Rotnieuws van de zadelmaker

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:23

Op een Belgisch forum las ik dat kunststofzadels zoals een wintec niet op ieder paard passen. Ook al laat je ze aanpassen, ze passen op je paard of niet. Lederen zadels zijn nog altijd het beste. Een goede zadelmaker zal wel een zadel vinden dat op je paard past maar het zullen geen kunststofzadels zijn wel lederen. (vind ik persoonlijk nog altijd de beste zadels.)


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:25

MIjn buurmeisje heeft voor haar Ijslander een zadel laten maken in Meppel bij Van Triest.
Ze is er erg blij mee want alle andere standaardzadel waren te lang voor de korte rug van haar merrie.
Informeer eens bij van Triest zou ik zeggen.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:26

Ik heb ook een zadel op maat laten maken en ben er zeer over te spreken, ik denk inderdaad niet dat je meteen in zak en as moet gaan zitten er is vast wel een zadel te vinden wat aan jouw wensen voldoet en ook goed past. Voor dat ik mijn zadel liet maken heb ik 15! zadels gepast, en niet een bleef goed liggen. Nu heb ik eindelijk een lekker passend zadel. En ik sta ook op de lijst voor een proefweek met een barefootzadel, zodat ik misschien straks ook nog een lekker zadel heb voor naar 't strand enzo. Niet te snel de moed opgeven, komt vast wel een goed passend zadel voorbij! En je paardje is nog zo in de groei dat er vast nog wel het een en ander verandert aan haar bouw, dus misschien is het over een jaar wel een stuk makkelijker! Succes

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:16

Jeetje joh, wat apart. Ik kan me goed voorstellen dat je er in eerste instantie van opkijkt, maar dat er dan wel een kwartje valt wat betreft de problemen die je had tijdens het rijden. Er is vast wel iets aan te doen, veel succes ermee.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:22

Fugers is moet ik zeggen er heel eerlijk in en ik heb ook regelmatig mee gekeken bij Eric Laarakker en als je dan ziet hoeveel zadels er niet goed op een paard liggen en hoeveel problemen er daar door ontstaan.

Maar ik wens je heel veel succes in je zoektocht naar de oplossing!

...Dreaming with my eye's wide open...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:43

luxje schreef:
wat ontzettend rot voor je, maar kun je het zadel niet op maat laten maken?
mijn zus (rocamor op bokt) weet de naam van een zadelmaker die voor elk paard het zadel kan aanpassen. pb haar anders even (ze is niet vaak op bokt vanwege haar werk)


hulsebos toch?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:48

Of Daaleman.

Nulla tenaci invia est via

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 13:26

Aurora"]
hoi hoi
heb ook gesnuffeld op internet en kwam deze site tegen:!!!!!!!

http://www.ansursaddle.com/

dat zijn dus wel dressuurzadels en boomloos. OK dan!
[/quote]
Ik heb even gekeken, maar ik vind 2000 + dollar voor een zadel waar ik verder niets van weet een beetje te grote gok. Zal in als ik in Engeland ben even kijken of 'ie daar ergens 'live' te zien is, maar zo zou ik het niet aandurven.

[quote="gabrycha"]
Heyyy Batje een heel henkenbaar probleem, ik heb t zelfde met onze Leida en ga zodra ik het geld heb over op boomloos omdat op leida niet gestart gaat worden waarschijnlijk. Maar aan de andere kant kun je geen ontheffing krijgen ik bedoel het gaat toch om harmonie tussen ruiter en paard en als je dat met de gebruikelijke zadels niet kan krijgen en wel met een boomloos, waarom niet? OK dan!
[/quote]
He balen dat jij ook al zo'n lastig ruggetje probleem hebt.. Ontheffing krijg je doorgaans alleen als de ruiter een probleem heeft, voor het paard niet. Zelfs een staartriem is verboden..(extreem kleine pony's uitgezonderd)

[quote="Sjuimpje"]
Fugers heeft best heel veel verstand van de zadels die hij in zijn assortiment heeft,
maar voor mij en Ozep had hij ook geen passend zadel...
Ik weet dat er nog ergens een bedrijf zit welke een gipsafdruk maken van de rug van het paard en hier een boom voor maken. Volgens mij weet Prakkie daar meer van af, ik zou haar eens een pbtje sturen.
Verder zou ik eens zo'n boomloos ding op proef nemen.
[/quote]
Hrm.. dat is wel handig om te weten.. aan de andere kant is Fugers uiteraard niet de eerste zadelmaker die er naar heeft gekeken en er geen raad mee weet. Ik ga Prakkie pb-en, thanks!

