De leugens rondom chippen/paspoort beu? Read this.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:58

Alane schreef:
als je weet dat chippen niet verplicht is waarom start je dan zo'n actie????
dan maak jij je ook schuldig aan misleiding...


Ben trouwens ook wel benieuwd in welke zin ik me schuldig maak aan misleiding.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:01

nationaal verspreid? door wie? en aan wie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:04

Ik heb 'm bijvoorbeeld via m'n stamboek gehad, zoals alle leden. De folder Nationaal chip Paardenpaspoort.

Maar Alane, waar maak je je druk om? Je bent 't er niet mee eens, is ook prima!
Zullen we lekker Idols gaan kijken? 't Is weer tijd, dus ik ga offline en lekker met de voetjes omhoog.

Toedeledokie!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:08

ik maak me net zo druk als jij over het feit dat er onwaarheden worden verteld...
Ik hoef mijn pony's niet te laten chippen omdat ze onverzekerbaar zijn...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:53

sonja OK dan! dat van die folder had ik nl ook al gehoord. maar ja ik woon in dld. en die worden hier dus niet verspreidt.

maar ik zal je ook nog even een pb sturen wil nl. ook graag die brief van je hebben. ben ook tegen dat gechip. en waarom: omdat er nooit een lange termijn onderzoek is gedaan naar de gevolgen die zo'n ding heeft in een paardelichaam. wie weet wat er dan allemaal nog boven water komt.

overigens weet jij hoe voor te gaan bij veulens van dit jaar, ik heb nl begrepen dat je geen paspoort meer krijgt zonder chip. en aangezien ik er 2 heb die dit jaar een veulen krijgen wil ik graag meer info daarover. het zijn een quarter en een paint en dus moeten ze zo wie zo ge-DNA't worden. weet jij iets meer voor me.

en als laatste Alane hoe kom je erop dat jou paarden niet gechipt moeten worden omdat ze onverzekerbaar zijn.
als het is omdat ze naar jou mening een miljoen waard zijn (en begrijp me niet verkeerd dat zijn de mijne ook voor mij) maar ik gok dat als puntje dan bij paaltje komt niet jij maar een verzekeringsagent gaat bepalen wat jou paarden waard zijn.
die heftige reactie dat er eens wat van de andere kant wordt gezegt over het fenomeen chippen snap ik ook niet helemaal. het is echt zo dat de mensen niet wordt verteld wat de alternatieven zijn. ik had nl afgelopen week nog een hele discusie erover met iemand die niet beter wist dan dat haar paarden gechipt moeten zijn. wat ze dan dus ook maar gedaan heeft. die stond me echt met een blik aan te kijken van je bent gek het is verplicht, en wilde het in eerste instantie niet geloven.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:08

Rina...
die mensen die www niet kunnen raadplegen, lezen dit topic dus ook niet (en dus ook geen andere site die tegen is...)

Wie bepaalt dan de waarde van die "dure" paarden?
een paard is niet meer waard dan de slachtwaarde + ???????, en die ??????? kan geen verzekeringsagent bepalen...
als ik mijn pony wil verzekeren voor een bedrag bij overlijden van 1 miljoen en bij onvruchtbaarheid van een half miljoen, is dat mijn keus.....en geen verzekeringsmaatschappij die daar intrapt....dus is mijn pony onverzekerbaar....en hoef ik niet te chippen.........maar is mijn pony daadwerkelijk niet te verzekeren?.........of is de premie dan dusdanig hoog dat het geen meerwaarde heeft om te verzekeren?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:19

Alane, heb jij dit aangevochten bij de RVV en heb je daadwerkelijk chip- ontheffing? Welk alternatief heb je gekozen? Ik vind dit een zeer interessante actie, Lachen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:29

niets is onverzekerbaar........je kunt zelfs een gevonden schelp laten verzekeren voor een miljoen en meer.....echter zal dan de premie dusdanig hoog zijn dat mensen ervan af zien om te verzekeren...
dus als de PVV of wie dan ook een bepaald geldbedrag aan zou halen als min. verzekeringswaarde....is het toch simpel? en ik wacht wel af af het verplicht wordt....je zal maar slapende honden wakker maken en straks ipv chip zo'n oorbel als identificatie krijgen bij je paardje....


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:45

texela schreef:


antichip: laatste update van 2001...is toch goednieuws...in 2 jaar niets gebeurd met de gechipte paarden..... OK dan!

www.agris.be: positieve benadering..echter niet op de hoogte van alle feiten...

nl-paardenpaspoort: klopt als een bus...

recreatieruiter.nl: weet ik gelijk waar die zg feiten vandaan komen....lezen is een vak apart....

www.vwf.nl.... OK dan! hadden alleen ook de raad van dierenaangelegenheden moeten vermelden......er zijn nl nog meer redenen om niet toe te geven aan de I&R-regeling...echter staat dit dus los van wel of niet chippen....heeft meer met UBN te maken

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:57

alane dankje voor het lezen en even kort een samenvatting te geven!
kwam er zelf effe niet aan toe.
had de linken vermeld omdat we daarmee misschien een breder beeld kunnen verkrijgen van het fenomeen chippen en paspoort.

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:57

Sonja,
Als je dingen schrijf moet het wel kloppen. Een paardenpaspoort consulent heeft wel meer dagen les gehad. En zowel op doden als levende
dieren moeten chippen. Ook kost de chip geen 35 euro maar 14 euro!!!!!!!!!!!!! Compleet chippen + paspoort is 35 euro. Tevens chippen de Quaters ook nog. Waarom begin je trouwens nu pas de actie terwijl het toch al jaren bekend is dat dit er aan ging komen.
Het is overigens een zeer goed systeem voor als ze paard ontvreemd is.
Beter dan de tatoeages die niet lezen zijn en/of verwijdert worden.
Dit kan Overigens met een chip niet.!!!!!!!!!!!!!!!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:23

illy schreef:
Sonja,
Beter dan de tatoeages die niet lezen zijn en/of verwijdert worden.
Dit kan Overigens met een chip niet.!!!!!!!!!!!!!!!


ik heb laatst nog een dieren/veearts gesproken die zei dat ze die chips er zo uitsnijden.
klein sneetje met een messie en floep .....

(en dan gewoon weer de chip van het duurdere paard erin .....????????)

ja als je fout wilt dan kan het altijd is het niet?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:27

dan moeten ze het nu doen...chippen nog niet verplicht...dus meerdere paspoorten aanvraag baar....1 X via stamboek, 1 X via KNHS, nog een keer via NRPS, nog een keer via colectief aanvragen....geen haan die er naar kraait....
conclusie: overheid had moeten luisteren naar raad van dieren aangelegenheden....

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:38

illy schreef:
Ook kost de chip geen 35 euro maar 14 euro!!!!!!!!!!!!! Compleet chippen + paspoort is 35 euro.
Waarom begin je trouwens nu pas de actie terwijl het toch al jaren bekend is dat dit er aan ging komen.
Het is overigens een zeer goed systeem voor als ze paard ontvreemd is.
Beter dan de tatoeages die niet lezen zijn en/of verwijdert worden.
Dit kan Overigens met een chip niet.!!!!!!!!!!!!!!!


Binnenkort komt er bij ons een dierenarts op stal die toch zo'n 30-35 euro rekent voor het chippen.Zonder paspoort.
Voor sommige mensen is dit niet jaren lang bekend,daar is deze aktie heel goed voor, overigens is zij deze aktie niet begonnen geeft alleen het bericht door zoals ze zelf ook al meldt.
Er zijn mensen die hun paard niet willen chippen maar denken dat het moet,wat is er tegen om deze mensen erop te wijzen dat er andere mogelijkheden zijn.Als dit voor jou geen probleem is gaat niemand zeggen dat je je paard niet mag chippen maar geef ieder de kans om een overwogen beslissing te nemen gebaseerd op juiste feiten.
Chip is door handige types echt te manipuleren,of zelfs te verwijderen idd.
En bij diefstal werkt dna-controle ook perfect als er een verdacht paard aangeboden wordt.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:39

