel, maar zet ze heel snel weer neer of raakt afgeleid waardoor hij zijn balans verliest. Dus voor de bekapper en onszelf wel fijn als dit voor hem easypeasy wordt!

Heb vanmiddag ook gelijk maar de vliegenspray gepakt. Tja, nog nooit gezien natuurlijk, naar die vliegen zijn zo vervelend. Vooral op de benen.
Hij vond het niet heel spannend. Gewoon nog een paar keer oefenen.

Afbeelding

Gisteren en vandaag hebben we al even gewandeld. Hij kijkt lekker om zich heen. Los touwtje. Vindt het onwijs leuk en vindt vrijwel niks eng. Uiteraard lopen we nog geen mega afstanden. Gewoon de drafbaan over en naar de andere kant bijvoorbeeld. Als hij lekker aankomt gaan we wat meer wandelen en doen, maar ik wil dat hij in eerste instantie goed aankomt en braaf is met de basis. :j

Afbeelding

Afbeelding

Verder bestaat zijn dag nu eigenlijk gewoon uit eten:
Afbeelding
…en zijn eigen dingetje doen. Hij is in ieder geval al goed aan het bijtrekken van de verhuizing en castratie. Hij zag er vanuit de trailer heel sneu uit en dat is nu alweer een stuk beter. Duidelijk op zijn gemak. Kregen van de mensen op stal ook al te horen dat hij er beter uit ziet en zich zo goed gedraagt. <3

Overigens heb ik zo’n meetlint gekocht en maak ik zo ongeveer iedere week/maand even een standfoto. :P Dan weet ik ook of hij echt groeit en aankomt. Want als je zo’n paard elke dag ziet valt het natuurlijk minder op! Maar die vergelijkingen krijgen jullie binnenkort te zien!

Sintara

Berichten: 7449
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:53

Klinkt heel heel goed! Nu al helemaal aan de wandel, stoere vent.
Dat wordt later opstappen en wegrijden met buitenritten :j