Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizenlotte
Berichten: 414
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 22:59

Fijn mamabird dat hij zo relaxed is! :)
Om nog even op dat andere filmpje op mijn youtube kanaal terug te komen, ik hoop niet dat jullie nu denken dat ik die te dikke muts ben die er op zit te trappen want zo ben ik absoluut niet, niet in postuur en niet in rijden. dit was de bijrijdster van dat paardje en dit moest voorrijden voorstellen :roll:

Tink89
Berichten: 2994
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 03:43

Om iemand nou openlijk een 'dikke muts' te noemen, vind ik niet echt netjes...

Veel plezier met je freiberger! Ik heb er ook een op m'n verlanglijstje staan, maar m'n man wil graag iets minder koel... Dat wordt twee paarden kopen :D

Lizenlotte
Berichten: 414
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 07:03

Nee ok daar heb je gelijk in, dat het niet netjes is, maar ik kan het echt niet hebben als mensen zo met een dier omgaan als zij deed.. dan word ik boos.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:32

Niet zo netjes ongevraagd een filmpje openbaar zetten van een paard dat niet van jou is.De persoon, waarschijnlijk, niet ingelicht maar wel je ongezoute mening geven.

Spenk
Berichten: 21847
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:36

MissBmx schreef:
Niet zo netjes ongevraagd een filmpje openbaar zetten van een paard dat niet van jou is.De persoon, waarschijnlijk, niet ingelicht maar wel je ongezoute mening geven.

Dit dus. Als het je niet aanstaat had je dat ter plekke aan kunnen geven. Ipv achteraf iemand online te gooien en te vertellen dat het een veel te dikke muts is die niet kan rijden.

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:51

Lizenlotte, je hebt ook hete exemplaren :j

Overigens is natuurlijk een groot deel karakter maar ik vraag me soms af of de gemiddelde warmbloed ook niet makker zou zijn als ze een Freiberger opvoeding kregen. Ik vind het echt een heerlijk gezicht hoe ze die jonge dieren gewoon hup mee naar buiten nemen, desnoods aan een touwtje naast een ervaren paard, tractoren als vanzelf sprekend nemen en natuurlijk veelzijdig opleiden. Veel toekomstige sportpaardjes hebben bij verkoop soms zelfs nog nooit de wereld buiten de binnenbak gezien, of een balk.
Nu in het dekseizoen heeft de hengst bij ons op stal het druk. Dat gaat ook zo ontzettend relaxed allemaal. Merrie wordt uitgeladen, aangebonden bij de box van de hengst waar ze een rustig even mag gillen en met de voorbenen meppen (rubber) en het eventuele bijbehorende veulen een beetje zelfstandig het erf bekijkt. Als ze hengstig toont komt de hengst uit box en doet zijn ding terwijl de eigenaar die hem vast heeft ondertussen nog wat over het weer staat te praten. Merrie weer in de trailer en klaar. Gewoon geen poespas.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:25

TS, wees verstandig en haal het andere filmpje offline. Bokt is dol op dit soort dingen en jouw reactie zorgt er nou juist voor dat mensen dat filmpje willen bekijken.

Veel plezier met je paardje, ik vind Hanne een leuke naam!

AvHdG
Berichten: 264
Geregistreerd: 11-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:29

Daphara schreef:
TS, wees verstandig en haal het andere filmpje offline. Bokt is dol op dit soort dingen en jouw reactie zorgt er nou juist voor dat mensen dat filmpje willen bekijken.

Veel plezier met je paardje, ik vind Hanne een leuke naam!


Eens!

Lizenlotte
Berichten: 414
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 08:45

Dat filmpje heeft al die tijd op privé gestaan, waarom het ineens op openbaar stond weet ik niet, ik heb dat niet bewust gedaan. In elk geval is het nu verwijderd.

