Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15203
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:23

Oh dat klinkt fijn. Lekker groeien :)

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:10

Wat goed zeg

loveslimpie

Berichten: 1728
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:51

Hier gaat het met Lente ook echt de goede kant op! Ze heeft de lossigheid in haar lichaam gevonden en het is elke keer een feest om d'r te rijden. Eergisteren een stukje opgenomen en het begint er B-waardig uit te zien. Dus binnenkort eens focussen op het trailerladen en dan kunnen we een keer ergens anders heen. Buitenritjes gaan ook best goed, al moet de stalen ros nog wel voorop...

Malaika ben ik vandaag weer voor het eerst op gegaan, eerder geen tijd voor gehad. Maar vandaag pakte ze het super op en het eerste galopje aan de longe is gemaakt. Ik hoop dat we de komende maand nog even door kunnen pakken, dan zal ze wel genoeg geleerd hebben voordat het slechte weer er is en met een beetje geluk kunnen we dan ook de hele winter doortrainen :j

Qimm

Berichten: 15203
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:35

Oh dat klinkt ook goed zeg, allemaal lekker de goeie kant op!



Hier ook (eindelijk!) grotere stappen de goede kant op.

En een beetje flauw doen:
Afbeelding

(Ze krult zich op als ze iets moeilijk vindt :') )

loveslimpie

Berichten: 1728
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:07

Nou Qimm, 10 punten voor de uitgestrekte draf :+ :D

Met Lente gister een eerste sprongetje gedaan, eerst vond ze balken super eng, maar het kwartje lijkt gevallen te zijn.

Malaika had ik sinds vorig jaar met de hoefzweren niet meer gereden(zo blij met een eigenaar die niet pusht dat er iets met een paard gedaan moet worden). Vorige week weer voor het eerst opgestapt en we zijn nu zover dat de bak voor de helft is afgezet, stap, draf en galop aan de longe gaan super en vandaag stap en draf los ging ook goed. Meer durfde ik even niet, morgen is m'n eerste werkdag...

Qimm

Berichten: 15203
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:15

Ja. Zo snel mogelijk naar het Z he? ;)

Spannend, letterlijk met sprongen vooruit. En, verstandig. Geen risico's nemen :D

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:40

langzaam komt het er wel ..
Al was het vanmorgen best koud, en vrij snel na het opstappen dat Nolen van alles zag en er best 'kijkerig' op was..
Tjah dan kun je wel ineens versnellen ..

#knappegup #glimwormindezon #tuiger
https://www.instagram.com/reel/CiDMFOqI ... JmNzVkMjY=

2e keer in de buitenbak, dit was gelijk na het opstappen (met de les)..
Nolen was nadien wel erg braaf en vond het vandaag echt leuk!

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:18

Wat zijn jullie lekker bezig zeg super gaaf!

Hier een vraag max van mij doet het inrijden super braaf, nu 3x los gereden in afgezete bak. Dit vind hij nog lastig omdat mijn instructrice steeds minder in midden staat van de bak. Alleen is hij totaal niet voorwaarts. Nu snap ik dat hij nog moet leren wat been is.. Alleen soms moet ik dan toch even een zweepje bij hebben. En eigenlijk wil ik dit niet.. Dit ook aangegeven dat ik niet helemaal snap waarom hoe en wat de zweep nuttig kan zijn (ik sla niet alleen een tikje)

Nu is dit het eerste paard wat ik zelf inrij.. En ergens snap ik haar uitleg. want liever 1 tikje dan constant been. ik moet dan been en tikje tegelijk geven zodat hij dat beetje gaat snappen zeg maar.

nu wil ik mijn instructrice zeker niet afkraken want verder is het heel vriendelijk enz. Het is meer mijn eigen gevoel. Maar ik zou ook niet weten hoe ik hem wel voorwaarts op mijn been zou leren krijgen. Omdat hij gewoon weg niet reageert haha. Omdat hij het ook nog niet snap zeg maar.

Hij doet het echt heel goed en braaf!! Aleen denk hij heel erg in terug. Dit heeft hij ook met longeren/grondwerk. Zuinig op z'n energie. Hij wilt zeker wel lopen hoor maar hij vind bij je zijn gewoon een stuk gezelliger. En hij wilt wel werken maar wel wanneer het meneer uit komt. Een echt haflinger. haha

Toch als ik naar mezelf kijk heb ik dit liever dan zo rillig paard, want dat past totaal niet bij mij. Maar nogmaals het is eerste keer dat ik een paard opleid en heb ik dus geen idee hoe dat normaal in zn werk gaat.

