Ontwikkeling inzake Neve

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:45

Superlenie,
sorry, maar dat wazige voorbeeld kan mij nou niet overtuigen van de beste man zijn gaves.

En 'gewoon' een veulentje fokken is er nu niet bij, de merrie is in zeer slechte fysieke gezondheid, dus de kans dat het een probleemloze dracht wordt lijkt mij gering,
Verder kost het nogal wat sores om je merrie drachtig te krijgen en ik kan me de reactie van Dees bij de dracht van haar andere merrie nog goed voor de geest halen: "Nooit meer zelf een veulen fokken, wat een stress!" In die geest...
Verder brengt het enorm veel kosten met zich mee, het is bijzonder wrang als je duizenden guldens armer bent, en 2 gehandicapte paarden hebt, ipv 1.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:46

Sjuimpje"]
Pellie:
[quote="Dees schreef:
Maar naar de slacht mocht ze niet van Albert van Es, dat was doodzonde. We moesten er een veulen uit halen, en na 3 jaar opfok zou die absoluut kost en merrie weer terugverdienen. Garandeerde hij!

Dat zou ik dan toch zwart op wit willen hebben Pellie.
[/quote]

ik heb er overheen gelezen ja Lachen

ja jammer dat het vaak om geld draait en niet om het paard zelf. ik weet niet of Dees er zelf ook zo over denkt? Anders is weggeven aan iemand die d'r voor de fok kan gebruiken ook nog een optie... slachten kost ook geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:12

Sjuimpje....
Oke ik snap dat je mijn voorbeeld misschien een beetje wazig vind, het is erg moeilijk om het zo uit te leggen. ( 'k heb nog wel meer voorbeelden voor je hoor Tong uitsteken) Hij heeft bij mijn eigen paard ook dingen"gezien" die je aleen op röntgen kunt zien.
Ik probeerde er mee uit te leggen dat hij wel degelijk dingen kan "zien". ( röntgen/scan lensjes bestaan nog steeds niet toch?)

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat het hier niet om geldkopperij of zo gaat. Hij weet wel degelijk waar hij mee bezig is.
In Drenthe/Overijssel/friesland is hij alom bekend, en ook de "grote" spring-en dressuurstallen komen met hun paarden bij hem.
Ik weet dat er een helaas heleboel kwakzalvers rondlopen op dit gebied, en dat het daardoor moeilijk is om het te geloven.

Wat ik net ook zei...als je het geld, de tijd en de ruimte er voor hebt zou ik het gewoon doen.
En jij kan niet mennen...kun je haar bijv. niet verhuren aan iemand die wel ment? Paardje krijgt beweging, en jij hebt minder kosten...
Het lijkt mij igg zonde om haar nu al af te schrijven.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:17

Ik kan het niet laten.
Zijn jullie nu allemaal gewoon opgehouden met nadenken.
Het gaat slecht met je paard, dat is beroerd, maar ga in vredesnaam niet achter de eerste de beste charlatan aanlopen.
Denk zelf na!

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 23:07

Nou, ik weer Haha!

Ik ben naar deze man gegaan omdat hij voor meerdere paardenhouders in mijn directe omgeving weldegelijk iets nuttigs heeft gedaan. zowel bij mens als dier. Ik ben zelf erg nuchter, geloof er niet gauw in. Maar met alle rationele stappen ben ik geen donder opgeschoten, want laten we eerlijk wezen: zelfs goed bekend staande DA weten ook lang niet alles.
Ik ben gegaan om te achterhalen waarom [naam verwijderd] zo ziek kan worden, niet om te horen dat het een fokmerrie zou zijn. En ik ben ook gegaan om niet achteraf mezelf kwalijk te nemen dat ik nooit gegaan ben.
En het was lopende band werk daarzo; zowel voor als na mijn paard waren er echt dure paarden aan de beurt. De kwaliteit van mijn [naam verwijderd] stak er schraal bij af. Nee, geloof absoluut NIET dat dit een kwakzalver cq charletan zou zijn.

Mijn merrie is vergroeid aan het schoft. De reden dat zij niet gereden kan worden is dat het zadel door de enorm ontwikkelde schoft niet ver genoeg naar voren gelegd kan worden. Dat in combinatie met haar korte rug maakt dat het zadel te ver op de lendenen komt en DAARDOOR kan mijn paard niet goed buigen in de lendenen om het achterbeen onder te brengen. Mijn paard is dus NIET kreupel en lijdt ook geen zielig bestaan als ze niet gereden wordt. Sterker nog, als ze geen zadel draagt kan ze weldegelijk marcheren.

Of ik ermee ga fokken: nee, hoogst waarschijnlijk niet.
Het is niet te rijmen met een baan, het geeft veel gedonder, het heeft een enorm kostenplaatje, en ja, het is domweg uitstel van executie voor [naam verwijderd]. Ik zelf wil helemaal geen springpaard, en hoef ook niet perse een veulen van [naam verwijderd] om sentimentele redenen.

Wat ga ik waarschijnlijk wel doen:
Die Albert van Es over een week of 2 bellen dat ik niet met de merrie ga fokken omdat onze omstandigheden dat niet toelaten (kleine box, geen tijd voor inseminatietraject, geen veulenbehoefte). Als hij iemand weet die op zijn aanraden een veulen met de merrie wil fokken, dan komt die persoon [naam verwijderd] maar overnemen tegen slachtwaarde.
Zo niet, helaas maar waar, einde [naam verwijderd].

