veel mishandelde paarden op bokt....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 12:01

Kleintje"]
[quote="stef schreef:
er is serieus gezegd dat als je geen geld hebt voor een goed merk zadel *(en dat mag dan nog net een 2ehandsje zijn, maar wel kieffer of stuben o.i.d.) dat je dan geen paard waard bent

Je trekt dit helemaal uit zijn verband. Ik denk dat ik weet om welke opmerking het gaat, en dat ging over een zadel van 100 euro.
Dat je advertenties tegenkomt dat mensen een goed, passend en lekker zittend zadel willen hebben en er niet meer dan 100 euro voor willen/kunnen uitgeven.
Dat is niet reeël en dan moet je jezelf toch afvragen of het verstandig is om een paard te hebben terwijl je eigenlijk overal kosten op wil besparen.

Dat is iets heel anders dan wat jij hier verteld.
[/quote]

Nogmaals, waarom loopt mijn shet dan al 6 jaar met een kadetje van destijds NIEUW 350 GULDEN?

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:01

nou mijn paard komt ook elke dag buiten dat wel maar dan hoef ik er niks voor te doen ik gooi hem ook heel vaak los dat ik zoiets heb van geen zin vandaag
ik moet ook elke dag naar me paarden want ik sta alleen op een stal en als ik niet kom komt er niemand betekend dus dat ze geen eten krijgen dus ik ga braaf elke dag 2x naar mijn paarden

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:03

stef schreef:
er is serieus gezegd dat als je geen geld hebt voor een goed merk zadel *(en dat mag dan nog net een 2ehandsje zijn, maar wel kieffer of stuben o.i.d.) dat je dan geen paard waard bent


Nou wat ik wel vind is dat je geen paard waard bent als je niet een goed passend zadel wil kopen..
Dat heb ik van het weekend nog tegen iemand gezegd want die heb een pony en een heel slecht zadel.. Beest heb last van zijn rug en heeft ook helemaal kale plekken. Het zadel is ook erg slecht boom is gebroken en het is een hele verkeerde maat..
En dan zeggen dat ze geen nieuw zadel wil kopen want dat vind ze zo duur..
Ja toen heb ik gezegd als je al geen passend zadel voor je paard wil kopen waarom heb je er dan 1?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:03

Ik vind het nogal uit zijn verband getrokken,
neem dit:

stef schreef:
er is serieus gezegd dat als je geen geld hebt voor een goed merk zadel *(en dat mag dan nog net een 2ehandsje zijn, maar wel kieffer of stuben o.i.d.) dat je dan geen paard waard bent

Dat is niet gezegd, er is gezegd dat als je niet voldoende geld hebt om een passend zadel te kopen, dat je dan geen paard waard bent.
Er waren in dit topic namelijk nogal wat mensen die met een foto van hun paard bij zadelmarkt een zadel kochten en er met 4 jaar rijervaring ervan overtuigd waren dat het zadel pastte. Stel dat je een zadel door een ruitersportzaak zou laten aanmeten, zou je de beste man dan serieus nemen als hij zegt dat hij net vorige week is begonnen en 8 jaar poetservaring en 5 jaar rijervaring heeft?

Met opfok precies zo,
ik vind het inderdaad zielig als een veulen snachts in een box van 3x3 staat, en overdag samen met een ouder paard wordt losggegooid in een paddock. Dat is geen manier van opgroeien.
Net zo zielig vind ik het als zo'n veulen 5 keer in de week 2 uur meegesleurd wordt, zo'n beestje is net als elke kleuter binnen 10 seconden afgeleid. Hoe wil je hem leren dat hij moet gehoorzamen?
Dat doen leeftijdsgenootjes onderling beter dan welk mens dan ook.

Verder is het zo;
wie de schoen past trekke hem aan.
Als je je aangesproken voelt heb je daar blijkbaar toch een reden voor?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:03

stef schreef:
Nogmaals, waarom loopt mijn shet dan al 6 jaar met een kadetje van destijds NIEUW 350 GULDEN?

Maar... met welke insteek heb jij het zadel gekocht?
Om een fijn passend zadel te hebben of om een zadel te kopen wat niet duurder mocht zijn dan 220 gulden?

