Waarom een hengst??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Waarom een hengst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 18:35

Ik vraag me dus soms echt af waarom mensen een hengst kopen.. En dan vooral een jonge hengst die nog niet is ingereden. Bij mij op stal staat nu ook sinds 3 dagen weer een meisje met een hengst, bijna 3 jaar, ze heeft m net gekocht. Dat beesje is in 3 dagen nog niet zn stal uit geweest, ze poetst op stal en verder heeft ze nog niks gedaan. Ik weet niet waarom, misschien is ze bang ofzo, ik zal t r even vragen als ik haar weer zie. Mag natuurlijk niet te snel mn conclusies trekken maar toch..
Er staat nog een hengstje op stal, 1,5 jaar, die mensen zetten m een half uurtje per dag in de paddock en verder doen ze er niks mee..
Ik snap niet wat je dan met een hengst moet, die beesjes hebben toch geen leven zo? Ze mogen van de zomer niet in de wei, misschien 'savonds heel even, staan de hele dag op stal met de luiken dicht en kunnen niet lekker spelen of rennen..
Is dat bij jullie ook zo of is dit alleen bij mij op stal?


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:46

Ik denk dat je dan de vraag moet veranderen in Waarom een paard..

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:50

Ik snap het niet zo goed... Een ruin van 1.5 jaar is nogal moeilijk te vinden, niet?
En dat dat meisje nu een 3-jarige hengst heeft gekocht, wie weet laat ze hem wel castreren?

Tuurlijk is het zielig als een paard de hele dag binnen moet staan, maar dat heeft toch niks met hengst zijn te maken?

Carlijntjuh

Berichten: 87
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:57

soms wel, oppensionstallen kunnen ze natuurlijkniet bij de merries en met andere hengsten/ruinen gaan ze weer vechten.

Pepper, je t'aime!!! NU ZELFGEMAAKTE STRIP IN MN PROFIEL: lachuh!!!!!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 19:12

Ik was er nog vergeten bij te zeggen, dat ze niet van plan zijn ze te castreren..
In dit geval heeft t wel met t hengst zijn te maken.. ze staan met luik dicht omdat ze te druk zijn, ze komen niet in de wei omdat ze niet naast andere paarden kunnen, en ze wandelen er niet mee omdat ze te druk zijn. Als je er niet mee fokt, waarom dan niet gewoon castreren zodat je paard lekker zn stal uit komt? Dit zijn 2 voorbeelden, maar er zijn nog andere hengsten op stal (geweest) waarbij het er net zo aan toe gaat..
Oke, als je paard rustig is, niet doorheeft dat ie hengst is en gewoon opgevoed is, dan snap ik dat je m niet castreerd maar zo als deze snap ik t niet..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:16

ik vind het je reinste dierenmishandeling................. echt! een 1,5 jarige hoort op het land... op deze manier kan hij nooit opgroeien tot een evenwichtig sterk paard! Een drie jarige die al 3 dagen zn box niet uit is geweest......... en dat moet goedkomen??????? zucht

Paardencopy
Berichten: 42
Geregistreerd: 11-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:19

Ik heb zelf ook een Hengst, wordt in maart wel gecastreerd, maar gaat dagelijks paar uurtjes los, en longeren, peotsen wandelen en wordt steeds rustiger, dit is toch niet zielig wat ik doe?

Paarden zijn mijn Liefde en mijn Leven!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:20

als ie maar naar buiten kan......... sociale contacten heeft en normaal op kan groeien........ iedereen weet dat ik geen voorstander ben van truttelen met een jonge hengst...... maar dat is nog altijd beter dan het dier op stal laten staan......... das helemaal not done

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:21

Ik heb een 3 jarige hengst die gewoon bij ons is geboren.
Toen hij een half jaar was is hij voor 2 jaar naar Friesland gegaan, de kudde in.
Hij is nu alweer bijna 4 maanden thuis en gaat gewoon de hele dag naar buiten (1,5 hectare wei&bos).
In maart wordt hij zadelmak gemaakt en daarna wordt hij in mei gecastreerd en krijgt hij weer een tijdje vakantie om in het najaar te worden doorgereden.
Het is wel iets meer geregel en opletten omdat we ook nog 2 merrie's hebben, maar het is best te doen.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:24

ik vraag het me ook vaak af..bij ons op stal staat ook een hengst van nu bijna 2..is van mensen die nog niet eens hun 9-jarige merrie aan kunnen en die merrie als 1e paard hebben (daarvoor heeft dochterlief 1 jaar op een dressuurmanege gereden en nu rijdt dochterlief western ermee)
die hengst is dus ook totaal niet opgevoed..het is al gevaarlijk om hem naar de wei te brengen.
Maar die komt nog naar buiten...dat is iets.

Ik vraag me soms ook af wat voor een mensen een paard kopen en waarom in hemelsnaam?? de arme dieren...

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 19:24

Misschien kan ik idd beter vragen waarom een hengst op zo'n stal??
Ik zal van de week s vragen waarom ze m niet lekker buiten zet als ze er is, want ze is er wel lang, ze doet alleen niks met m! Vind t ook zeker niet kunnen, maar bij mij op stal wordt er helaas niks van gezegd waardoor zulke mensen steeds op deze stal komen staan!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:53

ik heb Sharif gekocht toen ie 4 maanden oud was.
Hij is nog steeds hengst en hij heeft een prima leventje. Staat samen met een ander jong ding in een box met uitloop, de hele dag buiten dus en gaat regelmatig mee wandelen. Ik wil een veulentje van hem fokken en daarna wordt ie gecastreerd.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:02

Hengsten dijen wat verder uit dan wanneer ze vroeg geruind worden (let wel, dit hoeft niet altijd zo te zijn). Een hengst in de wei is geen probleem als je ze maar achter een goede omheining zet, zonder dat ze neus aan neus kunnen staan met merries (pad er tussen oid). Een hengst geeft wel meer problemen indien er merries in de buurt staan en deze hengstig zijn.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 21:08

Maar jullie kennen dus verder geen hengsten die zo gehouden worden als bij mij op stal?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:10

ik werk alleen bij mensen die verstand hebben van het houden van hengsten.... dus nee.... Haha!

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:21

Hmm weet niet wat jke van dit vind dan:
op stal(heb het nu over de 9 stallen aan de binnenbak) staan ook 3 hengsten(6,4 en 3 jaar oud) die van 6 en 4 woorden gereden of gaanin de molen(deze twee staan ook naast elkaar) die van 3 staat voornamelijk de hele ochtend in de buitenbak en asl het te slecht weer is in de molen of wordt gelongeerd. Langs deze hengsten wordt dagelijks met paarden gelopen ook merries en ze doen niks , wij hebben dan geen luiken maar wel gewoon tralies en bij die van 4 staan vaak zat ruinen te snuffelen als je de deur achter een paard dicht moet doen die je uit de molen haalt (meneertje van 3 wil zich weleens druk maken, maar die andere 2 absoluut niet) Oja alledrie hebben ze de zelfde vader, waar nog al eens negatief over wordt gesproken dat het van die lastige paarden zijn...

Een hengst is ook maar gewoon een paard het is maar hoe je ermee omgaat die nu 4 is heeft de eerste 2 dagen ook enorm staan schreeuwen, nu schreeuwd hij nooit meer en is super rustig.

Dit neemt niet weg dat ze ook buiten moeten kunnen lopen alleen die nu 3 is heeft niet in de opfok gestaan maar die heeft 1 jaar met die van nu 4 gelopen op een stuk land(weet neit of met zijn 2-en ook opfok heet bij iedereen)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:22

bij mij wel........... buiten met andere paarden is voor mij opfok...... of dat nou achter het huis is of op een onbewoond eiland..........

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:42

Bij ons staat er ook een hengst.
Gaat elke dag op de weide, maar bij ons heeft elk paard een "eigen" weide. De paarden kunnen wel aan elkaar ruiken, met elkaar spelen (wat ze ook veel doen) maar er zit gewoon een draad tussen. Geen enkel paard komt iets te kort bij ons.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11567
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:48

Wij hebben op stal 2 hengsten, Gipsy King en Sting
Gipsy is nu 4 jaar, wordt bijna elke dag gereden en heeft de merries op stal gedekt
Sting is ruim 2,5, komt elke dag buiten en wordt ook regelmatig lekker gepoetst en we zijn er nu mee begonnen met longeren enzo en hij wordt binnenkort ingereden

Ik kan me wel voorstellen dat je op een manege/pensionstal geen hengsten kan houden, ze kunnen tenslotte niet samen met merries/ruinen naar buiten en dan moeten er toch speciale dingen geregeld worden.
Maar bij ons op stal staan ze niet in de weg en hebben ze gewoon allebei hun eigen wei en ze worden (Gipsy dan) gewoon regelmatig bereden

*Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam*
12-05-2016 Esmee Simone <3
28-12-2018 Dafne Joëlle <3

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:55

Ik heb een 8-jarige hengst gekocht die nog niet was ingereden, telt dat ook? Knipoog
Mijn hengst kan trouwens prima met andere ruinen in de wei en stond slechts 2 meter van de merries af.

Maar een hengst op een pensionstal dag en nacht opsluiten omdat hij niet met andere paarden in de wei kan vind ik ook absolute dierenmishandeling! Dat vind ik trouwens van alle paarden die 24/7 binnen staan en alleen met rijden of in de stapmolen uit hun stal komen...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

clementia
Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:42

Sommigen vinden een hengst casteren zielig, maar aan de andere kant is een hengst op een manege zetten zielig/onmogelijk. Er zijn ook van die mensen die hun hengst niet willen laten 'helpen' omdat ze hem niet in zijn 'eer' willen aantasten en dat 'arme' dier man willen laten zijn. Ik kan niet zeggen dat ik het een makkelijke keuze zou vinden.... (gelukkig hoef ik dat ook niet) Maar als ik moet kiezen tussen merrie of hengst is het zkr weten HENGST!! Knipoog

Wat niet is, kan nog komen

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:59

Misschien willen die mensen dat hij dekhengst wordt??

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:12

ik heb ook 2 hengsten... 1,7 en 6 jaar oud...
ze staan allebei in een ''open'' stal zeg maar dus ze kunnen gewoon met hun hoofd over de staldeur naar buiten kijken... staan op 1 meter van de poetsplaats af waar ook vaak merries staan en dit geeft geen enkel probleem... ze kijken wel hoor en ze snuiven wel, maar blijven buiten dat erg rustig...
de 6-jarige komt gewoon in het weiland buiten, soms alleen, soms samen met mijn ruin en soms samen met de jonge hengst en dit gaat heel erg goed... ze stoeien wat en springen in de rondte en hebben het daarbij erg naar hun zin...
in de weidegang periode gaat de 6-jarige hengst alleen niet dag en nacht naar buiten....
de jonge hengst daarin tegen gaat voor dag en nacht een kudde leeftijdgenoten in een natuurgebied vergezellen tot dec. en komt dan weer naar huis...

dus ze hebben naar mijn idee beide een goed sociaal leven... OK dan!

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:14

Ieder paard, pony, veulen heeft ruim voldoende beweging nodig. Geen paard heeft een paardwaardig bestaan als ze 23 of 24 uur per dag in een box worden gezet. Het wordt alleen maar moeilijker om er iets mee te doen naar mate ze langer stil staan, dan durft men ze niet meer vast te houden en moet het paard maar weken achtereen binnen blijven omdat het anders zo gevaarlijk is...Ik snap sommige mensen niet!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:32

Aramat schreef:
Maar jullie kennen dus verder geen hengsten die zo gehouden worden als bij mij op stal?


Ik heb de enige hengst op stal, hij is 7, dus al redelijk uitgegroeid in karakter. Ik kan er dus van uitgaan dat hij nu stabiel blijft in zijn karakter als hengst als hij niet gaat dekken (en daar ben ik nog niet uit Knipoog).

Mijn hengst gaat elke dag naar buiten, een (klein) weitje op. Hij staat alleen, maar rondom hem staan andere paarden, en Licor heeft absoluut geen uitbreekneigingen, in tegendeel, hij is niet eens zwaar geinteresseerd in andere paarden Haha!

Als hij weer naar huis komt, staat hij wel weer alleen, ik heb namelijk maar één paard, dat is wel jammer, maar het is nu niet anders. We gaan trouwens wel experimenteren met zijn beste vriendje ruin, om te zien of die twee niet samen kunnen staan. Dan komt ruintje in de lente en zomer elk weekend mee op de wei Lachen.

Maar idd, hengsten die volledig geisoleerd worden gehouden, en ZEKER jonge hengstjes, dat is gewoon schandalig!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, ComscoreBot, Donnatella, Janyne, Ketly, Kmbrly, Rex_Rolfo, SunnyHorse en 167 bezoekers