Waarom toch geen cap?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:58

Pegassus97"]
[quote="CCCCorine schreef:

Verder is het absoluut not done om je in de buurt van of zelfs op paarden te bevinden die:

- jong/onervaren zijn of hengst
- niet helemaal te vertrouwen zijn


Schijnheilig Dus je mag tegenwoordig ook geen hengsten meer houden *LOL*
[/quote]

Natuurlijk wel Knipoog. Dit stukje was ook alleen bedoeld voor mensen die blijven doorzagen over het zonder cap rijden door andere ruiters/amazones. En daar bedoel ik niet de mensen mee die op een gezonde manier de cap promoten hoor! Sommige mensen gaan daarin alleen een veel te ver, en daar was het stukje voor bedoeld .


Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:23

Had ik begrepen Lachen
Is wel een goed stukje hoor, misschien wat voor op een manege Knipoog

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:39

Ik rijd wel altijd braaf met cap. Ik rijd 'maar' op een shetlander en kom nergens waar het verplicht is. D'r komt ook niemand op Dennis zonder cap, ook niet als ze mee kunnen lopen Tong uitsteken .

Ik weet dat het lang niet al het risico uit sluit, maar het is een kleine moeite om dat ding op te zetten. Ik ben met cap ook een keer het ziekenhuis in gejenst. 2 dagen IC, 8 dagen ziekenhuis, 2 maanden NIETS mogen doen/tillen enz(mocht zelfs niet eens een fles cola tillen!!!) en waarschijnlijk een leven lang last van mijn ribben en een beschadigde lever. Dit is gebreurd met het liefste en braafste paard wat ik ken onder een dresuurles.
Voor mij is het gewoon normaal dat ik m'n cap op heb, als ik hem niet op heb mis ik echt iets. Het sluit niet al het risico uit, maar alle beetjes helpen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:58

Ik vind het verhaal van Corine best redelijk. Oke die polsbeschermers, bodyprotector en niet in de buurt komen van bepaalde paarden vind ik overdreven maar al die andere dingen moeten gewoon in orde zijn. In orde zijnde harnachement is een must, dus geen slijtage en gewoon goed onderhouden tuig. Met sjaal of wapperende kleding rijden is gewoon gevaarlijk. En zonder cap rijden is gewoon onverantwoordelijk, net als zonder helm op een brommer. Ik rijd ALTIJD met cap, ook op m'n eigen paard. Als iemand me vraagt even een ander paard te rijden en ik heb m'n cap niet bij me dan ga ik er gewoon niet op. Ik ben al meerdere keren gevallen (hoofd tegen bakrand, gelanceerd en recht op m'n hoofd terechtgekomen) waarbij ik zonder cap toch blijvend letsel overgehouden zou hebben. Ik heb een veiligheidscap (Casco) met driepuntsbevestiging en dat is geen calimero-geval. Ik heb mijn oude caps de deur uitgedaan, de veiligheidscap is niet voor niets op de markt gebracht! En als je zonodig nog een oud model cap wil gebruiken (iets is beter dan niets, al gaat dat niet op als de cap beschadigd is), doe dan in ieder geval de kinband om (dus niet bovenop de cap). Als je van je paard valt, dan valt je cap ook en ben je dus niet beschermd.
Vanaf m'n eerste les draag ik al een cap en heb nog nooit zonder gereden, zelfs niet met uitstappen omdat het dan ook nog fout kan gaan.

Een beetje een lang verhaal maar ik ben gewoon van mening dat een cap vereist is bij het paardrijden en wat mij betreft verplicht mag worden.
Wat mij betreft is geen enkele reden goed genoeg om geen cap te dragen, bij medische redenen kan er altijd wel een cap gemaakt worden die je past, er zijn tegenwoordig genoeg (duurdere) modellen die geen calimero effect geven.

Voor de niet-cap dragers:
Iedereen is verantwoordelijk voor z'n eigen lijf en gezondheid. Wil je zonodig geen cap op dan is dat je eigen verantwoordelijkheid! Zodra je een keer goed gevallen bent ga je het nut van een cap wel inzien.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:01

dat moet iedereen toch zelf weten. Het is gewoon een inschatting van het risico, de een vind het wel nodig de ander niet.
je kan als je op de fiets zit ook vallen op je hooft.

voor de duidelijkheid rijd ik zelf meestal wel met cap. maar ook dat verchilt per paard.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:35

Ik heb mijn zware herstenschudding opgelopen mét cap en sindsdien heb ik de schurft aan de gewone cascohelm: wat een k-ding. Waardeloos.

