Waarom zonodig fokken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:28

Levy schreef:


Echter, de juiste fokprodukten bij elkaar zetten wil ook nog niet zeggen dat daar het ideealbeeld uit voortkomt...
En ook die paarden en pony's blijven rondsjokken...
Zit te markt dan wel te wachten op JOUW eventuele ideaalbeeld? Jouw ideaal beeld hoeft nog niet de mijne te zijn...


DANK U!

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:34

Sjuimpje schreef:
Ten eerste heb ik de mogelijkheden om ze aan te houden mocht er niemand voor zijn, verder kan ik ze zelf een basisopleiding geven waardoor ze al veel grotere kans maken een vrolijk en onbezorgd leven tegemoet te gaan.

Ook ben ik tot nog niet slechter geworden van de paarden die ik tot nog toe gekocht en verkocht heb en ook de belangstelling voor mijn veulen van afgelopen jaar lijkt belovend. Dat geeft mij het gevoel dat ik op de goede weg zit.



Hier geef je dus al min of meer aan dat JIJ blij bent met wat je "produceert' en dat jij de mogelijk hebt ze een goede basis te geven.,
Dat is natuurlijk prachtig en dat prijst je, maar dat geeft dus ook aan dat er niet zonder meer een markt is voor wat JIJ goed en geschikt vindt.
Naar mijn mening spreek je dus je eigen standpunt een beetje tegen.

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:37

Een stukje van iemand anders:
je weet dan tenminste wat over de achtergrond van het dier en wat je ervan kan en mag verwachten.

Mijn mening:
Je mag niets van je paard verwachte .
Je kunt wel wat krijgen

Edit: typfoutje

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:38

Het heeft niks met persoonlijke ideaalen te maken, een serieuze fokker fokt waar markt voor is, als een bep. markt verzadigd is dan fokken ze meestal daar niet op door, dat biedt geen perspectieven voor de toekomst en dus niet voor de pony/paard.

smaken verschillen dat is logisch, maar een pony fokken waar veel vraag naar is, ben je ook makkelijker kwijt, en dan is het aan de fokker aan wie hij ze het liefste verkoopt.

Een beste fokker loopt op z'n markt vooruit,
Een goede fokker loopt met de markt mee,
Een slechte fokker loopt de markt achterna,

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:38

Maar door de papierloze paarden, hebben mensen die toevallig geen startkapitaal hebben, wel de kans een leuk dier te kopen.
En als er alleen maar "top" paarden gefokt zouden worden, meteen uitstekende bloedlijn, zou het voor veel mensen onbetaalbaar zijn om een paard te kopen. Want hoe meer paarden er zijn, hoe betaalbaarder. Hoe lomp het ook klinkt.

Zomaar wat kruisen, idd fout. Je weet niet wat er uit komt. Maar volgens mij fokken veel van die mensen met het idee een nieuwe crack te fokken, HET paard... Knipoog

Ik heb nu een merrie met leuk papier, en ja, misschien fok ik daar over een paar jaar wel mee. Maar als tegen de tijd dat ik wat meer zekerheid heb of ik dat veulen kan houden.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:41

1 van de redenen dat "top" paarden met pap. vaak duur in de aanschaf zijn, komt doordat er veel paarden zonder pap. zijn. Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:45

dus de oplossing: Goede paarden betaalbaar maken, en er wordt een stuk minder "roekeloos" gefokt... (zoals jij het nu stelt)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:47

Nee Levy,
ik zeg dat ik tot nog toe mijn paarden goed kwijt kan. Dat er dus blijkbaar een markt is voor wat ik mooi vind, anders zou ik er wel mee blijven zitten.
Verder zeg ik dat ik eventueel ook de mogelijkheden heb om ze er aantrekkelijker voor te zetten, d.w.z. op de interessante leeftijd van 3 jaar, ingereden en wel. Daarbij komt dat ik in eerste instantie voor mijzelf fok, dus dan fok ik inderdaad wat ìk mooi vind.
Het gros van de mensen die een veulen fokken moeten er na het afspenen zo snel mogelijk vanaf en ik zit in de luxe positie dat ik me daar niet druk over hoef te maken.

Verder vind ik jouw reactie wel van erg weinig inzicht getuigen Stef,
ik kan je voor 99% zekerheid garanderen dat mijn veulen zo rond de 1.68 groot zal gaan worden. Nou vraag ik jou om de stokmaat te schatten van een Andalusier x Arabier x Ijslander.... Om maar een heel klein voorbeeldje te geven... En dan hebben we het alleen nog maar over de stokmaat!
Laat staan of zo'n diertje gaat passen bij de eisen die je aan een paard/pony stelt.

Verder heb ik even gezocht met de zoekfunctie omdat ik meende dat een oplossing voor jouw veulen ook niet helemaal kwam aanwaaien:
[VMR] Paard verkopen, pfff, moeilijk

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:47

stef schreef:
dus de oplossing: Goede paarden betaalbaar maken, en er wordt een stuk minder "roekeloos" gefokt... (zoals jij het nu stelt)


Of het DE oplossing is weet ik niet, maar wellicht helpt het mee. Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:47

cissie schreef:
Het heeft niks met persoonlijke ideaalen te maken, een serieuze fokker fokt waar markt voor is, als een bep. markt verzadigd is dan fokken ze meestal daar niet op door, dat biedt geen perspectieven voor de toekomst en dus niet voor de pony/paard.

smaken verschillen dat is logisch, maar een pony fokken waar veel vraag naar is, ben je ook makkelijker kwijt, en dan is het aan de fokker aan wie hij ze het liefste verkoopt.

Een beste fokker loopt op z'n markt vooruit,
Een goede fokker loopt met de markt mee,
Een slechte fokker loopt de markt achterna,


een goede fokker fokt niet voor een markt..maar voor zichzelf.
een goede fokker loopt al helemaal niet op z'n markt vooruit en loopt er al helemaal niet mee

Een goede fokker fokt met beleidt heeft een principe en zal alleen die produkten verkopen die niet voldoen aan zijn/haar ideaal beeld, immers produkt hij het ideale fokprodukt te verkrijgen of zo dicht mogelijk te benaderen..
Waar jij over praat zijn de vermeerderaars

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:49

Maar zoveel paarden voldoen er niet aan de ideale fok merrie/hengst.
Want lang niet alle fokmerries worden bv helemaal röntgenlogisch nagekeken, terwijl ze toch leuke veulens fokken.
Stel dus dat er bv alleen nog maar met ras zuivere paarden, met compleet papier en keuringrapport zou gefokt mogen worden, dan krijg je te weinig paarden.
Voor de sport, voor de recreatie en voor de slacht.
(ja, want er zijn mensen die graag een paarden biefstukje hebben)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:53

In de ideale situatie zou je gelijk hebben Ethelate,
helaas zijn er echter heel veel mensen die maar op goed geluk er een veulen in stoppen (Een sterke is: "Drachtige merries hebben minder last hun artrose dus daarom heb ik haar drachtig").
Wanneer je niet de juiste basis hebt om mee te gaan fokken moet je je afvragen of jij wel wil dat je veulen op die overspannen markt terecht komt. De slachtprijs is nog steeds dalende (al jarenlang) en dat is niet omdat ze zo weinig aanbod hebben.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:54

Ik bedoel niet LETTERLIJK een paardenmarkt, maar de mensen voor hij voor fokt, een fokker die dress.paarden fokt verkoopt zn paarden veelal aan mensen die op zoek zijn naar een dress paard.

Een goede fokker is vooruitstrevend en wil het best uit z'n merries halen.

Daarnaast heb ik het niet over fokkers die voor hunzelf veulens fokken omdeze te behouden en evt. later als fokmerrie te gebruiken, maar over fokkers die fokken voor de verkoop van (sport)paarden en pony's.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:55

Geen idee waarom het gedaan wordt, ben het er ook niet mee eens.
Kan er wel inkomen dat mensen helemaal verkikkerd zijn op hun paard en dat ze daar graag een herinnering aan hebben...maar om het nou te fokken zodat iemand anders ook zo'n leuk beest zou hebben? Verward Daar lopen er toch al genoeg van rond zou je denken.

Ik wil van Par ook graag met de tijd een veulen, ze heeft een mooi papier, een fijn karakter, goed gebouwde en is volgens andere over het algemeen een leuke, mooie haflinger die ook nog eens geinig kan lopen.
Ook heeft ze dan weer een eerste premie gehaald op de keuring, wat voor mij ook weer meetelt.
Zou ze dit alles niet mee hebben zou ik er nooit van mijn leven over gedacht hebben.
Het veulen wil ik zelf houden, maar omdat je eht nooit zeker weet wil ik er een even goede, mooie, leuke vent op hebben als dat ik Par vind.

Ik weet dat het risico er in zit dat ik een geweldige vent er op zet, en dat het veulen nog een miskleun is Haha!
Vandaar dat ik al een jaar aan het denken en wikken en wegen ben.

En andere mensen laten het dan komen alsof het schoenen zijn die je zo weg kan gooien als ze niet bevallen..zonde hoor.

Ik ga in ieder geval goed na denken en rondkijken....en als ik de perfecte *jaja ben veeleisend* vent voor par neit tegen kom is het ook geen ramp.

