De leugens rondom chippen/paspoort beu? Read this.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:08

Adrienne,
Gewoon een paspoort aanvragen via het stamboek of KNHS. Het schijnt nog steeds te werken.
Als je een Quarter hebt dan moet je het even via de Holstud doen.
Aangezien het nog niet verplicht is, kunnen ze je niet verplichten om ook te laten chippen.
Juridisch gezien hebben ze geen poot om op te staan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:09

Ik heb met de Holstud gebeld, en ze kunnen geen paspoorten meer uitgeven zonder chip. Ook terugdateren gaat niet. Dus het is: of paspoort met chip, of geen paspoort. En voorlopig is dat voor mij dus: geen paspoort

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:22

Sonja, een aantal feiten zoals jij ze noemt kloppen inderdaad niet.

Op zich vind ik het het geen verkeerde actie dat men niet zomaar een chip in z'n paard laat zetten, maar doe dat dan wel met de juiste informatie.

De prijs van 35 euro is een adviesprijs, genoemd in de folder van het PVV. Dat is niet wat het chippen kost. Een DA rekent z'n eigen tarief, dat geldt echter alleen voor het plaatsen van de chip. Voor het aanvragen van een paspoort hebben de verschillende stamboeken en de KNHS weer hun eigen tarief.

Het overleg over het paardenpaspoort valt onder verantwoordelijkheid van het PVV, alle stamboeken en sportorganisaties op paardengebied hebben deelgenomen aan dat overleg. Het is dus niet zomaar uit de lucht komen vallen.

Het chippen is op dit moment inderdaad alleen op nationaal niveau verplicht. Er is nog geen EU-regeling die dit verplicht stelt in alle lidstaten.

De chipconsulenten hebben een korte opleiding gehad, waarbij op een aantal paarden wordt geoefend met het plaatsen van een chip.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:24

Jeetje, wat maakt iedereen zich druk.......
Als je wilt starten is het verplicht ja om je paard te laten chippen.
So what? Zo'n drama is dat toch niet?
Er zijn wel andere dingen om je druk over te maken lijkt me.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:58

Heeft het niet hebben van een paspoort nog gevolgen op het gebied van verzekeringen (nu en in de nabije toekomst)? Bijvoorbeeld bij schade waarbij vervoer van een paard zonder paspoort een rol speelt. Of voor de ziektekostenverzekeringverzekering voor een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:13

Levy schreef:
Jeetje, wat maakt iedereen zich druk.......
Als je wilt starten is het verplicht ja om je paard te laten chippen.

** ALLE paarden moeten vanaf 1 januari verplicht een paspoort hebben, en het wordt gepresenteerd alsof de chip daarbij verplicht is. Daar gaat het om.

So what? Zo'n drama is dat toch niet?

** Voor jou misschien niet, voor een ander wel

Er zijn wel andere dingen om je druk over te maken lijkt me.

** Dan ga je dat toch lekker doen? Fine with me!




Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:17

Tenfold schreef:
Heeft het niet hebben van een paspoort nog gevolgen op het gebied van verzekeringen (nu en in de nabije toekomst)? Bijvoorbeeld bij schade waarbij vervoer van een paard zonder paspoort een rol speelt. Of voor de ziektekostenverzekeringverzekering voor een paard?


Heb gebeld met mijn verzekering (AMEV) en voor alsnog is dat geen probleem.
Ook de opmerking in het paspoort of het paard voor menselijke consumptie gebruikt kan worden of gezelschapsdier is, maakt op dit moment niet uit voor de verzekering en eventuele vergoeding van een afgekeurd paard.
Dus als de verzekering je paard niet kan laten slachten omdat je je paard als gezelschapsdier hebt aangegeven, is dat pech voor de verzekering (op dit moment)
Natuurlijk zullen ook de verzekeringen in de toekomst hun policy daarop aanpassen, daar ben ik heilig van overtuigd. Daar zijn het uiteindelijk verzekeringen voor.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:22

Sonja"]
[quote="Levy schreef:
Jeetje, wat maakt iedereen zich druk.......
Als je wilt starten is het verplicht ja om je paard te laten chippen.

** ALLE paarden moeten vanaf 1 januari verplicht een paspoort hebben, en het wordt gepresenteerd alsof de chip daarbij verplicht is. Daar gaat het om.

So what? Zo'n drama is dat toch niet?

** Voor jou misschien niet, voor een ander wel

Er zijn wel andere dingen om je druk over te maken lijkt me.