Ik zeg niet dat het niet kan! Maar het is niet eerlijk om op zoek te gaan naar een zadel van 100 euro en het te kopen als het niet perfect past.

Ik denk dat de insteek heel anders was. Of had jij ook al advertenties geplaatst waarin je zocht naar een zadel van 200 gulden? Of zocht je een goed betaalbaar en passend zadel?

Ann

Berichten: 13313
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:04

Citaat:
Nogmaals, waarom loopt mijn shet dan al 6 jaar met een kadetje van destijds NIEUW 350 GULDEN?


Dat is geen reden om af te geven op duurdere zadels...
Zoiets hangt toch van een heleboel factoren af, misschien rijdt je niet zoveel, misschien onderhoud je het zadel erg goed, misschien heb je geluk gehad met dit zadel, misschien...

Ik had een budget van 2000 euro voor een zadel voor mijn Tinker en ben uitgekomen op een 2e hands Daaleman zadel van 200 euro omdat dat perfect lag (waar ik door stom toeval tegen aan ben gelopen)...de rest van het geld kan ik nu voor andere dingen gebruiken, ik heb absoluut niets tegen goedkopere zadels als ze goed passen Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 12:10

ik geef niet af op dure zadels. Als ik het geld zou hebben zou er op jamaica ook een billycook o.i.d. liggen.
Ik heb dit zadel destijds op de markt voor Hon gekocht. Mee naar huis genomen, gepast via een uitleg in een boek. Ik twijfel er niet aan dat het niet 100% zal liggen, maar ze loopt er al 6 jaar mee zonder ooit 1 drukplek gehad te hebben, of andere problemen.
Ann, onderhoudt maakt een zadel niet beter of slechter passend

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:10

Overigens, ik ben het er ook mee eens dat het niet fair is tegenover je paard/pony als het een dag binnen moet staan. Ik wil niet zeggen dat het paard mishandelt is, maar het is niet fair.
Ik kan ook zo vaak een dag niet, maar zorg dan dat een ander hem doet. Want... als je paard opeens op zo'n dag ziek wordt en je wordt gebeld dan kan je opeens wel de tijd vinden om erheen te gaan of om iemand anders te sturen.

Een paard kan je gewoon niet 24 uur in een box van 3 x 3 laten staan. Dat beestje moet ook naar buiten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:10

Ach, alles is relatief. Wat de een zielig vind, vind de ander de normaalste zaak van de wereld. Ik maak me nergens druk om. Wat een ander met zijn paard doet moet hij weten, zolang ik er geen last van heb.
Daar komt nog eens bij dat mensen via bokt zich er toch niks van aan trekken.

jah_ik
Berichten: 155
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:15

ik vind het eecht nergens op slaan van dat "merkloze zadel" elk zadel heeft een merk! soms is het dan niet meer te zien, maar dat hebben ze heust wel, en waarom zou je een heel duur merk zadel moeten hebben al is een zadel "zonder" merk ook goed?!?! Boos! het is dan misschien wel "stoer" om zon mooi duur zadel op je pony te hebben liggen, maar ik ken zat paarden die met een merkloos zadel op hun rug lopen en die hebben geen drukkingen of andere dingen en ze liggen fantastisch op hun rug. OK dan! ik weet wel dat het bij sommigen gaat om het merk, maar dar hoeft niet altijd zo te zijn! hier wordt ik altijd echt zooooooo BOOS OM!!! Boos! DUS DIT SLAAT ECHT NERGENS OP! BAH!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:18

jeetje, waar maak je je nou toch druk om? Laat ze lekker, zolang jij toch weet dat je paarden goed verzorgd op stal staan?

Ik moet alleen maar lachen om die naieve opmerkingen en wat sommige van die 'vervelende opmerkingen' betreft hebben ze nog gelijk ook!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:20

Nou, er worden hier veel suggesties en adviezen gegeven. Soms gebeurt dat subtiel, en soms gaat het heel bot er aan toe. Daar is bokt ook voor.

Joyce

Berichten: 6372
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:21

Ik vind altijd, mijn paard, mijn leven. Maar er wel zijn dingen die ik gewoon niet op bokt zet, omdat ik dat dan weet dat er wel een hoop commentaar op zal komen.. Verder boeit het me niet wat ze zeggen, ik weet toch dat Veerle het goed heeft

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:22

Laat iedereen in zijn eigen waarde, zonde van je tijd en aandacht om je daar iets van aan te trekken. Iedereen doet het op zijn eigen manier.
Een goedkoop zadel kan ook goed en lekker zitten als het maar goed past op je eigen paard. Tuurlijk is het heel zielig als je paard een slecht passend zadel heeft, en die mensen zijn ook geen paard waard. En ook dat een veulen niet in de opfok gaat, het is ieder zijn eigen keuze, ja en soms zal niet iedereen het met die keuze eens zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:27

stef schreef:
hmmz, ik kan er weleens pissig om worden dat mensen suggereren dat ik niet goed voor mijn paarden zou zijn


Toch valt het me op dat heel veel mensen zich blijkbaar nogal graag aangevallen voelen. Niet eens de moeite nemen om iets goed te lezen (zodat ze dan zouden kunnen concluderen dat het helemaal niet op hen slaat) maar zich meteen als een bezetene gaan verdedigen..... (en dan denk ik dat wij nu allebei hetzelfde topic in gedachten hebben)

Dus ligt het dan aan degene die een topic start of een algemene opmerking maakt, of aan degene die zichzelf daarop meteen over de emmer werkt....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 12:31

hmmz, door jou topic (laat staan door jou Haha!) voel ik me niet aangesproken. Misschien omdat ik van jou weet dat jij weet hoe mijn paardjes erbij staan?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:39

jah_ik schreef:
ik vind het eecht nergens op slaan van dat "merkloze zadel" elk zadel heeft een merk! soms is het dan niet meer te zien, maar dat hebben ze heust wel, en waarom zou je een heel duur merk zadel moeten hebben al is een zadel "zonder" merk ook goed?!?! Boos! het is dan misschien wel "stoer" om zon mooi duur zadel op je pony te hebben liggen, maar ik ken zat paarden die met een merkloos zadel op hun rug lopen en die hebben geen drukkingen of andere dingen en ze liggen fantastisch op hun rug. OK dan! ik weet wel dat het bij sommigen gaat om het merk, maar dar hoeft niet altijd zo te zijn! hier wordt ik altijd echt zooooooo BOOS OM!!! Boos! DUS DIT SLAAT ECHT NERGENS OP! BAH!


Pff waarom wordt je boos?. En idd een hoop merkloze zadels liggen goed maar ook een hoop niet. OF de eigenaren DENKEN dat ze goed liggen en uiteindelijk dus niet. Maar ook een op MERK zadels liggen niet goed. Vooral als je met een kaal of jong paard begint is het moeilijk je hebt kans dat het zadel na een aantal maanden niet meer past. Is niet erg als je maar van bewust bent dat veel merkloze zadels niet opgevult kunnen word laten we zeggen slecht opgevuld kunnen worden.

Ik heb geen dure zadels maar wel fijne zadels van het merk Kentaur.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:41

ER zitten gewoon een paar naarlingen op bokt. MEnsen die lukraak beschuldigen. Ik heb ooit dit te horen gekregen op bokt:

"Waarom wil je iets van een paard waar die lichamelijk nog niet aan toe is?? Je moet nooit iets vragen wat je paard nog niet kan. Grenzen verleggen doe je door hem in staat te stellen iets uit te voeren en daarna pas ga je proberen om dat ook te doen. Als je goed hebt opgelet, dan is de grens verlegd in het voorwerk al.
Maar oké, jij gebruikt dus een slof om je paard dingen te laten doen die hij eigenlijk niet kan, da's duidelijk."

en ik rijd niet eens met slof..... Ik legde alleen maar uit wat een reden kon zijn voor mensen om naar de slof te grijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:43

Meningen verschillen en de meeste bokkers zullen ongetwijfeld het beste met hun paard voor hebben. Maar uitgeleerd raak je nooit en dat is weer het leuke van dit forum!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:46

dat is ook echt woorden omdraaien ja.
Ik probeerde al eens uit te leggen dat ik jaren terug eens een slof gebruikte als rem, voor mijn eigen veiligheid, omdat ik geen zin had in een uur gestuiter.
"jij begrijpt totaal de essentie van dressuur niet!"
werd mij verteld.
Ach, ik begrijp liever de essentie even niet dan dat ik me een ongeluk rijd, maar goed. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:57

Ach, behalve veel mishandelde paarden, hebben we hier ook massa's absolute topruiters, bergen perfecte en uiterst betrouwbare bijrijders die altijd benadeeld worden door eigenaren, bergen perfecte en totaal onbaatzuchtige eigenaren die altijd benadeeld worden door bijrijders, supergetalenteerde paardenfluisteraars etc etc.

This is Bokt, This is Fun!
(zolang je er maar rekening mee houdt dat dit Internet is, waar elke gek toegang op heeft en iedereen zich anders/mooier/beter op voor kan doen dan 'ie is....)

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:00

CCCCorine schreef:
Meningen verschillen en de meeste bokkers zullen ongetwijfeld het beste met hun paard voor hebben. Maar uitgeleerd raak je nooit en dat is weer het leuke van dit forum!


Helemaal mee eens!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:04

Sonja schreef:
Ach, behalve veel mishandelde paarden, hebben we hier ook massa's absolute topruiters, bergen perfecte en uiterst betrouwbare bijrijders die altijd benadeeld worden door eigenaren, bergen perfecte en totaal onbaatzuchtige eigenaren die altijd benadeeld worden door bijrijders, supergetalenteerde paardenfluisteraars etc etc.

This is Bokt, This is Fun!
(zolang je er maar rekening mee houdt dat dit Internet is, waar elke gek toegang op heeft en iedereen zich anders/mooier/beter op voor kan doen dan 'ie is....)


Owww dus we hebben toch Anky en Jeroen enz.. op bokt?.
Ik had al zo'n vermoeden hoor ben benieuwd onder welke naam Tong uitsteken.

Ach we het allemaal op onze eigen manier wat voor ons gevoel goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:25

Desiree schreef:
ER zitten gewoon een paar naarlingen op bokt. MEnsen die lukraak beschuldigen. Ik heb ooit dit te horen gekregen op bokt:

"Waarom wil je iets van een paard waar die lichamelijk nog niet aan toe is?? Je moet nooit iets vragen wat je paard nog niet kan. Grenzen verleggen doe je door hem in staat te stellen iets uit te voeren en daarna pas ga je proberen om dat ook te doen. Als je goed hebt opgelet, dan is de grens verlegd in het voorwerk al.
Maar oké, jij gebruikt dus een slof om je paard dingen te laten doen die hij eigenlijk niet kan, da's duidelijk."

en ik rijd niet eens met slof..... Ik legde alleen maar uit wat een reden kon zijn voor mensen om naar de slof te grijpen.

Je reed toch wel met slof, dacht ik uit je verhalen begrepen te hebben? Vooral op die merrie, omdat die nog wel eens omdraaide of zoiets??
Verder sta ik nog volledig achter het gequote, simpelweg omdat ik niet vindt dat een slofteugel bedoeld is om je paard tot iets te forceren wat hij gewoonweg niet kan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:28

Ik sta er ook achter, om een paard niet tot iets te forceren wat hij niet afkan. Het leidt tot pijn.

Mijn merrie heb ik vroeger uit bittere noodzaak met slof gereden ja. Niet om haar in de krul te rijden, maar omdat er anders geen rem op zat. Ik heb ook wel eens het hek gebruikt om te remmen, maar dat is ook niet echt fijn. Dus als ze er vandoor ging, ging die kop heel hoog de lucht in. Als ruiter heb je dan geen fluit meer in te brengen, je kunt niet meer naar links of rechts of wat dan ook. DAn trok ik haar kop omlaag (niet in de krul wederom), en DAN pas kon ik remmen.

Mijn merrie was fysiek best tot remmen in staat overigens. Alleen mentaal niet. MAar ja, remmen moest nu eenmaal.

Je moet eerst de details effe weten, voordat je lukraak beweert dat ik mijn paard met slof tot allerlei dingen dwing die ze niet af kan.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 03-02-04 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt