Betalen voor paard bezichtigen?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Betalen voor paard bezichtigen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:44

Er zijn inderdaad mensen die overal gratis gaan rijden. Maar dat is niet algemeen. ik denk dat men nu geld kan vragen voor een proefrit omdat er meer vraag dan aanbod is naar paarden.Vroeger was het andersom.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Betalen voor paard bezichtigen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:47

Overigens,toen ik vroeger zoekende was en een paard ging bezichtigen,waren er heel wat waar ik niet eens op ben gegaan hoor omdat het op zicht al niet klikte. Zou je dan ook 20 euro moeten betalen?Ergens waar dat zo is zou ik niet gaan kijken.

Nessie

Berichten: 8590
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:50

Ik heb het laatst ook voorbij zien komen bij Duitse advertenties.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:50

Ik kan me er wel wat bij voorstellen, omdat er dus inderdaad veel mensen zijn die niet eens van plan zijn om te kopen en gewoon gratis willen rijden, vaak ook nog op paarden waar ze normaal geen toegang toe hebben, boven hun niveau.
Ten tweede zijn er helaas ook heel veel mensen die afspreken en dan niet op komen dagen. Dat heeft je tijd en moeite gekost.
Om die mensen tegen te gaan is het geen gek idee om geld te vragen. 20 euro is uiteindelijk op de koopsom te verwaarlozen. Ik zou daar zelf in elk geen bezwaar tegen hebben als ik werkelijk geïnteresseerd was.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 15:51

Als het nou over een echt duur paard ging, had ik het nog kunnen overwegen :')
Maar gaat zelfs over lagere prijsklasse, daarbij is het inderdaad een handelstal. Maar soms wil ik graag 2x komen voordat ik echt een besluit maak, ben je dadelijk ca.€40,- en is het paard misschien alsnog verkocht.
We verkopen ook wel eens paarden, dan maar penny meisjes... maar vraag inderdaad wel vaker verder wat ze echt zoeken ect. Kom ik zelf wel achter wat voor vlees ik in de kuip heb. Maar laten betalen voor te komen kijken is wel erg makkelijk verdiend :=

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:01

Waarom ga je er vanuit dat je 2 x moet betalen? Ik denk dat het hen gaat om te zien of je echt wel interesse hebt, als blijkt dat het zo is, zul je waarschijnlijk niet de tweede keer hoeven te betalen.
En zo wel, wat is eigenlijk het probleem? Het niet gunnen?
Het idee dat die 20 euro is om aan je te verdienen is een beetje krom. Iemand zal het paard moeten voorbereiden, wellicht voorrijden en zo iemand is ook niet gratis. Of dat nou in een maandsalaris zit of eenmalige betalingen. En zelfs als er niemand daarvoor betaald wordt, neem je nog iemands tijd in beslag.

Het gewoon daar moeten zijn voor jou en het paard voorbereiden voor jou is WERK.
Dat heel veel daar niks voor vragen is harstikke mooi, maar als ze er wel wat voor vragen is dat niet "makkelijk verdiend" maar gewoon betaald worden voor de tijd en moeite.

Je bent niet verplicht om naar dat paard te gaan kijken en als je werklijk geinteresseerd bent zie ik niet waarom een paar tientjes in de weg zou moeten staan.

Nessie

Berichten: 8590
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:04

Ik denk dat een serieus geïnteresseerde er een paard echt niet om laat staan, dus het werkt wel. De funriders filter je er zo wel uit.

Lijkt me ook niet dat je tweemaal moet betalen.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Betalen voor paard bezichtigen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:18

In Duitsland is dit steeds meer een gewoonte. Als je het paard dan koopt, wordt het in mindering gebracht. Ik vind het belachelijk. 9 vd 10 x is het paard niet zoals omschreven, ben je een bak aan geld kwijt als je al bij 20 missers bent gaan kijken.

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:24

Nou toevallig, ik had hier dus nog nooit van gehoord en toevallig dat ik gister bij twee Duitse advertenties zag staan dat er voor bezichtiging betaald moest worden. Ik begrijp het ook wel vanuit de verkoper, maar ik ga dus écht niet betalen om te bezichtigen. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat er beweerd wordt dat een pony geschikt is voor iets (in mijn geval manegewerk) en dat ik vervolgens een pony aantref waar nog hartstikke veel werk aan zit of die totaal niet braaf is. Nou lekker als je daar dan voor moet betalen.

Als een sportstal een duur wedstrijdpaard compleet wast, in de knotten zet, bandages om en netjes voorrijdt dan snap ik dat ze er wat voor willen hebben, maar anderzijds als ze hem uiteindelijk verkopen dan krijgen ze er ook meer voor.
Een handelstal met een korte doorlooptijd om maar even zo te zeggen, trekt vaak zo'n pony uit de stal, gooit er een zadel en hoofdstel op en zet er een meisje op die daar toch al de hele dag rondloopt. En dan dus af en toe de gevallen die elke pony "geschikt voor kinderen" noemen, waardoor je dus mooi voor niks komt kijken. Dan vind ik de brandstof en vooral de tijd die het me gekost heeft al zonde.

Heb zelf ook nog nooit meegemaakt dat mensen enkel kwamen rijden voor de fun. Ik erger me aan de verkoopkant meer aan alle mensen die 1000 vragen stellen, filmpjes willen, 30 foto's willen en juist niet eens komen bezichtigen.

Kortom, ik ga niet meedoen aan betalen voor bezichtigen.

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:28

Ik vind het erg bijzonder dat er een bedrag wordt gevraagd om te mogen kijken (en eventueel rijden). Ik snap dat je als verkoper er tijd en moeite in stopt, maar dat is andersom net zo. Daarnaast, de verkoper wilt toch verkopen? Dan hoort het er nou eenmaal bij.

Mij lijkt het als je eerst mail contact hebt en even gebeld hebt voor een afspraak dat je al zo serieus bent dat het paard daadwerkelijk een kandidaat kan zijn. Ook voor de verkoper is dit toch al een goede manier om te kunnen filteren of iemand daadwerkelijk geïnteresseerd is? Zeker als er ook nog een stuk voor gereden moet worden.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:38

Idd SaraViavia, hier ook meerdere malen afgereden voor pony's die compleet niet aan het verkooppraatje voldeden. Alleen maar teleurstellingen voor onze dochter, of niet beginnersgeschikt, of wat mis mee. Lekker dan wanneer we er ook nog voor moeten betalen. Het heeft mij idd al veel brandstof en tijd gekost, hadden we ons allemaal kunnen besparen als verkopers eerlijk waren geweest. Ik vraag wel door, maar dan nog paar keer voor niets afgereden omdat het verhaal niet klopt. Erg frustrerend. Ik haak dan ook zeker bij dit soort fratsen af. Overigens leer ik hierdoor wel 30 foto's en filmpjes en 1000 vragen te stellen, haha, zo zie je dan maar weer, zonder filmpje kom ik niet meer kijken. Daarmee filter ik al een heleboel of het wel of niet past, heb ik liever dan iedereen op de pony, waarvoor het dan uiteindelijk niet geschikt blijkt of past, zonde van te tijd. Van de week pony's gezien, braaf genoeg voor de echte beginnertjes, 1e bleek net onder het zadel, 2e die alleen netjes voorwaarts neerwaarts gereden moest worden anders liep hij super onregelmatig (nou, mijn echte beginnertje kan dat nog niet :D ) en 3e had rare dikke kogel, was de eigenaar nooit opgevallen, maar wilde niet laten keuren. Verhaal leek goed, had ik filmpjes gezien bij die eerste, had ik dat gelijk kunnen zien. Weer 4 uur in de auto voor nog geen 2 rondjes voelen op de pony, omdat deze niet eens bevestigd was, laat staan geschikt voor een jong beginnertje. Verhaal moet goed klinken, foto's en filmpje er bij en ik moet mogen keuren. Moeilijk van te voren, kom ik niet kijken, inmiddels zakt mijn vertrouwen enorm, wat is de handel toch een rare in paarden.. Nogmaals, wij hadden dan ook wel 20 euro mogen ontvangen voor onze moeite als je het zo bekijkt :+
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 24-06-20 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:42

Ik vind een bedrag er voor vragen niet correct, maar heb wel van vriendinnen gehoord dat sommige potentiële kopers het wel heel bond kunnen maken alsof ze een dagje weg uit zijn met het hele gezin. Ik kan me wel voorstellen dat verkopers dat willen beperken. Komen kijken bij serieuze interesse, net met een hele groep en ook niet door 5 verschillende mensen laten rijden.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:45

Moet eerlijk zeggen dat ik dat nog niet heb meegemaakt Jessix, gelukkig. Maar denk dat je er als verkoper wel zelf bij bent natuurlijk, 5 verschillende mensen 1 paard of pony uittesten vind ik wel heel bijzonder. Ik filter altijd wel voor mensen komen of ik denk dat ze geschikt zijn. Net een pony verkocht die wij niet geschikt vonden voor een beginner, dan ben ik daar ook duidelijk in en vraag naar de ervaring van de ruiter die komt proefrijden. Dan heb je nog een schap mensen die zichzelf overschat, zeker :o , maar niet iedereen komt zo maar wat mij betreft.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 16:50

Lusitana schreef:
Waarom ga je er vanuit dat je 2 x moet betalen? Ik denk dat het hen gaat om te zien of je echt wel interesse hebt, als blijkt dat het zo is, zul je waarschijnlijk niet de tweede keer hoeven te betalen.
En zo wel, wat is eigenlijk het probleem? Het niet gunnen?
Het idee dat die 20 euro is om aan je te verdienen is een beetje krom. Iemand zal het paard moeten voorbereiden, wellicht voorrijden en zo iemand is ook niet gratis. Of dat nou in een maandsalaris zit of eenmalige betalingen. En zelfs als er niemand daarvoor betaald wordt, neem je nog iemands tijd in beslag.

Het gewoon daar moeten zijn voor jou en het paard voorbereiden voor jou is WERK.
Dat heel veel daar niks voor vragen is harstikke mooi, maar als ze er wel wat voor vragen is dat niet "makkelijk verdiend" maar gewoon betaald worden voor de tijd en moeite.

Je bent niet verplicht om naar dat paard te gaan kijken en als je werklijk geinteresseerd bent zie ik niet waarom een paar tientjes in de weg zou moeten staan.

Waarom ik twee keer wil gaan kijken is dat je vaak de eerste keer erop vaak nog aan het zoeken bent omdat je op een nieuw paard stapt... vaak lukt dat de tweede keer beter en heb je een beter beeld wat je nu werkelijk aan het paard hebt.
Dat je tijd kwijt bent weet iedere verkoper/ handelaar wel. Het is uiteraard ieder zijn eigen besluit uiteindelijk. Maar als het goed is in dit geval heb je met de verkoop toch al winst?
Ik vind het persoonlijk iets aparts en was zeker nieuw om te horen.

pien_2010

Berichten: 43425
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:51

Onze Chic heb ik 3 dagen mogen testen in Zuid Frankrijk. We sliepen bij mijn vriendin in de B&B die naast die stal ligt. Na 3x rijden en veel opzoeken was ik verliefd en heb ik hem gekocht. Ik heb niets hoeven te betalen voor het rijden.
Er werd me zelfs op het hart gedrukt dat ik niet hoefde te kopen. Want dan zou hij daar blijven. Zo tof allemaal.

De mensen vonden het juist heel erg fijn dat we het zo serieus namen en het niet als een pakje boter zagen.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:53

Blijft lastig. Bij onze zoektocht naar een paard hebben wij 2 potentiële kanshebbers bekeken die aan de andere kant van het land woonden. Dat werd - met zijn tweeën - door de wat langere reistijd inderdaad wel een "dagje uit van de stichting".

Ik had van tevoren goed doorgevraagd en was goed voorbereid op pad gegaan. Kom je daar, spreekt het paard je op het eerste gezicht gewoon niet aan. Doe je voor de vorm nog een beetje je best want er is van beide kanten inderdaad geïnvesteerd in de bezichtiging maar het wordt 'm niet.

Kom je daar, spreekt het paard je op het eerste gezicht wel aan, paard is braaf in de omgang maar dan ga je rijden en blijkt het paard erg scheef. Tja, dan komt de vraag of je daarin wilt investeren en dit paard wilt kopen.

Hoe dan ook, zowel jijzelf als de koper is een dagdeel kwijt aan de bezichtiging. Dat is bij privéverkopers vaak niet zo'n probleem. In beide hier beschreven gevallen goed contact met de verkopers vooraf en tijdens de bezichtiging, alle tijd ervoor genomen, echt top. Bij een handelsstal of bij een paard of pony waar veel vraag naar is en waarvoor veel bezichtigingen gepland zijn, kan ik me voorstellen dat je probeert om het kaf en beetje van het koren te scheiden door een bedrag te vragen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:55

Lusitana schreef:
En zo wel, wat is eigenlijk het probleem? Het niet gunnen?
Het idee dat die 20 euro is om aan je te verdienen is een beetje krom. Iemand zal het paard moeten voorbereiden, wellicht voorrijden en zo iemand is ook niet gratis. Of dat nou in een maandsalaris zit of eenmalige betalingen. En zelfs als er niemand daarvoor betaald wordt, neem je nog iemands tijd in beslag.

Het gewoon daar moeten zijn voor jou en het paard voorbereiden voor jou is WERK.
Dat heel veel daar niks voor vragen is harstikke mooi, maar als ze er wel wat voor vragen is dat niet "makkelijk verdiend" maar gewoon betaald worden voor de tijd en moeite.

Je bent niet verplicht om naar dat paard te gaan kijken en als je werklijk geinteresseerd bent zie ik niet waarom een paar tientjes in de weg zou moeten staan.

Vanuit die logica zou je ook moeten betalen om door de supermarkt te mogen lopen. Het is nl ook veel werk de rekken netjes aan te vullen, de boel te poetsen en de verlichting kost ook geld.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 16:56

Nessie schreef:
Ik denk dat een serieus geïnteresseerde er een paard echt niet om laat staan, dus het werkt wel. De funriders filter je er zo wel uit.

Lijkt me ook niet dat je tweemaal moet betalen.

Tuurlijk ieder zijn eigen keuze uiteraard. Maar had hier nog niet eerder van gehoort.

Hopelijk niet dat je twee x zal moeten betalen. Maar ben er verder niet meer op ingegaan. Omdat dit om een lage prijsklasse paard ging waar ze al €1000,- in prijs zijn gedaald. Dus dan heb ik al te veel vraagtekens :+

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:58

MightyMike schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik dat nog niet heb meegemaakt Jessix, gelukkig. Maar denk dat je er als verkoper wel zelf bij bent natuurlijk, 5 verschillende mensen 1 paard of pony uittesten vind ik wel heel bijzonder. Ik filter altijd wel voor mensen komen of ik denk dat ze geschikt zijn. Net een pony verkocht die wij niet geschikt vonden voor een beginner, dan ben ik daar ook duidelijk in en vraag naar de ervaring van de ruiter die komt proefrijden. Dan heb je nog een schap mensen die zichzelf overschat, zeker :o , maar niet iedereen komt zo maar wat mij betreft.

Nou gelukkig maar, ik heb het al van meerdere mensen gehoord. En ben zelf helaas een keer zo mee gegaan om te kijken. Ik dacht dat ik alleen was met die vriendin die een paard wilde kopen en toen waren er uiteindelijk 5 waarvan er 3 wilde proefrijden. Ik vond het zo vervelend...

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 17:01

Jessix schreef:
MightyMike schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik dat nog niet heb meegemaakt Jessix, gelukkig. Maar denk dat je er als verkoper wel zelf bij bent natuurlijk, 5 verschillende mensen 1 paard of pony uittesten vind ik wel heel bijzonder. Ik filter altijd wel voor mensen komen of ik denk dat ze geschikt zijn. Net een pony verkocht die wij niet geschikt vonden voor een beginner, dan ben ik daar ook duidelijk in en vraag naar de ervaring van de ruiter die komt proefrijden. Dan heb je nog een schap mensen die zichzelf overschat, zeker :o , maar niet iedereen komt zo maar wat mij betreft.

Nou gelukkig maar, ik heb het al van meerdere mensen gehoord. En ben zelf helaas een keer zo mee gegaan om te kijken. Ik dacht dat ik alleen was met die vriendin die een paard wilde kopen en toen waren er uiteindelijk 5 waarvan er 3 wilde proefrijden. Ik vond het zo vervelend...

Dan zal ik al verkoper toch voor mijn paard kiezen :j
Jammer dan dat ze er allemaal op zou willen. Voor de hoofdruiter of diegene waar het paard voor zal moeten zijn prima. Als ze hem kopen kunnen ze doen wat ze ermee willen, maar zolang ik nog wat over de welzijn van het paard kan bepalen doe ik dat :)

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:02

Jessix schreef:
Ik vind een bedrag er voor vragen niet correct, maar heb wel van vriendinnen gehoord dat sommige potentiële kopers het wel heel bond kunnen maken alsof ze een dagje weg uit zijn met het hele gezin. Ik kan me wel voorstellen dat verkopers dat willen beperken. Komen kijken bij serieuze interesse, net met een hele groep en ook niet door 5 verschillende mensen laten rijden.


5 verschillende mensen zou ik niet toestaan. De koper kan rijden of 1 iemand aanwijzen om dat voor hem/haar te doen. Het beestje zou er toch tureluurs van worden, en ik als verkoper ook.

Maar betalen om te mogen bezichtigen, gaat er bij mij niet in.
Kan er wel prima inkomen als mensen bij de eerste bezichtiging niet laten rijden, als je het dier echt zo interessant vind, kom je er heus nog wel een keer voor terug.

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:06

Ik zag het idd bij advertenties in Duitsland staan. Ik snap dat men een barrière wil maken om niet serieuze "kopers" te weren. Wat mij vooral stoorde was dat ze geen filmpjes wilden delen, omdat dat "slechts een moment opname is". Nou...ik vind dat altijd erg interessante aanvulling op een paar foto's. Zeker als ik er een 1-2 uur voor moet gaan rijden EN 20 euro mag aftikken voor een paard dat ik qua beweging niks vind.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:12

Ik ga er ook niet voor betalen. Zou er dan eerder voor kiezen om bij de 1e bezichtiging helemaal niet te rijden, eerst maar eens kijken wat voor een paard het in real life is.

StalNollie

Berichten: 9139
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:25

Veraaaaah schreef:
Ooit bij een handelsstal vroegen ze idd €100 euro ‘reserveringskosten’, vader wilde dit graag doen voor mij maar ik heb gepast. Daarna eens rondgevraagd over de stalnaam en blij det we het niet gedaan hebben.

Opzich kan ik €20 euro nog wel begrijpen. Al mag je er denk ik wel vanuit gaan de 99% van de kijkers serieus op zoek is naar een nieuw paard.


99%?
50% komt niet eens opdagen hoor
Ik zou het niet doen maar ik snap het wel weet je in ieder geval zeker dat ze komen.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:30

dynara schreef:
Jessix schreef:
Dan zal ik al verkoper toch voor mijn paard kiezen :j
Jammer dan dat ze er allemaal op zou willen. Voor de hoofdruiter of diegene waar het paard voor zal moeten zijn prima. Als ze hem kopen kunnen ze doen wat ze ermee willen, maar zolang ik nog wat over de welzijn van het paard kan bepalen doe ik dat :)


Met je eens hoor. :j En zo losden mijn verkopende vriendinnen het ook op.