anjali
Berichten: 15244
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:23

Sizzle schreef:
Lizenlotte, je hebt ook hete exemplaren :j

Overigens is natuurlijk een groot deel karakter maar ik vraag me soms af of de gemiddelde warmbloed ook niet makker zou zijn als ze een Freiberger opvoeding kregen. Ik vind het echt een heerlijk gezicht hoe ze die jonge dieren gewoon hup mee naar buiten nemen, desnoods aan een touwtje naast een ervaren paard, tractoren als vanzelf sprekend nemen en natuurlijk veelzijdig opleiden. Veel toekomstige sportpaardjes hebben bij verkoop soms zelfs nog nooit de wereld buiten de binnenbak gezien, of een balk.
Nu in het dekseizoen heeft de hengst bij ons op stal het druk. Dat gaat ook zo ontzettend relaxed allemaal. Merrie wordt uitgeladen, aangebonden bij de box van de hengst waar ze een rustig even mag gillen en met de voorbenen meppen (rubber) en het eventuele bijbehorende veulen een beetje zelfstandig het erf bekijkt. Als ze hengstig toont komt de hengst uit box en doet zijn ding terwijl de eigenaar die hem vast heeft ondertussen nog wat over het weer staat te praten. Merrie weer in de trailer en klaar. Gewoon geen poespas.

Zo kan het dus ook nog gelukkig. Welk ras zijn deze paarden?

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:29

Freibergers dus :D

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:48

Sizzle schreef:
Lizenlotte, je hebt ook hete exemplaren :j

Overigens is natuurlijk een groot deel karakter maar ik vraag me soms af of de gemiddelde warmbloed ook niet makker zou zijn als ze een Freiberger opvoeding kregen. Ik vind het echt een heerlijk gezicht hoe ze die jonge dieren gewoon hup mee naar buiten nemen, desnoods aan een touwtje naast een ervaren paard, tractoren als vanzelf sprekend nemen en natuurlijk veelzijdig opleiden. Veel toekomstige sportpaardjes hebben bij verkoop soms zelfs nog nooit de wereld buiten de binnenbak gezien, of een balk.
Nu in het dekseizoen heeft de hengst bij ons op stal het druk. Dat gaat ook zo ontzettend relaxed allemaal. Merrie wordt uitgeladen, aangebonden bij de box van de hengst waar ze een rustig even mag gillen en met de voorbenen meppen (rubber) en het eventuele bijbehorende veulen een beetje zelfstandig het erf bekijkt. Als ze hengstig toont komt de hengst uit box en doet zijn ding terwijl de eigenaar die hem vast heeft ondertussen nog wat over het weer staat te praten. Merrie weer in de trailer en klaar. Gewoon geen poespas.



Dit is wel mooi om te horen!
Wij doen het ook zo met (toen nog jonge) merrie die nu inmiddels 3 is.
Persoonlijk grote voorstander van lekker bezig zijn ook buiten meenemen mee de wereld verkennen
Gelukkig word het wel steeds meer gedaan tegenwoordig!

Santos_05

Berichten: 3103
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 14:11

Onze twenters gaan achter de wagen mee, leren ze verkeer, het geluid van de wagen en direct ook de commando's.

Sizzle, hetzelfde vraag ik me ook wel eens af....

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:06

Leuk paard hoor, gefeliciteerd. Ga je vast veel plezier mee hebben.

Lukasje
Berichten: 11377
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:45

Tink89 schreef:
Ik heb er ook een op m'n verlanglijstje staan, maar m'n man wil graag iets minder koel... Dat wordt twee paarden kopen :D


Mmm, vergis je niet. De “sportfreiberger” is wel koeler in zijn hoofd dan de doorsnee warmbloed maar alles behalve flegmatisch hoor! Dat vind ik net zo fijn aan ze. Ze zijn niet zo overdreven panisch, blijven niet hangen in hun schrikreactie, maar zijn best wel gevoelig hoor. Bij de onze moeten we bv echt ons stemvolume doseren. Antwoord niet te hard op een vraag van iemand die langs de kant staat of hij denkt dat je op hem roept en is van zijn melk. Om maar te illustreren dat ze geen olifantenhuid hebben.

Neon

Berichten: 4957
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:59

Lukasje schreef:
Tink89 schreef:
Ik heb er ook een op m'n verlanglijstje staan, maar m'n man wil graag iets minder koel... Dat wordt twee paarden kopen :D


Mmm, vergis je niet. De “sportfreiberger” is wel koeler in zijn hoofd dan de doorsnee warmbloed maar alles behalve flegmatisch hoor! Dat vind ik net zo fijn aan ze. Ze zijn niet zo overdreven panisch, blijven niet hangen in hun schrikreactie, maar zijn best wel gevoelig hoor. Bij de onze moeten we bv echt ons stemvolume doseren. Antwoord niet te hard op een vraag van iemand die langs de kant staat of hij denkt dat je op hem roept en is van zijn melk. Om maar te illustreren dat ze geen olifantenhuid hebben.


