Wat moet ik nou doen met mijn lieve oude pony???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:32

Ik denk ook dat je op een gegeven moment ook aan jezelf moet denken,
als je wel besluit om hem nog een a twee weken bij je te houden, moet je er wel tegen kunnen om naar hem toe te gaan terwijl je weet dat die dag komt. Huilen Ben je vandaag al geweest?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:19

Renske20 schreef:
hoe moeilijk het ook is, je kan je pony zo niet langer door latren gaan

hij valt om,. hij blijf liggen, hij wil niet lopen, duidelijk dat hij heel veel pijn heeft.
da heet hij niet verdiend, hoe moeilijk het ook is, je kan beter morgen de dierenarts bellen en vragen of hij hem voor bv een week pijnstillers wil geven, heeft rockey een week geen pijn, kan jij een week afscheid van hem nemen, en hem dan laten inslapen.

Ik snap dat het heel erg moeilijk is om die beslissing te maken, maar geef hem dan op zn minst tot die tijd pijnstillers

hem zo laten staan, met pijn, dat heeft hij niet verdiend!

geef hem pijnstillers en stel voor jezelf een termijn bv 1 week of 2 weken, in die tijd geef je hem pijnstillers zodat z leventje wat beter is, zo met die pijn moet je hem geen dag langer laten staan
na die tijd laat je hem inslapen

maar laat hem niet er gewoon zo met die pijn bijstaan, dat heeft hij niet verdiend

sterkte


Dit vind ik wel een goede oplossing voor beiden!
Hoop alleen wel dat Rockey het wel volhoudt op pijnstillers...

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:45

Aan een kant wel een goed idee wat Renske heeft. Aan de andere kant hoop ik dat jij dan nog steeds sterk genoeg bent om de stap te nemen.

Als jouw paardje zich weer wat beter voelt, kun jij de beslissing dan nog wel nemen? Of ga je het uitstellen?

Die equipalazone (buut) kun je namelijk ook niet eindeloos blijven geven.

Meid, ik weet hoe je je voelt. Ik heb afgelopen oktober mijn 8-jarige ruin in laten slapen. De tijd tot aan de definitieve beslissing is slopend (maar daar weet jij inmiddels alles van) èn als je de beslissing hebt genomen kan het maar het beste zo snel mogelijk gebeuren.

En hoe moeilijk het ook is om over leven en dood te beslissen, vergeet nooit dat je het in het belang van je paard doet
Heel veel sterkte Ach gut

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:23

wij hebben hetzelfde meegemaakt. Onze oude pony is ook hoefbevangen geraakt en wij hebben het toen met pijnstillers nog een paar jaar kunnen rekken. Hij is uiteindelijk vorig jaar overleden en toen bleek dat hij chronische maag/darm ontsteking had, waarschijnlijk is dat veroorzaakt door de pijnstillers.
Hij heeft een heel mooi leven gehad, maar ik denk achteraf dat we te lang door zijn gegaan met hem. Onze dierenarts had ook al veel eerder gezegd dat we hem beter konden laten inslapen. Maar dan kreeg hij juist weer een opleving (alsof hij het begreep) en ging het weer een paar maanden goed.
Ik wil je heel veel sterkte en wijsheid wensen bij het nemen van deze moeilijke beslissing!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:41

Ik denk dat het het beste is om hem in te laten slapen.

Het heeft toch geen zin om weer vanalles te proberen terwijl het arme dier niet eens meer kan staan.

Ik zou maandag direct de veearts bellen voor een overleg.


Klinkt misschien grof maar ik denk dat het wel oplucht als hij zachtjes is ingeslapen.

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:02

ik had dat verhaal gelezen en zo te horen heeft hij echt veel pijn. als ik jou was zou ik hem ook wat pijnstillers geven zodat je rustig afscheid van hem kan nemen. ik wens je heel veel sterkte met die moeilijke beslissing. ik zie trouwens ook kruisjes Ach gut

