bijrijders betalen of niet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:03

sandra1977 schreef:
Ikzelf zou nooit betalen voor een paardje, het is wel mijn vrije tijd wat ik erin steek.


Je doet t toch omdat j t leuk vind...

Maar k vind het ook wel anders als diegene af n toe wat spullen koopt. Je moet het gewoon eerlijk verdelen omdat het voor beiden wat s. K vraag er bijv wel een bijdrage voor, niet al te veel maar vaak als je een reactie krijgt en dan mailed dat er wel een bijdrage aan vast zit dan houd t meestal op. Sommige die vinden t zelfs gek dat je zegt dat er ook gemest moet worden Verward

Ik kan beiden kanten eigenlijk wel begrijpen. Maar aangezien ik zelf mn paard niet voor mn plezier uit leen, maar meer om t moeten. Vraag k er n bijdrage voor. Geld s ook mede n reden..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:08

In principe heb ik meestal deze regel in mijn hoofd;
Als je als bijrijder het paard echt dingen gaat leren dat de eigenaar zelf niet kan, hoef je echt niet te betalen, want ga jij een paard echt dingen leren (en de eigenaar kan dat zelf dus niet, daar heeft hij/zij jou voor) dan wordt het paard meer waard en zou jij voor je werk moeten betalen?

Aan de andere kant als diegene zelf hard traint met een paard en jou een kans geeft om een paard te rijden en jou wat te leren, dan kan je wel wat betalen.

Deze regels zijn wel heel globaal hoor! Ik wist vroeger niet beter dat je moest betalen als je een bijrijdpaard had. Tegenwoordig is dat duidelijk heel anders.

Ik rijd zelf ook een paardje van eens stalgenootje 1x per week en op andere keren als het ons zo uitkomt.
Bij ons is het echt een wisselwerking, ik ben op vrijdags vrij en zij moet dan werken (moet ze wel vaker hoor) maar vind het wel prettig om op vrijdag 'vrij' te hebben.
Overigens betaal ik hier niet voor. Ik vind het erg leuk om te doen en vind het een leuk paard, maar moet ik ervoor betalen dan houd ik het wel weer bij alleen mijn eigen paardje Haha!

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:12

rebeltje"]
[quote="sandra1977 schreef:
Ikzelf zou nooit betalen voor een paardje, het is wel mijn vrije tijd wat ik erin steek.


Je doet t toch omdat j t leuk vind...
[/quote]

Ja natuurlijk doe ik het omdat ik het leuk vindt. Ik rij al heel wat jaren paarden voor anderen en heb hier nooit voor hoeven betalen.(en ben er ook nooit voor betaald)
Vandaar dat ik dus nooit zal betalen voor een paard wat ik rij. Als ik zie wat er in de randstad voor gevraagd wordt om een paard bij te rijden, daar schrik ik af en toe wel eens van. Snap best waarom sommigen mensen hiervoor kiezen maar ikzelf zal niet gaan betalen voor een paard wat ik berij.
En ik zie mijn vrije tijd als betaling voor het paard. De eigenaar zit omhoog dus investeer ik mijn vrije tijd om het paard te rijden en te verzorgen. Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:51

Ik kan er wel inkomen dat mensen er geld voor vragen, je rijdt op hun paard, en mestal rij je op een manege voor heel wat meer en heb je heel wat minder vrijheid en mogelijkheden.

Aan de andere kant helpen ze je *vaak* uit de brand.

In mijn advertentie stond ook bijdrage gevraagt, heb hiervoor weleens een advertentie geplaats en was het zo zat dat de niet opdagers, niet gemotiveerde en de meisjes van 11 reageerden.
Dan maar geld er voor vragen en hopen dat ze dan wel op komen dagen, immers ze betalen ervoor toch?

Nou heb ik ondertussen 2 bijrijdsters *voor alletwee de verwende peerdjes 1 Haha! *
2 Verantwoordelijke, volwassen meiden die reageerden met het idee dat ze er wel voor zouden willen betalen.
Maar die dus niets hoeven te betalen, uitgezondert hun les.

Dus als ik ooit weer een advertentie plaats staat daar gewoon weer bijdrage gevraagt in, het heeft mij heel veel pennymeisjes en niet gemotiveerde meiden gescheelt.

