Jaarlinghengst vermist Friesland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13986
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:27

Ik meende dat opfok en ook pensionstalling voornamelijk eigen risico is altijd. Opfok gebeurd echt zo veel... Ik vraag mij af of er bij TS bekend was hoe vaak de opfokeigenaar ging checken/tellen. Als de eigenaar daadwerkelijk vaak ging controleren en tellen is het hem zeker kwalijk te nemen dat hij nu ineens weg is. Ik vind het een ander verhaald mocht de eigenaar aangeven , joh we tellen ze nooit en bekijken ze van een afstand doordat de groep zo groot is. Dan lijkt het mij toch echt je eigen beslissing om je dier daar te laten lopen. Ik kan wel herrineren dat zelfs de eigenaar het dier niet terug kon vinden in de grote groep (toen hij er nog was). Ik zou echt uren alles bewandelen om toch mijn paard te kunnen bekijken als ik er toch ben. Wij hebben ze ook in de opfok gehad met een stuk van 6 kilometer. Ook niet altijd te vinden. Maar ik bleef wel stug doorlopen, soms wel 2 uren moeten zoeken

Maar ik weet niet wat er is afgesproken en wat er bekend was met de eigenaar van het paard met de werkwijze van de eigenaar van de opfok

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:12

ElCamino schreef:
Die staat gewoon weer vol hoor elk jaar, dit is gewoon domme pech geweest..... aan ieder de keuze om daar zijn dier neer te zetten..... overal kan iets misgaan. Het is niet zodat het elk jaar gebeurt of zo ( gelukkig). En er geburen wel meer gekke dingen in een opfok, paarden zijn vreemde wezens, die halen nou eenmaal de raarste dingen uit ( en dan doel ik op andere ongelukken dan dit natuurlijk)


ach 1 paard compleet zoek op de 100 a 200 paarden of meer die ze hebben staan daar in die omgeving

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:44

Kabayo schreef:
Ik meende dat opfok en ook pensionstalling voornamelijk eigen risico is altijd. Opfok gebeurd echt zo veel... Ik vraag mij af of er bij TS bekend was hoe vaak de opfokeigenaar ging checken/tellen. Als de eigenaar daadwerkelijk vaak ging controleren en tellen is het hem zeker kwalijk te nemen dat hij nu ineens weg is. Ik vind het een ander verhaald mocht de eigenaar aangeven , joh we tellen ze nooit en bekijken ze van een afstand doordat de groep zo groot is. Dan lijkt het mij toch echt je eigen beslissing om je dier daar te laten lopen. Ik kan wel herrineren dat zelfs de eigenaar het dier niet terug kon vinden in de grote groep (toen hij er nog was). Ik zou echt uren alles bewandelen om toch mijn paard te kunnen bekijken als ik er toch ben. Wij hebben ze ook in de opfok gehad met een stuk van 6 kilometer. Ook niet altijd te vinden. Maar ik bleef wel stug doorlopen, soms wel 2 uren moeten zoeken

Maar ik weet niet wat er is afgesproken en wat er bekend was met de eigenaar van het paard met de werkwijze van de eigenaar van de opfok


Vooral het dikgedrukte kan ik mij zeker in vinden. Zelf ook een paard in de opfok gestaan. Als ik ging kijken wou ik ook echt mijn paard even zien, vooral omdat het al zo’n enorm eind rijden was. Dit kostte mij wel eens wat tijd, maar dat calculeer je wel in. Voordeel was dat mijn paard wel erg mensgericht was en dus ook redelijk snel naar je toe kwam vanuit de kudde. De paarden die dat niet doen zijn natuurlijk ook minder goed te spotten.
Punt blijft dat het voor de eigenaar in elk geval erg verdrietig is dat het zo gegaan is. Vooral het niet weten lijkt mij zwaar. Dus sterkte voor TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:11

speurneusc schreef:
ElCamino schreef:
Die staat gewoon weer vol hoor elk jaar, dit is gewoon domme pech geweest..... aan ieder de keuze om daar zijn dier neer te zetten..... overal kan iets misgaan. Het is niet zodat het elk jaar gebeurt of zo ( gelukkig). En er geburen wel meer gekke dingen in een opfok, paarden zijn vreemde wezens, die halen nou eenmaal de raarste dingen uit ( en dan doel ik op andere ongelukken dan dit natuurlijk)


ach 1 paard compleet zoek op de 100 a 200 paarden of meer die ze hebben staan daar in die omgeving

Makkelijk gezegd, het zal maar net jou paard zijn ;)

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:16

Mindim, daar gaat het niet om, uiteraard is het verschrikkelijk wat er gebeurt is maar ongelukken gebeuren gewoon. Net als koliek, gebroken benen, in de sloot vallen en atactisch worden, de nek breken, in een hek zitten en verongelukken....etc etc Er gebeuren soms heel vervelende dingen in een opfok waar je niets aan kunt doen.

