Je paard in de opfok-praattopic

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kevinsky

Berichten: 1983
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:35

Eerste foto van de eerste week buiten in mei.
Afbeelding

Tweede foto van ongeveer 2 weken geleden.
Afbeelding

Echt zo grappig hoe zie paarden zich ontwikkelen in elke maanden. :wow:

Phill verhuist in december naar een nieuwe opfok locatie. Onze houd er helaas per 1 januari mee op. ;( Ik ben benieuwd hoe dat gaat. :+

NinaCharlie

Berichten: 3182
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:14

Gezellig al die foto’s! Heel leuk ook dat er van alles tussen zit. :D
@kevinsky het is inderdaad een groot verschil! Wat een paar maanden kan doen.

Vandaag weer bij mijn aanwinst geweest. Ik zie hem nu op dit moment elke 3 weken ongeveer en telkens schrik ik weer van hoe hard hij groeit. Er staat dan ineens echt een klein paardje voor je. Als ik hem heb opgehaald kan ik hem gelukkig veel vaker bezoeken.

Afbeelding

Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:39

NinaCharlie schreef:
Hoe gaat het met jullie toppers in de dop?

Ik ben aan het aftellen om mijn veulen op te halen en naar zijn opfokadres te brengen. Nog 3 weken. *\o/*


Bij mij wordt het eind december, nog langer wachten -O-
Maar als ik geen foto of filmpje krijg van de fokker eens in de week, dan meld ik even dat ik afkickverschijnselen krijg :') en dat snapt ze wel haha!

Hij komt in een gemengde groep verschillende rassen, en degene die het runt kijkt of het alemaal goed gaat...zijn er een paar te onderdanig? Uit de groep en ergens anders, heel fijn!.
24/7 buiten, onbeperkt goed ruwvoer, mega grote uitloop stallen en wat een ruimte en rust, binnen de 30km, dus voor mij nog te doen om vaak genoeg langs te komen, en af en toe eens, een kriebel en een kroel, wandelingetje en een poets te doen
en bekap zelf dus dat is ook handig.

Verder lekker paard zijn met andere en groeien!


Echt geluk hoor blijkt, want de meeste opfokken... ik verbaasde me echt, je betaald je scheel, is jou dier, maar je mag er niet eens komen 8)7 hoe dan, kan ik beter een paard uit spanje adopteren en afentoe een foto krijgen? :o?



Dit is hem, hij kan er heel imposant uit zien 8-) ;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Maar het is nog een schattig veulentje <3
Afbeelding
Afbeelding

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 23:01

Wat een knappe haf Spookje! :D ik snap dat je graag veel foto’s krijgt haha.

En ze groeien inderdaad onwijs snel.. Ik kan nu echt weken aftellen totdat Sauvelle naar de opfok gaat! Ze staat dan wel iets verder weg (kwartiertje in plaats van 10 minuten :+) maar heb er ook wel onwijs veel zin in om haar op de mooie opfoklocatie op te zien groeien <3

Ze is echt vanaf dag 1 mijn vriendinnetje, ik kan me geen beter paard voor mijzelf wensen.

Afbeelding

Iris_B
Berichten: 2086
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Dronten

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:26

Ik wil me hier ook graag melden. Sinds begin augustus staat mijn merrie (ze is van januari dit jaar) ook in de opfok.

Vandaag weer eventjes langs geweest. Te leuk weer! Ik ga niet zo vaak langs helaas omdat ze niet naast de deur staat, maar wel op een heel fijn adres.

Toen:

Afbeelding
Afbeelding

Deze zomer:

Afbeelding
Afbeelding

Vandaag:


Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26494
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 18:31

kevinsky schreef:
Eerste foto van de eerste week buiten in mei.
[ [url=m/p98v9n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tweede foto van ongeveer 2 weken geleden.
[ [url=m/b8LMir.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echt zo grappig hoe zie paarden zich ontwikkelen in elke maanden. :wow:

Phill verhuist in december naar een nieuwe opfok locatie. Onze houd er helaas per 1 januari mee op. ;( Ik ben benieuwd hoe dat gaat. :+


Nou inderdaad! Bij de eerste foto denk je: Komt dat nog goed?
En bij de tweede foto: Ja dat komt goed. _O- _O-

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:11

Wat een knapperd Iris_b sprekend hoofdje.

We gaan de mijne zaterdag ophalen ben benieuwd hoe ze er nu uit ziet.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:34

Wat een heerlijk koppie zit daar op!

Mijn veulen gaat over een maand naar de opfok, ze is dan 7 maand. Ze gaat naar hetzelfde adres als haar broer in Kimswerd. Eerst wordt ze nog geholpen aan haar navelbreuk.