[quote]
Daarnaast is fleur nog maar 4 en dus nog in de groei, ook dat kan (gaan) uitmaken.
[/quote] Daar hoop ik stiekem ook een beetje op. Volgens Fugers zal ze niet meer schouder krijgen, maar ze heeft het afgelopen jaar ook schoft gekregen, dus je weet maar nooit Lachen

[quote="petraaken"]
Op een Belgisch forum las ik dat kunststofzadels zoals een wintec niet op ieder paard passen. Ook al laat je ze aanpassen, ze passen op je paard of niet. Lederen zadels zijn nog altijd het beste. Een goede zadelmaker zal wel een zadel vinden dat op je paard past maar het zullen geen kunststofzadels zijn wel lederen. (vind ik persoonlijk nog altijd de beste zadels.)
[/quote]
Dat het aan het feit ligt dat het een kunststof zadel is, is onzin. Na veel passen ben ik uiteindelijk op de wintec uitgekomen omdat die dan van alle zadels nog het beste paste. Ik heb ook nergens gezegd dat ik graag een kunststof zadel wil.. sterker nog, ik knuffel de eerste zadelmaker dood die een mooi leren dressuurzadeltje op Fleur's rug krijgt!

[quote="Gerrie schreef:
MIjn buurmeisje heeft voor haar Ijslander een zadel laten maken in Meppel bij Van Triest.
Ze is er erg blij mee want alle andere standaardzadel waren te lang voor de korte rug van haar merrie.
Informeer eens bij van Triest zou ik zeggen.

Het probleem is niet zo zeer dat er geen zadel is dat niet past, maar meer dat de steunpunten waar een normaal zadel op ligt ontbreken. Dat is dus eigenlijk het grote probleem.. ik wil dus best een zadel op maat laten maken, maar zolang het nergens steun zal vinden zal het dus ook niet blijven liggen, hoe goed het ook past.

Ik wacht het boomloze testzadel even af.. als dat blijft liggen ga ik daar het komende jaar mee rijden, en kijk ik wel verder als Fleur een beetje haar vaste vorm heeft en ik weer wat frisse moed heb Lachen
Als dat testzadel ook schuift ga ik de hele rits zadelmakers af om te kijken of zij niet nog een redmiddel hebben..

iig weer bedankt voor het meedenken Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:44

jeetje, wat lastig zeg!
zolas je zegt! een perfect 4 jrig rijpaardje, waar geen zadel op past
heel erg lastig! ik zou idd heel goed rondkijken envragen
heel veel succes ermee!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:45

Citaat:
Volgens Fugers zal ze niet meer schouder krijgen


als je 3 maanden met een boomloos zadel hebt rondgereden, zal je verbaasd staan over wat voor schouders je paard heeft ontwikkeld!

Nog een tip voor je boomloze test: gebruik er het goede pad bij (weet niet of dat bijgeleverd wordt) en een anatomisch gevormde singel, dat scheelt al een stuk, dan ligt het meteen veel vaster!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:52

batje schreef:
Ik denk inderdaad dat ik met Fugers wel een goede heb gehad.. de beste man heeft in elk geval bijna een half uur uit staan leggen waarom hij me niet kon helpen en is vervolgens zonder een cent van mij weer vertrokken, dus daarin is hij in elk geval wel heel eerlijk geweest.


Fugers is van de week ook bij een vriendin van mij geweest. Ze rijdt haar paard met een Wintecje 500 wat prima ligt. Ze kan echter geen fatsoenlijk leren zadel krijgen, waar ze zelf ook nog eens goed op zit. 2 zadels van hem pastte wel op het paard, maar m'n vriendin kan er niet op rijden ivm de diepe zit. Fugers wist ook geen oplossing...

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 13:57

smurf schreef:
Citaat:
Volgens Fugers zal ze niet meer schouder krijgen


als je 3 maanden met een boomloos zadel hebt rondgereden, zal je verbaasd staan over wat voor schouders je paard heeft ontwikkeld!

Nog een tip voor je boomloze test: gebruik er het goede pad bij (weet niet of dat bijgeleverd wordt) en een anatomisch gevormde singel, dat scheelt al een stuk, dan ligt het meteen veel vaster!