precies!
En wat dacht je van paarden die meerdere chips dragen?
niet te geloven!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:57

mensen die iets niet willen zoeken wel verder.....en net zolang tot ze of niet verder kunnen of moeten...
Dan die mensen die hier iets kunnen lezen, zoeken dus op www wel verder...en lezen ook verder dan hun neus lang is...mensen die geen stamboek of sport paardje hebben hebben die folder niet gehad, en lezen alleen via www iets hierover....en die gaan niet gelijk bellen voor chip en paspoort....

Ik snap trouwens het doel niet van dit topic.......ze heeft zelf paardjes die gechipt zijn ......en zijn er zat mensen die het document aanvragen puur nieuwsgierigheid....
daarbij zegt ze zelf dat chippen nog niet verplicht is...waarom dan moeilijk lopen doen..(ps. ik verveel me, kan niet slapen, ben gestopt met roken en zoek afleiding...en dan is zo'n topic het leukste...trouwens ik heb een raport van de raad van dierenaangelegenheden, even de link zoeken...even pb-en voor die link aub is wel .pdf)

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:10

Citaat:
ik heb laatst nog een dieren/veearts gesproken die zei dat ze die chips er zo uitsnijden.
klein sneetje met een messie en floep ..... !


wat een onzin,want je met de reader absoluut niet de werkelijke plaats van de chip lokaliseren, je een stuk van ongeveer 10cm x 10cm eruit snijden
en dan nog de diepte in ( valt helemaal niet op!!)

tip chip via een stamboek ivm evt.paspoort, dierenarts geeft deze niet uit
[/quote]

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:26

paspoort hoeft niet via stamboek, kan ook via oa KNHS....
zijn toch meer paardjes zonder papieren dan met....

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 04:59

Cassidy"]
[quote="Malabarista schreef:
Als je een brief schrijft maak je dan geen slapende honden wakker? Als het toch niet moet, dan laat ik liever helemaal niks van me horen. Of kijk ik er nu verkeerd tegen aan?


Maar als je niet protesteerd, hoe moet de overheid nou weten dat dit in het verkeerde keelgat schiet? En wat betreffende de oormerken: er zijn boeren met succes voor de rechter gegaan en hoeven geen oormerken te hebben voor hun koeien, zolang ze het erf niet afgaan. Op het moment dat ze naar de slager moeten (waren vleeskoeien) moest er alsnog op het allerlaatste moment een oorbel in....


Je kunt nu wel doen alsof je neus bloed, maar ik denk dat we er met zijn allen niet aan ontkomen. Ze krijgen het nooit door bij de EU, maar landelijk hebben ze alle recht om regels in te gaan voeren. Waarom is Nederland de enige met het kwartje van Kok en de BPM voor motorvoertuigen?
[/quote]

Ik bedoel het eigenlijk ook een beetje anders... ze zullen toch wel wat moeite moeten doen om al die niet gechipte paarden in NL te vinden.

Ann

Berichten: 13318
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:53

illy schreef:
... Ook kost de chip geen 35 euro maar 14 euro!!!!!!!!!!!!! Compleet chippen + paspoort is 35 euro....



Ik heb net de rekening van de DA binnen, alleen chippen kost toch echt € 32.50 bij ons, de kosten voor het aanvragen van het paspoort komen daar nog eens bovenop.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:03

illy schreef:
Het is overigens een zeer goed systeem voor als ze paard ontvreemd is.