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:47

Wauw wat een knapperd hier boven! <3

Ik heb op het laatste moment nog een aanbieding gekregen van de opfok waar ik in eerste instantie heen zou gaan met mijn merrie, dus zit onwijs in dubio nu.

Wat zou voor jullie de voorkeur hebben?

De ene stal is vorig jaar begonnen met de opfok en heeft een prachtige plek waar ze met 7 andere leeftijdsgenoten komt. Ik ken de eigenaresse goed en is heel goed met de paarden, komen veel buiten en is maar 5 minuten met de auto.

Het andere adres is een kwartier rijden, maar heeft jarenlange ervaring en staat dus heel goed bekend. Staat ze lekker bij de zeedijk, wel in een grotere groep maar ook echt op hectares land. Hier zou ze 15 oktober heen gaan en vind het eigenlijk ook niks om nu te switchen, ook al heeft hij gezegd dat dat nooit een probleem is.

Echt een onwijs luxeprobleem, beide adressen zijn perfect. Ben wel erg benieuwd wat jullie het belangrijkste vinden aan een opfok en wat jullie zouden kiezen.

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:10

Wat een knapperd iris.

Ketly, qua opfok heb ik persoonlijk de voorkeur voor kleinere groepen, hoe gaat t bij beide opfok adressen in de winter?
Blijven ze buiten met inloopstal, zodat ze de keus hebben? Of staan ze in de winter binnen in ene grote stal?

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:20

Ze hebben bij de grote stal een uitloop naar buiten maar wel aan één kant, dus ik verwacht dat ze een dagdeel buiten komen. Op het andere adres is dit ook zo. Dus dat maakt de keus niet echt makkelijker :+ De grote stal is wel een prachtige gezonde plek in de zeelucht en hectares grond, voor mijn gevoel kan mijn veulen daar wel iets meer ‘paard’ zijn. De andere stal is nieuw en keurig voor elkaar, de groepen zijn daar dus wel kleiner. Ik heb bij beide adressen een heel goed gevoel maar vind het ook niks om nu op het laatste moment nog de ene af te zeggen. Lastig lastig.

3heathcliff5
Berichten: 485
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:28

Volgens mij geef je zelf het antwoord al. Op de ene plek heb je het gevoel dat je veulen iets meer paard kan zijn. Dat is toch waar je naar op zoek bent als goede start wanneer de kwaliteit voor de rest gelijkwaardig is?

Selente
Berichten: 1871
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:57

Ik zou dan ook meer naar de grote stal neigen. Simpelweg omdat ze daar veel meer bewegingsvrijheid lijken te hebben. Daarbij ben ik tegenwoordig wat huiverig voor startende bedrijven. Het begint vaak mooi, maar soms lijken dingen dan toch ineens tegen te vallen waardoor niet altijd de beloftes waar gemaakt worden.
Wellicht is dat hier dan niet het geval hoor. Ik vind daarin dus de ervaring van iemand die ik 'ken' wel erg belangrijk door eerder genoemde.

Wat een luxe probleem, moeten kiezen tussen 2 fijne adressen haha. :))

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:12

Zeelucht en veel hectare zou mijn voorkeur zijn! Betere start kun je niet krijgen als opgroeiend paard toch :)

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:04

Zoals ik je reactie lees ketly, denk ik dat je gevoel net iets beter is bij de grote stal.

Iris_B
Berichten: 2086
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:59

Selente schreef:
Ik zou dan ook meer naar de grote stal neigen. Simpelweg omdat ze daar veel meer bewegingsvrijheid lijken te hebben. Daarbij ben ik tegenwoordig wat huiverig voor startende bedrijven. Het begint vaak mooi, maar soms lijken dingen dan toch ineens tegen te vallen waardoor niet altijd de beloftes waar gemaakt worden.
Wellicht is dat hier dan niet het geval hoor. Ik vind daarin dus de ervaring van iemand die ik 'ken' wel erg belangrijk door eerder genoemde.

Wat een luxe probleem, moeten kiezen tussen 2 fijne adressen haha. :))


Hier sluit ik me bij aan. Ik zou eerder neigen naar de grotere stal.

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:52

Bedankt voor het meedenken, heb de keuze gemaakt voor de grotere stal! Ja het is echte een luxeprobleem :+ Ik zit in het hoge noorden en het is zo fijn dat er hier veel goede opfokbedrijven zitten.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:36

Ketly schreef:
Bedankt voor het meedenken, heb de keuze gemaakt voor de grotere stal! Ja het is echte een luxeprobleem :+ Ik zit in het hoge noorden en het is zo fijn dat er hier veel goede opfokbedrijven zitten.


Ga je ook naar Kimswerd? Ben wel benieuwd naar welke stal je gaat, mag ook via pb hoor :)

Kabayo

Berichten: 14128
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:49

Ik kom even binnenvallen, excuses

Wij hebben een hengstveulen. Deze zouden we niet aanhouden en waren daarom ook niet op zoek naar een opfok. Hij staat te koop maar het lijkt erop dat hij nog blijft. Wellicht tot hij 3 is dan verkopen. Alleen thuis hebben we alleen maar merries. We hebben nu 2 hengsten van 2.5 jaar in een weide, waar ze met z'n tweeën lopen. Maar de ene gaat straks in training en dan de verkoop in. De andere is een trekpaard en niet van ons. Deze wordt binnenkort gecastreerd maar vind hem veel te lomp/zwaar en groot voor het hengstveulen van dit jaar. We hebben verder geen ruin oid. Hij staat nu nog samen met mijn merrieveulen. Zijn beide afgespeend. Merrieveulen blijft en gaat straks bij mijn Shetlanders. Maar Maylandro zal ooit toch zijn hormonen gaan ontdekken en wil het risico niet nemen

Wie kan ons iets aanraden?
Gaat om de linker boef
Afbeelding

Edit. We wonen in Friesland, nabij heerenveen

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 21:11

Tinkels schreef:
Ketly schreef:
Bedankt voor het meedenken, heb de keuze gemaakt voor de grotere stal! Ja het is echte een luxeprobleem :+ Ik zit in het hoge noorden en het is zo fijn dat er hier veel goede opfokbedrijven zitten.


Ga je ook naar Kimswerd? Ben wel benieuwd naar welke stal je gaat, mag ook via pb hoor :)


Ik ga naar Blije, de Gouden Hoep :D Zijn daar toen wezen kijken en hadden meteen een leuke klik met de eigenaar. Hij heeft zoveel passie en kennis dus voelt als een goede keuze!

Ook iets voor jouw hengstenveulen Kayabo?

kevinsky

Berichten: 1983
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 22:07

Kabayo, genoeg keus hier in Friesland. :))

Phill haar opfok houd er per 1 januari mee op. Maar we hebben nog geen plek voor haar thuis. Dus ze mag per 1 december verhuizen na een andere stal. Voor een 2 jarige een nieuw plekje zoeken was nog wel lastig!
Ik ben heel benieuwd hoe de verhuizing straks gaat. En of ze snel went op de nieuwe stal en in een nieuwe groep.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:42

Ik ga naar Blije, de Gouden Hoep :D Zijn daar toen wezen kijken en hadden meteen een leuke klik met de eigenaar. Hij heeft zoveel passie en kennis dus voelt als een goede keuze!

Ook iets voor jouw hengstenveulen Kayabo?[/quote]

Gouden Hoep is vast al vol zo richting de herfst.
Wellicht heeft Stal Braaksma nog een plekje? Ook top voor elkaar daar en super verzorging. Merries zat vol inmiddels meende ik maar je kan altijd bellen. 06 nummer staat wel op de website. http://stalbraaksma.nl/

Nicky1963

Berichten: 1993
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:30

Nou, stille meelezer dacht zich vandaag te kunnen melden voor dit topic. Mijn merrieveulen is niet verkocht en zou vandaag naar de opfok gaan.
Helaas is ze niet te laden. Niet met hulp, niet met verdoven, niet in haar eentje, niet met de moeder erbij,
we zijn gestopt met proberen.
Met de opfok afgesproken dat ze over een week of 3 nog kan worden ingeschaard. Zij wilden dan komen om te helpen (is hemelsbreed een kilometer).

Ze is 2 x eerder in de trailer geweest en dit ging moeizaam (4x geladen met sterke kerels erbij) maar het lukte wel. Nu is ze 5,5 maanden oud en ze is te sterk en te eigenwijs. Dus ik kan niet meepraten hier, maar misschien wel advies krijgen. Wie heeft tips?

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:28

Wat lastig Nicky.. Is er inmiddels al een oplossing gevonden?

Morgen is het zover *\o/* Dan gaat mijn Sauvelle naar de opfok! Het is gelukkig maar een klein stukje rijden maar toch is het wel even spannend.

Nicky1963

Berichten: 1993
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:40

Nee, geen oplossing nu. Wij wilden met haar gaan oefenen met over dingen heen stappen en dit uitbouwen naar wie weet trailerladen, maar aangezien ik bij de bewuste mislukte poging mijn meniscus heb gescheurd kan ik helemaal niks met haar doen.
Over een week of wat gaan we het opnieuw proberen, dan mag ze dus bij het volgende groepje veulens aansluiten. Ik hoop zo dat het lukt. Lig er eigenlijk al een hele tijd wakker van.

Succes met Sauvelle morgen.