** Dan ga je dat toch lekker doen? Fine with me!




[/quote]


meid, meid, meid......misschien kun je beter het opstaan over doen als je met je verkeerde been uit bed bent gestapt....

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:25

Dat geldt dus voor je ziektekostenverzekering. Maar wat als er iets gebeurd met je paard 'onderweg' of als je je WA verzekering zou moeten aanspreken omdat je paard schade heeft veroorzaakt.
Normaal gesproken hebben dergelijke verzekering nogal eens een voorwaarde dat je aan alle wettelijke regels/verplichtingen moet hebben voldaan voordat je aanspraak kan maken.
Wellicht dat de verzekeringsmaatschappijen daar nu nog geen beleid op hebben hoor, maar toch iets om bij stil te staan.

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:25

Als deze diskussie niet anders gevoerd kan worden gaat hier een slotje op Boos!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:27

komop Sonja en Levy!
Iedereen mag zeggen wat ie wil.
Dus voel je niet gelijk persoonlijk aangevallen.
Tis allemaal goed bedoeld moet je maar denken.
(En tis gewoon zo dat je met forum berichtjes het nou eenmaal moeilijk is je precies uit te drukken omdat je elkaars gezicht niet ziet.)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:30

Tenfold schreef:
Dat geldt dus voor je ziektekostenverzekering. Maar wat als er iets gebeurd met je paard 'onderweg' of als je je WA verzekering zou moeten aanspreken omdat je paard schade heeft veroorzaakt.
Normaal gesproken hebben dergelijke verzekering nogal eens een voorwaarde dat je aan alle wettelijke regels/verplichtingen moet hebben voldaan voordat je aanspraak kan maken.
Wellicht dat de verzekeringsmaatschappijen daar nu nog geen beleid op hebben hoor, maar toch iets om bij stil te staan.


Nee, die vraag was voor de algehele verzekering, want ik denk erover om mijn paard uit de ziektekostenverzekering te halen. Wat betreft de WA, daar heb ik niet naar gevraagd. Maar aangezien het nog niet verplicht is (die chip pas ergens in Maart) denk ik idd dat de verzekeringen die aanpassing nog niet op een rijtje heeft staan.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:33

Het heeft niet alleen met 'paardenverzekeringen' te maken, ik doel niet alleen op de (zoals je het noemt) 'algemene verzekering' mbt je paard. Het gaat ook om dingen die in het verkeer kunnen gebeuren (autoverzekering?). Bijv. op weg naar een kliniek. Het is een aspect die ik in alle (veeeeeele) discussies over dit onderwerp nog niet ben tegengekomen en vraag me af of iemand dit al eens heeft uitgezocht.
Laatst bijgewerkt door Tenfold op 23-02-04 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:34

Sugarmiss schreef:
Als deze diskussie niet anders gevoerd kan worden gaat hier een slotje op Boos!


aparte manier van discussie voeren op dit topic....als je het er niet mee eens bent moet je je mond houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:34

Levy schreef:
meid, meid, meid......misschien kun je beter het opstaan over doen als je met je verkeerde been uit bed bent gestapt....


Doe ik nooit. Ben bijna nooit chagarijnig Haha! Tong uitsteken Is het leven veel te kort voor Clown

Als je naar de bovenste reactie kijkt, zie je waarom ik op je post reageer. Het gaat nu niet meer alleen om de mensen die starten, maar vanaf 1 januari jl om iedere paardenhouder. Maakt niet uit of je start, buitenrijdt, uberhaupt rijdt of alleen een shetje als grasmaaiertje gebruikt. Alle paarden moeten nu een paspoort. En dat is het probleem niet, maar de identificatie stuit veel mensen tegen de borst. In divers voorlichtingsmateriaal wordt het gepresenteerd alsof het paspoort samen MOET gaan met een chip, en over DNA wordt in alle talen gezwegen.


Nou niet meteen boos worden om 1 opmerkinkje hoor Scheve mond Jij ook niet SM, er worden wel ergere dingen geschreven....

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:39

Alane: na 1x je mening gegeven te hebben als voorstander zijnde is wel duidelijk waar je staat, dit hoeft niet oneindig herhaald te worden.
Overigens ging daar de opzet van dit item ook niet over.
Net zo goed als ook alle tegenstanders dit niet konstant hoeven te lopen scanderen.

'Persoonlijk' worden wil ik helemaal niet zien.

