Brandoefening op manege

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Brandoefening op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 19:13

Gelezen in de krant vandaag (BN/De Stem). Het gaat hier over Ruiterschool Liesbosch, een manege in Breda waar ik jaren heb gewerkt. Toevallig is het paard dat bij de oefening is ingezet mijn lieveling sinds jaren: Intrigant. Volgens het artikel een hengst, maar toch echt een ruin...

Eerste hulp voor grote huisdieren
Door Hélène Schenk

Dinsdag 10 februari 2004 - BREDA – Een koe in een brandende stal, een varken in een gierput of een paard in een omgeslagen trailer op de snelweg. Sinds gisteren weten alle 64 professionele brandweerlieden in Breda hoe daarmee om te gaan.

Afbeelding
De hengst Intrigant is het middelpunt van een brandweeroefening.
(Foto's Johan van Gurp)


Steeds vaker wordt bij ongevallen met grote dieren de hulp van de brandweer ingeroepen, constateerde directeur P. van Lochem van het Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding (Nibra). Om die reden ontwikkelden het Nibra en het diergeneeskundig instituut in Utrecht met assistentie van het Korps Landelijke Politiediensten de cursus ‘Eerste hulp bij ongevallen met grote huisdieren’.

De brandweer in Breda bevestigt dat ze regelmatig te hulp wordt geroepen bij ongevallen met grote dieren. In twee jaar rukte de brandweer 52 keer uit om bijvoorbeeld paarden uit greppels, koeien uit sloten, of varkens uit gierputten te halen. Vroeger waren, vooral in buitenposten als Teteringen en Ulvenhout, ook boeren lid van de vrijwillige brandweer. „Die namen direct het voortouw als zich een ongeval met een groot dier had voorgedaan“, vertelt Ed van de Grift, hoofd Opleidingen en Oefeningen van de brandweer in Breda. Tegenwoordig werken bij de brandweer veel minder mensen die van nature weten hoe ze met angstige of gewonde dieren om moeten gaan. De cursus is dan ook geen overbodige luxe. „Bovendien is de zorg aan dieren één van onze taken en wij vinden dat als je iets doet, dat je dat ook echt goed moet doen.“ De brandweer in Breda beschikt over een ‘paardenbroek’ en die van Etten-Leur over een ‘koeienbok’, maar het is ook zaak dat alle brandweerlieden weten hoe ze moeten omgaan met deze hulpmiddelen.

De Bredase brandweer stuurde drie medewerkers naar de ‘Train de trainer’-opleiding van het Nibra en geeft inmiddels zelf ook cursussen aan haar medewerkers. Gisteren werd de laatste groep van acht aan de praktijktoets onderworpen. Ze hadden al geoefend op een paard van kunststof en daar volgens hun trainer hartelijk mee gelachen, maar gisteren hadden ze te maken met een echt exemplaar. Zijn naam: Intrigant.

De groep van acht krijgt eerst enige uitleg van trainer Gerard van den Boer en maakt in manege Liesbosch van de familie Renne kennis met de 18-jarige Intrigant. Een groot, maar wel heel kalm paard, dus daar komen de heren goed mee weg. In een omgeslagen trailer langs een drukke snelweg zijn paarden doorgaans zo rustig niet, maar Van den Boer ziet er het nut niet van in de brandweerlieden door de manege achter een opgefokt paard aan te laten rennen. En de praktijk blijkt zo al lastig genoeg.

De cursisten moeten Intrigant eerst in een zogenaamde paardenbroek hijsen. Zou een paard met een touw om de nek of de benen uit de plomp getrokken worden, dan kan dat allerlei complicaties en blessures opleveren. ‘Runderen die niet vooruit willen, worden nogal eens opgejaagd door aan de staart te draaien. Deze methode kan beschadiging van de staart tot gevolg hebben en is af te keuren’, staat in het cursusboek van het Nibra.

De brandweerlieden leren het dier zo rustig mogelijk en ‘altijd van links’ te benaderen. „Alles wat je het dier geeft krijg je terug“, doceert Van den Boer. Dat herkennen de heren van thuis, merken ze op. Brandweerman Jochem stelt vast dat Intrigant ‘zijn oren naar achter op z’n kop houdt’ en wil weten wat dat betekent. Zijn collega’s weten dat bij een paard niet van een ‘kop’ gesproken wordt. „Hoofd moet je zeggen“, corrigeren ze.

