van privéstal naar een manege..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:52

Jippie, het verschil tussen jou en Gracy is enorm. Zij moet nog gaan starten in de B, dus zij heeft die 20 x 60 nog niet nodig.
Ik heb nu 1 keer met spitstijd gereden, dat was op een zaterdagmiddag rond 16.00 uur.
Toen zaten we met 3 man op dat kleine stukje.
Overdag is de rijbaan heel vaak vrij.

Maar goed, zoveel ruiters, zoveel smaken.
Voor mij is dit een perfecte oplossing want de mogelijkheden die ik hier heb, die heb ik vaak op een pensionstal niet. Zo ja, dan is het vaak een stuk duurder. Dat is het probleem in de randstad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:57

Is ook zo hoor Kleintje. Daarom schreef ik al eerder dat in de loop van de tijd de wensen en eisen die je stelt aan een accomodatie heel erg kunnen veranderen. Dat heeft o.a. te maken met op welke manier je met paardrijden bezig bent. 10 jaar terug was ik zelf nog een echte boscrosser tegenwoordig ben ik heel sportgericht bezig, niet te vergelijken Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:00

Inderdaad. Ik ben in principe ook sportgericht bezig, voor zover je dat kan zijn met een bijna 4 jarig paard. Dus ik zorg wel dat ze genoeg beweging krijgt, maar ik wil niet alle dagen 'sportmatig' rijden. Dus af en toe het bos in (ligt hier op stal om de hoek), af en toe lekker los, de stapmolen of het weiland.

Als ik straks echt hoger kom in de dressuur en we zouden niet genoeg meer hebben aan deze accomodatie, dan kan ik altijd nog verhuizen. Nu voldoet het meer dan prima.

Helaas heb je hier in de omgeving van Rotterdam maar weinig privéstallen met een goede binnenbak, buitenbak EN weiland. Eigenlijk zou ik gewoon moeten verhuizen. Ik wil wel, maar mijn mannetje niet zo Scheve mond

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:18

Ik ben zelf begonnen op een manege. Eerst met lessen en daarna ook een brijrijdpaardje. Na twee jaar dat paardje verzorgd te hebben, zijn wij (paard, eigenaresse en ik) verhuisd naar een privestal. In eerste instantie vond ik het niet zo erg leuk want dan hadden we geen binnenbak meer. Maar om nou elke keer als je rijdt het te moeten doen met een halve bak is ook niets.
Ik wist niet wat ik meemaakte op die privestal. Wat een rust zeg. En je spullen werden niet meer gepikt (we hebben nu nog hetzelfde halster....op de manege in 2 jaar tijd al 3 versleten). En ook niet dat bemoeizuchtige gedrag. Ik vond het heerlijk. Pas heb ik weer op de manege in een les meegereden. Maar ik werd al helemaal onrustig toen ik op de manege aankwam (en het was nog maar 8 uur 's ochtends). Wat een rumoer en ze hadden zelfs een stofzuiger voor het stro!!!! Ik kreeg bijna last van hyperventilatie.
Voor mij dus geen manege meer, maar lekker een privestal. Ik rijd nu een ander paardje bij, omdat mijn 'oude' paardje niet echt meer bereden kan worden. Heb nu een stal tegenover mijn huis gevonden. Maar ik weet nu al dat als ik last van stress heb, dat ik daarheen zal gaan. Heerlijk.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:39

Ik blijf op mijn manege uit principe weg bij de privepaarden. Loop alleen langs die stallen, als een nieuw paard tijdelijk daar gestald is, en ik heb mag rijden. Ik heb zelf een paard gehad, en weet hoe irritant het is, als mensen zich gaan bemoeien met je. Halsters blijven bij ons op de manege ook gewoon op de haak naast stal, en poetsspullen en dergelijken ruimde ik sowieso altijd al netjes op, direct na het rijden, en in een kast die op slot gaat. Als je je spullen gewoon rond laat slingeren, raak je ze hoogstwaarschijnlijk toch wel een keer kwijt, of je nou op een privestal staat, of op een manege.
Op stal alles netjes, thuis een beestebende Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:44

Zoals ik al zei: ik geloof best dat er grote verschillen zijn tussen maneges. Die manege waar wij hebben gestaan, was wat dat betreft wel een geval apart. 'Chaos' was daar zo'n beetje het kernwoord. Er waren bijvoorbeeld ook geen poetsplaatsen, dus wanneer er lessen waren, werden de manegepaarden in de stalgang van de pensionpaarden gezet. Gewoon met halstertouw vastgezet aan de tralies van de stallen van de pensionpaarden. Ons paard werd daar knettergek van. Vooral op zaterdag was er geen land met hem te bezeilen door al die drukte en de hele dag rennende en gillende kids in de stalgang (want daar werd ook niets van gezegd). Dat is voor ons de belangrijkste reden geweest om te verhuizen naar een (minder massale) pensionstal. De rest van de ergernissen vormden de spreekwoordelijke druppels, zeg maar. Maar nogmaals, ik geloof best dat er maneges zijn waar het wèl goed toeven is. Alleen is mijn beeld wat gekleurd door mijn eigen ervaring. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 02:30

De maneges waar ik gestaan heb, stond ik altijd met veel plezier. Eigenlijk mis het het gemengde publiek wel heel erg. Heerlijk, even koffie drinken aan de bar met iemand die dolgelukkig is met dat ene uurtje paardrijden in de week. Dat geweldige manegepaard wat dag in dag uit zijn uiterste best doet. Als instructrice had ik nooit moeite met de verkoop van mijn eigen paarden. Maar als ik het besluit moest nemen om een manegepaard weg te doen, kon ik altijd een flink potje janken. Ze deden iedere dag weer hun werk voor mij!

De maneges waar ik stond, waren er vaak 2 binnenbakken. Een voor de pensioners, en een voor de manegelessen. Waardoor het voor pensionners bijzonder fijn was, ze konden rijden wanneer ze wilden. Maar op de stal waar ik werkte waar maar 1 binnenbak was, vond ik het ook ideaal. Een goede buitenbak, en de pensionners mochten altijd gratis in de les meerijden. Er was voldoende toezicht op de paarden, en ik zit nu regelmatig in een lastig parket omdat ik te laat thuis ben van mijn werk om nog actief mijn paard te doen. Gelukkig heb ik iemand die hem iedere middag in de molen zet, zodat hij er ong 5 a 6 dagen per week 2 keer uit komt. Maar het liefst heb ik toch een stal waar ik gewoon kan bellen.....jongens, zouden jullie hem kunnen doen vandaag, want ik weet niet of ik het red. En dat kan bij maneges vrij vaak!!!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:22

Pipo schreef:
Maar het liefst heb ik toch een stal waar ik gewoon kan bellen.....jongens, zouden jullie hem kunnen doen vandaag, want ik weet niet of ik het red. En dat kan bij maneges vrij vaak!!!!


Ik weet niet of dat een punt van verschil is, want er zijn ook pensionstallen waar dat kan. Rijden kost dan meestal wel geld (op zich logisch), maar longeren cq. slingeren kan wel.

Als er 2 goede, ruime rijbanen zijn zou het mij niet zoveel uitmaken om op een manege te staan als dat de beste plek is voor je paard met de beste faciliteiten, maar ik wil wel kunnen rijden als ik dat wil en niet moesten haasten om voor de manegeles te kunnen of juist moeten wachten om daarna te kunnen.
De stallen zou ik dan wel graag ook gescheiden hebben. Niet alleen voor de rust op stal, ook voor de veiligheid als je aan het poetsen bent in de stalgang en om wat langer te doen met m'n spullen.
Ik heb nu al meerdere paarden enorm zien opknappen die van een manege naar een pensionstal zijn gegaan, van zuur "laat me met rust" op stal, naar vriendelijk en geïnteresseerd, altijd die drukte in de gangen is niet voor ieder paard geschikt.

Ik zou hier in de buurt geen manege weten waar ik graag zou staan met m'n paard, pure pensionstal bevalt uitstekend, maar het is niet zo dat het geen optie is als ik ooit verhuis ofzo.

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:43

Heel veel plezier op je nieuwe stalletje Gracy (en Monique). Hoop dat jullie het een beetje naar jullie zin gaan krijgen daar. Ik ben blij dat ik niet op een manege ben gaan staan, maar zoveel mensen, zoveel smaken, ennu, we komen elkaar binnenkort vast tegen op wedstrijd, over 'n maand heb ik mijn trailertje!

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 23:57

Patsy schreef:
Heel veel plezier op je nieuwe stalletje Gracy (en Monique). Hoop dat jullie het een beetje naar jullie zin gaan krijgen daar. Ik ben blij dat ik niet op een manege ben gaan staan, maar zoveel mensen, zoveel smaken, ennu, we komen elkaar binnenkort vast tegen op wedstrijd, over 'n maand heb ik mijn trailertje!


Daar hou ik jullie aan! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:29

Margreet, ik sta nu op een pensionstal waarbij er iedere avond wel wat te doen is. Vaak maar 1 bak beschikbaar waar dan ook iedereen rijd. Dat is met een jong dier echt heel vervelend, en vaak kan ik dus ook niets doen. Deze stal is ideaal voor mensen met een paard wat gewoon gereden is, maar voor iemand met een jong paard is het drama en ellende. Gelukkig heb ik over een maand alles gewoon bij huis, dat is nog fijner. Maar de maneges die ik ken, heb ik altijd met veel plezier gestaan, leukere mensen dan op pensionstallen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 04:39

Ik heb nog nooit op een privestal gestaan dus ik kan niet vergelijken. De manege is gewoon het dichtste bij en stukken goedkoper dan de privestal een paard km verder.

Ik vind het op de manege erg gezellig. Er is altijd wel iemand om mee te kletsen. Gezellig in de bak rijden met een paar pensionklanten. Vaak rijdt ik ook alleen en eigenlijk vind ik dat een beetje saai. We helpen elkaar onderling en dagen elkaar een beetje uit. Er zijn wedstrijdruiters maar die zijn precies hetzelfde als de niet wedstrijd ruiters.

De kinderen zijn best goed opgevoed. Ze rennen niet en mijn halster hangt gewoon nog steeds aan de deur. karan heeft een grote fanclub. Door al die drukte op stal is het ook gezellig.

Maar ik begrijp ook dat er paarden zijn die er minder goed tegen kunnen. Bij ons staan alle ponies in het eerste gedeelte dus de kinderen zijn niet overal.

Bovenden is het niet zo groot bij ons. Ongeveer 45 paarden en ponies.

De lessen zijn wel eens vervelend. Maar ik heb genoeg ruimte om er 'omheen' te rijden.

Maar als er iemand is die een pensionstal wil beginnen? Begin er dan een in brandevoort. Ideale plek! Wel graag met binnenbak Schijnheilig

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:22

Daar zei ik helemaal niets over Pipo. Ging puur over "service-verlening" door het personeel als je zelf eens niet kunt, dat dat geen verschil hoeft te zijn tussen privé/manege.
Kan me voorstellen dat je niet lekker uit de voeten kunt waar je nu staat, dan heb je nog zo'n geweldige accomodatie en dan kun je er geen gebruik van maken... Dat lijkt me goed waardeloos! Dan maar wat minder, maar wel bruikbaar.