Tenfold heeft een goede opmerking; misschien dat daar eens iets meer mee gedaan kan worden

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:41

Sugarmiss schreef:
Alane: na 1x je mening gegeven te hebben als voorstander zijnde is wel duidelijk waar je staat, dit hoeft niet oneindig herhaald te worden.
Overigens ging daar de opzet van dit item ook niet over.
Net zo goed als ook alle tegenstanders dit niet konstant hoeven te lopen scanderen.

'Persoonlijk' worden wil ik helemaal niet zien.

Tenfold heeft een goede opmerking; misschien dat daar eens iets meer mee gedaan kan worden


het spijt me te moeten mededelen dat je reacties ook niet helemaal objectief gezien kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:43

Sugarmiss schreef:
Net zo goed als ook alle tegenstanders dit niet konstant hoeven te lopen scanderen.


Dus als je ziet dat iemand ergens de opzet niet van begrijpt, mag je dat niet nog een keer uitleggen? Ondanks dat het er al 20x staat en het dus ondertussen begrepen zou kunnen zijn?

Gooi Bokt maar dicht dan, want dan hoeven we het nooit meer over slofteugels, zadels passen, bitten, wel of geen ijzers, hoefschoenen, starten of niet, wel of niet dekken, paardennamen, trainingsmethodes etc etc te hebben.

Jammer, was best gezellig de afgelopen jaren.....

Clown

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:43

Sonja"]
[quote="Levy schreef:
meid, meid, meid......misschien kun je beter het opstaan over doen als je met je verkeerde been uit bed bent gestapt....


Doe ik nooit. Ben bijna nooit chagarijnig Haha! Tong uitsteken Is het leven veel te kort voor Clown

Als je naar de bovenste reactie kijkt, zie je waarom ik op je post reageer. Het gaat nu niet meer alleen om de mensen die starten, maar vanaf 1 januari jl om iedere paardenhouder. Maakt niet uit of je start, buitenrijdt, uberhaupt rijdt of alleen een shetje als grasmaaiertje gebruikt. Alle paarden moeten nu een paspoort. En dat is het probleem niet, maar de identificatie stuit veel mensen tegen de borst. In divers voorlichtingsmateriaal wordt het gepresenteerd alsof het paspoort samen MOET gaan met een chip, en over DNA wordt in alle talen gezwegen.


Nou niet meteen boos worden om 1 opmerkinkje hoor Scheve mond Jij ook niet SM, er worden wel ergere dingen geschreven....
[/quote]

Ik vind dat persoonlijk ook helemaal geen kwade zaak! Van mij mogen alle dieren, overigens net als mensen, een identificatrie plicht hebben.
En aangezien er op hun paspoortje geen fotootje staat en ze die persoonlijk ook niet bij zich kunnen dragen, wat is er dan mis (in mijn ogen, zeg het er even nadrukkelijk bij aangezien iedereen daar schijnbaar over valt) met chippen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:46

Let wel: ik ben persoonlijk niet tegen chippen, beide paarden zijn al jaren gechipt.

Maar wat men tegen chippen heeft? Niet bewezen dat het echt geen kwaad kan cq de chip echt niet kan zwerven bijvoorbeeld. Waarom mogen hele dure paarden bv niet gechipt worden? De kosten zijn niet eerlijk, volgens mij zou je het zelfs nog over een monopoliepositie van de leverancier kunnen hebben, en....
er zijn prima alternatieven. Maar die worden niet genoemd.

Identificatie kan op meerdere manieren, daar heb je niet per se een chip voor nodig.

Overigens, bedenk eens WAAROM alle dieren geidentificeerd moeten worden? Waarom nu, en waarom mogelijk in de toekomst?

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:50

Poe wat heeft iedereen weer lange tenen. Verdrietig

Sonja: tig x uitleg kan ook in een PB.

Levy: misschien dat je eea per PB eens zou willen toelichten Verward

Kunnen we zonder gezeur op een volwassen manier gewoon weer naar een normale discussie over het onderwerp terug.

WAAROM alle dieren nu identificeerbaar zouden moet zijn zal best een dubbele bodem blijken te hebben en zal ongetwijfeld met geld te maken hebben. Maar dat het wanpraktijken niet tegen gaat staat voor mij vast. En ook dat mijn paarden daarvan niet de dupe hoeven te worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:52

Tenfold schreef:
Het heeft niet alleen met 'paardenverzekeringen' te maken, ik doel niet alleen op de (zoals je het noemt) 'algemene verzekering' mbt je paard. Het gaat ook om dingen die in het verkeer kunnen gebeuren (autoverzekering?). Bijv. op weg naar een kliniek. Het is een aspect die ik in alle (veeeeeele) discussies over dit onderwerp nog niet ben tegengekomen en vraag me af of iemand dit al eens heeft uitgezocht.


