Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:21

Aan de prijzen te zien zou ik dat niet meteen zeggen

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:23

Het vragen staat dan ook niet gelijk aan krijgen natuurlijk :P

Sababber

Berichten: 2700
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:24

Verkeerde topic :+
Laatst bijgewerkt door Sababber op 16-04-24 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4726
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:25

MarjanB schreef:
Heeft hier iemand een idee wat de prijzen voor pony’s nu doen?

3jr onbeleerd, staat er nu niet florisant bij. Was hele knappe tweejarige. Nu lange voeten, dun en slecht in het haar. E pony en geen papier, type koudbloed


Tja, daar is zo wat weinig van te zeggen. Hangt ook van beweging af (dus krabbelig of mooie ruime gangen met balans). Karakter, dus heethoofd of rustig en zeer braaf etc.

Overigens vind ik dun en lange voeten wel echt een afknapper. Dat is echt iets wat je als eigenaar in de hand hebt, dus dat moet je gewoon op orde hebben. Als je daar al geen energie/tijd/geld in wilt steken, dan lijkt het al of je het je eigen dier niet waard vind. Dus dan trek je vaak ook dat soort kopers aan. (als in: of iemand die uit medelijden zo'n dier koopt, of iemand die hem wel op wilt knappen, maar daar niet de hoofdprijs voor gaat betalen).

Qua prijs: aan de hand van bovenstaande kan alles tussen de 1500 euro en 6500 euro..... (want eentje die topbraaf en megaknap, ook ondanks dun en slecht in het haar kunnen ze echt wel knap zijn, gezond en ruim bewegen kan 6000 opbrengen. Maar een lelijke die een beetje rondkrabbel en ongezond is mag je blij zijn als je 1000-1500 krijgt)

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:26

Nee klopt
Maar ik heb zelf nooit hele dure gekocht en dat ga ik nu ook niet doen.
Kan ik niet eens trouwens
Spendeer het geld liever in na de aankoop in instructie en passende spullen voor het paard
Heb dan ook geen hoge eisen voor sport ofzo
Gewoon een leuke veelzijdige die correct is
Meer moet dat niet zijn
En zeker geen 170 cm
Eerder kort op de 160 cm
Groot zat

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:27

MarjanB schreef:
Heeft hier iemand een idee wat de prijzen voor pony’s nu doen?

3jr onbeleerd, staat er nu niet florisant bij. Was hele knappe tweejarige. Nu lange voeten, dun en slecht in het haar. E pony en geen papier, type koudbloed

Dat is toch niet die leuke die jij een tijdje geleden verkocht hebt Marjan? Dat zou wel heel sneu zijn als die er nu zo bij staat.

Cjuan
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:28

Ik ben bij een paar op zich leuke paarden geweest van mensen die ze privé aanbood voor verkoop en die hebben vertelde dat het tegenviel hoe veel interesse/kijkers er zijn.

@paljaslaura je hebt ook gelijk, als ik bericht stuur en de VP hoor is het altijd of bespreekbaar of kan er meteen een stuk af…

Muze
Berichten: 5276
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:02

Het is een hele gekke markt ja.
Veel vage import ( Spanje, Ierland) en snelle handel.
Veel kapotte paarden, ook “ weidemaatje/ project paard/ hij bokt alleen maar/ heeft een bemerking/“ en dat soms nog voor fantasie prijzen.
Leuke dieren met forse prijskaartjes ( althans voor mij dan).
Zelf kijk ik voorzichtig rond naar grote E/ klein paardje en richt me nu wat op dravers. Puur omdat ik die ook oprecht leuk vind, al jaren eigenlijk.

StalNollie

Berichten: 9126
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:27

Handel is slecht maar prijzen stabiel.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:31

@ Muze en Zinzi_jewel: ik stuur jullie een pb

dazai
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: Leersum

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:41

Ik ga kijken bij een paardje met een OCD, goed operabel, 1 en 2tjes verder op de röntgen. Verkoper was al aardig gezakt in prijs en ik was wel op slag verliefd op de foto’s en beschrijving van het beestje. Het zou er ook verder geen last van hebben. Wat zouden jullie doen?