Mwa de onze blijft wel degelijk een beetje hangen in zijn debieligheid/spanning :+ als je die per ongeluk op een lomp momentje bij het opstappen met een zweep aanraakt... is hij maanden ietwat gespannen met opstappen :+
En dat terwijl je hem overal mag aanraken en aaien met de zweep... het is dus echt de associatie... jij hebt me geraakt tijdens het opstappen en ik vind dat eng...

En zo had hij ook een momentje dat hij het even niet meer wist onder het rijden... hij dacht toen "weet je wat... ik ren een stukje..." (Mijn balans was niet wauw, want ik had het niet verwacht en ben geen 18 meer... ik zat dus even achter de beweging van het paard te zwiepen gedurende een drietal bochtjes...) het resultaat is dat hij nu dus op iedere beweging van mij gefocust is en zich afvraagt of hij er voor moet vluchten... en dus spanning heeft...

Mijn vorige paard was een warmbloed en die was daar een stuk minder gevoelig op :P Niet alle Freibergers zijn dus super nuchter... al huppelde hij wel op zijn gemakje als jong guppiepaard vol goede moed over een spoorbrug met denderende goederentrein heen... alpaca's schapen, koeien, en robotstofzuigers waren wel heel spannend :P

Wat ik daar wel bij moet zeggen is dat het een jonkie is... en nog niet heel intensief gereden wordt...

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 16:59

Ze kunnen ook gewoon goed met de staart op de rug snurken. Als de fokmerries samen in de bak lopen (ipv in hun groepspaddock) dan lopen ze heerlijk met de staart erop te snurken en te bokken, als ik niet beter wist dan zou ik denken dat ze nooit buiten kwamen :D

Lieser
Berichten: 1577
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 07:25

Slmt9 schreef:
Olst zou ik inderdaad ook niet heen gaan.

Die reageren sowieso nergens op (mail, app) :(

Santos_05

Berichten: 3103
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:04

Sizzle schreef:
Ze kunnen ook gewoon goed met de staart op de rug snurken. Als de fokmerries samen in de bak lopen (ipv in hun groepspaddock) dan lopen ze heerlijk met de staart erop te snurken en te bokken, als ik niet beter wist dan zou ik denken dat ze nooit buiten kwamen :D


Het zijn net gewone pony's :D

Lizenlotte
Berichten: 414
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 14:02

Paarden bedoel je ;-)

thequeensmum
Berichten: 3594
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 14:42

Hoe gaat het nu, zijn jullie al helemaal aan elkaar gewend??

Lizenlotte
Berichten: 414
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 09:59

Ze is ontzettend leuk en lief en echt precies wat ik gehoopt had :) als mijn zoon erbij is is ze rustig en voorzichtig, als ik alleen kom wil ze nog wel eens wat lomper en ondeugend zijn, maar nooit gemeen. Ze heeft haar eigen naam gehouden want naar iets anders luisterde ze niet. En nu ik haar bij haar oude naam noem reageert ze meestal vrij Vlot als ik haar roep en in mijn handen klap terwijl ik tegelijkertijd 'kom maar' roep. Natuurlijk weet ze dat er dan wat te halen valt wat ook meehelpt, maar ook tijdens het rijden doet ze steeds meer op stem zolang ik haar naam er maar bij noem. ik hoef dus niet bang te zijn dat zij in galop aanspringt bijv. als iemand dat woord toevallig eens gebruikt binnen haar gehoorafstand, wel zo fijn. We wandelen veel samen met mijn zoon, en als ik alleen ben rijdt ik haar. De bak vind ze saai, daar is ze amper vooruit te branden maar buiten gaat het gas er (controleerbaar) op en is ze gelukkig. alleen naar buiten is nog wat moeilijk voor haar dat gaat steeds beter en in een groepje gaat het prima. Ze kijkt niet snel ergens van op (laatst kwamen er 2 vrachtwagens en een tractor achter elkaar langs toen we aan het wandelen waren waar ze niet op reageerde) maar als ze eens schrikt gaat ze in de Freeze stand en doet ze een stapje opzij, verder niks. Dat kan ik nog wel hebben dus ;-)

Lukasje
Berichten: 11377
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:00

Oh wat fijn! Dat is een leuke feedback!

Lieser
Berichten: 1577
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:07

Super Lizenlotte, dat klinkt goed!

limilou

Berichten: 802
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:12

Wat leuk joh!

Mijn oma heette zwaantje, lijkt toch op haar naam maar misschien wat stoerder :)