veel mishandelde paarden op bokt....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:35

Sonja schreef:

This is Bokt, This is Fun!
(zolang je er maar rekening mee houdt dat dit <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=Internet&v=55">Internet is, waar elke gek toegang op heeft en iedereen zich anders/mooier/beter op voor kan doen dan 'ie is....)


Ja, inderdaad. Ik denk niet dat het allemaal zo serieus genomen moet worden. Dit vat je allemaal toch anders op, dan als je gewoon met een groep bij mekaar zit en hier over discusieerd.
Als je iemand recht in de ogen kan kijken, dan vat je het misschien anders op, dan als het zo neergetypt wordt.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:12

Desiree schreef:
Ik sta er ook achter, om een paard niet tot iets te forceren wat hij niet afkan. Het leidt tot pijn.

Mijn merrie was fysiek best tot remmen in staat overigens. Alleen mentaal niet. MAar ja, remmen moest nu eenmaal.


Forceer je haar hier niet tot iets wat ze niet kan dan? Verward Ze is geestelijk niet in staat om te remmen... Wat in dit geval ook leidt tot pijn, geestelijk én lichamelijk.
Er niet op gaan zitten lijkt me de minst forcerende optie.

Kijk, normaal reageer ik hier niet eens op... ik heb mijn mening, iemand anders de zijne.
Maar als je in z'on topic zulke tegenstrijdige dingen gaat zeggen, reageer ik zelfs Lips are sealed

Als je je aangesproken voelt zal dat wel een reden hebben, ga die eerst eens na. Nu heb ik het niet tegen jou persoonlijk hoor, maar tegen al diegenen die het met het topic eens zijn.

(daargelaten dat mijn paard het ook met een merkloos zadel moet stellen, blubberhoefjes heeft en wel eens in zijn stal staat Rolleyes )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:17

Remmen leidde niet tot pijn. Het is gewoon een heel sterk ontwikkeld instinct van haar. Als ze iets moeilijk vindt om te begrijpen, raakt ze al meteen in paniek. Ze loste dat op (en dat doen alle paarden instinctief in meerdere of mindere mate) door weg te lopen. Een andere oplossing voor problemen kennen paarden niet.
Ze is gewoon abnormaal snel in paniek. ZE hoeft maar een zwarte vlek te zien of ze draait om vlucht weg, helemaal doordraaiend.

Ik vind het irritant, dat als mensen een probleemstelling hebben bij Rijtechnisch, dat er meteen gesuggereerd wordt dat een paard pijn zou hebben. Het heeft vaak helemaal niets te maken met pijn. Meer met dwars of ongehoorzaam zijn / niet begrijpen / onopgevoed zijn / 0,0 incasseringsvermogen / karaktereigenschappen. Het zijn levende wezens, die bestaan niet alleen uit een fysiek gedeelte. Ze hebben ook nog een eigen wil en een karakter.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 03-02-04 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:19

Dat doet mijn merrie ook Desiree. Bij mij hielp het juist door bitloos te gaan rijden, tegenstrijdig maar waar Lachen

On-topic: ik vind dit eigenlijk een heel vreemd topic, begrijp de bedoeling er niet zo goed van? Lijkt op het uiten van een minderwaardigheidscomplex? Ik trek me heel weinig aan van kritiek van bokkertjes - tenzij er een kern van waarheid in zit!

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:20

Sonja schreef:
Ach, behalve veel mishandelde paarden, hebben we hier ook massa's absolute topruiters, bergen perfecte en uiterst betrouwbare bijrijders die altijd benadeeld worden door eigenaren, bergen perfecte en totaal onbaatzuchtige eigenaren die altijd benadeeld worden door bijrijders, supergetalenteerde paardenfluisteraars etc etc.

This is Bokt, This is Fun!
(zolang je er maar rekening mee houdt dat dit Internet is, waar elke gek toegang op heeft en iedereen zich anders/mooier/beter op voor kan doen dan 'ie is....)


Haha! Absoluut waar.....

Ik lees zo vaak iets waar ik mijn bedenkingen bij heb....lekker belangrijk!!
En of iemand nu opgetut op t paard zit,of als een zwerver,duur/goedkoop tuigage,kwpn of boerenknol moeten ze lekker zelf weten...
Ondanks sommig geneuzel lees ik hier graag wat mee en steek toch zo nu en dan wat op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:24

Tjee wat worden hier dingen uit zijn verand gerukt zeg.

Een zadel moet nu eenmaal goed passen, welk merk dat het dan heeft maakt geen hol uit.
Ook moet het nog passen na een jaar gebruik.
Wat voor merk maakt dan nog steeds niet uit.
Maar al je dan leest wat voor penny miepen beweren dat hun zadelmarkt spul goed ligt, voel ik zelf bijna de pijn in mijn rug.

En even later lezen we dan berichten op Rt, mijn pony gooit ineens zijn hoofd omhoog, hij bokt, hij vlucht weg onder het rijden, hij bijt met opzadelen.
Maar nog steeds past het zadel perfect.
Ja, dat vind ik idd zielig.
En in die tijd dat ik zelf geen goed zadel kon kopen had ik ook geen paard. (dat wil je toch horen dat mensen vinden dat ze zelf zo goed zijn of niet!)

Een paard wat geen beweging heeft elke dag vind ik ook zielig.
Vandaar dat ik verhuist ben naar een stal waar ze elke dag uit hun stal komen.
Nu omdat het buiten zwemmen is komen ze onder het mesten in groepjes in de binnenbak.
Niet zo lang als anders met goed weer, maar ze komen eruit.

En ja, ik heb vandaag ook weer bartsende koppijn, weet nu al dat het uitloopt tot vanavond kotsen. Verdrietig
Dus ga ik dadelijk, nu ik nog net niet hoef te kotsen, Kawa en Twilight nog ff longeren, omdat ik vind dat die beweging van vanmorgen nog te weinig is. (goed van me hè, dat ik dat voor m'n paardjes ove heb, want dat wil je toch horen!)

En idd die pony miepen die een veulen opfokken daar heb ik genoeg van gezien.
Dat werden grote k.. knollen.
Die ik op die handelstal weer recht mocht breien.
Gelukkig rij ik daar niet meer, want er is geen zak aan anders man geneuzel weer goed te maken.
Voor de paarden ook erg zielig!!
A;s die gewoon waren opgevoed, hadden ze daar niet in een keer een strafkamp, maar goed dat zien penny miepen, die bij geluk wel 1 paard goed zadelmak hebben gekregen toch niet.

Maar nee op bokt mag je je vele rijervaring niet delen, dan word je gezien als allesweter.

Maar laat mij maar een alles weter zijn, het eerse verne*kte paard moet ik nog maken.
Dat is voor mij bewijs genoeg, dat deze alles weter, genoeg luisterd, naar alles weters, die meer weten dan ik.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:29

RK ....Amen...Helemaal mee eens..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:34

OK dan! ben het helemaal met je eens Kawa!

ik mishandel mn paarden trouwens ook, Q krijgt regelmatig klappen als ie steigert of vervelend is, en ik longeer hem met zn hoofd naar beneden gebonden(op de sjuimpje-methode Knipoog en daar zijn flinke discussies over geweest)

maar mn paarden zijn nogsteeds iedere dag blij om me te zien( en nee dat komt niet omdat ik ze eten geef Schijnheilig )

ach, ik doe wat mij goed lijkt, en ik heb 3x per week les, en verder overleg ik dingen met mn instructeur, zonodig met fysio of DA dus heel veel verpesten kan ik niet denk ik(hoop ik)
ook op dingen als goed passend harnachement bezuinig ik niet(en ja, er liggen hier 4 Kieffers zadels, voor 3 paarden waarvan er maar 1 paard fanatiek wordt gereden)

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:41

Iedereen doet toch wat ie denkt dat goed is Verward Zoals ik in het andere topic al schreef; ongelofelijk dat iedereen zich probeert te verantwoorden. Dit topic spant wel de kroon! Doe wat je denkt dat goed is, trek je niets aan van wat anderen er van vinden. Jij weet hoe de vork in de steel zit, een ander kent alleen de grote lijnen (of nog minder Lips are sealed )

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:41

Desiree schreef:
Remmen leidde niet tot pijn. Het is gewoon een heel sterk ontwikkeld instinct van haar. Als ze iets moeilijk vindt om te begrijpen, raakt ze al meteen in paniek. Ze loste dat op (en dat doen alle paarden instinctief in meerdere of mindere mate) door weg te lopen. Een andere oplossing voor problemen kennen paarden niet.
Ze is gewoon abnormaal snel in paniek. ZE hoeft maar een zwarte vlek te zien of ze draait om vlucht weg, helemaal doordraaiend.


Dat bedoel ik dus met persoonlijk opvatten, je hoeft het niet uit te leggen, ik ben het ergens niet mee eens en als voorbeeld reageer ik nu op jou reactie en dan krijg je een welles nietus spelletje...
Normaal doe ik dit dus niet, ieder moet het voor zichzelf maar uitzoeken tenzij ze het me persoonlijk vragen.
Want ik blijf het er niet mee eens en jij wel, waarom zou ik er dan op ingaan?
Ik denk dat het topic hier ook over gaat. Sommige mensen trekken zich alles aan, maar plaats dan ook niets! reacties zijn te verwachten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:46

Ik word altijd boos van valse beschuldigingen en oneerlijk gedrag Elise. (is niet voor jou bedoeld hoor). Mensen mogen gerust van alles tegen mij zeggen, maar dan moeten ze wel goed weten hoe de vork in de steel zit voor ze mij be- of veroordelen.

Ik denk dat deze topic daar ook om begonnen was. Ik herinner me ook nog vaag de discussie over merkzadels.

Ik heb toen zelf ook opgemerkt dat een 2e hands zadel vaak beter/duurzamer is dan een nieuw c-merk zadel. Ik heb het overigens niet gehad over de manier waarop het op de rug ligt van een paard. Dat staat daar ook los van. Ik denk dan zelf ook dat dingen uit z'n verband gerukt zijn.

- dingen uit verband rukken
- dingen verkeerd interpreteren( al dan niet opzettelijk)
- niet goed lezen

het zijn allemaal risico's van internet. Soms gebeurt het uit slordigheid, soms gebeurt het door gebrek aan respect voor elkaar. Ach, kom je in de maatschappij overal tegen. Dat is evident.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:58

Ik ben het helemaal met je eens, ik word er alleen niet boos om en reageer er dus niet op.. Probeer er de zinvolle leerzame dingen uit te pikken om een stukje wijzer te worden of lees het omdat ik het lollig vind. Tijdverdrijf Haha!
Daarom snap ik zon topic ook niet zo goed, dat is wat ik bedoel!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:00

Desiree schreef:
Remmen leidde niet tot pijn. Het is gewoon een heel sterk ontwikkeld instinct van haar. Als ze iets moeilijk vindt om te begrijpen, raakt ze al meteen in paniek. Ze loste dat op (en dat doen alle paarden instinctief in meerdere of mindere mate) door weg te lopen. Een andere oplossing voor problemen kennen paarden niet.
Ze is gewoon abnormaal snel in paniek. ZE hoeft maar een zwarte vlek te zien of ze draait om vlucht weg, helemaal doordraaiend.

Ik vind het irritant, dat als mensen een probleemstelling hebben bij Rijtechnisch, dat er meteen gesuggereerd wordt dat een paard pijn zou hebben. Het heeft vaak helemaal niets te maken met pijn. Meer met dwars of ongehoorzaam zijn / niet begrijpen / onopgevoed zijn / 0,0 incasseringsvermogen / karaktereigenschappen. Het zijn levende wezens, die bestaan niet alleen uit een fysiek gedeelte. Ze hebben ook nog een eigen wil en een karakter.


Desiree waarom leg je steeds een verantwoording af? Laat die mensen lekker zeg! Als jij vind dat je goed gehandeld hebt is dat jouw goedrecht als zij vind van niet heeft ze pech! Klaar. punt. uit!
Ik zou me niet steeds verantwoorden hoor! Trek je er niks van aan een slof is ook niet voor niks uitgevonden! Ik reed er ook weleens mee... Niks mis mee hoor! Er rijden zoveel mensen mee. Als jij het op de goede manier gebruikt is het toch goed?
Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:15

Ik snap zo'n topic ook niet goed.
je probeert je ervaring te delen,
Dat het niet bij hun past, dat vind ik niet erg, maar dan word als betweter gezien Verward

Ook ik zie hier op bokt mensen waarvan ik weet dat ze 1000 x meer ervaring hebben dan ik, ik lees hun berichten dan ook erg graag.
Ik zie hun dan ook niet als betweter, maar als mensen die verder zijn dan ik, mensen waar ik dingen van op kan steken.
Waarom denken andere alleen dat het als betweterig bedoeld is?

Ik merk alleen dat ook deze mensen minder zijn gaan posten.
Heel jammer vind ik dat Verdrietig
En 1 reden waarom weet ik wel, denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:20

Sorry geheel off-topic, maar ben het volstrekt eens met Desiree. Heb ook zo'n paard.

Eerder in dit topic werd gesteld dat het paard geestelijk niet is staat was om te remmen, dus je dwingt tot iets wat ze niet kan? Hier moet ik om lachen. Voor diegene, mijn paard staat aanstaand weekend voor je klaar om een heerlijke rit te maken in de bossen. ZONDER hulpteugel en de Anky's onder ons, nee het zal je niet lukken om netjes mijn racemonster jouw tempo te laten lopen of te laten stoppen wanneer jij het maar wilt.

Pijn heeft hij echt niet en bang is hij ook niet. Ik dwing hem niet tot iets wat hij niet kan, maar tot iets wat hij niet wil.

En nu dus on-topic. Ik heb dus een mishandelde knol in onervaren handen met een 2e hands zadel, het zaagsel nog wapperend in zijn staart, die met hulpteugel samen met mij de bossen in wordt uitgelaten. En oooo wat heb ik veel goed bedoelde kritiek gehad. Alleen effe weg met die van mij, nee dank je, dat durven ze toch niet.

Ik weet dat ik beregoed voor mijn paard ben, koste nog moeite wordt gespaard. Wat een ander vind, heb ik maling aan. Als ik weinig tijd heb, kies ik ervoor om een half uurtje met een los teugeltje door de bossen te stappen en niet voor een uitgebreide poetsbeurt. Ik ben net zo stapel op hem met of zonder een mestplek op zijn kont en geloof me maar mijn paard geeft er geen zier om of zijn kontje nu blinkt of vaal ziet van een mestplekje. Het zijn dieren hoor. Modderpootjes, ik lach mij een kriek.

Het eerste wat mijn paard doet als ik hem buiten zet is de grootste modderpoel opzoeken om er in te rollen. Dacht toch echt niet dat ik hem een plezier doe om hem daarna meteen blinkend en geurend naar de glanssprays weer op stal te zetten. Neuh, aan het einde van de dag gaat hij gewoon met modderhals weer op stal. Zielig he???

Zolang hij nog hinnikend op mij af komt lopen als hij mij ziet en zo heet als hij is, mij niet bewust probeert af te gooien of andere rotstreken, denk ik dat hij mij wel mag en mij voldoende vertrouwd, dus blij genoeg met mij is.

Weet zeker dat er zat mensen een peperduur nieuw zadel hebben en na een paar maanden niet in de gaten hebben dat het zadel niet meer goed past omdat de bespiering veranderd is. Dan komt er iemand voorbij met een oeroud merkloos zadel wat perfect pas en wat denkt zo iemand dan??

Dan zijn er nog genoeg die hun zadel te ver naar voren hebben liggen, ook niet prettig voor het paard. Zadel ooit goed aangemeten, maar wordt verkeerd gelegd, tja.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:22

Dank u kawa

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:37

Marrie schreef:
[Desiree waarom leg je steeds een verantwoording af? Laat die mensen lekker zeg! Als jij vind dat je goed gehandeld hebt is dat jouw goedrecht als zij vind van niet heeft ze pech! Klaar. punt. uit!
Ik zou me niet steeds verantwoorden hoor! Trek je er niks van aan een slof is ook niet voor niks uitgevonden! Ik reed er ook weleens mee... Niks mis mee hoor! Er rijden zoveel mensen mee. Als jij het op de goede manier gebruikt is het toch goed?
Schijnheilig
[/quote]

Je hebt gelijk hoor! Ik moet inderdaad niet verantwoording afleggen aan onwetenden. Maar je moet weten dat ik ZELF geen fervent voorstander ben van de slof. Alleen zijn er wel situaties waar ik begrip kan opbrengen voor slof gebruik, terwijl andere mensen onvoorwaardelijk gaan steigeren. MAar als ik dan zelf beschuldigd wordt van dingen waar ik zelf al geen voorstander van ben, dan zakt mijn broek af.

En dan wat Russel zegt, iedereen hecht waarde aan, of legt zwaartepunten van belang op andere dingen. Ze hebben hun eigen manier van aandacht geven. MAar aandacht is aandacht. Of je er nu op stapt in de bossen, of je borstelt je paard, of je laat hem zich smerig maken, die dingen gaan allemaal gepaard met liefde.

Ik denk dat je vooral het uitgangspunt moet bekijken. Als dat liefde voor je dier is, dan is er al een hoop goed.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 03-02-04 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:38

Iedereeen verzorgt zijn paard op zijn eigen manier en dat zal heus niet gauw "slecht" zijn hoor zal best meevallen maar ieder heeft zijn eigen manier maar het is gewoon idioot dat iedereen hier zich continu met anderen bemoeit
laat elkaar toch met rust joh ieder zijn eigen manier........Laat elkaar toch bem,oei je met je eigen paard

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:40

jij vind dit mishandeling? paard komt een keer zijn stal niet uit ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:42

waar reageer je op llleoni?
Ik snap je niet, maar ben blonT, kan dus daardoor komen Lachen

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:44

Staat op 1e of 2e pagina kawa ik heb het wel zien staan...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:44

Blont met een grote KONT! Haha!

(sorry, ik bedoel het niet zo, maar het rijmt zo leuk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:48

Klopt ook nog Bloos! Haha!
Maar blijf BlonT over de bovenste reactie.
Snap niet wat ze ermee wil zeggen.
Of ze het wel zielig vind, of dat het juist wel moet kunnen.
Tijd om af te sluiten denk ik Lachen
Dan snap ik het straks wel weer Lachen

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:53

Volgens mij bedoeld ze dat mocht het 1 keer gebeuren dat het niety echt mishandeling is voor 1 dagje op n winter ofzo.....denk ik...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:54

Waarschijnlijk bedoelt ze dat mensen moeten relativeren?