Dat wordt er allemaal bijgeleverd, dus dat zit wel goed! (echt even petje af voor pmarena.. zit allemaal super in elkaar Lachen )

Ik ben in elk geval erg benieuwd naar het zadel..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:05

ohh...wat vervelend voor je!
Ik hoop dat er nog een goede oplossing komt!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:40

Citaat:
echt even petje af voor pmarena.. zit allemaal super in elkaar

OK dan! *LOL* Ik weet het, ik heb al zaken met haar gedaan Cool OK dan! en ben een heel tevreden boomloos-rijdster *LOL*

Maar er zijn mensen die nogal aan hun eigen pads,sjabrakken en singeltje gehecht zijn en liever hun eigen spullen onder de Barefoot leggen en zijn dan teleurgesteld dat het schuift of niet lekker ligt!
*ervaringsdeskundige spreekt Bloos *

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:36

Ga voor een Daaleman. Daaleman is een van de weinige ECHTE zadelmakers in nederland, d.w.z. hij bouwt een zadel vanaf de boom helemaal zelf op en hij kan een zadel voor je aanmeten.

Gratis af te halen mooie jonge katten

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:47

hanna schreef:
Ga voor een Daaleman. Daaleman is een van de weinige ECHTE zadelmakers in nederland, d.w.z. hij bouwt een zadel vanaf de boom helemaal zelf op en hij kan een zadel voor je aanmeten.


Ja dat heb ik gemerkt. Verward
Daaleman gebruikt volgens mij sowieso standaard bomen en van daar uit gaat hij een zadel "op maat" maken.
Een vriendin van mij liet een zadel maken door Daaleman voor haar paard. Ze wilde een 18". Zadel was klaar en ze kreeg een 17,5", die was te klein voor haar. Zadel weer terug en ander zadel gemaakt. Dit was een 19"!!! Ze besloot het zadel toch maar te proberen en na een tijdje werd haar paard kreupel. Behoorlijk zitten dokteren en toen bleek haar paard rugproblemen te hebben gekregen, doordat het zadel te ver naar achteren uit stak. Vervolgens werd door Daaleman de kussens korter gemaakt, hierdoor begon hij weer te drukken bij de schoft. Kussens weer bij laten vullen; rugprobleem kwam weer terug. Daaleman wilde verder niks doen. Ik vind dat ze het zadel terug hadden moeten nemen en een ander zadel hadden moeten maken. Klant is koning toch?!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 18:07

Tessebes"]
[quote="hanna schreef:
Ga voor een Daaleman. Daaleman is een van de weinige ECHTE zadelmakers in nederland, d.w.z. hij bouwt een zadel vanaf de boom helemaal zelf op en hij kan een zadel voor je aanmeten.


Ja dat heb ik gemerkt. Verward
Daaleman gebruikt volgens mij sowieso standaard bomen en van daar uit gaat hij een zadel "op maat" maken. [...] Ik vind dat ze het zadel terug hadden moeten nemen en een ander zadel hadden moeten maken. Klant is koning toch?!
[/quote]
Buiten dit nare verhaal moet dat zadel nog steeds ergens op steunen, en als dat er niet is.. zal dat zadel moeten klemmen om te blijven liggen.

Schandalig trouwens dat die man het zadel niet terugnam, maar het is helaas niet de eerste zadelmaker waar ik van hoor die niet goed werk levert en daar uiteindelijk niet voor op wil draaien.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:27

Volgens de boekjes groeit je paard tussen zijn 6de en 8ste nog een stuk in de breedte (uitzwaren noemen ze dat) Tot die tijd kom je denk ik met een barefoot inderdaad het beste weg. Als je tegen die tijd nog steeds dezelfde problemen hebt met de bouw van je paardje kan je je altijd nog druk gaan maken (en je hebt 4 jaar om voor een engelszadelvormig boomlooszadel te sparen)

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:31

Een vierjarig paardje. Dat betekent dat ze nog groeiende is en ook nog niet volwaardig getraind is neem ik aan? Lijkt me dat het niet iets is wat definitief is omdat spieren en dergelijke nog moeten ontwikkelen.

Of zeg ik nu iets doms?