Je krijgt wel een heleboel minder reacties als dat er bij staat trouwens Knipoog

Utan
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:54

sandra1977"]
[quote="rebeltje"][quote="sandra1977 schreef:
...

...
[/quote]
Als ik zie wat er in de randstad voor gevraagd wordt om een paard bij te rijden, daar schrik ik af en toe wel eens van. ...
En ik zie mijn vrije tijd als betaling voor het paard. De eigenaar zit omhoog dus investeer ik mijn vrije tijd om het paard te rijden en te verzorgen.
[/quote]

Hier ben ik het volledig mee eens.
Ik ben ook iemand die regelmatig schrikt van de bedragen die sommige durven te vragen. ( zeker als je dan ziet dat de bijrijders soms nog niets te zeggen hebben want het is hun paard niet, tewijl ze soms wel ong 1/3 van de totale kosten betalen Verward )

Verder heb ik ook nog nooit moeten betalen voor een bijrijdpaard. Sterker nog, voor 1 van mijn bijrijdpaarden betaalde de eigenaar wekelijks een les, heb ik van hem een mobieltje gekregen met een beltegoed van ongeveer €100 Bloos! en als ik iets moest hebben, moest ik het maar zeggen en ik had het bij wijze van spreken al . Daar komt dan ook nog eens bij dat ik niet eens de stal moest uitmesten of moest voeren of iets dergelijks. Nu moet ik wel zeggen dat ik toen gewoon met mijn gat in de boter ben gevallen en dat ik dus ook helemaal niet verwacht dat het altijd zo moet zijn.
Ik vind het doodnormaal dat je als bijrijder stallen uitmest, al het materiaal onderhoud, je eigen lessen betaald, af en toe iets voor het paard koopt of wat dan ook, maar ik vind niet dat je ervoor moet betalen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 01:10

Antoinette schreef:
In principe heb ik meestal deze regel in mijn hoofd;
Als je als bijrijder het paard echt dingen gaat leren dat de eigenaar zelf niet kan, hoef je echt niet te betalen, want ga jij een paard echt dingen leren (en de eigenaar kan dat zelf dus niet, daar heeft hij/zij jou voor) dan wordt het paard meer waard en zou jij voor je werk moeten betalen?

Aan de andere kant als diegene zelf hard traint met een paard en jou een kans geeft om een paard te rijden en jou wat te leren, dan kan je wel wat betalen.


precies. Ik rijd op de twee paarden van mijn moeder en die kosten delen we. Daarnaast spring ik soms met het paard van een kennis en daar betaal ik dus absoluut niet voor. Ook de les die ik samen met haar vriend heb, betalen zij. Ik heb het voordeel dat ik een extra les heb en dat ik met weer een ander paard ervaring kan opdoen, zij hebben een paard dat wat afwisseling in het werk krijgt.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 08:49

mijn lesgeefster zag laatst een advertentie: 3 x per week een paard rijden vor 80 euro, zij belt erheen en dacht dus dat zij betaalt kreeg als ze dat paard ging rijden Clown
Bleek dus dat ze zou moeten betalen, ze was zo verontwaardigd, ze heeft haar hele leven nog nooit betaald om een paard te rijden voor een ander...ze wordt altijd betaald om de rotzooi van anderen op te knappen *LOL*

zo kan je het ook bekijken natuurlijk Haha!
't is maar net vanuit welk perspectief je er tegenaan kijkt

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:32

Ik rij nu ook al 1 jaar een paard voor iemand anders, die mensen doen er niks mee en ik mag er alles mee....

Naar de les concour naar buiten, en rijden wanneer ik wil...
En ook nog hun auto en trailer mee.. Haha!

Ben echt heel errug blij mee, tuurlijk doe ik ook elke dag de stal maar dat ik ook omdat de eigenaar van pearl heeel erg ziek is..

En over dingen betalen, haal elke week verse wortels enz..
Ook dingen zoals een hoofdstel en een leren halster poetsspullen enz Ben nu ook aan het sparen voor een nieuw zadel..

Ben gewoon erg blij met deze kans dat iemand mij geeft.. of ik nou een bijdrage moet doen of niet, mag er ja alles mee Haha!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:30

Je kan het van 2 kanten bekijken, ik heb het altijd al raar gevonden om te betalen voor je verzorgpaard/pony.
Bij ons kende ik dat niet, een vriendin van mij uit NH betaalde voor haar verzorgpony, ik verklaarde haar voor idioot.

