Voor iedereen die z'n paard op stal laat staan....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:34

Ik zie niks in een paard op stal laten staan......... das duidelijk!

Maar ik weet wel dat er mensen zijn die minder paardengevoel hebben als promptertje en die beslissing niet durven nemen.......... die zijn er gewoon, en eigenlijk kan je het die mensen niet kwalijk nemen..... geeft eigenlijk ook verder niet. Ik heb liever dat die mensen hun paarden binnen houden, geeft veel minder ongelukken.

Ik wil bij Henk weg omdat Henk het wel normaal vind dat een paard binnen blijft......... ik les en de volgende dag moet ik bijvoorbeeld laat werken zodat ik niet kan komen omdat hij om 17 uur dicht gaat en dan staat het paard stil......... daar kan ik niet mee leven, ondanks dat ze een box heeft van 6 bij 3 vind ik dat niet kunnen......... maarja met dit weer ga ik er liever ook niet op zitten.... wel even aan de longe, dat wel

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:35

Ik ben blij dat ik d'r gister binnen had, want door de storm hebben de omheiningen het begeven.
Ik zou niet willen ervaren wat er dan door de paniek allemaal gebeurt had kunnen zijn.

En om te gaan denken dat een paard in de stal niet net als wij binnen kunnen internetten enzo, vind ik een beetje maf, want een paard denkt niet als een mens en dat is vaak ook een fout die wij begaan, wij gaan voor de dieren denken.
En de een zal graag buiten staan dag en nacht en een ander staat liever minder lang buiten.

er zijn gevallen, vaak op maneges, waar niet genoeg weidegang is, dat de paarden groep voor groep een uurtje naar buiten mogen en dat zou ik mijn paard ook zeker niet aan willen doen, want dat vind ik veels te kort.
Maar ik denk dat iedereen door de lichaamstaal zijn/haar eigen paardje het beste kent en weet wat goed voor hem/haar is.
Zolang er maar beweging mogenlijk is en aandacht en niet dagenlang wegblijven als je vol pension staat, want dat vind ik ook persoonlijk niet door de beugel kunnen.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:37

MarijeR schreef:

En Amulet, mijn drachtige merries vinden het in de wei ook helemaal niet erg om buiten te staan met slecht weer.
Alleen in de bak vervelen ze zich omdat er niets te eten is en ze die laatste weken van de dracht weinig zin hebben om te bewegen.
Ze doen uit zichzelfs niets meer, hooguit wat rondjes lopen.




Ja dàt kan ik me voorstellen, wat wil je met zo'n dikke buik, ik zie mezelf ook niet meer hardlopen als ik hoogzwanger ben Haha!

Verder is het mijn bedoeling ook niet echt om iemand af te kraken, iedereen zal ongetwijfeld het beste met zijn of haar paardje voor hebben. Ik vind alleen dat sommige mensen zichzelf zo'n beetje aan het voorliegen zijn.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:39

Mijn paard staat ook op een stal waarbij weidegang niet mogelijk is. Het is alleen nog nooit voorgekomen dat hij een hele dag in zn boks heeft moeten doorbrengen.

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:41

Mijn voorkeur gaat uit naar het hele jaar door op het land staan met een goede schuilstal maar dat is dit jaar niet mogelijk geweest, dat betekent niet dat ik er vrede mee heb dat ze hierdoor minder buiten is, laat staan dat ik mijzelf aan het voorliegen ben Clown
Laatst bijgewerkt door Ann op 01-02-04 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:42

Amulet schreef:

Paarden die net doen alsof ze naar binnen willen, daar geloof ik niet zo in. Waarschijnlijk krijg ik nu 90% van jullie op de achterste benen, maar voor het grootste gedeelte is het gewenning van die dieren om voor dat hek te gaan staan klieren. Want; binnen worden ze gepoetst, binnen krijgen ze eten......Dus waarom zouden ze buiten moeten blijven? Die dieren snappen niet dat het veel beter is voor het banden en pezen werk, hun longen en hun vacht om lekker buiten te zijn.



dat denk ik idd ook altijd. Als jij bezorgd bij het hek gaat staan, komt het paard aan omdat het gewend is om binnen eten te krijgen. hij weet alleen niet dat hij nadat het plakje hooi op is, weer 24 uur op stal staat.
Bij ons komen de paarden lekker iedere dag buiten, ben gister nog een half uur erbij wezen wandelen (ik vind trouwens dat je aan de hand meer te vertellen hebt, dan erop). je kan toch altijd even wandelen, al is het maar 20 minuten.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:42

Fitz is in al die jaren dat ik hem heb misschien 3 dagen niet zijn box uit geweest, en dat was omdat het dan echt niet ging (ijzel of sneeuw)

Verder komt hij er altijd uit, ook bij weer zoals gisteren. Gewoon een regenjas aan, petje op en gaan.
Ook al verklaren andere mensen mij voor gek, daar heb ik echt lak aan.
Ik vind dat ik tegenover mijn paard de verplichting heb om te zorgen dat hij er iedere dag uitkomt.
En ook al moet ik hem dan vooruit sleuren met hondeweer, ik wil toch dat hij beweging krijgt als rijden niet mogelijk is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:42

Die van mij zijn er gister ook niet uitgeweest, maar met die regen en wind vond ik het te koud, en aangezien ik geen waterdichte dekens heb, heb ik dan gewoon een probleem. Heb ik thuis achter de openhaard (heb ik niet, maar vooruit Tong uitsteken) gezeten? Nee. Heb Jamaica een hele uitgebreide poetsbeurt gegeven die begon met haar staart uitpluizen... Daarna helemaal gepoetst, manen gedaan, sokjes uitgekamt, etc...
Honey's verzorgster was met Hon bezig, en die stond ineens met allemaal staartjes die recht overeind stonden Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:43

Even voor de duidelijkheid hoor. Ik ben een groot voorstander van zoveel mogelijk buiten. En wat Sjuimpje omschrijft met 'zelf niet in de modder willen klooien', ik ben een groot liefhebber van regenachtig weer (hoewel dit soms iets te ver gaat) en ga over het algemeen ook rijden. Maar mijn paard is dus ECHT NIET blij. Marek maakt het bijvoorbeeld niet zoveel uit maar Raak is echt niet blij als je hem dan buiten zet. Zal ook zoveel mogelijk doen om weer naar binnen te kunnen. Ik daarentegen hou wel van een robbertje modderen. Maar ja, dat heb ik niet getroffen met mijn kind.

Even rechttrekken want straks zien jullie mij als een of andere maloot die niet goed voor de knollen is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:50

Ik zie weer de raarste smoesjes voorbij komen. Verward
Mensen die vinden dat een paard uit de box moet, worden gezien als bokkers die altijd wel weer wat weten enz.

Is het nu zoveel gevraagd om je paard tenminste 1 uurtje uit zijn stal te halen en beweging te geven?

Ja dat kost moeite
als je geen rij/wandel plek hebt ook geld om bv een bak te huren en evt. ook trailer.
En het is ook wel eens koud of nat voor jezelf.

Maar waarom word daar niet aan gedacht voor de aanschaf van een paard?


Nee er word te simpel gedacht over een paard wat toch niks kan zeggen.
Die zeurt toch niet, makkelijk joh Haha!

Ik vind de stelling van Sonja goed.
Je gaat niet dood door 1 dag op de wc te zitten en niet te eten en drinken.
Ook niet je laptopje mee op de wc, geen boek, niks.
Dat kan je paard ook niet.
En wedden, na 48 uur ben je nog steeds niet dood !!

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:51

Ik ga ervan uit dat als je dieren hebt, paard of hond kat of weet ik wat, dat je er goed voor bent.
De een vind dit de juiste maniet, en iemand anders heeft daar een andere mening over.
Dat kan en heb ik ook geen probleem mee want ik heb geleerd een ieders mening te respecteren.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:02

Mijn paard blijft geen dag op stal staan, vies weer of niet, of het moet echt niet kunnen, maar dat is misschien in die 6 jaar dat ik haar heb 2 of 3 x voorgekomen.

Ze kan dan misschien niet op het land, maar in de molen kunnen ze bij ons altijd en als het even kan gaat ze met een regendeken op ook gewoon even los.

Als de bak onbegaanbaar is en het is op de weg te doen pak ik de boel meestal goed in en ga ik een rondje naar buiten, dan maar nat...

Ik ben er principieel op tegen dat een paard een hele dag in z'n box moet blijven, omdat jij het te slecht weer vindt! dan had je niet voor een dier moeten kiezen dat afhankelijk van je is...

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:05

Ik vind het zo raar dat mensen denken dat je smoesjes verzint als je het weer te gortig vindt om ze buiten ze zetten.

Ook wordt er min of meer gezegd dat je niet goed voor je paard zorgt als je ze eens een keertje met dat vreselijke weer binnen laat staan of wordt er gezegd dat je bij aanschaf niet goed nagedacht hebt!

Ik denk dat de meeste paarden van de bokkers het beter hebben dan veel manegedieren (ik zeg dus niet alle manegedieren om "misverstanden te voorkomen Tong uitsteken ) Veel van deze dieren komen alleen in de lessen buiten hun stal en is weidegang er niet eens bij!
Ook staan ze dan vaak nog in te kleine/donkere/vieze stallen.
Maar daar wordt volgens mij helemaal niet aangedacht!

Dus de meeste bokt paarden die af en toe eens een dagje binnen blijven omdat het weer vreselijk is of omdat de baas een smoesje verzint Tong uitsteken
hebben volgens mij niet zoveel te klagen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:08

denk dat dit weer een "discussie" wordt ala opfok ja of nee.....
Nee, jamaica is er gister niet uit geweest, maar ik ben dan ook wel zo eerlijk dat ik haar niet vandaag de bak door mep als ze een beetje jolig is (en ze gaat dan dus eerst aan de lijn)

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:12

*Grinnik* die opfok zie ik ook niks in hoor Stef, maar ik vind echt dat een paard elke dag zijn box uit moet kunnen Lachen. Daar kies ik de pensionstal ook op uit, dat ik weet dat ik ongeacht de omstandigheden élke dag iets met mijn paarden kan doen (en nee, ik kom nooit in de binnenbak, behalve bij ijzel Lachen )

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:13

Nou, zal ik mijn paardjes dan maar weer terug naar Wales sturen?
Daar had de fokker geen stallen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:16

MIjn paard is er gisteren wel uitgeweest, maar vond het duidelijk niet leuk. Was de eerste paar stappen erg jolig, maar op het moment dat die wind in haar gezicht blies (en de nodige harde slagregens erbij) ging ze mooi met haar kont in de wind staan, en het kostte me de nodige overredenskracht om haar te laten bewegen (ik heb NIET gereden maar gelongeerd in de round pen)

Op het moment dat er sneeuw ligt of dat het heeft geijzelt, dan gaat mijn paard ook niet naar buiten. Ik heb dan scenario's op mijn netvlies staan van paarden die vallen en niet meer op kunnen staan, gebroken benen en gescheurde spieren...

En voor de rest zal ik niet snel met regen op een paard stappen. Krijg ik een plensbui op mijn hoofd dat ik eenmaal zit vind ik het niet erg, maar een rit in de plensregen en ik mag de rest van de week genieten van een soppend zadel. Ze zal er sowieso dan uitkomen, maar hard werken is dat dan niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:17

ik doe ook IETS met mijn paarden. m.u.v. ziekte ben ik er elke dag, en als het zulk pest weer is als gister, zorg ik idd wel dat er iets met ze gedaan wordt (gister dus in de zin van uitgebreide poetsbeurt)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:22

Als ik mijn paard gister had buitengezet (en hij komt normaliter alle dagen buiten alleen dus niet met heel erge regen) was hij zijn leven niet zeker geweest. Er staan allemaal bomen omheen en die zijn niet allemaal nog compleet met takken Knipoog.

Maar goed, ik heb simpelweg zoiets van 'men oordeelt maar'. Mij zal het niet deren. Ik weet dat mijn knol het goed heeft. Zeker als ik in mijn omgeving rondkijk dan heeft meneer helemaal niets te klagen. Komt bij dat hij in een open stal staat wat wil zeggen dat hij overal heen kan kijken, overheen kan hangen etc etc.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:23

Par staat lekker altijd buiten Haha! Gaat ze ook niet dood van Tong uitsteken

Maar als het zo onwijs stormt zoals gisteren bij ons het geval was gaan ze wel wat eerder naar binnen, lekker deken eraf, hals droogwrijven, poetsen en vervroegt het bedje in met een bosje kuil, vinden wij ook weleens lekker en ken mijn paard ondertussen goed genoeg om te zien wanneer ze het wel of niet naar haar zin heeft.

Rijden in die storm begin ik niet eens aan, lekker rijden wordt het toch niet, als ik het aan haar vraag doet ze het, dat weet ik wel, maar ach.....stap zelf ook niet op de fiets om een lekker stuk te rijden met dat hondenweer dus waarom zou zij wel perse met haar kop in de wind door moeten lopen.

Par staat dus zo afentoe weleens een half dagje binnen.....alhoewel dat dan meer poetsen en frutsen en rotzooien is dan echt binnen staan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:24

Wij hadden gisteren ook last van laagvliegende obstakels op stal, zo erg dat er een aantal auto's zijn beschadigd. En ik was erg blij dat er op dat moment geen paarden liepen. We zitten toevallig wel midden in de polder en de wind heeft vrij spel. Op zulke dagen blijft mijn paard binnen staan...of ze moet de dag daarvoor hard hebben gewerkt.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:24

achter bij ons thuis is het geen doen om een paard neer te zetten met dit weer, hij staat tot zn knieen in de modder. en hij staat egt niet bij 3 regendruppels al binnen, maar met stortregen, of een gigantische baggeboel thuis, dan gaat het niet altijd om hem buiten te zetten.
ik woon aan een weg die vrij druk is, veel vrachtwagens, tractors enzo. en het laatste pad waar je nog enigzins kon buitenrijden is ook afgesloten, mijn ouders hebben geen zin en geen tijd om meerdere keren per week met mij richting de vereniging te gaan om te rijden.
ik probeer echt wel om dagelijks ff te stappen aan de hand, maar als het niet gaat... en mijn pony heeft alleen bij harde regen, hagel, en storm zoiets van ik blijf binnen, als het weer redelijk is vind ie het prima om een aantal uurtjes in de wei te staan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:25

Nogmaals voor de mensen die paarden hebben die normaal gesproken elke dag gewerkt worden;
Hebben jullie enig idee wat er met de spieren gebeurt na 24 uur stilstaan? Laat staan 48 uur?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:29

Sjuimpje schreef:
Nogmaals voor de mensen die paarden hebben die normaal gesproken elke dag gewerkt worden;
Hebben jullie enig idee wat er met de spieren gebeurt na 24 uur stilstaan? Laat staan 48 uur?


Is heel makkelijk zelf uit te testen trouwens Haha!
Sávonds gewoon even flink sporten en dan de volgende dag een dagje zittend kantoorwerk doen, is maar 8 uur stilzitten maar wedden dat je het voelt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:37

Sily"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Nogmaals voor de mensen die paarden hebben die normaal gesproken elke dag gewerkt worden;
Hebben jullie enig idee wat er met de spieren gebeurt na 24 uur stilstaan? Laat staan 48 uur?


Is heel makkelijk zelf uit te testen trouwens Haha!
Sávonds gewoon even flink sporten en dan de volgende dag een dagje zittend kantoorwerk doen, is maar 8 uur stilzitten maar wedden dat je het voelt.
[/quote]


Ik doe niets anders Haha!