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 18:22

Hoi,
bedankt voor jullie begrip volle reacties allemaal, ik kom net van de manege, en zoals een van jullie al zei, de dierenarts had ons een tijd geleden het advies al gegeven, om 3 weken pijnstillers te geven, en werd hij niet beter, dan toch maar in laten slapen, om de een of andere reden ging ie toen wel goed lopen, net of hij het gehoord had, maar de dierenarts zei toen tegen ons, zo kan hij blijven lopen, maar als er iets bij komt of hij krijgt het terug, dan moet je toch echt een keer dat besluit nemen, ik ga vragen aan mijn moeder of ze maandag de dierenarts wil bellen, zodat we even kunnen overleggen, misschien moet hij dan nog maar eens komen kijken, maar hij heeft hem in een korte tijd al wel heel vaak gezien, dus hij kan er onderhand wel een beeld van schetsen, maar goed dat ga ik dus vragen. nou vandaag stond hij dus gewoon de hele tijd, en toen ik er nog een keer langs liep, lag hij in eens, dus ik doe de stal deur open, hij draait zo met zijn hoofdje, kijkt hij me heel lief aan, dan schieten echt de tranen in mijn ogen, ik ben er ook nog even bij gaan zitten, en dan weet ik ook wel diep van binnen dat het het beste zou zijn om hem in te laten slapen, maar aan de ene kant denk ik ook weer van misschien wordt hij toch nog beter, maar die kans is er bijna niet, maar goed ik zal het er met de dierenarts nog over hebben over die pijnstillers, want ik wil niet dat hij voor de rest van zijn leven op pijnstillers zou moeten kunnen lopen dat vind ik ok weer zielig, ooh ja ik zal ook even proberen om de foto's te veranderen

groetjes Maud en kusjes van Rockey

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 18:38

Hier zijn de foto's nog een keer, hoop dat jullie ze nu wel kunnen zien..
Rockey in de wasplaats
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rockey voor zijn stal
Afbeelding

Rockey's naambordje, en dat van zijn beste vriendin, die 2 kunnen niet zonder elkaar Lovers dat wordt echt een hel voor flower als ik hem misschien laat inslapen.

Afbeelding

Rockey eet zijn appeltjes op
Afbeelding

Zijn lieve gekke beren koppie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik hoop dat jullie de foto's zien, en snappen jullie waarom ik hem niet weg kan doen?

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:49

Inderdaad leuke foto's Cheese! , maar toch veranderd er niets aan de situatie Verdrietig . Ik ging op een gegeven moment alle foto's vergelijken en tegen iedereen zeggen: zie je wel, hij is nog harstikke goed! Maar diep in je hart weet je dat dat niet zo is. Nogmaals heel veel sterkte met je besluit en sterkte als morgen de da komt. Ach gut

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 19:08

Hoi,
ja klopt een foto zegt niet veel, maar dan heb je toch een beetje een beeld hoe rockey er uit ziet, het is echt een teddy beer! haha

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:13

Als ik je verhaal lees dan barst het dier van de pijn. Als je echt van hem houd dan laat je hem los. Omdat dat beter is voor het dier. Omdat hij dan uit z'n lijden vorlost word.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 09:36

Hoi,
ik heb samen met mijn ouders besloten dat we rockey morgen in laten slapen, want gister avond was ik op stal, en ik was mijn paard aan het opzadelen, en toen riep mijn moeder mij, dat rock niet goed was, hij stond te trillen op zijn benen, ik ging dus even kijken, en hij stond echt te wankelen, ik had een snoepje bij me, maar hij kon gewoon niet omdraaien. dus ik ging mijn paard weer verder opzadelen, want ik had les, die les ging dus echt poedersuiker want ik zat hele tijd met mijn gedachte bij rockey. toen ik klaar was ging mijn moeder weer bij rockey kijken, en dit keer lag hij weer, helemaal gestrekt. ik had mijn paard snel gedaan, en mijn spullen opgeruimd, en ben naar hem toe gegaan, hij kwam met zijn hoofdje omhoog, en ik ging er bij zitten, het leek wel dat hij probeerde aan te wijzen waar hij pijn had, hij ging hele tijd met zijn hoofdje naar zijn hoefjes, toen duwde ik zijn hoofdje zeg maar als ware op zij, en hij ging weer plat liggen, ik ben er bij gaan liggen, en hij sloot zijn oogjes, hij sliep, toen hebben we echt besloten dat het zo niet verder kan, want dit heeft hij niet verdiend, de staleigenaar vertelde me gisteren ook dat hij rockey eergisteren mee heeft moeten helpen om om te staan, want het lukte hem gewoon niet alleen, en de vrouw van hem zij ook dat hij met uitmesten gewoon niet om kan draaien, en eergisteren dacht de eigenaar dat hij gewoon iets kreeg ofzo want hij lag helemaal gespannen in zijn stal, en was heel zwaar aan het ademen, en trok heel zijn benen en hoofd samen, dus mama zou vandaag de dierenarts bellen, en morgen willen we een afspraak maken. hoe poedersuiker ik het ook vind, ik weet van binnen dat dit gewoon het beste is, hij heeft een heel goed leventje bij mij gehad, en ik had natuurlijk liever dat hij zelf zijn oogjes dicht deed, dan dat ik dat moest doen, maar het is niet anders. Ik had dan alleen een paar vraagjes, we laten hem dus inslapen bij de dierenkliniek in Moergestel, maar wat gebeurt er dan met hem, krijgt hij dan een spuitje en valt hij neer, en wat doen ze dan met hem? ik heb dit namelijk nog nooit mee gemaakt?

