bijna verongelukt met 2-span!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

bijna verongelukt met 2-span!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 21:31

vandaag toch weer wat meegemaakt. De eigenaar van mijn bijrijdpony's vroeg of ik mee wilde gaan met mennen. Verder niks bijzonders aan, want dat doe ik wel vaker, als de vaste groom geen tijd heeft.
we zouden Fritske (4 jaar) maar echt super betuigd en Tommy (3 1/2 jaar) meenemen, Tommy is al een hele tijd betuigd en dat ging in principe altijd wel goed, nooit wat gebeurt enzo, nou was hij vorige week al gaan trappen, maar dat liep met een sisser af.

vandaag gingen we een rondje door het dorp rijden en de eigenaar en ik waren gewoon wat aan het praten over het rijden enzo, gewoon op de pony's en de weg lettende en vanuit het niets (dus geen verkeer, wind, of rare voorwerpen) begint Tommy in eens helemaal te flippen, keihard bokken, trappen en ik zat achter hem dus ik schrok me wild! moest ik dus snel van de wagen afspringen om hem vast te grijpen, maar hij schopte en steigerde zo wild dat ik er zo snel niet bij kon komen, zonder zelf geraakt te worden, hij was met 1 achterbeen over de stang heen gesprongen en dat maakte het nog erger natuurlijk, kon ik hem uiteindelijk grijpen, eigenaar springt van de wagen af, hem snel vastgepakt, kwam er nog zo'n man aanlopen om te helpen, hebben we bij Fritske 1 vd. strengen los moeten maken,dat was gelukkig wel een veiligheidssluiting, dat ging niet zo makkelijk, want er stond wel spanning op. Uiteindelijk gelukt, hebben we ze uitgespannen en terug naar huis moeten lopen.

schade: tommy heeft allebei zijn achterbenen royaal open liggen en ram kreupel natuurlijk, bloedde aardig (ik geloof geen diepe wonden, maar wel heel veel) en fritske had een sneetje aan het achterbeen en liep beetje kreupel, hij was dus geraakt door Tommy en de marathonwagen zit vol kratsen en deuken, maar dat is natuurlijk nog het minst ergste.

we hebben dus flink geluk gehad, dat Fritske zo rustig bleef en niet ook nog begon te flippen, want dan hadden we vast en zeker een muur van dichtbij moeten zien. Fritske was dus echt onze reddende engel vandaag.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau


o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:49

dat is niet niks, gelukkig dat Fritske zo rustig bleef, en hopelijk komen je paardjes er weer snel bovenop.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:04

Hoop dat zowel Fritske als Tommy er geen slechte ervaring aan overhouden! En dat je erachter komt waardoor Tommy spontaan flipte, want voor hetzelfde geldt blijfty het tweede ingespannen paard de volgende keer niet meer zo cool.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 22:10

morgen spant de eigenaar Fritske weer in met zijn wedstrijd snapgenoot, om hem deze ervaring enigszins doen te vergeten.

tommy zullen we waarschijnlijk niet meer inspannen, denk ik, dadelijk verkl**t hij de andere pony's en dat willen we zeker niet, die doen het zo goed op wedstrijd.

denk niet dat we daar achter kunnen komen, waarom hij het deed, het is en blijft een jonge pony en die zijn onberekenbaarder, maar tommy heeft het goed verknalt in ieder geval!

ik denk en hoop in ieder geval dat ze beide snel weer 100% zijn, maar dat zal wel lukken, sterke pony's.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:10

Jeetje zeg... Gelukkig zijn jullie 2 er goed van af gekomen!
Veel beterschap aan de pony's!!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:12

Goh dat is inderdaad schrikken zeg.
Wij hebben precies hetzelfde meegemaakt, de ene pony sloeg op een gegeven moment ook met zijn achterbeen over de langboom heen, maar bij osn mankeerde geen van beide ponys wat.
Ik hoop dat de ponys snel weer opgeknapt zijn.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 00:03

Dit is mn angst met mennen dus.... Ben zo bang dat Guus dit ook doet als ik ga mennen Scheve mond
Gelukkig voor jullie is het goed afgelopen
Weten jullie ook waarom hij dit zo ineens deed?