Als ik ga springen of een bosrit maak heb ik daarom een crosshelm op en ja ik draag ook als ik enigszins problemen kán verwachten een bodyprotector. Maar als ik verder gewoon aan het rijden ben draag ik geen cap. Ik val inderdaad bijna nooit en ken mijn paard door en door. Dat is voor mij een risico-inschatting.

Verder: leven en laten leven!!

Culemborg here I come!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:26

Ja Gail, dit is een open deurtje hè ....doodgaan of laten doodgaan!!
Heb je ook aan de artsen gevraagd wat er gebeurd zou zijn als je géén cap op had gehad? Die hersens hadden volgens mij nog meer geschud zonder casco. Fijn dat je (bijna) nooit valt maar één keer een flinke val en je vertelt het niet meer na Boos! of gebrekkig misschien.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:46

ik rij altijd met cap. Ik vind het onverantwoordelijk om zonder te gaan hoewel ik dat in de zomer wel eens zou willen!
ik stap wel eens een paard uit zonder cap maar verder altijd met cap

.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:48

Ik rij op de manege met cap. En ja op mijn verzorgpaarden zonder... Waarom zou het niet weten eigenlijk. 9 van de 10 keer vergeet ik hem daarmee naar toe te nemen. Maarja voor in de zomer is het wel kei fijn om zonder cap te kunnen rijden.
Oke als er iets gebeurd is het altijd fijn om een cap op te hebben

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 21:46

Sorry voor de mensen dat het niet nuttig vinden dat ik cap-topic heb geopend. Maar er zijn toch ook al 100 topics over slof, voer, bitten, ...

Ik wil ook helemaal niemand aanvallen omdat hij geen cap draagt, ik reageer ook nooit op ITP als iemand geen cap draagt. Dat moeten ze lekker zelf weten.
Een tijd geleden heb ik ook fotos laten maken zonder cap. Ik vond het maar een raar gevoel, en mijn haren gingen alle kante op. Ik had hem dus snel terug opgezet met als gevolg dat er maar 2 foto's zijn zonder cap.
Ik heb ook tegen helemaal niemand gezegd dat ze een cap moeten dragen. Ik was benieuwd naar een andere uitleg dan 'het zit niet lekker'. Bijvoorbeeld iemand dat geboren is met een 'afwijking' aan de schedel (echt een afwijking kun je het niet noemen) en daardoor geen cap mag dragen.

Ik ben er mee eens dat iedereen doet wat hij zelf wil.
Op stal zijn we maar met zijn tweeën dat een cap draagt.

Het enigste dat ik wel vind is dat als je jonger bent dan 18, dat je een cap moet dragen. Ik weet niet hoe dit in nederland gaat, maar ik dacht dat in België je maar verplicht bent tot 16.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:51

Ik rijd eigenlijk nooit met cap, waarom niet?Gemakzucht, mn cap ligt in de auto, en gaat alleen bij club op en op concour.En in het bos ook.
Natuurlijk is het verstandig om een cap te dragen, maar dat zou je eigenlijk ook op de fiets moeten doen, want dan kan je net zo goed op je muil gaan.

Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:03

Ik rij echt nooit met cap...
Ten eerste omdat ik een pony van 1.15m. heb en ten tweede vind ik het een vreselijk gezicht en het zit voor geen meter... Clown
Maar zo hard kan je toch niet vallen van een pony van 1.15m toch?? Verward

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:04

er gebeuren inderdaad hele erge ongelukken zonder cap...
maar iedereen moet het zelf weten vind ik..
ik rijd ook zonder cap...zonder eden....gewoon niet mijn gewoonte...

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    Anoniem

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:52

    Lindsjah schreef:
    Ik rij echt nooit met cap...
    Ten eerste omdat ik een pony van 1.15m. heb en ten tweede vind ik het een vreselijk gezicht en het zit voor geen meter... Clown
    Maar zo hard kan je toch niet vallen van een pony van 1.15m toch?? Verward


    De enige keer dat ik wat gebroken heb met vallen, was vanaf een Shetlandpony, dus het kan best. Denk dat ik wel meer dan honderd keer gevallen ben, zolang ik rijd, van en ook wel samen met zowel pony's als kleine paarden, om een beetje een indicatie te geven Knipoog.

    Gracia

    Berichten: 2441
    Geregistreerd: 15-07-03
    Woonplaats: Boskoop

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:41

    ik rij nooit met cap omdat ik er gigantische hoofdpijn van krijg. en hij zit volgens de ruitersportzaak perfect. jaja?
    alleen met slecht weer lees harde regen en wind wil ik hem nog wel ees opzetten. anders waait mijn haar in mijn gezicht. ik weet dat het slecht is maar toch....
    en als het je tijd is ga je toch wel.... ik denk niet dat een cap veel tegen kan houden...

    Gracia & Zizora
    Een tuigpaard is goud waard!

    Geriette

    Berichten: 925
    Geregistreerd: 04-01-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 15:02

    hee

    Ja, ik rijd altijd met cap, zelf al is het alleen maar uitstappen of ff snel zonder zadel Ik ben al vaak van mijn paard afgevallen. Vorig jaar ben ik heel hard van m afgevallen en ik kwam keihard op mijn hoofd tercht. Ik had een cap met zon draaischijf, die schijf was helemaal verrot en waarschijnlijk was de cap vanbinnen ook niet meer intact. Ik was zo blij dat ik mn cap op had, als ik die niet op had gehad was de schade aan mn hoofd denk ik niet te overzien. Ik had ondanks mn cap toch een beetje hoofdpijn en duizelig.
    Wat andere mensen doen moeten ze zelf weten, het is hun hoofd niet het mijne. Ik ga me er ook niet druk om maken, iedereen is oud en wijs genoeg om voor zichzelf te beslissen

    Groetjes Geriette

    Gail

    Berichten: 2349
    Geregistreerd: 03-06-01

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 15:27

    Soxje schreef:
    Ja Gail, dit is een open deurtje hè ....doodgaan of laten doodgaan!!
    Heb je ook aan de artsen gevraagd wat er gebeurd zou zijn als je géén cap op had gehad? Die hersens hadden volgens mij nog meer geschud zonder casco. Fijn dat je (bijna) nooit valt maar één keer een flinke val en je vertelt het niet meer na Boos! of gebrekkig misschien.



    Ja dat is een open deurtje ja, mag dat niet? Piss off zou ik bijna willen zeggen maar de vriendelijke vertaling is 'leven en laten leven'. Ik hoef namelijk niet op zo'n belerend toontje te worden aangesproken. Kijk, ik ben namelijk wel doordacht bezig, in de situaties dat ik me veilig voel heb ik geen cap op, maar in de situaties dat ik eniszins risico verwacht heb ik de beste helm die er is: niet zo'n achterlijk casco-helm die een pasvorm hebben van likmevestje maar een helm die me écht optimaal beschermd, én regelmatig heb ik een bodyprotector aan.
    Als ik hard genoeg val vertel ik het niet meer na nee. misschien kan ik beter ophouden met paardrijden!! (en autorijden, en 's avonds over straat lopen, en skien, en op natuurijs schaatsen, en..-)

    Culemborg here I come!!

    sanne83
    Berichten: 5334
    Geregistreerd: 22-04-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 15:46

    Ik rij eigenlijk nooit met cap Bloos!
    ik vind nog steeds de uitspraak "it's safer what's in your head, than what's on your head" wel goed. Als ik zie op wat voor soort paarden mensen gaan rijden (ook al is het met cap), paarden die alleen maar bokken of steigeren, vind ik eigenlijk een stuk dommer. Dat zou ik dus nooit doen. Als ik ook maar even twijfel, ga ik er gewoon af, da's nog altijd het veiligst.
    Sommige mensen nemen echt risico's, maar dan hebben ze een cap op dus dan kan je niets gebeuren Verward Met springen of met jonge paarden heb ik trouwens wel een cap op.

    Coby
    Moderator Informatief
    May the horse be with you!
    The one and only

    Berichten: 15427
    Geregistreerd: 01-07-03
    Woonplaats: Jubbega

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 15:58

    Ik rij liever zonder cap, doe ik eigenlijk dus ook altijd.
    Mijn excuus is de volgende, ik heb lang haar, dan zit zo´n cap niet lekker. Mijn staartklem valt dan steeds uit Pling Goed excuus? OK dan!

    Ik rijd nu overigens wel met cap, rijd nu een jong paard en ik weet dat met je hoofd op een bakrand niet bevorderlijk is voor inhoud hoofd Verward

    DunjaR
    Berichten: 3404
    Geregistreerd: 12-05-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:07

    ik rijd niet met een cap alleen met de springles en buiten!

    heb je wel eens gezien hoe dat ding op mijn hoofd staat echt het ziet er niet uit ik rijd echt super voor l*l !

    maarja het is voor je eigen veiligheid ik ben gewoon heel eigenwijs!

    misschien moet het bij ons ook eens verplicht gaan worden dan heb je nietmeer van die topics, ik vind het nl ook echt wel dom van mezelf maarja ik ben nog steeds verantwoordelijk voor mezelf !

    Avanti

    Berichten: 13903
    Geregistreerd: 14-02-02
    Woonplaats: ridderkerk

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:24

    Tja ik ben bereid een risico te nemen.

