Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cjuan
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-08-19

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:43

Goedemorgen allemaal! Ik ben de bekende websites in de gaten aan het houden en een vraag kwam bij mij op - zijn paarden over het algemeen iets goedkoper in België? Het lijkt misschien wel zo maar kan ook tussen mijn oren zitten.

Fijne paasdagen alvast!

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 11:28

Afbeelding
Mijn nieuwe aanwinst is zojuist op stal gearriveerd *\%/* Dragend van Nashville Star. Heel veel zin om de fokkerij met Nina voort te zetten.

StalNollie

Berichten: 9122
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 12:37

Cjuan schreef:
Goedemorgen allemaal! Ik ben de bekende websites in de gaten aan het houden en een vraag kwam bij mij op - zijn paarden over het algemeen iets goedkoper in België? Het lijkt misschien wel zo maar kan ook tussen mijn oren zitten.

Fijne paasdagen alvast!


Klopt maar vaak wel net wat minder geschoold

Nienke1979
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:23

_Roxanne schreef:
[ [url=m/yOHH5v.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn nieuwe aanwinst is zojuist op stal gearriveerd *\%/* Dragend van Nashville Star. Heel veel zin om de fokkerij met Nina voort te zetten.

Wat een enorm lief aansprekend hoofd
Heel veel geluk met haar

Cjuan
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:24

_Roxanne schreef:
[ [url=m/yOHH5v.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn nieuwe aanwinst is zojuist op stal gearriveerd *\%/* Dragend van Nashville Star. Heel veel zin om de fokkerij met Nina voort te zetten.


Gefeliciteerd!

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:30

_Roxanne schreef:
[ [url=m/yOHH5v.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn nieuwe aanwinst is zojuist op stal gearriveerd *\%/* Dragend van Nashville Star. Heel veel zin om de fokkerij met Nina voort te zetten.


Wat een onwijs aansprekend hoofd, gefeliciteerd!

Lente
Berichten: 27792
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 16:51

Wat een knapperd Roxanne! Gefeliciteerd!

Getup

Berichten: 8281
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:22

Wat een knappe merrie Roxanne , gefeliciteerd!

Ik ga morgen met / voor kennissen een tinker kijken. Ze zoeken 2 recreatiepaarden om mee buiten te rijden. En dan echt paarden, die dit al kennen. Deze zou geschikt kunnen zijn voor de dochter.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:16

Is het toegestaan dat een een dierenarts een paard niet goed keurd omdat het niet zuiver loopt en sterke vermoedens heeft over CPL?

Paard liep duidelijk niet goed op de volte. Uit buigproef kwam niks. Vermoeden dat er iets in de lage gedeeltes zit..verbening van hoefkraakbeen, artrose enz.
Onzuiverheid mogelijk van meerdere benen..
Dierenarts heeft me afgeraden het paard te kopen ivm mogelijk grote problemen en hoge kosten in de toekomst. Verkoper is het er niet mee eens en geeft aan dat paard niet afgekeurd Mag worden op basis van "vermoedens"
Paard staat inmiddels weer te koop zonder ook maar een woord over de mogelijke gebreken...

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:24

Tieme schreef:
Is het toegestaan dat een een dierenarts een paard niet goed keurd omdat het niet zuiver loopt en sterke vermoedens heeft over CPL?

Paard liep duidelijk niet goed op de volte. Uit buigproef kwam niks. Vermoeden dat er iets in de lage gedeeltes zit..verbening van hoefkraakbeen, artrose enz.
Onzuiverheid mogelijk van meerdere benen..
Dierenarts heeft me afgeraden het paard te kopen ivm mogelijk grote problemen en hoge kosten in de toekomst. Verkoper is het er niet mee eens en geeft aan dat paard niet afgekeurd Mag worden op basis van "vermoedens"
Paard staat inmiddels weer te koop zonder ook maar een woord over de mogelijke gebreken...

Een dierenarts keurt niet af, die geeft een negatief aankoopadvies.