Ik heb altijd paarden en pony's gereden voor anderen en er nooit een cent voor betaald. Bij sommigen kreeg ik er juist geld voor, ik knapte hun paardje weer op zodat zij er weer mee verder konden, ze stonden erop dat ze me daarvoor betaalden, nou ja prima, ik wil het ook wel voor niets doen maar betalen echt niet.
Ik ben daar niet mee opgegroeid dus ken het ook niet.

Maar je kan het zo zien: Jij rijd en verzorgt het dier, beestje wordt er beter van, dus op zo'n moment kan je geld vragen

Andere manier: Je wil graag rijden en krijgt een paardje aangeboden van iemand, dan zou je misschien kunnen betalen.

Maar dan nog, ikken het niet en vind het maar maf om te betalen...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:56

Het ligt er wel een beetje aan vind ik. Ik zet altijd in mn advertenties dat ik een bijdragen vraag om dan de ongemotiveerden en niet -op- komen- dagers uit de buurt houd. Ik heb nu in totaal drie verzorgster 1 voor mijn rijpaard 2 voor mijn shet. Ze betalen geen van alle een bijdrage.
Als je een meisje van bijvoorbeeld 12 voor je pony laat zorgen dan zou ik een bijdrage vragen. Weliswaar heel klein maar ik zou het wel doen. Zij kunnen dat vaak zelf niet betalen en dit doen de ouders dan. De ouders zien er dan ook meer op toe dat ze ook echt naar de pony toe gaan, ze hebben er immers voor betaald...
Ik vind dat het niet zo moet zijn dat je die bijdrage nodig hebt om je paard te onderhouden, dan had je er niet aan moeten beginnen.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:23

Ik heb 2 bijrijdpaarden (bij 2 verschillende eigenaren). Voor de een betaal ik de helft van de stalling en rij dan 3x per week. Zij is weer gaan studeren en wilde haar paard ook graag houden. Ik mag veel met hem doen en ben bereid om daar voor te betalen.
Voor het andere paard hoef ik niets te betalen. Ik ben daar om hem meer aandacht te geven die hij mist. Ik mag zo vaak komen als ik wil, maar heb beperkingen met rijden.
Het ligt dus voor mij aan voor welke reden je voor een bijrijd(st)er hebt gekozen. Ik doe Uck nu vanaf de zomer en ik zou hem voor geen goud willen missen, ook al moet ik er voor betalen.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:44

Ik betaal ook voor mijn bijrijdpaard.
Ik rijd hem 3 dagen per week, en betaal 80 euro per maand. Hij staat op een pensionstal, waar je wel zelf moet mesten. Maar voeren en dergelijke wordt gedaan. Er zijn 2 goede buitenbakken, en paddocks en dergelijke. Dus ik ben best tevreden. Haha! Vind de bijdrage ook niet te hoog.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:25

ik ben dus zoiemand die op zoek is naar een bijrijder,en ook zeker een bijdrage vraag!!
er lopen meiden genoeg op stal,die mexx wel willen rijden,maar ik ben echt op zoek naar iemand die voor 3á 4 dagen een eigen paard wil!
eigenlijk is bijrijder niet het goede woord!!

er zit bij mij in mijn staartbeentje iets niet goed in mijn zenuwbaan ofzo.
hierdoor kan ik elke dag maar 20 min. rijden.
je zou dus kunnen denken :danhelpt een bijrijder je toch?!
maar ik zoek iemand die het niet als verzorgpaard ziet,maar echt als je eigen paard,voor mijn part gaan ze er lekker wedstrijden mee rijden,alles is bespreekbaar.

en het houd dd ook de "penny-meisjes" buiten de deur!

het is voor mij een manier om Mexx te kunnen houden,ik betaal €175,-(zelf uitmesten,binnen-en buitenbak aanwezig)en zoals het er nu voorstaat,word dat me gewoon te duur,€175,- +hoefsmid+d.akosten,voor iets waar ik veel te weinig van kan genieten!
ik heb een man en kind,die ook zo hun hobby's hebben,en dan kan ik dat niet voor mezelf houden(kunnen jullie het nog volgen?)
dankan ik dat mezelf niet gunnen!!?

ik bied dus iemand voor 4 dagen in de week een eigen paard aan voor zeg:€85,- in de maand
ik heb mexx nog maar een jaar,en tot die tijd ben ikzelf al die tijd naar zoiets op zoek geweest,dan had ik nooit zelf een eigen paard gekocht!!

zo,ik ben m'n verhaal kwijt,ben benieuwd naar het commentaar Bloos

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:33

sandra1977"]
[quote="rebeltje"][quote="sandra1977 schreef:
Ikzelf zou nooit betalen voor een paardje, het is wel mijn vrije tijd wat ik erin steek.