    Vind het gewoon niet lekker zitten, en ik rij op een klein pony dus ik val nooit hard. Heb weleens een schuive met pony en al gemaakt, maar dat is gelukkig goed afgelopen.
    Op wilde vreemde paarden doe ik wel een cap op.

    _Tanja_

    Berichten: 5860
    Geregistreerd: 21-12-02
    Woonplaats: tilburg

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:40

    Avanti schreef:
    Tja ik ben bereid een risico te nemen.

    Vind het gewoon niet lekker zitten, en ik rij op een klein pony dus ik val nooit hard.



    Daar ga je toch de mist in
    Op een kleine pony kun je nog hart of verkeerd vallen Ook al is het een shetje kun je nog op je hoofd terecht komen hoor.

    Time flies when you're having fun!
    Hij is eindelijk van mij :D
    [RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

    Rosemarie

    Berichten: 316
    Geregistreerd: 08-01-04
    Woonplaats: Gorssel

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:47

    Even mijn verhaal:

    Ik was 16 en reed op een hele brave Fjord. In het bos deed ik wel een cap op, maar in de bak vond ik het niet nodig. Op een dag was ik aan het uitstappen en het laatste wat ik me herinner is dat mijn paardje struikelde. Ik ben 1,5 uur buiten bewustzijn geweest. Niemand heeft precies gezien wat er is gebeurd, maar ik ben gevonden aan de andere kant van de bak dan ik me kan herinneren dat het paardje struikelde. Aan mijn gehavende gezicht te zien ben ik de hele bak doorgesleurd. Of ik ben blijven hangen in de stijgbeugel of in een soort shock de teugels heb vastgehouden weet ik niet, maar ik ben blij dat ik alleen veel schaafwonden, 7 hechtingen in mijn mond (mijn onderlip was losgescheurd van mijn kaak), een gekneusde kaak en ribben en een hersenschudding had. Daarom rij ik dus altijd met een cap! Het beschermt je niet tegen botbreuken, maar de kans op een schedelbasisdractuur wordt wel een stuk kleiner.

    Iedereen moet het zelf weten, maar op mijn paard mag niet zonder cap worden gereden!

    Amberto

    Berichten: 1593
    Geregistreerd: 28-01-04
    Woonplaats: Haarlem!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:49

    Ik draag sinds kort weer een cap als ik ga rijden. Ik hoorde een paar verhalen en die spraken mij niet echt aan, vandaar dat ik em weer heb opgezocht en hem nu weer elke keer trouw op mn kop plaats. Op zich zit het helemaal niet zo vervelend. ik heb gewoon zo'n "sportief modelletje" :p van casco en eigenlijk heb ik niet eens door dat ie op mn hoofd staat..
    Alleen 's zomers he... dan wordt het moeilijk... zon op je kop en dan ook nog zo'n cap... neej.. dan maar "zondigen" met een pet op. Mja... slim is het niet Bloos

    Der Ellmauer Dancing Queen

    zobras
    Berichten: 6059
    Geregistreerd: 23-08-01

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:59

    Ik rij altijd met een cap. Ik ben 35 jaar oud en wil graag nog ouder worden en niet eindigen met een hersenbeschadiging omdat ik mijn hersenen niet voordien heb gebruikt om er eentje op te zetten. De nieuwe modellen zijn stukken beter dan de oude dopjes, ik merk het gewoon niet meer. Van Pablo ben ik twee keer afgevallen, waarvan een keer met mijn hoofd tegen de omheining van de bak. Dankzij mijn kap (de casco met brede randen) is mijn gezicht niet beschadigd, want ik raakte vol het hout! Ik ben op onze stal de enige die altijd een cap draagt, ongeacht op welk paard ik ga zitten. Zet zelfs mijn cap op als ik op mijn eigen shetlander ga rijden (hoezo consequent). Als iemand mijn paard gaat rijden verzoek ik diegene ook altijd een cap te dragen en als ze dat absoluut weigeren deel ik ze mee dat ik niet verantwoordelijkheid neem dat als er iets gebeurt met het rijden en het niet dragen van een cap een letsel ontstaat!! Dit is trouwens een goede tip voor iedereen, want ten eerste ben je als paardeneigenaar altijd verantwoordelijk wat je paard doet. Maar als de ruiter toch willens en wetens, ondanks nadrukkelijk verzoek weigert een cap te dragen is het vanaf dat moment de verantwoordelijkheid van de ruiter en niet meer de eigenaar.

    Voor iedereen die geen cap draagt, zoek het lekker zelf maar uit. Ik gebruik liever mijn hersenen.....


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: djinnie, Miiej, Ubermetrics en 32 bezoekers