Bij beleerstallen of bij andere mensen die paarden beleren en die ik volg zie je toch vaak de filpmpjes als de paarden wat verder zijn in hun opleiding zeg maar.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:59

@plutolover hij snapt het gewoon nog niet helemaal, is nog wat onzeker. Ik herken het. Het heeft tijd nodig. Alano was in het begin ook niet voorwaarts maar nu moet ik hem remmen en loopt hij iets te graag. Rij vooral veel rechtuit dit is makkelijker voor hem. Wees een paar keer duidelijk, liever in een keer duidelijk dan 1000x half. Heb je de mogelijk om naar het bos te gaan of ergens langs de weg rechtuit te rijden? Bij Alano heeft het bos enorm geholpen om wat meer voorwaarts te zijn.

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:09

_activeme schreef:
@plutolover hij snapt het gewoon nog niet helemaal, is nog wat onzeker. Ik herken het. Het heeft tijd nodig. Alano was in het begin ook niet voorwaarts maar nu moet ik hem remmen en loopt hij iets te graag. Rij vooral veel rechtuit dit is makkelijker voor hem. Wees een paar keer duidelijk, liever in een keer duidelijk dan 1000x half. Heb je de mogelijk om naar het bos te gaan of ergens langs de weg rechtuit te rijden? Bij Alano heeft het bos enorm geholpen om wat meer voorwaarts te zijn.


bos moeten we met de trailer en ik weet niet of ik zo held ben haha. wel een heel groot weiland waar we goed recht uit kunnen. Alleen dit nog niet gedaan. Met bos moet ik wel een rijmaatje hebben. En een 2 paardstrailer huren

gelukkig heb ik nog een haflinger alleen maar 1 zadel haha. Wel kunnen we de polder in en daar lekker recht uit. Ik ga het eens overleggen. Of kijken of een stalgenoot mij op sleeptouw wilt nemen

gelukkig is max wel heel nuchter

Qimm

Berichten: 15203
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:25

Hoe gaat het met stemhulpen? Die zou hij nog kunnen kennen van longeren. In principe is het niet heel gek dat hij doorlopen nog moeilijk vindt. Probeer consequent elke versnelling die je krijgt na een hulp te belonen zodat hij de link gaat leggen. Geduld is vaak zinvol. Die van mij wilde überhaupt niet lopen de eerste -maanden!- en nu loopt ze lekker door en snapt ze het spelletje.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:53

plutolover schreef:
_activeme schreef:
@plutolover hij snapt het gewoon nog niet helemaal, is nog wat onzeker. Ik herken het. Het heeft tijd nodig. Alano was in het begin ook niet voorwaarts maar nu moet ik hem remmen en loopt hij iets te graag. Rij vooral veel rechtuit dit is makkelijker voor hem. Wees een paar keer duidelijk, liever in een keer duidelijk dan 1000x half. Heb je de mogelijk om naar het bos te gaan of ergens langs de weg rechtuit te rijden? Bij Alano heeft het bos enorm geholpen om wat meer voorwaarts te zijn.


bos moeten we met de trailer en ik weet niet of ik zo held ben haha. wel een heel groot weiland waar we goed recht uit kunnen. Alleen dit nog niet gedaan. Met bos moet ik wel een rijmaatje hebben. En een 2 paardstrailer huren

gelukkig heb ik nog een haflinger alleen maar 1 zadel haha. Wel kunnen we de polder in en daar lekker recht uit. Ik ga het eens overleggen. Of kijken of een stalgenoot mij op sleeptouw wilt nemen

gelukkig is max wel heel nuchter


Met een ander paard erbij in polder is ook een optie. Zo leert hij doorlopen door het andere paard te volgen. Dit heeft bij Alano heel goed geholpen. En zoals Qimm aangeeft heel veel praten en stemhulp gebruiken kan ook goed helpen.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:04

Zo inmiddels ben ik terug van vakantie en Alano heeft ook even twee weken vakantie gehad. Zo kon hij weer even bijkomen en alles verwerken. Voordat ik op vakantie ging hebben wij nog een keer gesprongen thuis in de bak, dressuurles gehad, een oefenparcour - oefencross gesprongen.

Hij vond het ontzettend leuk om na een lange springpauze weer te mogen springen. Hij werd zo af en toe een beetje te enthousiast :').


Onze laatste les vooral bezig geweest op de rechterhand. Dit is zijn lastige kant en valt enorm naar binnen. Maar elke keer gaat het beter. Het is blijft een enorme uitdaging om het te rijden pff :').


Onze eerste oefencross. Zonder enige ervaring voor ons beide ben ik enorm trots op hem maar ook op mij. Er waren ontzettend veel prikkels, het was best druk maar Alano bleef zo netjes bij mij waardoor ik redelijk ontspannen was.


Onze eerste springparcour. Alano deed het onwijs goed. Er is genoeg werk aan de winkel voor mij. Ik mag hem wat actiever na voren rijden en iets meer durven rijden. Ik reed hem iets voorzichtig waardoor wij domme foutjes maakten.


Er is genoeg werk aan de winkel voor mij. Ik mag hem wat actiever na voren rijden en iets meer durven rijden. Ik reed hem iets voorzichtig waardoor wij domme foutjes maakten. Filmpje vanuit het publiek.


Alano bewijst gewoon weer even dat ik op hem kan vertrouwen en meer moet geloven in hem. Ik vind dat zo ontzettend lastig omdat ik ook weet hoe hij kan zijn als het hem teveel wordt. Thuis vliegt hij nog wel eens de andere kant op, rent naar andere paarden. Eind oktober onze eerste dressuurwedstrijd. We zijn daar zeker nog niet klaar voor maar ik bouw het liever rustig op dan meteen bam ervoor te gaan en hem geen tijd gun om alles te verwerken.

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:38

plutolover schreef:
Wat zijn jullie lekker bezig zeg super gaaf!

Hier een vraag max van mij doet het inrijden super braaf, nu 3x los gereden in afgezete bak. Dit vind hij nog lastig omdat mijn instructrice steeds minder in midden staat van de bak. Alleen is hij totaal niet voorwaarts. Nu snap ik dat hij nog moet leren wat been is.. Alleen soms moet ik dan toch even een zweepje bij hebben. En eigenlijk wil ik dit niet.. Dit ook aangegeven dat ik niet helemaal snap waarom hoe en wat de zweep nuttig kan zijn (ik sla niet alleen een tikje)

Nu is dit het eerste paard wat ik zelf inrij.. En ergens snap ik haar uitleg. want liever 1 tikje dan constant been. ik moet dan been en tikje tegelijk geven zodat hij dat beetje gaat snappen zeg maar.

nu wil ik mijn instructrice zeker niet afkraken want verder is het heel vriendelijk enz. Het is meer mijn eigen gevoel. Maar ik zou ook niet weten hoe ik hem wel voorwaarts op mijn been zou leren krijgen. Omdat hij gewoon weg niet reageert haha. Omdat hij het ook nog niet snap zeg maar.

Hij doet het echt heel goed en braaf!! Aleen denk hij heel erg in terug. Dit heeft hij ook met longeren/grondwerk. Zuinig op z'n energie. Hij wilt zeker wel lopen hoor maar hij vind bij je zijn gewoon een stuk gezelliger. En hij wilt wel werken maar wel wanneer het meneer uit komt. Een echt haflinger. haha

Toch als ik naar mezelf kijk heb ik dit liever dan zo rillig paard, want dat past totaal niet bij mij. Maar nogmaals het is eerste keer dat ik een paard opleid en heb ik dus geen idee hoe dat normaal in zn werk gaat.

Bij beleerstallen of bij andere mensen die paarden beleren en die ik volg zie je toch vaak de filpmpjes als de paarden wat verder zijn in hun opleiding zeg maar.


Als het goed is geef je alle hulpen oplopend. Been geven is dus niet vol je been erin, maar:

Kuit aanspannen, kuit tegen buik leggen, kuit tegen buik drukken.

Reageert je paard niet op het kuit tegen buik drukken ga je over op je zweepje:

Niet in één keer een KLAP, maar je blijft tikken met de zweep totdat je paard reactie geeft. Tik 1 is heel zacht, tik 2 wat harder, tik 3 nog weer harder. En zo bouw je het op.

Zo wordt been voorspeller voor zweepje en weet je paard als ik niet al reageer op aanspannen kuit, dan komt …… (Pavlov leertheorie, klassieke conditionering).

Belangrijk hierbij is dat je iedere poging tot een beetje voorwaarts al beloont en dus de druk loslaat. Als je paard 4 km per uur loopt en je streven is 6 km per uur, ga dan niet in één keer zoveel druk geven dat je paard naar voren springt. Het gaat erom dat hij gaat leren wat beenhulp inhoudt. Beloon (en laat dus been/zweep los) als hij al 0,2 km per uur harder gaat na je hulp.

Oh en consequent iedere vertraging bij zijn! Als je paard moe wordt, liever stilstaan en even bijkomen dan gaan sukkelen.

Hopelijk kun je hier iets mee

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:31

Zweepje zou kunnen als verduidelijking, maar hier zou ik (nu) niet direct voor kiezen.

Van wat ik heb gelezen duurt het soms even voor het kwartje valt bij jouw paard (ook met longeren).

Dus wat een ander al zei, stemhulpen. Hoe gaat dat nu? Dat vind ik echt wel de basis namelijk en heel helpend bij beenhulpen aanleren.

Wij zijn met onze dame nog niet heel ver (als in een paar keer erop gezeten en een klein stukje gestapt, met een paar keer halt erbij). Maar ze begint de beenhulp wel te snappen.

Degene die erop zit is vooral gewoon ontspannen en doet niet veel. Degene die naast haar loopt geeft aan dat ze mag stappen en op dat moment geeft de ruiter zachtjes been en wordt eventueel weer een stemhulp gegeven.

Zo heb ik 't met m'n pony 17 jaar geleden ook gedaan en uiteindelijk zonder stem, omdat ze dan snappen wat de bedoeling is. M'n pony was vrij flegmatiek en zelfs toen hij 't snapte niet altijd de snelste, dus gaf ik 'm soms ter verduidelijking toch een stemhulp erbij, als dit niet voldoende was toch ook de zweep erbij.

Dus misschien even een stapje terug en iemand ernaast, of eventueel aan de longeerlijn, zodat de afstand weer wat groter is, maar diegene kan verduidelijken wat jij bedoelt. Of misschien is 't al voldoende als ze in 't midden staat. Dat hij daar nog even steun aan heeft. Tuurlijk is 't de bedoeling dat je uiteindelijk zelf kunt rijden en hij alleen jouw hulpen nodig heeft, maar ik krijg het idee (kan er naast zitten hoor) dat de stap wat te groot is.

Qimm

Berichten: 15203
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:10

Ik kwam er laatst per toeval achter dat de mijne de link al had gelegd. We waren lekker bezig en zonder er bij stil te gaan geef ik been om te gaan draven en ze draafde zo weg. Tot daar aan toe had ik het altijd gecombineerd met stemhulp. Vaak zijn ze best snugger. En waar we in het begin totaal niet vooruit kwamen (letterlijk, we hebben zo veel stil gestaan en zo vaak was ik al blij met 5 meter draf) is het kwartje gevallen en bood ze ook zelf al galop aan. Heb het idee dat ze het een leuk spelletje vindt inmiddels. Geduld was echt key (want van een tikje met de zweep ging ze juist in de staak omdat ze (denk ik) het gewoon niet snapte en onzeker werd)

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:50

Liiesjjj schreef:
plutolover schreef:
Wat zijn jullie lekker bezig zeg super gaaf!

Hier een vraag max van mij doet het inrijden super braaf, nu 3x los gereden in afgezete bak. Dit vind hij nog lastig omdat mijn instructrice steeds minder in midden staat van de bak. Alleen is hij totaal niet voorwaarts. Nu snap ik dat hij nog moet leren wat been is.. Alleen soms moet ik dan toch even een zweepje bij hebben. En eigenlijk wil ik dit niet.. Dit ook aangegeven dat ik niet helemaal snap waarom hoe en wat de zweep nuttig kan zijn (ik sla niet alleen een tikje)

Nu is dit het eerste paard wat ik zelf inrij.. En ergens snap ik haar uitleg. want liever 1 tikje dan constant been. ik moet dan been en tikje tegelijk geven zodat hij dat beetje gaat snappen zeg maar.

nu wil ik mijn instructrice zeker niet afkraken want verder is het heel vriendelijk enz. Het is meer mijn eigen gevoel. Maar ik zou ook niet weten hoe ik hem wel voorwaarts op mijn been zou leren krijgen. Omdat hij gewoon weg niet reageert haha. Omdat hij het ook nog niet snap zeg maar.