Maar een par 2 in de stal lijkt me wel geweldig Lovers

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:56

nee sjuim, kwam niet aanwaaien, tot ik Anja vond (of zij vond mij, weet ik veel)
Daarnaast had ik nog aardig wat geintresseerden voor myst, alleen kwamen die (de meeste) vrij laat. Advertenties niet gezien, op vakantie, etc.
En ik heb zat mensen afgewimpeld.
veel mensen vielen over mijn prijs (wilde mijn dekgeld eruit hebben) en niet over het veulen trouwens.

Anyway, weer eens een discussie waar je naar mijn idee niet uit gaat komen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:59

stef schreef:
Anyway, weer eens een discussie waar je naar mijn idee niet uit gaat komen

Ik denk inderdaad niet dat we er ooit uitkomen,
ook al heb ik zelf het idee dat mijn opvattingen over de fokkerij en over de kansen van kruising veulentjes volop in de praktijk blijken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:01

nogmaals sjuim, lees even terug wat ik zeg over de markten waar ik geweest ben, en over de handelaar waar ik liep....

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:05

helaas geldt dat niet voor alle. Een paard heeft meer kans als het een papiertje heeft.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:06

cissie"]
Ik bedoel niet LETTERLIJK een paardenmarkt, maar de mensen voor hij voor fokt, een fokker die dress.paarden fokt verkoopt zn paarden veelal aan mensen die op zoek zijn naar een dress paard.
[/quote] Ik bedoelde ook niet DE paardenmarkt, maar dus fokken voor de verkoop

[quote="cissie schreef:
Een goede fokker is vooruitstrevend en wil het best uit z'n merries halen.

Daarnaast heb ik het niet over fokkers die voor hunzelf veulens fokken omdeze te behouden en evt. later als fokmerrie te gebruiken, maar over fokkers die fokken voor de verkoop van (sport)paarden en pony's.

Als je fokt puur voor de verkoop, hoe wil je dan een stam opbouwen? Want ooit zal die merrie niet meer geschikt zijn.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:08

stef schreef:
dus de oplossing: Goede paarden betaalbaar maken, en er wordt een stuk minder "roekeloos" gefokt... (zoals jij het nu stelt)


Nee hoor, want geen nadenkend mens met een rekenmachine fokt om goedkoop aan een paard te kopen. Dat roekeloze fokken gebeurd over het algemeen "omdat een veulentje zo leuk staat in de wei" of omdat "de merrie het moederschap mee moet maken" of omdat - zoals Sjuimpje zei - "De merrie minder last heeft van arthrose als ze drachtig is" of gewoon "omdat het ons leuk lijkt"

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:17

Ik snap ook niet waarom mensen willen fokken alleen omdat er dan een tijdje een veulen in de wei staat. Maar aan de andere kant, een goed gekeurde dekhengst die erg veel dekt zal na verloop van tijd ook mindere kwaliteit gaan leveren en toch blijven ze daar ook mee door gaan. Dat vind ik dan net zo slecht.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:18

Ik heb een volgens kenners mooie merrie. Met papier. Met een goede afstamming (Vasco x Ecrasiet (van Amor). Vorig jaar heeft B'elanna een veulen gekregen (helaas per ongeluk van haar eigen zoon (een Wolfgang). Het daaruit resulterende veulen Wizkid is (alweer volgens kenners) een prachtig veulen. De verwachting is dat het een goed paard wordt. Papieren heeft hij niet (hij zou slechts een blauw papier kunnen krijgen).

Het advies dat ik heb gekregen is: hou hem in ieder geval de eerste jaren. Zorg dat hij netjes is ingereden en op wedstrijden kan laten zien wat hij kan. Dan kun je hem aardig verkopen. Zoals hij nu is (geen papier, wel een mooi veulen) is het wat een gek er voor geeft en zul je altijd te weinig krijgen.
Dit verhaal gaat nog over een KWPN-er (het papier is ten alle tijden aan te vragen). De ouders zijn beide bekend, kunnen bezocht worden en de dna-testen kunnen uitgevoerd (moeder staat zelfs op dezelfde stal) en het is een goed opgevoed (en mooi) veulen.

Voor een kennisje van mij werd het al moeilijker... Zij heeft een (niet zo heel mooi paard met gewone gangen) laten dekken door een KWPN-hengst. Ze wilde graag een veulentje. Er kwam een aardig, niet bijzonder lopend veulen uit. Dit paard is uiteindelijk op driejarige leeftijd voor 1000 euro verkocht als recreatie-paard. Ze heeft er dus heel veel geld bij moeten leggen (drie jaar onderhoud en kosten).

Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt met fokproducten die door bouw of maat helemaal ongewenst zijn op de markt. Zolang er nog jaarlijks duizenden paarden (ook merries met veulens) naar de slacht worden afgevoerd, kan ik alleen maar een oproep doen om 1000x na te denken voor je fokt met een eigen paard. Tenzij je zeker weet dat je het financieel kunt veroorloven het dier te houden als er geen markt voor is.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:19

Alane"]
[quote="cissie"]Ik bedoel niet LETTERLIJK een paardenmarkt, maar de mensen voor hij voor fokt, een fokker die dress.paarden fokt verkoopt zn paarden veelal aan mensen die op zoek zijn naar een dress paard.
[/quote] Ik bedoelde ook niet DE paardenmarkt, maar dus fokken voor de verkoop

[quote="cissie schreef:
Een goede fokker is vooruitstrevend en wil het best uit z'n merries halen.

Daarnaast heb ik het niet over fokkers die voor hunzelf veulens fokken omdeze te behouden en evt. later als fokmerrie te gebruiken, maar over fokkers die fokken voor de verkoop van (sport)paarden en pony's.

Als je fokt puur voor de verkoop, hoe wil je dan een stam opbouwen? Want ooit zal die merrie niet meer geschikt zijn.
[/quote]

Zucht, ja sorry,

Ik ben geloof ik al een paar jaar verder met denken Verward (als ik reageer in deze topic bedoel ik dan), ik ga ervan uit dat een fokker die serieus met fokken bezig is al een merrielijn heeft en dus vanuit die lijn veulens fokt,
Een fokker worden doe je niet binnen een paar jaar dat duurt wel ietsjes langer.
En ook heb je een naar eigen inziens een goede lijn, dan moeten daar eerst weer beste nakomelingen uit voort komen (met voldoende premies enz.) omde merries als het ware te bewijzen, en dan komt er nog een heel verhaal enz enz. Knipoog (het is laat en mn oogjes valen bijna dicht Gaaaap )
Dan kun je zo langzamerhand gaan beginnen met fokken om ze vervolgens te verkopen.

Verder heb ik het idee, dat we er allebei hetzelfde over denken, maar op de een of andere manier, komt het anders over ofzo. Haha!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:51

Ik ben geen paardenfokker maar denk eraan om mijn tinkermerrie dit voorjaar te laten dekken. Ik wil haar wel opgenomen hebben in het stamboek en ook een goedgekeurde hengst gebruiken voor de dekking. Dan krijg ik ook een stamboekveulen wat (evt) makkelijker te verkopen is en hopelijk meerwaarde geeft aan het ras. Ik heb nu 2 zomerweides en goede winterstalling dus is het mogelijk het veulen aan te houden zodat ik het niet voor een dumpprijs weg moet doen omdat ik er met 5 maanden geen ruimte voor heb.
Anya's posting geeft mij een dubbel gevoel: het veulen is pure inteelt al is het nog zo mooi. Gebreken die de moeder heeft kùnnen er dubbel uitkomen omdat zoon die ook in zich heeft. En dus moederx zoon=veulen dus extra kans op erfelijke afwijkingen. Ik heb er niet heel veel moeite mee als 2 goede paarden zonder papieren een veulen krijgen. Goede paarden gaan m.i. niet naar de markt. Vaak is er toch iets mis met de paarden die op een paardenmarkt worden aangeboden. Dat hoeft niet hoor, ook particulieren komen hier in Zuidlaren met hun paardje waar ze geen weg mee weten. Ik heb gewoon een dubbel gevoel over het fokken. Ik ben wel ervaren met rashonden. Fok alleen met stamboomhonden omdat je dan idd de ouderdieren kent en hun voorouders weet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:59

Soxje schreef:
Anya's posting geeft mij een dubbel gevoel: het veulen is pure inteelt al is het nog zo mooi. Gebreken die de moeder heeft kùnnen er dubbel uitkomen omdat zoon die ook in zich heeft. En dus moederx zoon=veulen dus extra kans op erfelijke afwijkingen.


Ik heb mij door de veearts laten vertellen dat eenmalige inteelt (als het goed ter wereld komt) niet meer risico oplevert dan het risico van een normaal fokproduct. In Wizkids geval is dat zeker zo, omdat de vaderlijn van de vader van Wiz gelukkig nergens samen gaat met die van Lanna. Bovendien lijkt Tequiro (de vader) meer op vader Wolfgang dan op B'elanna.

Een veel groter risico wordt -ik praat nog steeds de veearts na- gevormd door constante lijnenteelt. Alhoewel veel rassen zo zijn ontstaan (Belsen bijvoorbeeld).

Eventuele gebreken zou je meer moeten zoeken in karaktererfelijkheid. Tot nog toe blijkt Wiz gelukkig een fijn karakter te hebben. Hij onderscheidt zich ook niet van andere paarden in groei of gedrag.

Ik heb gewoon geluk gehad