Ik denk dat de verzekeringen daar ook nog niet klaar voor zijn. Bedenk wel, dit is een nieuwe regelgeving, en zoals zo vaak wordt een nieuwe regel ingevoerd, en staat men achteraf met de mond vol tanden wat voor gevolgen een regel heeft (voorbeeld, ineens moest iedereen in Nederland verplicht 100 km/h rijden, vervolgens begonnen ze te piepen dat er ineens veel minder brandstof werd verkocht... )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:59

Sugarmiss schreef:
Kunnen we zonder gezeur op een volwassen manier gewoon weer naar een normale discussie over het onderwerp terug.


Praktisch onmogelijk want vragen mogen niet beantwoord worden en wie al wat gezegd heeft moet het verder per PB doen. Dus kun je geen discussie voeren.


Ik vond dat van dat slotje wel een goed idee Wie de brief wilde hebben, heeft 'm inmiddels wel aangevraagd. De laatste lichting gaat vanavond eruit (ik zit nu op m'n werk en heb 'm thuis op de pc), dus dit topic heeft z'n nut wel gehad. Laat maar lekker wegzakken nu.
Gaan we verder met een ander onderwerp OK dan!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:12

de reden van chippen:
1) waarborgen voedsel veiligheid voor de mens
2) dmv van I&R zijn er meer medicijnen beschikbaar (aangeven in paspoort wel ofniet geschikt menselijke consumptie)

het "zwerven" van de chip......zou moeten beginnen met er was eens...
is toch opmerkelijk dat sinds er gechipt wordt niet 1 gebal met name genoemd wordt...alleen van mijn vriendins, vriendin en daar de van vriend en die zijn vader paard is verkocht aan.blablabla....
Naast paarden worden er ook honden, katten, knaagdieren en vogels gechipt....opmerkelijk dat hier ook zo weinig bekend wordt gemaakt van wat er allemaal mis is gegaan...
en de KNHS is er op uit om binnen zo kort mogelijke tijd alle paarden ongeschikt te hebben voor sport of een of ander gebruik...

dan de dure paarden niet verzekerbaar..alles is te verzekeren.voor elk bedrag..echter zal de premie zo hoog zijn dat het zich niet loont om te verzekeren...kun je nog een stapje verder gaan met overpeinzingen: in welke categorie paardehouders is sjoemelen het meest rendabel?

Heb zojuis met de KNHS, KWPN en DA gebeld: kan overal alleen een paspoort aanvragen zonder chip verplichting....ze hebben me alleen aangeraden om gelijktijdig te chippen ivm kosten...

als alles wat er op de markt komt op lange termijn onderzocht zou worden leefden we nu qua voorzieningen nog in 1920....
denk eens aan asbest...des-moeders........
lange termijn niet onderzocht: GSM, magnetron, MRI,

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:17

Dit topic heeft zeker zijn doel bereikt en het zou dan ook zonde zijn als er een slotje op komt.

Waar ik nl van schrik is dat Holstud geen paspoort meer afgeeft zonder Chip erbij omdat dat blijkbaar niet mag. Ik denk dat daar eens heel erg goed naar gegeken moet worden en of dat juridisch wel is toegestaan.
ik val Holstud niet aan, maar ergens is dus het besluit genomen dat ze het dus dan maar zo aan gaan pakken. Ze mogen de chip niet verplichten omdat het eerst nog europees goed gekeurd moet worden, maar een paspoort is dan wel verplicht, dan hebben ze dus om te tafel gezeten om te kijken hoe ze het dan aan zouden kunnen pakken om het toch voor elkaar te krijgen dat je er in Nederland dus niet onderuit kan komen. Echt om te Misselijk vind ik dat en ook weer typisch Nederlands! En toch ben ik er van overtuigd dat een paspoort afgeleverd moet kunnen worden zonder Chip, want chippen mogen ze niet verplichten!

Waar ik ook niet naar uitkijk is dat wanneer je straks in Nederland een nieuw paardje zou willen kopen er dus standaard een chip in zit.

.