Hij doet het echt heel goed en braaf!! Aleen denk hij heel erg in terug. Dit heeft hij ook met longeren/grondwerk. Zuinig op z'n energie. Hij wilt zeker wel lopen hoor maar hij vind bij je zijn gewoon een stuk gezelliger. En hij wilt wel werken maar wel wanneer het meneer uit komt. Een echt haflinger. haha

Toch als ik naar mezelf kijk heb ik dit liever dan zo rillig paard, want dat past totaal niet bij mij. Maar nogmaals het is eerste keer dat ik een paard opleid en heb ik dus geen idee hoe dat normaal in zn werk gaat.

Bij beleerstallen of bij andere mensen die paarden beleren en die ik volg zie je toch vaak de filpmpjes als de paarden wat verder zijn in hun opleiding zeg maar.


Als het goed is geef je alle hulpen oplopend. Been geven is dus niet vol je been erin, maar:

Kuit aanspannen, kuit tegen buik leggen, kuit tegen buik drukken.

Reageert je paard niet op het kuit tegen buik drukken ga je over op je zweepje:

Niet in één keer een KLAP, maar je blijft tikken met de zweep totdat je paard reactie geeft. Tik 1 is heel zacht, tik 2 wat harder, tik 3 nog weer harder. En zo bouw je het op.

Zo wordt been voorspeller voor zweepje en weet je paard als ik niet al reageer op aanspannen kuit, dan komt …… (Pavlov leertheorie, klassieke conditionering).

Belangrijk hierbij is dat je iedere poging tot een beetje voorwaarts al beloont en dus de druk loslaat. Als je paard 4 km per uur loopt en je streven is 6 km per uur, ga dan niet in één keer zoveel druk geven dat je paard naar voren springt. Het gaat erom dat hij gaat leren wat beenhulp inhoudt. Beloon (en laat dus been/zweep los) als hij al 0,2 km per uur harder gaat na je hulp.

Oh en consequent iedere vertraging bij zijn! Als je paard moe wordt, liever stilstaan en even bijkomen dan gaan sukkelen.

Hopelijk kun je hier iets mee


Klopt mijn hulpen zijn opbouwend maar dat vind ik erg lastig. Ik rij al 17 jaar op een ex manege pony waarbij opbouwend niet altijd werk. Ik ben zeker geen beginner maar wel met jong paard inrijden, mijn instructrice ziet gelukkig wel wanneer ik te ‘grof’ wordt zeg maar. We hebben nu afgesproken dat zei er paar keer op gaat.

Heb zeker wat aan je tips dank je wel

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:18

Ik was dit topic helemaal uit het oog verloren! Super leuk om te zien dat iedereen op zijn eigen manier zo goed op weg is!

Struggles met wat minder aan het been zijn herken ik wel, ik gebruik ook nog veel stemhulp. Zweepje kent ze nog niet, longeerzweep wel, maar daar heeft ze echt geen boodschap aan :')

Wij zijn vorige maand voor het eerst op pad geweest voor een BB proefje. Ze was super braaf! Wel onder de indruk van vooral de andere paarden maar ze deed het super. 210,5 punten en een 1e prijs. Nu nog even door oefenen en dan hopelijk snel ons echte debuut maken in het L1.


Afbeelding

Qimm

Berichten: 15203
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:24

Wauw netjes! En dan ben ik al blij als die van mij in de juiste galop aanspringt haha :D

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:51

wow super netjes zeg!!!

mijne galopeert alleen nog met longeren, met rijden zijn we nog niet mee bezig maar heb er ook hooguit 10 x opgezeten. Wel wou hij 1x aanspringen in galop. Elke keer als hij zelf voorwaarts gaat dus bijv zelf aandraaft belonen we dat uiteraard.

Volgens jaar lijk me leuk om BB te starten bij de buren van onze stal. Daar organiseren ze af en toe een wedstrijd en voordeel is.. ik hoef dan niet met trailer op pad en het is toch soort van 'vreemd' terrein.

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:10

plutolover schreef:
wow super netjes zeg!!!

mijne galopeert alleen nog met longeren, met rijden zijn we nog niet mee bezig maar heb er ook hooguit 10 x opgezeten. Wel wou hij 1x aanspringen in galop. Elke keer als hij zelf voorwaarts gaat dus bijv zelf aandraaft belonen we dat uiteraard.

Volgens jaar lijk me leuk om BB te starten bij de buren van onze stal. Daar organiseren ze af en toe een wedstrijd en voordeel is.. ik hoef dan niet met trailer op pad en het is toch soort van 'vreemd' terrein.


Jou 'probleem' met ewn niet actief paard heb ik dus exact met Nolen.
Hij kan het wel, maar alleen als hij er zin in heeft.

Ik ben begonnen weer bij 0.
Mijn instructrice heeft hem opgepakt met longeren en momenteel is hij daar nu weer goed voorwaarts in. En bij elke pas wat hij verruimd en voorwaarts is word hij zo erg beloond met stem dat hij het nu pas (na ruim een jaar) het leuker begint te vinden.

Ik heb vorige week weer voor het eerst met zweep gereden, maar met enkel al aanraken was het gelijk vanuit zijn kant een protest (een bok), dus toen met beide benen flink duidelijk gemaakt dat ik dat echt niet wil (en ik ben een 'mietje eerste klas' want doorpakken vind ik biet fijn. Maar ik weet dat ik dit moet doorpakken (en gelukkig werkt been en stem er momenteel heel erg goed bij).

Ik doe ook echt alles samen met mijn instructrice en vertrouw haar blindelings.
Ik weet zeker, stapt zij erop zal hij misschien 1x een kleine protestje dreigen maar daarna heel braaf alles doen wat ze op een hele nette (en vriendelijke) manier van hem vraagt.
Maar ik moet hem hier nu zelf eerst doorheen rijden van haar, omdat ik vorig jaar best veel 'getollereerd' heb en dat moet uit zijn 'systeem' dat ik bepaal en niet hij.

Ik moet zeggen, ben zelf ook totaal niet bezig met de galop.
Maar als hij echt stukjes voorwaarts loopt en ik prijs hem hecht omhoog hoe goed hij op dat moment is, dan word hij zo 'trots en zelfverzekerd' dat hij nog iets meer geeft en dan paar passen galop meepakt.

Ik heb mijn doel heel laagingesteld.
Voor 1 dec. kan ik alleen opstappen en stuk stappen en draven (werk zit nu in het opstappen want hij probeert weg te lopen sinds hij een rugprobleem had).
Alles wat wij meer doen is meegenomen maar geen must.
Voor beide moet het plezier er weer in, en ja een tuiger is soms echt een hittepit en een uitdaging (haflinger idem bepaalde karaktertrekken) maar eenmaal hier doorheen en dan kunnen wij lezen en schrijven met onze knollies!!

veerledec

Berichten: 6696
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:06

Wauw wat goed Debbie!

Hier dus ook één met wat minder impuls van nature. Ik probeer zo min mogelijk en consequent mogelijk been te geven. Ik wil niet moe worden van een paar rondjes stap/draf zeg maar. Dus been is voor vooruit/overgang, als ik dat niet vraag dan is het aan hem om zelf het tempo te behouden. Bij iedere terugval, kriebeltje met de zweep of stem, maar geen been. Nu is de mijne vooral ook een diesel, eenmaal warm blijft ie heel makkelijk zelf in tempo lopen, maar bij het losrijden vaak nog niet.

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:52

hoe gaat het met iedereen?

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:03

Dank jullie wel voor de tips en het delen van herkenbaarheid

we zijn nu paar weken verder en het gaat al beter. Hebben wel zweepje erbij maar eigenlijk niet echt nodig

ook al paar keer los in de bak gereden en dat deed hij super braaf. Er zitten al goede draf stukken tussen. Bij mijn instructrice sprong hij zelf keer aan in galop wat niet helemaal de bedoeling was.

Stuur gaat ook steeds beter, al hebben we laatst wel om hem gelachen hij trok steeds naar de paarden van stalgenoten toe, die dan ook aan het rijden zijn.. Hij moet leren dat dat niet de bedoeling is, voor hem natuurlijk logisch omdat het een kudde dier is. Gelukkig hebben stalgenoten er begrip voor en lachen we samen er om. Maarja hij mag het niet blijven doen want genoeg paarden die het niet fijn vinden (en terecht)

Soms wilt hij 'discussie' zoals we het noemen met je aangaan, omdat hij eigenlijk gewoon wilt zeggen ik vind het lastig.

Dinsdag toen ik reed schrok hij van iets en had ik hem gelukkig snel op de ren. Want ik zelf ben ook niet altijd heel heldachtig haha. Verder voelt hij best vertrouwd.

Qimm

Berichten: 15203
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:04

Wij hebben even een dipje :') Ze vindt ineens van alles moeilijk en eng wat al lang bevestigd is :') . We lassen maar even een pauze in om alles te laten bezinken. Ach ja, vallen en opstaan is het toch vaak. Het ging ook al veel te goed haha!