En deze opfok heeft toevallig hier de paadren staan, waarom zouden mensen dan geen paarden meer neerzetten nu ze dit weten, is toch je eigen keuze, en je weet dat er iets mis kan gaan.

Dan moet je je veulen thuis houden of bij een prive iemand plaatsen, maar ook daar kan een ongeluk gebeuren...

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:18

Maar ik ga er wel vanuit dat als mijn paard wat oploopt in de opfok ik dat wel eerder te horen krijg dan de dag van ophalen.
En ik denk dat het daar bij de meeste om gaat. Een paardenhouder die pas merkt dat er wat is als hij een paard tekort komt bij ophalen.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:22

DuoPenotti schreef:
Maar ik ga er wel vanuit dat als mijn paard wat oploopt in de opfok ik dat wel eerder te horen krijg dan de dag van ophalen.
En ik denk dat het daar bij de meeste om gaat. Een paardenhouder die pas merkt dat er wat is als hij een paard tekort komt bij ophalen.


Dat! :j


Ongelukken kunnen gebeuren dat is niet perse de issue.

Overigens mogen ze bij opfok wel benadrukken wat de risico's zijn van het inscharen zonder controle in dat gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:38

ElCamino schreef:
Mindim, daar gaat het niet om, uiteraard is het verschrikkelijk wat er gebeurt is maar ongelukken gebeuren gewoon. Net als koliek, gebroken benen, in de sloot vallen en atactisch worden, de nek breken, in een hek zitten en verongelukken....etc etc Er gebeuren soms heel vervelende dingen in een opfok waar je niets aan kunt doen.

En deze opfok heeft toevallig hier de paadren staan, waarom zouden mensen dan geen paarden meer neerzetten nu ze dit weten, is toch je eigen keuze, en je weet dat er iets mis kan gaan.

Dan moet je je veulen thuis houden of bij een prive iemand plaatsen, maar ook daar kan een ongeluk gebeuren...


Eh, waar gaat het niet om, zeg ik ergens dat ongelukken niet gebeuren dan, nee. Zeg ik dat mensen hun paarden daar niet neer moeten zetten, nee dat zeg ik ook niet. Ik snap jouw post naar mij toe niet?

Het enige wat ik heb gezegd hier, is dat het heel gemakkelijk gezegd is van 'ach het is maar een van de 200 bij wie dit gebeurt" als het je paard niet is en dat ik het een nalatige opfok vind, als een vermissing niet eerder wordt opgemerkt dan bij de dag van ophalen. Je mag toch verwachten dat een telling vaker gebeurd, zodat vermissingen, verwondingen (er zal er maar een met een gebroken been tussen lopen) eerder opgemerkt worden.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:03

oh, ik dcht dat je mijn reactie bedoelde...maar zie dat je speurneusc bedoelde, maar die zal dan wel sarcastisch naar mij zijn....

wumpalumpa
Berichten: 16
Geregistreerd: 15-09-20

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:46

Ik vraag mij af wanneer de eigenaresse van deze jaarling komt met haar verhaal. Vorig jaar zei ze nog op Facebook dat dit verhaal nog een staartje zou krijgen.....

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:53

wumpalumpa schreef:
Ik vraag mij af wanneer de eigenaresse van deze jaarling komt met haar verhaal. Vorig jaar zei ze nog op Facebook dat dit verhaal nog een staartje zou krijgen.....


Ik ook! Vind het ergens niet zo netjes. Zoveel mensen hebben hulp aangeboden, maar het lijkt alsof er niets mee gedaan wordt. Waarschijnlijk heb ik dat helemaal mis, maar zou graag willen weten wat ze al gedaan hebben om hem te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:56

Nietsmar schreef:
wumpalumpa schreef:
Ik vraag mij af wanneer de eigenaresse van deze jaarling komt met haar verhaal. Vorig jaar zei ze nog op Facebook dat dit verhaal nog een staartje zou krijgen.....


Ik ook! Vind het ergens niet zo netjes. Zoveel mensen hebben hulp aangeboden, maar het lijkt alsof er niets mee gedaan wordt. Waarschijnlijk heb ik dat helemaal mis, maar zou graag willen weten wat ze al gedaan hebben om hem te vinden.


