Alle tips op een rijtje!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:01

Quellian schreef:
En, wat is een PETfles...? (Of ben ik dan heel dom...? Blond )


Ja dat ook *LOL* *LOL* *LOL* <geintje> maar da's zo'n plastic frisdrankfles. Onder de dop zit zo'n rand, daar kun je mooi je touwtje achter knopen. Die flessen kunnen ze wel flink indeuken etc, maar ze gaan niet kapot, dus geen kans op scherven/splinters in hun neus.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:16

Sonja schreef:
Speeltje voor op stal tegen verveling: plastic PETfles ophangen aan een strotouwtje, paar handjes muesli erin en je paard is een tijdje bezig om het eruit te krijgen
(als ze het trucje eenmaal doorhebben duurt het overigens geen 5 minuten meer, dus als je een beetje een slim paard hebt, heb je niet lang wat aan deze tip Haha! )


Had ik ook gedaan, maar je moet zien dat het van stevig plastic is want mijn paardja wou absoluut de brokjes hebben en heeft wraak genomen op het flesje, gevolg: platgebeten/gestampt/gemarteld flesje Haha!

maar scallie had dit ook gedaan met flessen van SPA die een ronde onderkant hebben (die zijn vrij stevig maar ik weet niet of ze dat nog verkopen)
Aangezien mijn paardje op het hout begon te bijten en alles zowat had afgebroken had ik dat geprobeert maar dan ga ik dat met die witte/rode 'bidon' maar waar kan ik dat vinden?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 19:30

Hier de foto's van het tonnetje. Ik schat dat ie ongeveer 15/20 cm hoog is. Ik heb hem gekocht bij de boerenbond, maar ze zullen ze ook wel ergens anders verkopen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal zo nog een foto maken met de hond ter vergelijking *LOL*

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 22:15

Hierbij een foto van de speelton met als vergelijking een voerschep, dan kan je ongeveer inschatten hoe groot ie is..

Afbeelding

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:33

mijn paardje is nu misschien weer kreupel dus die speeltjes kan ik goed gebruiken!! *LOL* oja ik heb ook nog een tip:
- doe ongeveer een kwart creme spoeling in een spuitfles en vul de rest aan met water! werkt goed tegen klitten en als glansspray!
-gebruik babydoekjes om je paard/pony te laten glanzen (let op! je paard is ineens heel erg vies als je op je doekje kijkt! Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:20

HorseyLover schreef:
- doe ongeveer een kwart creme spoeling in een spuitfles en vul de rest aan met water! werkt goed tegen klitten en als glansspray!


Vraagje: cremespoeling moet je altijd heel goed uitspoelen om geen huidirritatie te krijgen. Nu spuit je het in een weliswaar verdunde versie op de huid, maar krijg je daar geen last van dan?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:45

als je het alleen op staart enzo gebruitk heb ik nog nooit last ondervonden, wel een heel klein beetje creme spoeling..

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:59

Mij lijkt toch dat ook al spuit je er een verdunde versie van op, je er mee uit moet kijken.
Shampoo/cremespoeling kan vreselijke irritaties opwekken als je het niet goed uitspoelt, dus verdund opsprayen lijkt me geen slimme actie
Kan je er beter wat baby olie inkneden, maar die tip is al gegeven.
Helaas heeft onze stalhouder een verbod op die voerballen enzo. Want de paarden halen heel hun stal overhoop en andere paarden worden onrustig dat ze de andere bezig horen met brokken.
Maar zo'n flesje is misschien wel een idee.

En voor om de ogen en neus kan je het beter babydoekjes gebruiken dan olie, want met zo'n doekje smeer je het niet zo snel IN het oog Knipoog

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:01

Beter is het dan (naar mijn idee) om cremevoeding te gebruiken, dat hoef je bij mensen ook niet uit te spoelen.

Waar kun je trouwens die tonnetjes kopen? Ziet er perfectos uit namelijk!! Haha!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:41

tip voor kriebelende manen en straart:

bij de drogist tea-tri olie halen en dit vermengen met olie. (bijv. babyolie...) Je hoeft er niet ze heel veel tea-tri in te doen voor effect.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:43

even over die tonnetjes, die kunnen een paardenhoef aan...? ik ben altijd bang dat Pris met zo'n leuk speeltje haar been breekt of zo... Klinkt wel erg leuk, zoiets hebben wij voor de konijnen ook.

Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:44

tip voor paarden/pony's met zomereczeem

elke dag natuurazijn op de staart doen, is harstikke goedkoop en werkt super. Om de paar dagen wassen in combinatie met de azijn behandeling is nog beter Knipoog

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 14:33

Tja, ligt eraan. M'n shetlandmerrie staat erop te beuken met haar voet. die gaat er gewoon op staan. Er zit wel een deuk in, maar het is toch vrij stevig materiaal... Zij doet echt alles met dat ding, zelf in der mond nemen, maar als ie gevuld is krigjt ze hem niet van de grond Tong uitsteken .. ze smijt er echt mee, en hij is nog heel..

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:49

En voor jeuk in manen en staart: klitwortel erin spuiten, te koop bij Kruidvat, kost iets van € 1,50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:51

Quellian schreef:
Beter is het dan (naar mijn idee) om cremevoeding te gebruiken, dat hoef je bij mensen ook niet uit te spoelen.


Lijkt mij idd ook een nog betere oplossing, omdat dat geen irritatie op de huid veroorzaakt.


O ja en ik heb er nog eentje voor mensen met "lompe" paarden die altijd overal met hun halster aan komen te hangen, maar die op een stal staan waar ze verplicht het halster om moeten met naar buiten gaan.
Maak alle gespen etc vast met van die dikke PTT-elastieken, dan springen ze als hij ergens achter hangt, en hangt hij zichzelf niet op.

Je buiksingels van je dekens blijven trouwens met manenvlechtstiekjes ook netjes zitten als je een Houdinipaard hebt.

En als je halstertouw waarin wat kunststof zit rafelt, kun je het met een aansteker weer netjes smelten (niet te lang eronder houden Haha! )

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:17

Ik heb op dit moment alleen maar hoefvet tips:

- als de zwilwratten te ver uitgroeien, dan kun je daar een paard dagen hoefvet opsmeren, dat goed laten weken en na enkele dagen laat een stuk van de zwilwrat heel makkelijk los.

- Als je beenkappen (peesbeschermers met plastic) heel smerig zijn van het rijden in de modder, dan kun je ze afspoelen, maar blijven ze vaak toch heel dof. Als je het plastic deel, als ze weer droog zijn, inwrijft met een beetje hoefvet, dat weer goed uitpoetst, dan zijn ze weer als nieuw.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:30

#Ymke# schreef:
Hier de foto's van het tonnetje. Ik schat dat ie ongeveer 15/20 cm hoog is. Ik heb hem gekocht bij de boerenbond, maar ze zullen ze ook wel ergens anders verkopen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal zo nog een foto maken met de hond ter vergelijking *LOL*


Die gebruik ik om mijn voer in klaar te zetten. Ze zijn zo goed als paardproof. Ze verkopen die kleintjes bij ons helaas niet meer Verdrietig . Had hem ook bij de boerenbond vandaan wel duur waren ze iets van € 8.95 ofzo.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 18:54

ook nog een tip... Vlak voor een keuring of wedstrijd in de schone en ontklitte staart haarspray spuiten terwijl je hem uit laat waaieren. Zo ziet de staart er nog voller uit.

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:12

Van de hoefsmid kreeg ik een keer een tip toen Tos zijn staart kaal schuurde, ik geloofde het eerst ook niet, maar had al meerdere middeltjes gebruikt en niks werkte.
Een scheutje bleek mengen met water. Op de staartwortel spuiten, met een borstel flink borstelen, daarna goed afspoelen! En toen flink babyolie er op doen.
Heb het een keer gedaan, en hij had geen jeuk meer. Alle rode irritatie was binnen no time weg!

Matthanja

Berichten: 1708
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:57

Ik kreeg ook nog een tip van mijn instructrice.
Als je paardje last heeft van een kaal plekje ergens, doe er dan wat hoefvet op. Het kan geen kwaad en het haar groeit veel sneller weer aan!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:46

Zweetdeken: neem een wollen deken (zo`n ouderwetse waar men vroeger onder sliep. Leg die op je paard, knip de juiste vorm uit en omzoom die. Staart- en borstriempje er aan, Klaar!

Leadrope: Koop niet zo`n `echte'' voor 25 euro maar koop gewoon een stuk nylonachtig touw wat vrij dik is (doorsnee 1 a 1,5 cm) en 4 m lang en een musketon bij een bouwmarkt oid. Haal 10cm van het uiteinde van het touw door de musketon heen maak dit vast door er een stevige draad een paar keer door beide touwen heen te halen. Dan van boven tot onder hetzelfde draad (zeilmakersgaren Verward ) er HEEL strak omheen draaien en vastknopen. Dat scheelt je weer zo`n 20 euro.

Succes!

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:00

Matthanja in plaats van hoefvet kun je ook vaseline gebruiken omdat de huid vet blijft groeit het haar eerder terug

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:45

Mikkie schreef:
Ik heb op dit moment alleen maar hoefvet tips:

- als de zwilwratten te ver uitgroeien, dan kun je daar een paard dagen hoefvet opsmeren, dat goed laten weken en na enkele dagen laat een stuk van de zwilwrat heel makkelijk los.

- Als je beenkappen (peesbeschermers met plastic) heel smerig zijn van het rijden in de modder, dan kun je ze afspoelen, maar blijven ze vaak toch heel dof. Als je het plastic deel, als ze weer droog zijn, inwrijft met een beetje hoefvet, dat weer goed uitpoetst, dan zijn ze weer als nieuw.

heee zijn handige tips!! ga ik proberen!! Haha!

Matthanja

Berichten: 1708
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:39

MelodyT -> Dit zou idd ook kunnen, ik wist dat het ging om iets dat vet was maar ik heb het zelf nog nooit geprobeerd omdat ze eigenlijk nog nooit een kaal plekje hebben gehad.. Lachen

Larysse

Berichten: 322
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:04

Ik heb een plastic roskam aan een strotouwtje in mijn shettie haar box.
Ze speelt ermee en als ze jeuk hebt gaat ze er tegen aan staan schuren (niet schadelijk) Ook heb ik een voetbal als zo'n jollybal.
Ze heeft hem platgestampt en sleept hem haar hele box door whihi!
Pionnen doen het trouwens ook goed.
En bij verveling zo'n plastic spiegel ophangen.
Paarden denken dan dat ze niet meer alleen zijn...
Bij mij werkte het goed Tong uitsteken