Je doet t toch omdat j t leuk vind...
[/quote]

Ja natuurlijk doe ik het omdat ik het leuk vindt. Ik rij al heel wat jaren paarden voor anderen en heb hier nooit voor hoeven betalen.(en ben er ook nooit voor betaald)
Vandaar dat ik dus nooit zal betalen voor een paard wat ik rij. Als ik zie wat er in de randstad voor gevraagd wordt om een paard bij te rijden, daar schrik ik af en toe wel eens van. Snap best waarom sommigen mensen hiervoor kiezen maar ikzelf zal niet gaan betalen voor een paard wat ik berij.
En ik zie mijn vrije tijd als betaling voor het paard. De eigenaar zit omhoog dus investeer ik mijn vrije tijd om het paard te rijden en te verzorgen. Knipoog
[/quote]

En als er dus geen mensen meer zijn die hun paard gratis uitlenen dan rijd jij niet meer?, of ga je dan wel op een manege rijden omdat je het rijden en verzorgen van paarden leuk vindt? Waar je dus ook betaalt en je over het algemeen ook zelf poetst, opzadelt en naverzorgt maar geen vrijheid hebt?...
En nog een voorbeeld: moeten mensen jou betalen als jij besluit bij een volleybal team te gaan omdat jij volleyballen leuk vindt?, trainen is toch ook hard werken?

Niet alleen naar jou bedoeld hoor... En ik snap heel goed dat als het gratis kan, dat je liever niet betaald... Als ik uit twee even goede en leuke paarden met even leuke eigenaren kon kiezen, terwijl ik bij de 1 bij moet dragen en bij de ander niet... Dan koos ik waarschijnlijk ook voor niet bijdragen. Tenzij de voorzieningen en verzorging bij het paard met de bijdrage zoveel beter zijn dat ik meer lol van het paard kan hebben en ik er minder zorgen van heb... Dan zou dat de bijdrage misschien wel waard zijn...

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:27

Joyce B, als er helemaal niemand meer zal zijn die zijn paard gratis aanbied, dan zou ik niet stoppen met rijden, en idd waarschijnlijk op een manege terrecht komen.......en hier dus voor betalen. Dan krijg je dus een beetje hetzelfde als je lid zou worden van een andere sportvereniging.

Maar tot nu toe heb ik altijd paarden gereden waar ik niet in de kosten hoefde te delen, had ook afspraken waar ik me aan moest houden etc.
Ik ben van mening dat je elkaar uit de brand helpt. De eigenaar stelt zijn paard beschikbaar omdat hij er geen tijd oid voor heeft, en ik steek mijn vrije tijd in het paard zodat deze wel zijn dagelijkse beweging en verzorging krijgt. Zo help je elkaar.....
Ik hoef hier dus ook niet voor betaald te worden omdat ik het met erg veel plezier doe.
Dat er mensen zijn die om welke reden dan ook wel geld vragen om een paard te rijden of geld ontvangen om een paard te rijden.....dat kan, heb ik geen problemen mee. Maar ik zou er geen geld voor hoeven en wil het dus ook niet betalen. Heb de mazzel dat ik nu een prachtpaard tot mijn beschikking heb, die ik haast als eigen mag beschouwen en waar ik dus niets voor hoef te betalen. Ja, ben met mijn neus in de boter gevallen....

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:34

Ik kan me goed voorstellen als een eigenaar een bijdrage vraagt als je alle vrijheid hebt mbt de pony/paard.

Ik rij/verzorg nu full time een jong paard. Die is van de zomer ingereden en daarna niet veel (zeg maar niets) meer mee gedaan. Ik betaald mijn lessen en de hoefsmid, de overige kosten zijn voor de eigenaar. Spullen heb ik al (van mijn paard die is overleden). Dit dier staat te koop en kan dus zomaar verkocht zijn.
De eigenaar zocht een ruiter die het dier door kon rijden en uitbrengen op wedstrijden (mocht hij dan nog niet verkocht zijn), toen was mijn paard net overleden en viavia werd mij gezegd dat ik de eigenaar eens moest bellen.
Ik zie dit als een rustperiode tussen mijn vorige paard en een volgend eigen paard. Aangezien ik van plan ben een jong paard te kopen (heb vroeger wel veel jonge pony's maar weinig jonge paarden gereden) vond ik dit mooi aansluiten bij mijn doel. Dus zowel de eigenaar als ik zijn blij OK dan! met dit besluit.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:40

mmmmmmmm,ik heb twee bijrijdster voor 1 en dezelfde pony,samen betalen ze de stalling van die pony.

ikzelf rij er dus niet op,ik heb mijn eigen pony om te rijden(en die deel ik absoluut niet).

ik zie het zo,een manege is duur (20 euro per keer)en beperkt in het doen en laten,nu kan je geheel zelfstandig zo lang als dat je wil met mijn pony vermaken.
hun hebben leuke accomodatie,een keurige ''eigen'' pony die dag.(6 euro per keer)

ik moet wel zeggen dat het volwassen meiden zijn die eerlijk en verantwoord met hem omgaan op de manier die ik wil(consequent,dressuurmatig,met rustige hand,geen hulpteugels!)

deze pony kwam onverwacht weer in mijn bezit en ik ben dus geholpen en twee meiden hebben er veel plezier mee!(wel tijdelijk,want hij wordt verkocht a.s zomer)
--------------------------------------------------------------
dan heb ik ook nog mijn shet en ezel waar ik een meisje van 11 voor heb die onder mijn begeleiding mag verzorgen en rijden(af en toe wedstrijd/buitenrit/strand),zij is een overgebleven lesklantje van mij en betaald ook nog steeds de leskosten per maand.(moeder is allang blij dat haar kind het zo leuk heeft)

zij bij haar lieveling,ik haar oppas,zij houdt ze in beweging,ik breng ze zelfs nog thuis.zij komt 2 x per week.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:22

Ik betaal niets voor het rijden van Jessie en ik mag er alles mee. Eerst was de afspraak dat ik de spullen zelf moest betalen (alleen een halster, een hoofdstel en 1 borstel lagen er al...) Ik had een borstelset en een longeerlijn gekocht en ik ging een poosje zonder zadel aan de gang, omdat ik het van mijn moeder eerst maar eens 2 maanden moest volhouden en anders moest ik zelf maar een zadel betalen... Nou na 1,5 maand kwam ik terug van een buitenritje en toen lag er een zadel in de stal!! *LOL* Dus ik naar de boer, om te bedanken, maar toen zei die dat ik het paard maar moest bedanken dat ik op zn rug mocht zitten en dat ik verder maar niet moest zeuren voorlopig Clown

Nu krijg ik gewoon wat als ik het nodig heb, omdat ik gewoon zuinig met de spullen omga!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:11

Mexx2 schreef:
het houd dd ook de "penny-meisjes" buiten de deur!

ik bied dus iemand voor 4 dagen in de week een eigen paard aan voor zeg:€85,- in de maand



Precies. Gewoon eigenlijk een gedeeld paard. Ze kunnen er idd dan ook bijna alles mee doen.

Ik begrijp ook wel dat je als bijrijder ook zo iets hebt van ik help die gene, maar jah. Het kost behoorlijk wat geld, en een manege kost nog meer en nu heb je gewoon voor de helft een eigen paard.

Ik begrijp het vanuit de bijrijders en vanuit de eigenaren. Maar aangezien ik de eigenaar ben vraag k wel geld Lachen Uit ervaringen van vriendinnen merk k ook gewoon dat iemand die er wat voor betaald er meer voor over heeft.Hoeft natuurlijk niet zo te zijn want soms kan je t gewoon niet betalen.

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:41

Als je het theoretisch bekijkt, help ik de eigenaar van een paar lasten af, en zou ik eigenlijk betaald moeten worden.

Dit vind ik onzin! Boos!
Een eigenaar van een paard heeft behoorlijk wat onkosten gemiddeld
€ 300,- p/m aan stalling, verzekering, spullen, hoefijzers, enz. Sommige mensen hebben gewoon een bijrijder/ster nodig om bepaalde onkosten er uit te halen of idd de tijd. Het is tegenwoordig duur zat! Als je op een manege zou rijden kost dat gemiddeld € 12,- per uur. Dat is dan 1 uurtje in de week maal 4 dat is dan € 48,- p/m. Ga je een bijrijd paardje rijden voor 3 a 4 dagen in de week en de eigenaar vraagt € 50,- p/m dan is dat niet veel, je kan lekker zelf doen en loaten met het paard wat je wil en niet een uur lang achter de kont van je voorganger blijven hangen. Dus je ben net zoveel uit.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:57

even vanuit mezelf geredeneneerd. Als ik de eigenaar een dienst bewijs, betaalt hij. Bewijst hij mij een dienst, dan betaal ik hem. Ligt het in midden, wordt er niet betaald. Ik betaal dus wel mee voor de paarden van mijn moeder (dat is in de praktijk een co-eigenaarschap) maar niet voor het paard dat ik eens in de twee weken rijd voor wat springwerk.

Lente
Berichten: 27785
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:55

Ik ben op het moment op zoek naar een verzorgpaard. Het liefst betaal ik natuurlijk niets, ook omdat ik het niet zo ruim heb. Dat was ook een van de redenen dat toen ik eindelijk een verzorgpaard gevonden had, ik het niet op kon brengen. Ik moest € 80,- p/m betalen, de helft van de stalling. Mocht er dan ook veel mee. Ik had het misschien nog wel gedaan als het paardje op een wat grotere stal stond. Kom zelf namelijk van een mega-manege, en het was daar dus echt STIL!

Als ik een eigenaar erg uit de brand help door zijn/haar paard beweging te geven waar hij geen tijd voor heeft, of door het paard op een hoger niveau te brengen, dan vind ik niet dat ik geld moet betalen.

Andersom zou ik waarschijnlijk wel een bijdrage vragen.
1 Je hebt een grotere garantie dat mensen komen
2 Men gaat vaak zuiniger met de spullen om
3 Het houden van een paard is nou eenmaal ONTIEGLIJK DUUR!

Toen ik een veulen had had ik twee verzorgstertjes. Zij poetsten Siobhan en verwijderden de mest uit de stal en wei, zetten haar in en uit de wei, enz. Ik zou hun natuurlijk geen bijdrage vragen, want ze hadden er verder niks aan en zij hielpen MIJ uit de brand!

Ik was wel van plan een bijdrage te gaan vragen als ze groot zou zijn en bereden zou kunnen worden, maar dan meer voor het gebruik van mijn paardje, en om zadels en hoefijzers te kunnen bekostigen, dingen waar ZIJ ook wat aan hebben.

Ik heb mijn veulen moeten verkopen omdat het te duur werd, maar heb er nooit aan gedacht om mijn verzorgsters om geld te vragen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid als je een paard koopt. Je moet het allereerst zelf kunnen betalen, alles wat je extra krijgt is meegenomen!

Lenneke

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:03

Mijn vriendin verzorgd mijn Haflinger. Ze hoeft er niets voor te betalen en krijgt er niets voor.
Ze mag rijden wat ze wil, maar moet wel uitmesten. Ik vind dat redelijk. In deze omgeving misschien wel te goed, er zijn veel mensen op zoek naar een verzorgpony. Maar ik vind het zo prima zo.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:09

Ik betaal niets. IK mag alles met hem doen. Ben ook de enige die er op rijd. Ik mest wel de stal uit, omdat ik dat zelf perse wilde!
Als ik op les zou willen zou ik het zelf moeten betalen.
Ik vind het echt belachelijk als er mensen zij die er geld voor vragen. Het is hun keus om een paard aan te schaffen, dus moeten ze ook de kosten kunnen dragen!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:40

ik betaal ook niets voor flame ... ik ben dat wel bereid om te doen maar op het moment steek ik al het geld in de bezine die ik verbruik om daar heen te rijden ... maar nu mocht het nodig zijn dan koop ik echt wel wat voor Alike dus veel problemen maak ik daar ook weer niet van ... (het is alleen nog niet echt nodig geweest maar ze hoeft maar een gil te geven wat dat betreft)