Alle tips op een rijtje!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:06

Skippybal op hangen in de stal.
Kunne ze lekker mee spelen en helpt tegen verveling.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:04

schopje

Larysse

Berichten: 322
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:14

Wie heeft er nog tips ?
Ik spaar ze !
*bok*

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:59

Sonja"]
[quote="Quellian schreef:
Tegen mok: verlopen (diesel)olie erop smeren,



Van zulke tips word ik altijd zoooo Huilen en Boos!

Ik dacht dat we paardenliefhebbers waren hier.....
[/quote]

Lijkt me idd niet zo'n slim plan, het is giftig.

Larysse

Berichten: 322
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:07

Ja ik vind het ook zo'n raar idee.
Straks likt ze het eraf ofzo :s

Larysse

Berichten: 322
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:54

*bokt*

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:25

Allemala reepjes stof aan een strijklap naaien en die omdoen in het land. Scheelt een hoop tegen verbranden. Sommigen doen ook een oude sok om de kogel. Knippen ze het einde eraf.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 21:17

iemand een tip voor het verbranden van de neus??

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:54

tegen het verbranden of nadat het verbrand is?

tegen het verbranden: een goedkoop redelijk dun halster kopen,
aan de nesu riem een lap stof vastnaaien, die net over de neus valt (niet over de mond, of hij kan niet meer eten)
en hopen dat hij niet wegwaait (anders kot de neus bloot en helpt het niets Haha!), en zonnebrandolie smeren

na verbranding: uiercreme erop smeren, savonds als ze binnen staan kun je ook vaseline smeren (niet overdag anders brand het erin!)
after sun

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:01

Tip bij rotstraal uit Engeland: sugardine. Meng een pond suiker met net zoveel jodium dat het een hele dikke stroop wordt. Smeer dat dik op de straal, oude bandage erom heen en een nacht laten zitten. De suiker trekt het vocht uit de straal en de jodium doodt de bacterien.
Met een pot Sugardine doe je maanden en kost bijna niets.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:24

jodium, kun je daarvoor ook isobetadine gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:43

mok--> droogzetpeniciline ( bij de DA ) of groene biotex
voor plekjes/kleine wondjes/droge mondhoeken etc. --> Sudocrem ( bij etos, kruidvat. etc. is eigenlijk voor baby billetjes, maar het werkt super!)
Zweet/uitrijdeken --> zo'n cheapy fleece plaid bij zeeman of wibra ( was al eerder gezegd geloof ik)
Witte staart --> wassen met bleek ( niet op de staartwortel) of met groene biotex
Schilfertjes in staart /manen --> betadine shampoo ( of het ook werkt bij zomerexceem weet ik niet)
Gespjes van je hoofdstel krijg je weer schoon met tandpasta en een oude tandenborstel
Heb je wit onderlegd hoofdstel( waarvan het witte inmiddels zwart is Haha!),het witte voorzichtig schoonmaken met groene zeep..daarna vetten
Delen van elastiek bij bijv. martingaal/borsttuig worden ook schoon met groene zeep..gewoon inborstelen en met natte spons schoonmaken.
Witte voeten / bles--> talkpoeder
Bij zwellingen, spierpijn --> SRL gelei van VSM
Als coolpak onder bandages --> koelelementen, voor in de koelbox of diepvrieszakje met water invriezen. dit in oude sok of washand..en dat onder de bandage.

urobic
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:49

let bij mok wel op dat je NIET met betadine uitwast want sommige paarden zijn daar erg gevoelig voor en kunnen zelfs bloedvergiftiging eraan over houden

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 09:38

#Ymke# schreef:
iemand een tip voor het verbranden van de neus??


Ik smeer zijn witte neus altijd met sunblock in van zwitsal ofzo. Een dunne laag en goed insmeren anders brand het in.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 09:39

urobic schreef:
let bij mok wel op dat je NIET met betadine uitwast want sommige paarden zijn daar erg gevoelig voor en kunnen zelfs bloedvergiftiging eraan over houden


Zo nooit geweten klinkt gevaarlijk.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 00:02

Ik bedoelde inderdaad Tegen het verbranden Bloos .. Hij verbrand niet zo heel snel, maar het is hier een stuk warmer dan in het midden van het land dusi k wil graag goed voorbereid zijn... Lapje stof aan het halster ga ik zeker proberen..

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:26

Als het gaat vriezen, dan sluit ik natuurlijk de waterleiding af en laat de kraan een stukje open staan. Ik druk op de lepel en de laaste restjes water komt er uit. Ik haal het restant water uit drinkbakken. Ik vul de voerbak met water en ik leg het voer 's morgens maar op de grond.
's Morgens om een uur of 10 zet ik de leiding weer aan en alles doet het weer. Zo heb je ook minder kans dat de Boos! Extreme duivel Stoom uit je oren rubbertjes kapot gaan.

Rotstraal:
De stralen uikrabben tot het paard au "zegt" Dan een strotouwtje in de teer dopen en met een hoevenkrabber het touwtje in de staal proppen. Touwtje goed aandrukken en eventueel dubbeldoen. De bacterien worden zo gedoodt. De teer zit in de straal en ligt er niet op, wat niet goed is. Het touwtje is vaak de volgende dag verdwenen. Dit 2 x per week doen en de rotstraal is meestal na een week weg. Het beste werkt dit als de smid is geweest. Hij heeft de stralen mooi schoon gemaakt en de teer kan het laaste werk doen.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 00:58

PhiaBink schreef:
Rotstraal:
De stralen uikrabben tot het paard au "zegt" Dan een strotouwtje in de teer dopen en met een hoevenkrabber het touwtje in de staal proppen. Touwtje goed aandrukken en eventueel dubbeldoen. De bacterien worden zo gedoodt. De teer zit in de straal en ligt er niet op, wat niet goed is. Het touwtje is vaak de volgende dag verdwenen. Dit 2 x per week doen en de rotstraal is meestal na een week weg. Het beste werkt dit als de smid is geweest. Hij heeft de stralen mooi schoon gemaakt en de teer kan het laaste werk doen.


Mijn smid zegt dat je met rotstraal juist niet moet teren. Dan sluit je het nl af van zuurstof en dan vermeerderen de bacterien zich juist alleen maar meer.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 09:37

Fem007 schreef:
Tegen verveling: dikke wilgentak ophangen aan strotouwtje in de stal. Je paard raspt met zijn tanden de bast eraf en eet het op. Daar houdt hij zich wel een dag mee bezig.


Jep, dat doe ik ook. Alleen is het bij bij gewoon een stuk stam met een diameter van ca. 10/15 cm en een lengte van ca. 40 cm.

Ook tegen verveling op stal: wegwerkpion neerleggen, daar wordt flink mee gespeeld.

Staart borstel ik met een mensenborstel van 0.89 ct. van de DA-drogist. Gegarandeerd dat je dan geen haren uit de staart en manen trekt!

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:36

Het verbaast me deze tip nergens te zien staan..
Voor het wassen van manen en staart.
Eerst weken in een emmer lauw water met een klein handje soda korrels erin(opgelost).
daarna wassen met schampoo,en goed uitspoelen natuurlijk altyd!!
Je zult schrikken,het moment dat je de staart in het water doet!!!!
Het water is dan meteen bruin,op de sec..!!
Sta er nog altyd versteld van... Bloos
Oh ja,het gedeelte met de staartwortel probeer ik zowiezo altyd te vermijden met wassen,daar spoel ik meestal alleen goed uit.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:02

_inge_"]
[quote="PhiaBink schreef:
Rotstraal:
De stralen uikrabben tot het paard au "zegt" Dan een strotouwtje in de teer dopen en met een hoevenkrabber het touwtje in de staal proppen. Touwtje goed aandrukken en eventueel dubbeldoen. De bacterien worden zo gedoodt. De teer zit in de straal en ligt er niet op, wat niet goed is. Het touwtje is vaak de volgende dag verdwenen. Dit 2 x per week doen en de rotstraal is meestal na een week weg. Het beste werkt dit als de smid is geweest. Hij heeft de stralen mooi schoon gemaakt en de teer kan het laaste werk doen.


Mijn smid zegt dat je met rotstraal juist niet moet teren. Dan sluit je het nl af van zuurstof en dan vermeerderen de bacterien zich juist alleen maar meer.
[/quote]

Teer is juist om de bacterie te doden. Als je het erop smeert sluit je het af en kunnen de bacterien hun gang gaan. Als je het erin smeert, worden de bacterien gedood. Teer is om de stralen hard te maken en eventuele bacterien te doden.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:03

Als je de staart wast met shampoo, kan je het laatste beetje shampoo weg spoelen met azijn.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:34

Top zeg al die tips.

Ik gebruik bij paarden met oogontsteking droogzetter.
Eerst uitwassen met slap getrokken theewater.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:36

naiade schreef:
Top zeg al die tips.

Ik gebruik bij paarden met oogontsteking droogzetter.
Eerst uitwassen met slap getrokken theewater.

Is dat hetzelfde als dat middel voor koeien wat ze tegen mok gebruiken?

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:10

Ik maak altijd in het midden van een dikke wortel een gaatje met schroevendraaier, stro-touwtje er door heen en hang hem (vrij) op in de stal. Kan ie lekker kloten. (Soort van likkit ding dus)