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:55

Hoe oud is het paard en heb je zin in bij een nieuw paard meteen een operatie uit te laten voeren? Want nu geen last zegt niks, je wilt ze weg laten halen voordat er wel last van komt. Dan ben je te laat. Uitzondering is een ouder paard waar nog niks te zien is op de foto verder. Maar een jong of redelijk groen dier weet je niet of ze er in werk geen last van gaan krijgen. Daarvoor moet je je eigen da advies vragen.

Cjuan
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-08-19

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:57

En de risico van narcose / genezing is niet niks. Ik zou het niet zo snel doen maar voor het droompaard… ik heb ook geen idee wat dat zou kosten

dazai
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: Leersum

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:17

Paard is bijna 7 en net iets meer dan een jaar ohz, dus ik vind het ook lastig. -O- Zeker mocht het heel erg gaat klikken als ik ga kijken, misschien dat er iets te regelen vast op kosten verkoper of gedeelde kosten, maar als die al zo gezakt is in prijs.. zou ik me ook heel banketstaaf voelen

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:19

Ocd zit vaak ingekapseld zeker bij een 7 jarige en de kans dat ze last krijgen is vrij klein.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:21

dazai schreef:
Paard is bijna 7 en net iets meer dan een jaar ohz, dus ik vind het ook lastig. -O- Zeker mocht het heel erg gaat klikken als ik ga kijken, misschien dat er iets te regelen vast op kosten verkoper of gedeelde kosten, maar als die al zo gezakt is in prijs.. zou ik me ook heel banketstaaf voelen


Dat is dus nog erg weinig werk in de benen en is het logisch dat het nog geen last geeft. Als het ingekapseld zou zitten zou er niet bijgezegd worden dat het goed operabel is en geen last van nu. Ik zou dat niet zo snel zeggen dat ze er geen last van krijge ,het is geen 7 jarige die al flinke tijd aan het werk is...

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:24

Dat is aardig afhankelijk van de locatie van de OCD. Vaak geven ze er bij de keuring wel een advies bij. Of je kunt dat er later nog bij krijgen.
Ik heb er 2 lopen met een chip op een gunstige locatie. Dat is afhankelijk van welk gewricht, waar in het gewricht en hoe groot. Die gaat er er ook niet uit. Dat lage risico durf ik wel te nemen tov het risico van een operatie.
Maar ik weet ook dat er gewrichten/ mate van OCD zijn waar dit niet bij aan te raden valt.

Dus ik zou me baseren op het oordeel van 1 of 2 dierenartsen.

Ik heb bovenstaande paarden nu 8 (gekocht met 2,5) en 2 (gekocht met 6 jaar) jaar en er geen problemen van gezien. Degene die ik 8 jaar heb, heb ik tussentijds nog een keer een controle foto van laten maken. Advies bleef: rustig laten zitten als het paard voor eigen gebruik is.

Ik ken ook wel iemand die een paard met een zelfde bemerking wel heeft gekocht op voorwaarde dat het paard onder de zorg van de huidige eigenaar eerst geopereerd werd en het eerste herstel ook daar kreeg. Dan zit je niet meteen te hannesen en zorgen met een nieuw paard. Wellicht dat zoiets bespreekbaar zou zijn?

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:30

Ik vond het nogal wat om te zeggen dat het vrij zeker ingekapseld zal zitten en de kans dat ze er last van zullen krijgen vrij klein is. Ik ken er zat waarbij dat ingekapseld niet zo was en er dus wel schade aan gewricht kwam omdat mensen het er niet uithaalde.

Daarom zei ik inderdaad ook met eigen DA overleggen. Maar als er al bij gemeld wordt dat het goed operabel is en ze nog zo groen zijn is de kans ook gewoon aanwezig dat die operatie wel nodig is, maar de verkoper dat niet zelf wil doen. Anders zou je toch aangeven dat ze gunstig zitten en niet geopereerd hoeft te worden?

Umeo
Berichten: 2238
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:32

Het hebben van OCD hoeft niet noodzakelijk een ramp te zijn, vooral als het zich op een gunstige plaats bevindt. Het hangt ook af van het doel waarvoor je het paard wilt inzetten.

90% van de paarden valt uit door een peesblessure en niet door OCD, en dat kan jammer genoeg niet getest worden.