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 09:23

verschrikkelijk zeg! ik ga met mijn opaardje enkelspan rijden maar ergens vind ik het ook eng. ookal loopt ze al 123 jaar voor de wagen en is ze suppermak. is alleen vreselij sterk en danst graag voor de wagen...maar goed. ben blij dat eht zo afgelopen is, want het had veel erger kunnen zijn.!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 09:42

heel erg schrikken enzo hoor, begrijp ik echt, maar bijna verongelukt vind ik enigzins overdreven......................

bora

Berichten: 1386
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 10:50

Ik heb het last ook gehad na een reactie op mijn zweep. Maar bij mij was het in het enkelspan. Mijn paard heeft daarna een week bij de da gestaan.

Het is niet erg iets moois te verliezen beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad. (Heilige anthonius van Rowwen Hèze)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:14

Jeetje wat vreselijk zeg, voor jullie en de paarden dat gaat je niet in de koude kleren zitten zon ervaring, hopelijk hebben de paarden er geen trauma's of blijvend letsel aan overgehouden.

Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen om het bange (flipperende paard) in een veilige omgeving, (rijbak) in het enkelspan voor de wagen te zetten, evt met deskundige begeleiding, er moet absoluut een rede zijn voor dit gedrag, ook al is daar niet zo 1,2,3 achetr te komen, 3,5 jr vind ik ook wel jong voor een 2-spanpaard, welicht is ie nog te onervaren.

veel succes met je paarden, hopelijk zijn ze gauw weer de oude!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:18

poeh...Scheve mond
das best wel eng!!
ik zat een keer op n paard dat schrok van n ander paard, end ie rende keihard door prikkeldraad heen...dat was echt ZO eng!!
nouh, veel sterkte en geluk met je paardjes!!
Roowz

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:21

3,5 jarige kunnen juist beter voor een tweespan beleerd worden omdat ze dan steun hebben aan het oudere ervaren paard; heel goed, dus!
Maar dit soort spanning en sensatie kun je met ieder paard krijgen (bij de een wat makelijker als de ander).

Nou ja, gelukkig is het redelijk goed afgelopen!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:55

Ja dat is waar, maar in dit geval zou ik ervoor kiezen om hem even niet in het 2span te laten lopen, omdat hij met zn gedrag (waar dat ook vandaan mag komen) wel het andere betrouwbare/rustige paard meetrekt en kan verwonden.

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:54

Hij zal het toch een keer moeten leren?

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:21

Juut schreef:
Hij zal het toch een keer moeten leren?


ook dat is waar *LOL* , maar lijkt me nu op dit moment nav dit voorval niet handig, ik zeg niet dat het perse zo moet, wellicht zijn er mensen betere alternatieven hebben, ik lijkt mij alleen beter voor de pony (allebei) als nu eerst het vertrouwen in de wagen en het aangespannen rijden terug krijgen, en ik denk dat door nu ze gelijk weer in het 2span te zetten en de kans dat het weer fout gaat, omdat je ook niet weet waardoor het komt dat de pony dit gedrag vertoont

Daarnaast rvelend voor de andere pony als de andere het verpest voor hem door zijn gedrag dan heb je misschien straks 2 vreemde snuiters voor de wagen staan, dat zou zonde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:44

Ik voel me zoiezo op de kar al nooit 100% maar een tweespan ga ik ook echt niet meer achter zitten.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:13

een tweespan.. ja het ene paard kan het andere gek maken. maar als je een koele kikker als paard hebt en een wat drukker paard kan die koele kikker dat andere paard ook zijn rust overbrengen. maarja paarden kunnen altijd schrikken.....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, xxIsaa en 33 bezoekers