'Paint' it 'Black'

Marije_jiplover

Berichten: 25303
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:45

Fasel, dat is iets wat ook bij mij opkwam. Ten eerste moeten de botten ook nog meer uitgroeien en de bespiering is bij een 4 jarige ook nog lang niet zo optimaal (zeker als het niet lekker getraind is geweest door een slecht passend zadel).
Dus ik zou zeggen, probeer je paard op andere manieren te trainen dan met zadel (dus bijv. zonder zadel rijden of boomloos, en longeerwerk) en laat dan nog eens een (andere) goede zadelmaker komen.
Succes!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:47

Ehm, Treasure wordt dit jaar 4, dus Fleur wordt dit jaar 5. Dus zal toch wel een beetje uitgegroeid zijn (in de hoogte).
Dus nu is het uitzwaren en spek kweken.

Heb je nog wel een andere zadelmaker gebeld vandaag met je verhaal?

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:19

Wauw wat een verhaal joh....

Ik wil ook nog eens naar Jildau kijken want haar zadel ligt ook niet helemaal lekker, ook al loopt ze er wel lekker onder, maar goed...ben altijd zo bang dat ik de verkeerde 'deskundige' er naar laat kijken...iemand ervaring met het Drunens Ruiterhuis? Daar wil ik namelijk binnenkort eens heen om Jildau's zadel na te laten kijken

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 21:49

Fasel schreef:
Een vierjarig paardje. Dat betekent dat ze nog groeiende is en ook nog niet volwaardig getraind is neem ik aan? Lijkt me dat het niet iets is wat definitief is omdat spieren en dergelijke nog moeten ontwikkelen.

Of zeg ik nu iets doms?

Fleur is inderdaad officieel 5, maar in mijn belevingswereld nog 4 Knipoog
Ze heeft afgelopen zomer de extreme uitzwaring gehad.. ze had ineens een schoft, de rug werd breder enzovoort. Ze zal uiteraard nog wel wat uitdijen, maar ze heeft het jaar daar weer voor een veulen gehad, en is daar ook al vrij vroeg van uitgezwaard. Alles kan nog veranderen, maar ik denk dat ze nu al redelijk dicht bij haar definitieve bouw zit. Al hoop ik natuurlijk van niet! Knipoog

Ik heb vandaag even alles laten bezinken, dus nog even geen andere zadelmaker gebeld. Uiteraard ga ik dat heel binnenkort wel doen Lachen

Het goede nieuws is dat ik vandaag in de wind en regen en met een griepje onder de leden (laat mijn baas dit niet lezen Knipoog ) mijn eerste les zonder zadel heb gereden! Eigenlijk durfde ik al een tijdje niet meer zonder zadel (winter, frisjes enz) maar vandaag moest het dan maar.. in een woord: GEWELDIG! Fleur liep lekker ruim, ik zat na een paar rondjes lekker ontspannen en ze heeft een heerlijke rug om op te zitten.. Ben zo vreselijk opgelucht! Lachen Pruts was ook echt voorzichtig met me.. zo lief Lovers

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 10:08

Hoi,
ik heb nog een tip voor je: kijk eens op www.enlightenedequitation.com
Dit is de site van Heather Moffett, misschien ken je haar van het boek "verlichte rijkunst". Zij heeft in het verleden boomloze zadels gemaakt en is momenteel bezig met 2 nieuwe modellen, 1 model daarvan is in ieder geval geschikt om wedstrijden mee te rijden. Ze hebben wel problemen gehad met de productie, ik weet dus niet hoe het er momenteel voorstaat. Ze is vaak in Nederland maar heeft wel een giga druk schema volgens mij. Op haar forum staat ook veel info over deze zadels (heten volgens mij Flexion en Flexion Supreme).
Ik heb vorig jaar tijdens een clinic een zadel van haar gezien en was echt super, lag bovendien voor alle paarden en ruiters die het toen getest hebben goed. Een artikel van haar staat in het blad Bit van november 2003, altijd leuk om te lezen. Hierin staat trouwens ook een foto van dat zadel.
Heel veel succes,
Marina

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 10:43

Misschien moet je je ook eens wat verdiepen in de Ortho-Flex zadels, buiten dat ik zelf al dik 7 jaar met een westernmodel rond stuur zijn er ook 'engelse' modellen. Regelmatig komen deze ook 2e hands te koop.
Dit zadel heeft dus wel een boom, maar het gedeelte wat op de rug ligt (tree/bars) zijn dus flexibel en passen zich aan aan de rug/bouw van het paard (binnen bepaalde normen).
het systeem
http://www.ortho-flex.com/
ebay1
ebay2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, Anne_vD, Fayyah19, IASCrawler, Milow2018, SusanH, tienus63, Titsia, Yavanna en 138 bezoekers