CPL is vrij simpel aan te tonen en niet rad lopen is keihard een negatief advies en terecht!
Dat die verkoper daar niet in mee wil is niet jouw verantwoording.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:33

Niet goed op de volte is juist een reden voor een negatief advies... Klinisch is altijd op basis van vermoedens. Zelfs röntgen is geen zekerheid. Dus ja, een DA mag dat zeker en ik zou ook niet kopen bij onregelmatig op 1 van de onderdelen van de keuring.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:36

Daarom doe je een keuring, juist voor onder andere dit soort zaken. Terecht een negatief aankoopadvies van je dierenarts.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:13

Tieme schreef:
Is het toegestaan dat een een dierenarts een paard niet goed keurd omdat het niet zuiver loopt en sterke vermoedens heeft over CPL?

Paard liep duidelijk niet goed op de volte. Uit buigproef kwam niks. Vermoeden dat er iets in de lage gedeeltes zit..verbening van hoefkraakbeen, artrose enz.
Onzuiverheid mogelijk van meerdere benen..
Dierenarts heeft me afgeraden het paard te kopen ivm mogelijk grote problemen en hoge kosten in de toekomst. Verkoper is het er niet mee eens en geeft aan dat paard niet afgekeurd Mag worden op basis van "vermoedens"
Paard staat inmiddels weer te koop zonder ook maar een woord over de mogelijke gebreken...


Valentijn kwam met een kreupelheidsonderzoek (niet aankoop keuring) ook door de buigproef, alleen kreupel op de linkervolte. Uiteindelijk artrose onder in de voet. Van CPL en mok kunnen ze ook kreupel lopen maar in dit geval ben ik het compleet met de dierenarts eens.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:23

:') , dit is nou juist het hele idee van een keuring.

Ben het er wel mee eens dat ik DA's de meest bizarre vermoedens heb horen uitspreken op basis van een klinisch beeld wat nergens op sloeg en dat je daar als verkoper het niet mee eens hoeft te zijn. Maar daar doe je dan i.m.o. of onderzoek naar bij een DA die je wel kundig acht, of je verteld het verhaal bij een volgende verkoop.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:32

Ja dacht ik ook hoor. En paard is niet afgekeurd alleen op basis van vermoedens maar gewoon omdat hij niet goed liep. En de dierenarts gaf ook aan dat het een optelsom van meerdere dingen was.
Ik heb hem ook niet gekocht. Zit niet op een paard met ellende te wachten. Maar verkoper vond het onzin.
Het dier staat overigens weer te koop en gewoon geen enkel woord over de mogelijke gebreken....
Echt sneu voor het dier + diegene die hem hierna koopt

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:36

Tieme schreef:
Is het toegestaan dat een een dierenarts een paard niet goed keurd omdat het niet zuiver loopt en sterke vermoedens heeft over CPL?

Paard liep duidelijk niet goed op de volte. Uit buigproef kwam niks. Vermoeden dat er iets in de lage gedeeltes zit..verbening van hoefkraakbeen, artrose enz.
Onzuiverheid mogelijk van meerdere benen..
Dierenarts heeft me afgeraden het paard te kopen ivm mogelijk grote problemen en hoge kosten in de toekomst. Verkoper is het er niet mee eens en geeft aan dat paard niet afgekeurd Mag worden op basis van "vermoedens"
Paard staat inmiddels weer te koop zonder ook maar een woord over de mogelijke gebreken...


Dat mag wel, maar aan de verkoper of jou om het verder te laten onderzoeken.

Maar paard is onzuiver, de oorzaak doet er niet direct toe..paard komt nu niet door de klinische keuring. En dat is reden genoeg voor een negatief aankoopadvies.

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:36

Ja maar aan de andere kant snap ik de verkoper ook(behalve dan dat als ik hun was het op de foto zou laten zetten /zou scannen zodat je zeker weet wat er wel/niet zit). Die krijgen te horen dat de dierenarts een vermoeden heeft van afwijkingen die je eigenlijk pas kan zien als je foto's /scans maakt.

Ik snap jou 100% dat je hem niet gekocht hebt hoor, want da gaf negatief koopadvies, en dat is precies waarom je laat keuren.

De dierenarts had het misschien iets anders moeten brengen. Die had beter gewoon kunnen zeggen, ik geef negatief advies aangezien de buigproef positief toont, en advies aan de verkoper om het verder te onderzoeken. Dan trap je beide partijen niet op de tenen.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:41

Sky_As schreef:
Ja maar aan de andere kant snap ik de verkoper ook(behalve dan dat als ik hun was het op de foto zou laten zetten /zou scannen zodat je zeker weet wat er wel/niet zit). Die krijgen te horen dat de dierenarts een vermoeden heeft van afwijkingen die je eigenlijk pas kan zien als je foto's /scans maakt.

Ik snap jou 100% dat je hem niet gekocht hebt hoor, want da gaf negatief koopadvies, en dat is precies waarom je laat keuren.

De dierenarts had het misschien iets anders moeten brengen. Die had beter gewoon kunnen zeggen, ik geef negatief advies aangezien de buigproef positief toont, en advies aan de verkoper om het verder te onderzoeken. Dan trap je beide partijen niet op de tenen.

Hij was op het moment van de keuring niet rad. Dan kan de DA moeilijk een positief koopadvies geven!! En waar het dan van komt dat is zaak van de verkoper om uit te zoeken.

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:45

Misschien moet je mijn tekst nog eens Lezen? Want dat is precies wat ik zeg.....

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:00

Sky_As schreef:
Misschien moet je mijn tekst nog eens Lezen? Want dat is precies wat ik zeg.....

Ik wou alleen maar een bevestiging geven van jouw mening....had niet de intentie je tegen te spreken. :+

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:02

O haha, zo kwam het door de uitroeptekens niet over :D .

StalNollie

Berichten: 9122
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:52

Tieme schreef:
Ja dacht ik ook hoor. En paard is niet afgekeurd alleen op basis van vermoedens maar gewoon omdat hij niet goed liep. En de dierenarts gaf ook aan dat het een optelsom van meerdere dingen was.
Ik heb hem ook niet gekocht. Zit niet op een paard met ellende te wachten. Maar verkoper vond het onzin.
Het dier staat overigens weer te koop en gewoon geen enkel woord over de mogelijke gebreken....
Echt sneu voor het dier + diegene die hem hierna koopt


Klinische keuring is moment opname. Wellicht na twee weken dat het dier op volte wel rad loopt. (Kan zich simpelweg verstapt hebben)

De rest over vermoedens is niet iets om te melden in je adv als het niet is aangetoond.
Dus wat zou de verkoper nu moeten melden?

Muze
Berichten: 5274
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:32

Ik heb afgelopen woensdag wat onverwacht m’n kleuter moeten laten inslapen, 4,5 jaar jong.
Drie jaar geleden gekocht, vol dromen en toekomstplannen….
Nu zal ik langzaamaan weer ook wat rondkijken voor een nieuw maatje.. want de leegte en gebrek aan dag structuur valt mij niet zo goed, dat weet ik al wel..
Maar ik vind dat echt vreselijk. Los van dat ik natuurlijk echt nog verdriet heb, de hele ellendige zoektocht weer naar iets passend..

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:44

Er staat nu op de PRE(andalusier) en PSL (Lusitano) FB groep een hele leuke brave valk voor recreatie te koop. Niet al te gekke prijs.

Lukasje
Berichten: 11270
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:56

Muze schreef:
Ik heb afgelopen woensdag wat onverwacht m’n kleuter moeten laten inslapen, 4,5 jaar jong.
Drie jaar geleden gekocht, vol dromen en toekomstplannen….
Nu zal ik langzaamaan weer ook wat rondkijken voor een nieuw maatje.. want de leegte en gebrek aan dag structuur valt mij niet zo goed, dat weet ik al wel..
Maar ik vind dat echt vreselijk. Los van dat ik natuurlijk echt nog verdriet heb, de hele ellendige zoektocht weer naar iets passend..


Slik, dat is veel te vroeg! Hoe onrechtvaardig. Ik wens je veel sterkte!