Misschien loopt er een juridisch traject wat geschaad kan worden als de eigenaar het verhaal nu deelt?

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:58

Dat dacht ik ook Sushi :j
Dat staartje is er waarschijnlijk ook wel, maar niet om openbaar neer te gooien voor jan en alleman.

En is dat staartje er toch niet is niemand verplicht wat bokkers tevreden te stellen maar mogen ze zelf bepalen hoe ze met dit verlies omgaan.
Wij zijn maar gewoon wat buitenstaanders en meer niet.

wumpalumpa
Berichten: 16
Geregistreerd: 15-09-20

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:01

Nou ik haak af....

Ingeltje

Berichten: 2878
Geregistreerd: 29-09-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:39

DuoPenotti schreef:
Dat dacht ik ook Sushi :j
Dat staartje is er waarschijnlijk ook wel, maar niet om openbaar neer te gooien voor jan en alleman.

En is dat staartje er toch niet is niemand verplicht wat bokkers tevreden te stellen maar mogen ze zelf bepalen hoe ze met dit verlies omgaan.
Wij zijn maar gewoon wat buitenstaanders en meer niet.


Exact.

Dit is juist. En alle aangeboden hulp is zeker meegenomen en wordt enorm gewaardeerd hoor. :-) Meerdere keren benoemd ook.
Het loopt nog steeds achter de schermen en juridisch kan het gevolgen hebben als er nu uitspraken worden gedaan.

Haak gerust af als het je te lang duurt ;-).

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:56

ElCamino schreef:
oh, ik dcht dat je mijn reactie bedoelde...maar zie dat je speurneusc bedoelde, maar die zal dan wel sarcastisch naar mij zijn....



nee naar de opfok, zo zullen hun erover denken. Ik als paardenmiep zou mijn paarden dus never naar een opfok brengen, zie er nog steeds geen enkel voordeel in, alleen nadelen en dit is er 1 van en wel de aller grootste.

tuurlijk ongelukken kunnen gebeuren, maar liever dat ik er van af weet of zo goed als bij ben en alla minuut daarop kan inspringen, gebroken been krijgen in zo'n opfok, miss loopt ie daar al weken mee....

HorsePassion
Berichten: 974
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:36

Ingeltje schreef:
Dit is juist. En alle aangeboden hulp is zeker meegenomen en wordt enorm gewaardeerd hoor. :-) Meerdere keren benoemd ook.
Het loopt nog steeds achter de schermen en juridisch kan het gevolgen hebben als er nu uitspraken worden gedaan.

Haak gerust af als het je te lang duurt ;-).

Bedankt voor je reactie Ingeltje.
We leven toch allemaal met jullie mee. En als ik voor mijzelf spreek dan denk ik dus nog regelmatig aan jullie vermiste paard.
Ik wens jullie veel succes en hopelijk komt er voor jullie een bevredigende uitslag en zal dit hopelijk er toe lijden dat dit nooit meer zal gebeuren.

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 22:58

Is er ooit nog wat van dit paard vernomen? Of nog steeds spoorloos...

Ingeltje

Berichten: 2878
Geregistreerd: 29-09-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 00:02

Nog altijd geen update. Ik reageer hier even omdat wij meerdere berichten kregen naar aanleiding van de vreselijke gebeurtenissen bij de opfok in Nes.

Daar heeft de jaarling van mijn zus niet gestaan. Maar het is wel van de zotte dat zulke dingen kunnen gebeuren en dat er zo met deze dieren is omgegaan. :-( Ook deze eigenaren wensen wij veel sterkte!

Ik kan namens mijn zus helaas geen nieuws delen. Het is een langlopend drama... volgende week begint eindelijk het juridische proces. Mijn zus blijft vasthoudend en is erop gebrand de waarheid boven tafel te krijgen.

Ik hoop daarna wat meer te mogen delen!

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 04:46

Ik hoop dat ooit duidelijk wordt wat er gebeurt is. Dit lijkt me echt een nachtmerrie

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 07:48

goed dat je het zegt want ik zag net een item bij hart van nederland en dacht in eerste instantie dat het om dezelfde opfok ging.
maar niet dus.
wel triest hoe alles gaat.

Rizette
Berichten: 4377
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:42

Er lijkt nu nog een paard vermist te zijn op hetzelfde adres. Zag vandaag een oproep op fb.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:53

Dat zou wel echt heel erg bizar zijn!

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:55

Afbeelding

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:11

Dat klinkt naar. Overigens leest Rendac de chip wel uit. Ik heb na een twijfelachtig verdwijnen van mijn paard via Rendac zekerheid gekregen over zijn dood.