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:39

MyWishMax schreef:
Ik vond het nogal wat om te zeggen dat het vrij zeker ingekapseld zal zitten en de kans dat ze er last van zullen krijgen vrij klein is. Ik ken er zat waarbij dat ingekapseld niet zo was en er dus wel schade aan gewricht kwam omdat mensen het er niet uithaalde.

Daarom zei ik inderdaad ook met eigen DA overleggen. Maar als er al bij gemeld wordt dat het goed operabel is en ze nog zo groen zijn is de kans ook gewoon aanwezig dat die operatie wel nodig is, maar de verkoper dat niet zelf wil doen. Anders zou je toch aangeven dat ze gunstig zitten en niet geopereerd hoeft te worden?


Nee zo werkt het niet.
Hat kan op een vrij onschuldige plek zitten én makkelijk operabel zijn. Of op een heel ernstige plek zitten en moeilijk operabel zijn. En alle andere variaties daarop.

Ik weet dat er een hele stroming is die alles aan OCD's uit het paard wil hebben. In hoeverre dat vooral door commercie gedreven is (verkoop) durf ik niet in te schatten. Maar er zijn ook massa's ervaren dierenartsen die helemaal niet zo operatie-graag zijn omdat ze er veel te weinig problemen van tegen komen.

Het paard wat ik kocht op 2,5 jarige leeftijd, die op de herhaal foto's nog steeds netjes was, had een onschuldige plek én makkelijk operabel.

En om over dat doel te spreken: mijn paarden worden niet bepaald braafjes alleen rondjes door het bos gestapt.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 16-04-24 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:40

Daarom ook goed laten beoordelen waar het zit en hoe het zit .

dazai
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: Leersum

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:42

Fijne tips! Ik ga sowieso eerst kijken of het klikt tussen ons en dan even goed overleggen met verkoper en de DA :j

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:57

Ingekapselde OCD zou ik me ook niet druk om maken, maar inderdaad goed overleggen met de DA en ook vooral je eigen DA.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:58

pol013 schreef:
Nee zo werkt het niet.
Hat kan op een vrij onschuldige plek zitten én makkelijk operabel zijn. Of op een heel ernstige plek zitten en moeilijk operabel zijn. En alle andere variaties daarop.

Ik weet dat er een hele stroming is die alles aan OCD's uit het paard wil hebben. In hoeverre dat vooral door commercie gedreven is (verkoop) durf ik niet in te schatten. Maar er zijn ook massa's ervaren dierenartsen die helemaal niet zo operatie-graag zijn omdat ze er veel te weinig problemen van tegen komen.

Het paard wat ik kocht op 2,5 jarige leeftijd, die op de herhaal foto's nog steeds netjes was, had een onschuldige plek én makkelijk operabel.

En om over dat doel te spreken: mijn paarden worden niet bepaald braafjes alleen rondjes door het bos gestapt.


Ik ken dan weer geen verkoper die niet aangeeft dat het gunstige plekken zijn als dat zo is. Juist omdat geen operatie nodig hebben een pluspunt kan zijn. Dus jij kan vinden dat het niet zo werkt, mijn ervaring is wel anders qua verwoorden. Juist ook vanuit de verkopers gezien.
Ook qua last/schade trouwens. Daarom meteen het advies met eigen DA te overleggen waar je vertrouwen in hebt. En daarom dat ik er tegenin ga dat iemand zegt dat vrijwel altijd ingekapseld en geen last geeft. Dat kan je niet zeggen op basis van deze informatie, zeker niet als geen DA. Er is hier helemaal niet bekend of het ingekapseld is en op een gunstige plek zit.

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:01

@MWM: dan zijn we het dus eens.
Ik zeg ook foto's voorleggen aan 1 of 2 dierenartsen. Ik heb dat toen gewoon betaald laten doen door een extra dierenarts, voor een beoordeling van alleen de foto's.
Dat aanhoren en dan verder denken.
Áls die dan (ook) aangeven dat het een gunstige plek is met een laag risico kun je altijd nog besluiten het er wel of niet uit te halen.

Maar een OCD hoeft dus geen probleem te zijn en opereren is niet de enige weg om er mee om te gaan. (en het compleet tegenovergestelde net zo goed dus)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 16-04-24 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt