Van een NEE-paard naar een "nou, wie weet"-paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Van een NEE-paard naar een "nou, wie weet"-paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 13:26

Ik heb al een tijdje echt zoiets leuks!!
ik popel gewoon om het te vertellen!! Haha! Het wordt waarschijnlijk wel een lang verhaal!

Ik heb mijn paard nu 1,5 jaar en ik heb heel wat te stellen gehad met haar!
Echt op alles wat ik wilde, "zei" ze keihard NEE. Oren naar achter, neusvleugels opgetrokken, knarsetanden en zo dwars, soms stampvoette ze ervan, dat heethoofd van een paard!!!

1,5 jaar strijd om de kleinste dingetjes: om?- NEE, voetje?-NEE, bitje in?-NEE.... ze beet als ze de kans kreeg, en trapte als je niet op lette, ze probeerde op je voet te gaan staan als je het hoofdstel in wilde doen, etc....
Ik heb echt continue politie agentje moeten spelen, vreselijk consequent zijn, en heel streng..... Dat is niet altijd even leuk als je gewoon voor je hobby met paarden bezig bent!
Alleen voor een snoepje wilde ze wel meewerken, maar ja, daar kun je ook niet aldoor aan beginnen.

En dan heb ik het nog niet eens over het rijden..... Bokken, staken, rennen, zich tegen de muur aan gooien…. alles om maar niet te hoeven luisteren.... als ik de B-E lijn nam en ik gaf voor het einde aan dat we rechts zouden gaan, dan ging ze de strijd al aan om toch links te gaan...
Kortom: het enige wat ik deed was eraf vallen.... iedere keer weer.... tot ik met de zenuwen erop ging, en toen ging het natuurlijk helemaal niet meer...
Maar ik bleef wel steeds langer zitten, op een gegeven moment weet je een beetje wat er wanneer komt... dus de zenuwen hebben we uiteindelijk ook weer overwonnen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan!
Ik kreeg tips als: "hang er een stang in!" en "moet je m'n slofteugel lenen?" maar je weet gewoon dat dat de oplossing niet is... en ik dacht ook maar steeds: ze zit gewoon in de pubertijd…

Ik heb echt meerdere keren gedacht: ik verkoop haar! ik trek het niet meer, ik stop ermee!! Verdrietig
Maar ja, ik ben nogal koppig, en daarbij: waar zou ze terecht komen....?
Dus dan liet ik weer een dierenarts, osteopaat, zadelmaker, tandarts etc. komen om er toch maar zeker van te zijn dat ze niets mankeerde…

En nu, na 1,5 jaar (en ook nog in de winter, wanneer ze vorig jaar op haar moeilijkst was)
Lijkt het wel of ze er zelf ook genoeg van heeft om zo dwars te zijn….
Haar mond gaat open voor het bit, ik ben er dit jaar nog niet afgevallen (knock on wood!) en ze is (over het algemeen) redelijk goedgehumeurd! Ik weet echt niet wat me overkomt! Ik hoef haar niet meer constant te corrigeren, te "uhhh-en" en af en toe een flinke klap of een schop uit te delen…

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zal ik nu toch de langste adem hebben gehad?? Zal ik nu eindelijk een leuke zomer met haar tegemoet gaan? En gewoon mijn paard kunnen opzadelen en een buitenritje kunnen maken?? Ik ben beniewd!

All people smile in the same language....


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:29

Ik hoop het voor je, je hebt er in ieder geval genoeg moeite voor gedaan en dat mag die knol nu ook wel in gaan zien Knipoog OK dan!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:35

Klinkt super! Lachen

Ik hoop dat mijn verzorgpaard ook nog eens op die manier bijtrekt Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:49

Klinkt heel goed! Ben je er echt zeker van dat ze al die tijd niets heeft gemankeerd? Kan haast niet, zo'n ommezwaai in character.