Dacht het niet!
Heb het verhaal al meerdere keren geplaatst maar dan nu nogmaals:
Vorig jaar zijn, onafhankelijk van elkaar, een Paint en een Quarter gestolen. Beide mooie en bekende paarden. Deze zijn NIET door de chip teruggevonden maar door oplettende medemensen.
Het verhaal wordt nog triester als ik vertel dat de Paint hengst ondertussen ook nog even gecastreerd was.
Een veearts heeft dus een gestolen paard gecastreerd!!!! Boos!
Hoezo, een goed systeem tegen diefstal?

Ik laat mijn paard ook niet chippen, hij is keurig DNA geregistreerd.
Mijn DA heeft via een schrijven laten weten dat zijn geen paarden meer mogen behandelen die geen chip hebben.
Toch heeft hij braaf mijn paard geent, niet naar een chip gekeken, niet naar een chip gevraagd.......Hij weet niet dat ik tegen ben dus het was geen oogluikend toestaan......

Nah, dat hele chippen is complete onzin!

Ik ben wel eens benieuwd hoeveel paarden er nu daadwerkelijk gecontroleerd zijn op hun chip?
Wie heeft er wel eens een man/vrouw met een reader bij zijn paard gehad (behalve de verzekeringsagent) om te controleren of dit het juiste paard was?

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:05

Valerie16"]
[quote="vera schreef:
Diggers DNA registratie ligt vast bij de AQHA.
Even tussendoor, hoe heb je dat laten doen?
[/quote]
Je kunt een kit aanvragen bij de AQHA om een DNA typing te doen.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:07

stel een paard is gestolen.
de jatter verkoopt het paard aan een ander onwetend persoon.
dit is zo gebeurt.
ik en zo nog vele hebben niet de middelen om een chip af te lezen.
nu kun je zeggen voor dat je een paard koopt moet je m effe laten checken door de DA.
en nu is het nog mogelijk omdat er nog heel veel paarden rond lopen die nog geen chip hebben.

maar goed mensen die kwaad willen hebben zo overal hun foefjes voor.
dus ik denk persoonlijk dat uiteindelijk DNA de beste methode is om een paard te registreren.
want daar valt echt niet mee te sjoemelen.

enigste nadeel is dat DNA nachecken iets meer werk vergt en iets duurder is.

ja zo is voor beide methodes wat te zeggen.
oorbellen is geen gezicht!
is er nog een andere manier waar we (nog) niet aan gedacht hebben?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:26

vera schreef:
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel paarden er nu daadwerkelijk gecontroleerd zijn op hun chip?
Wie heeft er wel eens een man/vrouw met een reader bij zijn paard gehad (behalve de verzekeringsagent) om te controleren of dit het juiste paard was?


Fly in ieder geval nog nooit... Heb haar meerdere keren medisch laten behandelen toen ze de chip al had, en haar uiteindelijk ook verkocht... niks controle... nooit... Heb haar compleet ingevulde transferreport, overige gegevens en paspoort netjes doorgegeven aan de nieuwe eigenaar, maar dit is nogal een laks persoon... ze staat, nu na 2 jaar, nog steeds op mijn naam bij de APHA (hoewel hij er dus al een veulen bij gefokt heeft ook), dus de kans ik groot dat ze ook in het paspoort en bij de NHS nog steeds op mijn naam staat... en al die tijd is ze dus nog niet gecontroleerd, want dan was men toch vragen gaan stellen over hoe die nieuwe eigenaar aan dit paard is gekomen... toch?
Oh, en Fly en Dot zijn allebij verzekerd, maar er is ook nog nooit een verzekerings agent geweest om ze te checken...

Nee, helemaal na het verhaal van die twee gestolen paarden waarvan één dus zelfs gecastreerd, kun je mij niet meer overtuigen van het nut van de chip... zolang er niet op grote schaal gecontroleerd wordt en elke dierenarts éérst die chip checkt (plus de bijbehorende gegevens dus! alleen kijken of dat ding er zit heeft ook geen zin!) voordat hij er ook maar een naald in steekt, is het puur en alleen geldklopperij...
En da's een boel extra werk voor een dierenarts, dus ik zie dat ook nog niet zo snel gebeuren...