„Een paard is van nature een schrikdier. Maak lichamelijk contact, vertel het paard wie je bent“, geeft Van den Boer aan als de groep in de rijbak staat. Eén voor één mogen de spuitgasten nu proberen een touw om Intrigants hoofd te doen en hem weg te leiden.

De hengst heeft het eigenlijk wel gehad met de cursus, laat hij merken. Al bij kandidaat één gaat hij op zijn rug liggen. Maar al snel laat hij zich toch weer als een mak schaap door de manege leiden. Zelfs als hij benaderd wordt door brandweerlieden met persluchtmaskers en langs de rookmachine wordt geleid, geeft hij nauwelijks een krimp.

Vervolgens worden Intrigant hijsbanden omgebonden. Dat zijn banden waarmee het dier bijvoorbeeld uit een sloot getrokken kan worden. De cursisten moeten vooral opletten dat de banden bij de liezen goed zitten, want als er mechanische kracht op de banden wordt uitgeoefend kan volgens de trainer ‘alles kapot getrokken worden’. En ze mogen zeker geen mechanische kracht uitoefenen op de benen van het paard, zo krijgen de mannen te horen. Hierna is het voorbij voor Intrigant. En mogen de acht cursisten ‘droog’ gaan oefenen met de koeienbok. Dat is een apparaat, in bezit van de brandweer in Etten-Leur, waarmee bijvoorbeeld onfortuinlijke koeien en varkens uit de gierkelder getakeld kunnen worden.

De trainers hebben inmiddels zes groepen van de Bredase brandweer, twee van Etten-Leur en één groep uit de regio opgeleid. Volgens Van de Grift hebben ook buitenposten als Ulvenhout, Prinsenbeek en Teteringen belangstelling voor de opleiding getoond, maar hangt het van tijd, geld en ruimte in de manege af wanneer dat gaat gebeuren. „Maar het is in ieder geval de bedoeling dat straks alle brandweermensen op de wagens weten hoe het moet.“[img][/img]

* To Belg, or not to Belg *


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:17

Geweldig artikel zeg!!!

Hengst klinkt leuker Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:23

Vind het echt een super initiatief om zoiets te oefenen. Moeten ze zeker op meerdere plaatsen gaan doen *LOL*

En inderdaad erg mooi: De hengst bla bla bla Haha!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 19:24

We zullen maar zeggen dat de journalist weinig van paarden wist... Haha!

* To Belg, or not to Belg *

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:27

OK dan! Goede zaak!

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:14

manege liesbosch daar stond toch een paard dat Napoleon heet?? ben er een keer met school geweest..

ik vind het wel en goede zaak!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 20:20

Luckey schreef:
manege liesbosch daar stond toch een paard dat Napoleon heet?? ben er een keer met school geweest..

ik vind het wel en goede zaak!!


Dat klopt, je. Helaas is Napoleon vorig jaar onverwacht overleden...

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:24

ach gosh..dat vond ik een leuk beest..hij liep toen en er zat een best "gezet" mens op maar hij liep zo zijn best te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:24

tof beestje vond ik het!!

Morrie

Berichten: 22298
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:54

Ze hebben op de stal waar ik gewerkt heb (onder Breda) een keer een uitgebreide oefening gedaan, ook met Lotusslachtoffers.
Ze moesten 20 paarden en 10 grote honden "redden", de hele stal voor rook en de paarden moesten naar een weiland worden gebracht.
Om "ongelukjes" te voorkomen, hadden we de dekhengst van tevoren maar ff op de trailer geparkeerd Haha!

De brandweerlieden wisten in eerste instantie niet dat het een oefening was.

Alles is prima verlopen, 1 slachtoffertje werd niet gevonden Scheve mond en het zwart/wit gestreepte bordje dat "einde oefening" betekent hebben we maanden later maar ff teruggebracht .

In het boekje van de brandweermannenschool staat dat je een paard met een jute zak moet blinddoeken en achteruit zijn box uit moet frotten, dat hebben we van tevoren, bij daglicht, zonder rook, geprobeerd, maar dat lukte met de makste Noriker nog niet

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:11

Hey,

Klinkt me bekend in de oren! Wij hebben voor twee jaar terug! 8 weken lang iedere maandagavond brandweer oefeningen gehad! M.b.t wat te doen bij brand in stal! Echt super uitgelegd het is echt de moeite waard!! Ook met perslucht op etc.etc.! Was echt een goede leer!!

..........................................................

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:04

Uitstekende zaak. Ik hoop dat ze ook het een en ander uitgelegd hebben over hoe een paard in paniek is en hoe je daar het beste mee om kan gaan enzo. Een middagje 'omgaan met paarden' zou ook politie en bv. ambulance-mensen geen kwaad doen. Vooral met trailer-ongelukken en loslopende paarden is de politie er vaak het eerste, en als je geen flauw idee hebt wat je aanmoet met een paniekerig paard willen mensen nog wel eens terugvallen op wat ze in cowboy films gezien hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:26

Ruige hengst idd... staat er ook zo braaf en sukkelig op Knipoog Zonder geinen, heel goed initiatief, nu hebben ze al wat ervaring, en mocht het eens voorkomen, dan herinneren ze zich hopelijk iets hiervan Lachen

shoeffie
Berichten: 99
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 13:58

Wat ook altijd er leuk is bij de hulpdiensten dat je aangeeft geen sirenes en dan ja hoor wat hoor je aankomen.
Heerlijk als je paard toch al redelijk gestresst is.
Maar dit soort oefeningen hebben heel veel nut. Zeker voor de brandweermensen. Want je zal maar geen paard hebben en dan in eens een manege tegen komen die in brand staat. Op zo'n moment herinner je je dit soort training echt wel

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:07

ik vind het idd echt goed dat zedit een keer doen!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:13

gaaf hoor Knipoog

en ik vind dat die journalist op zich al doorheeft dat een mannetjespaar d een hengst heet. Hij had het ook merrie kunnen noemen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:20

dat is hier ook op een manege in de buurt geweest, helaas een aantal jaar later brak er een brand uit waarbij 20 paarden dood zijn gegeaan.. heeft niet echt nut gehad dus.. Scheve mond

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 17:37

Debo schreef:
dat is hier ook op een manege in de buurt geweest, helaas een aantal jaar later brak er een brand uit waarbij 20 paarden dood zijn gegeaan.. heeft niet echt nut gehad dus.. Scheve mond


Ik denk dat je dat niet zonder meer zo kunt zeggen. Het ligt er ook helemaal aan in welk stadium van een brand de brandweer ter plaatse is en of de veiligheid van de mensen gegarandeerd kan worden. Ik denk dat het houden van dit soort oefeningen absoluut zinnig is, al wil dat niet zeggen dat er nooit meer paarden zullen omkomen.

* To Belg, or not to Belg *

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:36

idd een goede zaak dat ze zoiets oefenen OK dan! OK dan!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:10

Doordenkend zou eigenlijk iedere stal af en toe moeten oefenen wat te doen bij brand of dat soort zaken. Wat doe je met de paarden, waar laat je ze zo lang, hoe krijg je ze eruit...

er over nadenkend is de stal waar Pris in staat niet 100% veilig, er is maar een grote uitgang...

Iets om het over te hebben op stal


miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:37

ik hoop dat ze dit in roosendaal ook gaan doen. Mijn vader is namelijk brandweerman. En dit is een goede oefening. Mijn vader kent iemand en die had nachtdienst. En het werd allemaal mistig. Ze gingen kijken en zagen dat er een stal in brand stond met 5 paarden erin. Ze probereerde de eigenaar wakker te bellen maar die d8ten dat het een inbreker was. Ze prbeerde de paarden er nog uit te halen maar ze wouden niet de stal uit. Ze zijn allemaal gestik in de rook. Het lijkt me echt zo vreselijk om je paarden te verliezen

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:42

bij ons op stal komt aanstaande dinsdag ook de brandweer oefenen, maar dat is volgens mij is die oefening voor de paarden i.p.v. de brandweermannen, ze gaan met elk paard dan een aantal rondjes in de bak lopen, en tegelijkertijd komt de brandweer dan water spuiten, en een paar (zelf aangemaakte) vuurtjes blussen. ik weet alleen niet hoelaat de brandweer komt, anders wil ik zelf ook foto's maken! *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freekfuchs, GrapeshotBot en 29 bezoekers