Je suis Charlie.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 14:01

Het enige wat ik kan bedenken zijn haar hormonen...
ik heb haar helemaal binnenstebuiten laten keren.
Het is natuurlijk ook niet in 1 nachtje gebeurd.... ik dacht een tijdje geleden al: goh, je lijkt wel ietwat bij te draaien... en ze is natuurlijk nog steeds geen voorbeeldpaard... maar voor mij persoonlijk is het een hele verbetering!

All people smile in the same language....

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:02

Klinkt super! Knap van je dat je het zo hebt volgehouden..Hopen maar dat jij inderdaad de langste adem gehad hebt..En een prettige zomer tegemoed gaat..Super!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:11

super dat je hebt volgehouden!ik heb ook zo'n paard en heb gister mn wp in de M2 gehaald om Z1 te mogen starten

4 jaar boed zweet & tranen, en nu Z1

ik hoop dat je vol blijft houden, en een makkelijk paard zal ze nooit worden, is die van mij ook niet, maar je leert er zo ontzettend veel van

echt knap dat je hebt doorgezet!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 14:17

jeetje Renske! wat goed!
Je hebt gelijk, een beginnerspaard zal ze nooit worden, maar dat hoeft ook niet, ik hoop dat ik ooit ook nog eens kan zeggen dat ik zo hoog mag gaan starten!! zet hem op!!

All people smile in the same language....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:26

gewoon volhouden, dan kom je er wel, dat weet ik zeker Lachen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

ikkiekikker

Berichten: 896
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:46

Wat leuk dat het nu zo goed gaat!
Nu hopen dat het zo doorgaat en dat je idd ooit ook Z mag starten en andere leuke dingen met je paard kan doen!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:27

He meid wat lekker!
Ik vond je altijd al zo dapper dat je er weer opstapte na een megaduik, maar het lijkt me veel fijner als je gewoon relaxed op je paardje kan stappen!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:14

Super joh! OK dan!
Heerlijk he, als alle moeite die je voor het beestje hebt gedaan eindelijk een beetje beloond wordt. Het klinkt raar, maar mijn ervaring is dat je met deze monsters een hele hechte band krijgt en je leert er iig gruwelijk veel van.
De merrie die ik nu rijd, heb ik ook een jaar lang gevechten mee gehad. Niet zo extreem en een andere oorzaak denk ik. Deze merrie had gewoon geen vertrouwen in mensen, maar was wel vreselijk eigenwijs.
Was dus constant een balans zoeken (die steeds verschoof) tussen bang/dwars/niet begrijpen/niet kennen enz. Als ik haar op een verkeerd moment strafte, had je kans dat ze weer een week bang voor me was. Maar strafte ik niet, als het wel moest dan had ik ook een groot probleem.

In de omgang kan ik inmiddels (bijna) alles met haar, en ook onder het zadel begrijpen we elkaar steeds beter.

Succes verder met haar!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:57

he goed joh, blijven volhouden hoor.
je hebt veel doorzettings vermogen en je ziet nu resultaat. sommige paarden moet je gewoon veroveren

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 17:17

Hoi babat!!

Allemaal bedankt voor jullie reacties! ik ben er zo blij mee om nu eindelijk een beetje resultaat te zien... ik hoop zo dat het doorzet!

Ik zal de "beste stuurlui" eens laten zien dat mijn paard WEL spoort!

All people smile in the same language....

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:28

tessa3009 schreef:
Ik zal de "beste stuurlui" eens laten zien dat mijn paard WEL spoort!


Haha ik ken dat gevoel Knipoog de beste stuurlui staan ook vaak naar mij te kijken en dan krijg ik commentaar waar ik niets mee kan.

Gefeliciteerd en ik zal voor je duimen dat het vanaf nu inderdaad beter gaat OK dan! en knap dat je zo hebt volgehouden!!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:20

Ik hoop het voor je!
Fijn dat het al zoveel beter gaat zeg, echte zuurpruim was t, of niet dan!?
Ik hoop echt voor je dat ze van de zomer ook braaf is Lachen

Obelix is gewoon stoer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:15

nou hartstike fijn dat het zo goed gaat, dan heb je het gevoel dat je werk toch nog vruchten afsteekt en dat iedereen ongelijk had! hartstikke leuk..

paardeloverr

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:10

Veel suc-6! Hopelijk is het wachten je waard geweest! Je bent teminste niet zo'n verwend kind zo van: hij luisterd niet! Ik wil een nieuwe!
Het is echt goed wat je gedaan hebt!! Een duim van mij!

~*~:+: I LoVe DjUuKiEj! Lovers~*~

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:12

Goed hoor! de volhouder wint!

Ik heb ook een tijdlang gevochten met mijn paard (maar die was lang niet zo erg als die van jou, als ik het zo lees) en die was in de periode van een paar weken helemaal omgedraaid qua instelling. Waarom weet ik nog steeds niet maar ik ben er nog steeds erg blij mee!
Het blijft een paard die niets kado geeft, maar wel veel voldoening geeft.

Carlijntjuh

Berichten: 87
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:18

Hai!
Heb ook wel een tijdje problemen gehad met me pony! Super karakter, maar very lastig om te rijden. Als ze een hindernis zag kon ze alleen nog maar KEIhard racen en op het aller laatste moment stoppen & bokken óf achteruit (en dan met dr kont tegen andere hindernis aan --> paniek --> ik dr weer naast). Nadat ik de echt 100000 keer was afgepleurd vroeg iedereen ook aan me waarom ik dr nie weg deed. Maar inmiddels gaat het super. Ze schweurt ook al nie meer tijdens me dressuur proeven en inmiddels start ik L1 met me pony tussen de paarden. Had ik vroeger echt nooit durven dromen!! T is nog geen Z das waar, maar ben er wel blij mee. Springen gaat ook steeds beter. En idd, een beginners paard zal ze toch wel nooit worden muhaha!!

Pepper, je t'aime!!! NU ZELFGEMAAKTE STRIP IN MN PROFIEL: lachuh!!!!!

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:23

Het klinkt echt super! Goed gedaan!
Op mijne kon ik eerst niet opstappen. Zat je erop gallopeerde die al bokkend weg. Nu stapt ze weg Lachen Ik vind het al een hele verbetering. Alleen in galop loopt ze nog irritant te doen.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 13:00

gelukkig ben ik inderdaad niet de enige die zo'n paard heeft.... ik neem aan dat jullie ook van die periodes gehad dat je het echt niet meer zitten, en jezelf er iedere avond naar toe moest slepen.... ?
Gister ging het echt heel goed, met opstappen moest ik nog even uithalen, maar met rijden was ze erg braaf, en zelfs haar galop was gister redelijk rustig! Ik ben geen top ruiter, maar echt een amateur ruiter, en mijn houding laat nog veel te wensen over, maar ik heb megaveel over het paardrijden zelf van haar geleerd.... dus dat is wel weer een pluspunt van zo'n lastige knol! Knipoog

All people smile in the same language....

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:04

Ik hoop voor je dat het zo blijft! De aanhouder wint! In dit geval jij dus Knipoog Veel succes met haar!

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 01:05

OK dan! Ga zo door en laat je niet kennen door een paard! Succes

Kijk voor onze leuke stalhyves op: http://stal-hoogland.hyves.nl/
iedreen is er welkom OK dan!

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:27

Herkenbaar verhaal! Ik doe natural horsemanship met Ascot en m'n instructeur heeft erg moeten lachen om de audiovisuele show van Ascot. Rondje lopen? luid piepen en half steigeren. Loop nou. Nog meer piepen en halve bak omgeploegt. Dan loop nog maar een rondje. Bak verbouwd omdat meneer dan maar gewoon over het draad spring en het bovenste lijntje meeneemt.
Zo'n 'mischien-paard' is wel leuk; doet ie het of doet ie het niet'...heb je nog wat te wedden. Haha!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: goldenarrow en 101 bezoekers