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:43

Ik wens je heel veel sterkte met dit moeilijke besluit, maar je doet het voor hem. Het is het beste, al blijft het heel moeilijk.
Waarom breng je hem weg? Waarom niet ter plekke een spuit?

Ik kan de foto's trouwens niet zien.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:44

De beslissing is gemaakt. Heel dapper. Sterkte morgen blijf lekker bij rockey. Kan je helaas niet helpen aan info over het inslapen zelf. mijn paarden zijn op een andere manier gegaan. Ach gut

Ik kan de foto's wel zien hoor een droppie.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 09:48

Hoi,
nee dat wil ik niet hebben, ik sta op een manege, en dan ligt hij daar op stal, wat moeten die kinderen er allemaal wel niet van denken, en hij vind het heeeeeeeeelemaaal geweldig om een ritje te maken met de trailer. dus dat wordt dan zijn laatste ritje.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:53

Eeen ouwetje bij ons op stal Lovers (30!) heeft chronische bevangenheid. Vorige week ging het ineens heel slecht met haar, maar met pijnstillers en 4x per koude compressen (zak om hoef, ijselement erin, water erbij) gaat het nu weer beter en krijgt ze al veel minder pijnstillers.

=^.,.^=

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:53

Je hebt gelijk hoor. Voor jezelf een rotgezicht en misschien lopen er ook wel kleine kids rond. Mooi hoor zo'n laatste ritje. Heb je nog een mooie herinnering erbij. sterkte

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 09:59

Hoi,
ik weet gewoon dat rockey niet meer beter kan worden, hij heeft nu gewoon zoveel pijn in zijn hoeven, en achteraf had ik het besluit vorige week al moeten nemen, het zijn niet alleen zijn hoeven, maar hij is gewoon op van binnen, zijn nieren werken ook al niet meer goed. dus ik weet gewoon dat dit het beste besluit is, hij heeft altijd zo erg zijn best voor mij gedaan, hij ging echt voor je door het vuur, dus ik wil hem het niet aan doen om hem te laten lijden.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:01

Goed hoor dat je in het belang van je pony hebt gedacht.
Veel sterkte tijdens zijn laatste ritje.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:22

Wij hebben onze pony vorig jaar laten inslapen.

De dierenarts gaf toen eerst een verdoving zodat Sprinter slaperig werd. Hij lag al, kon niet meer overeind komen, dus we hebben gelukkig niet hoeven zien dat hij neerviel.
Toen de verdoving was ingewerkt kreeg sprinter de euthanasiespuit rechtstreeks in een ader. Toen was het heel snel gebeurd, we zagen zijn ademhaling stoppen. Het ging heel rustig, geen paniek of gevecht gelukkig, maar soms hoor je toch ook dat soort vervelende verhalen.

Heel veel sterkte morgen!
veel liefs.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:26

Hoi,

Ik wil je even veel sterkte wensen en goed dat je een besluit hebt gemaakt voor je pony.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:32

Ik vindt zelf dat je aan de pony moet denken.
Hij heeft veel pijn en dat verdiend hij niet, hij heeft waarschijnlijk een mooi leven gehad denk daar aan terug.
Een hele dappere en eerlijke keuze heb je gemaakt.
Veel sterkte.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:48

Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen. Veel sterkte, ik weet hoe je je voelt. (4 weken geleden heb ik afscheid moeten nemen van mijn oude kanjer...)

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:56

HEEL VEEL STERKTE!!!

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:03

veel sterkte met je beslissing, ik heb er zelf ook aangestaan en op een gegeven moment voor de dood van Robbin gekozen.

Wat een prachtig gedicht trouwens Heike, als je het hebt meegemaakt... gewoon erg mooi!!