[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarloesHJ

Berichten: 2479
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:57

Ik zit in de buurt van TS en ik heb ze het jaarrond op de wei staan. Nu begrijp ik dat dat met TS haar paarden lastig is maar de grond houd zich hier heel redelijk met jaarrond. Ik heb wel bij de weide ingangen aan de ene kant rubbertegels van 1x1m neergelegd en aan de andere kant oude varkensroosters. Met deze aanpassingen houd de wei zich best goed ook in de natte winter.

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 13:51

Nou, serieus…
Wat hadden we nog niet op de bingo kaart? Opkruipend vocht. :j
Er is dusdanig veel water langs het huis en in de kelder gestroomd met die regen van afgelopen week dat het bij de keuken omhoog is gekomen onder de hagelnieuwe vloer. Ja, diezelfde vloer waar we ook al brand hadden en net weer vervangen was.

Hoeveel schade dit nu weer is valt nog te bezien. Ik ben er maar gelaten onder. Als de vloerverwarming of ondervloer beschadigd zijn, of de vloer zelf, of de muren… het zal wel… geld om het aan te pakken hebben we nu toch niet.
We laten het maar even zo. Ontvochtiger aan en afwachten.

Voor de scootmobiel komt er binnenkort iemand van de gemeente. Hoe kansrijk het is merk ik vanzelf. Ik verwacht vooral maar niet zoveel.

Verder super bedankt voor de tips!
Ik neigde zelf ook meer naar strookbegrazing, al is het alleen al om het land te leren kennen. Het lijkt zich goed te houden met 24/7 jaarrond begrazen, maar je wil toch zelf graag de sterke en zwakke punten ontdekken. En ik weet ook nog niet goed wat “handig” is qua indeling.

De schuilstal stond er al en staat op een verhoging die is verhard.
Het enige stuk modder is helemaal onderin bij het hek en de waterbak. Dat gaat om een relatief klein stuk en komende vanuit Friesland heb ik veel erger gezien.
Voor een stuk dat 24/7 begraasd is (en op sommige stukken veel belopen) vonden wij het er erg goed uitzien. Zeker met de hoeveelheid regen die gevallen is. We hebben heel wat weilanden nader bekeken afgelopen jaar en de meerderheid zag er lang niet zo goed uit.

Inderdaad in deze regio heb je ook wat hoger gelegen stukken die zich behoorlijk redden met jaarrond weidegang. Wij wonen zelf in een dal, maar dat dal ligt hoger dan het hoogste punt van de Veluwe. :+ :=
(Na Zuid-Limburg het hoogste stukje NL)
Daar trekt regenwater zich verder weinig van aan natuurlijk. Dat stroomt toch naar het laagste punt. :')

Voor de rest zijn we druk in de weer alles voor elkaar te krijgen.
Ik vind het echt geweldig dat er mensen zijn die ik verder niet eens ken die ons dingen in bruikleen willen geven.

joey2010 schreef:
Ik heb nog eventueel 20 prikpaaltje en stroom koord voor jullie.

En als jullie n handje hulp kunnen gebruiken met de weide in orde te maken , dan wil ik best helpen .

Ik ben echt blij voor jullie.

Zelf zou ik kiezen voor de strook begrazing. Ze eten het dan mooi op ( want ze mesten immers niet op het stukje wat af begraasd gaat worden.) .Want als je ze een weitje geeft dan lopen en mesten ze op veel verschillende plekken waar t gras nog "hoog" is en dan eten ze het weitje niet mooi op.
Snap je t nog :)

Zo ook <3
We hebben inmiddels 40 prikpaaltjes en 4 hoekpalen. Ik heb geen idee hoe ver we daarmee komen maar ik denk echt al een heel eind. De rest gaan we maand na maand een beetje bij elkaar proberen te sprokkelen.
We hebben een (veel te grote) accu met (groot) zonnepaneel.
Voor de rest hebben we goedkoop koord. Of het genoeg m is weet ik niet, en of de kwaliteit OK is merken we wel.
Mestafvoer regelt de grondeigenaar, maar alsnog een hele goede tip.

We komen er wel. Ik probeer vooral niet te veel te stressen over de huidige situatie, maar ik hoop echt dat we deze maand nog kunnen verhuizen…
Maar het is een logistieke operatie en het is heel goed nadenken over wat nu moet en wat later kan en wat nu kan en wat niet.

En weet je? Het kon altijd erger.
Het zal even een tijd op een houtje bijten zijn, maar ach. Blijven zwemmen.

amaniblauw

Berichten: 229
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:03

Even onder mijn meeleessteen vandaan. Over je water in de kelder. Op het laagste punt in je kelder een waterbak ingraven en dan een pomp(je) er in die het water weer naar buiten pompt.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18177
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:17

Dat natte stukje onderin de wei zal straks misschien een weldaad blijken voor de paarden voeten ;).

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 14:25

amaniblauw schreef:
Even onder mijn meeleessteen vandaan. Over je water in de kelder. Op het laagste punt in je kelder een waterbak ingraven en dan een pomp(je) er in die het water weer naar buiten pompt.

:j
Hebben we al! Maar hier viel niet tegenop te boksen. :o Goede afwatering en dompelpomp bleken niet genoeg. Maar het was ook wel even heel veel water in 1x…

balance schreef:
Dat natte stukje onderin de wei zal straks misschien een weldaad blijken voor de paarden voeten ;).

Kan heel goed zijn! Daarom eerst land leren kennen inderdaad. :j

Prairy
Berichten: 9160
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 15:27

Je zou even bij de opstal verzekering kunnen vragen of zij de vloer vergoeden. Normaal is optrekkend vocht niet vergoed maar mogelijk wel bij heftige regenval (wat nu het geval is natuurlijk).

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 21:54

Prairy schreef:
Je zou even bij de opstal verzekering kunnen vragen of zij de vloer vergoeden. Normaal is optrekkend vocht niet vergoed maar mogelijk wel bij heftige regenval (wat nu het geval is natuurlijk).

Dankjewel voor de tip. Ga ik eens naar kijken. +:)+

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:33

Linksom of rechtsom gaan we de paarden verplaatsen. Hoe en wat is nog even een operatie. :=

Maar eigenlijk is dat altijd wel met verhuizen, denk ik.