Zen en jouw kunst van het paardrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Zen en jouw kunst van het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 10:36

Citaat:
zen·boed·dhis·me (het ~)
1 het boeddhisme met veel nadruk op meditatie als middel tot verlichting

bron: van Dale taalweb



Citaat:
Volgens een oud gezegde bestaat het leven van een zenmeester in het maken van de ene fout na de andere, en elke fout biedt de mogelijkheid om te leren. Ingrid heeft op jongere leeftijd volop van dergelijke mogelijkheden gekregen. Tot ze zich bewust werd van de allerbelangrijkste les van zen - het 'moeiteloos' moeite doen door het niet te proberen maar gewoon door te 'zijn'…

bron: Zen en de kunst van het paardrijden van Ingrid Soren


Na bijna anderhalf jaar aanrommelen als baasje van Gammon, waaronder diverse duikelingen van zijn rug met als grootste schade een zwaar gekneusde knie en de vele deuken in mijn emotionele huishouding. Hierna goed begeleid worden door onze stalhoudster die Gammon en mij nader tot elkaar bracht.

Gammon die het zwaar te pakken kreeg in de vorm van longontsteking met een ziekteverloop van bijna 4 maanden... resultaat was dat ik anders met hem om moest gaan en hij mij leerde wat een lief, zachtaardig en teer paard hij eigenlijk was.

Door zijn gedrag serieus te nemen en via edelstenentherapie uit te zoeken wat hij me eigenlijk vertelde zijn we nu op ons hoogste punt gekomen...

les krijgen van aqua8horse en haar Zen, haar kunst van het paardrijden. Ik het idee dat Gammon en ik aan een nieuw hoofdstuk in ons leven zijn begonnen en dat het vanaf gister alleen maar anders wordt.

Ik heb er zin in!! Afbeelding


En..? Wat is jouw Zen?

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:41

Leuk topic! Zelf ben ik niet zo spirtueel aangelegd maar ben wij een sensetief persoon Bloos Haha! .

Flanna is imo een vrij nerveus paard dat zich snel bedreigd voelt, in een binnenomgeving. Buiten kan je er ongeveer een bom naast laten ontploffen. Toen we haar net kregen was ze ook redelijk kopschuw.
Gelukkig is ze in het half jaar dat we haar hebben nog niet ziek geweest.

Omdat ik toch graag wilde weten of ze goed in haar vel zat en om ze vertrouwen in mij had heb ik pas geleden NH-les genomen.
Daaruit bleek dat dat allemaal wel snor zat en kwam wel naar boven dat ze eengevoelig dier is.

Afgelopen zondag heb ik voorzichtig gekeken wat ze zou doen als ik haar blinddoekte en ze kwam rustig en kalm achter me aangelopen.
Dat vind ik toch weer mooie momenten waarop je band toch weer bevestigd wordt.

Er valt nog zo veel aan elkaar te ontdekken.. Iedere dag is een feest om
weer naar haar toe te kunnen.
Ik voel me een bevoorrecht persoon Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 01:48

jammer hé zijn er nou niet meer mensen met Zen ervaringen?
Of had ik moeten openen met 'de eenvoud van paardrijden?' Wat is jouw eenvoud...? Je Poeh-beer ervaring?

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:13

Mijn eenvoud is niet door alles te ontleden en te analiseren, maar simpelweg door te kijken en te leren en te proberen. Wat werkt dat is goed.
Ik kan dit dan ook heel moeilijk uitleggen als iemand vraagt hoe ik Blizz iets geleerd heb.... dat gebeurt vaak door vallen en opstaan en soms door een `ongelukje`.

als ik rijd is al mijn concentratie bij Blizz en word er geen seconde nagedacht over de volgende minuut. Dat vind ik ook zo lekker aan het rijden en de omgang met paarden.. Het leven in het NU en daar zijn dieren heel erg goed in... die hoeven dan ook niet te mediteren... die zijn van nature zen en voor een luisterende leerling een hele goede guru!

Niet denken.. gewoon zijn