Ik kocht haar 4 jaar geleden met de hoop dat ze minstens 23 jaar oud zou worden. Dat gaat sowieso niet lukken, dat is pech. Het idee begint te wennen. Ik heb in ieder geval wel mijn best voor haar gedaan.
Laatst bijgewerkt door Dees op 30-01-04 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:08

tsja het verhaal daar zit wel wat in, maar of ik zelf het risico zou nemen om toch te fokken?
ik heb een halfzus van Burggraaf(zelfde moeder, en vader van burggraaf is een zoon van haar vader, dus is echt heel erg verwant aan hem), waar verschillende mensen een veulen van willen, maar ja ze heeft spat, wrsch omdat ze op haar 6e in het M sprong, bij de paarden, als pony(helft van een tweeling, daarom 1.55) en ze werkt altijd keihard voor je, dus de kans is groot dat ze te jong te veel heeft gedaan, en daardoor dus spat heeft gekregen.

en tsja ik zou dolgraag een veulen van haar willen hebben, ze heeft al een veulen gehad, dat is een gezond paard geworden, maar dat was voor ze spat had, dus niemand wist dat ze spat zou krijgen.
dat veulen is een gezond paard, maar ik neem toch zelf het risico niet, en laat haar maar lekker in de wei staan, oke soms denk ik wel eens, als zij er niet was, had ik in haar stal een leuk jong paard staan, maar ja ik heb haar 7 jaar en kan haar gewoon niet wegdoen

Ik zou er toch nog eens goed over na denken(dat doe je volgens mij ook al) of het verstandig is om het risico te nemen dat je dalijk met een veulen zit wat ook niet goed is, en de dracht zal voor Neve ook zwaar zijn als ze lichamelijk verkeerd is gebouwd, en er hangt dan zo'n zware buik onder

succes met je keuze

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:21

Dees schreef:
Nou, ik weer Haha!

Ik ben naar deze man gegaan omdat hij voor meerdere paardenhouders in mijn directe omgeving weldegelijk iets nuttigs heeft gedaan. zowel bij mens als dier. Ik ben zelf erg nuchter, geloof er niet gauw in. Maar met alle rationele stappen ben ik geen donder opgeschoten, want laten we eerlijk wezen: zelfs goed bekend staande DA weten ook lang niet alles.
Ik ben gegaan om te achterhalen waarom Neve zo ziek kan worden, niet om te horen dat het een fokmerrie zou zijn. En ik ben ook gegaan om niet achteraf mezelf kwalijk te nemen dat ik nooit gegaan ben.
En het was lopende band werk daarzo; zowel voor als na mijn paard waren er echt dure paarden aan de beurt. De kwaliteit van mijn Neve stak er schraal bij af. Nee, geloof absoluut NIET dat dit een kwakzalver cq charletan zou zijn.

Over fokken met Neve;
Ik geloof niet dat de wereld zit te wachten op nog een veulen. Wellicht is mijn merrie goed genoeg, maar ikzelf heb geen veulen nodig, en fokkers hebben ook wel hun eigen merries, ook die zitten niet te wachten op Neve d'r eierstokjes.

Mijn merrie is vergroeid aan het schoft. De reden dat zij niet gereden kan worden is dat het zadel door de enorm ontwikkelde schoft niet ver genoeg naar voren gelegd kan worden. Dat in combinatie met haar korte rug maakt dat het zadel te ver op de lendenen komt en DAARDOOR kan mijn paard niet goed buigen in de lendenen om het achterbeen onder te brengen. Mijn paard is dus NIET kreupel en lijdt ook geen zielig bestaan als ze niet gereden wordt. Sterker nog, als ze geen zadel draagt kan ze weldegelijk marcheren.

Of ik ermee ga fokken: nee, hoogst waarschijnlijk niet.
Het is niet te rijmen met een baan, het geeft veel gedonder, het heeft een enorm kostenplaatje, en ja, het is domweg uitstel van executie voor Neve. Ik zelf wil helemaal geen springpaard, en hoef ook niet perse een veulen van Neve om sentimentele redenen.

Wat ga ik waarschijnlijk wel doen:
Die Albert van Es over een week of 2 bellen dat ik niet met de merrie ga fokken omdat onze omstandigheden dat niet toelaten (kleine box, geen tijd voor inseminatietraject, geen veulenbehoefte). Als hij iemand weet die op zijn aanraden een veulen met de merrie wil fokken, dan komt die persoon Neve maar overnemen tegen slachtwaarde.
Zo niet, helaas maar waar, einde Neve.

Ik kocht haar 4 jaar geleden met de hoop dat ze minstens 23 jaar oud zou worden. Dat gaat sowieso niet lukken, dat is pech. Het idee begint te wennen. Ik heb in ieder geval wel mijn best voor haar gedaan.


Waarom naar de slager dan??? Omdat het makkelijk voor jezelf is?? Je zegt tenslotte zelf : ze lijdt géén zielig bestaan als ze niet gereden wordt en kan zonder zadel wel degelijk marcheren.....Dus dan maar door de gehaktmolen omdat je er zelf niets meer mee kunt? Maar voor een paar centen van de slachtwaarde wil je wel over je har(d)t strijken??
Maak er iemand blij mee en gun dat dier het leven (mits zonder pijn).....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:39

Ik lees dat anders pegassa.
Ik lees het alsof Dees beseft dat het paard niet meer geschikt is voor het doel waarvoor ze het paard destijds heeft aangeschaft, zijnde rijpaard.
Nu is het verhaal van fokmerrie om de hoek gekomen, en schrijft ze dat als er mensen zijn die wèl met Neve willen fokken, dat die het paard voor een heel gering prijsje mogen overnemen, zodat Neve een fijn leven kan krijgen bij andere mensen, die wel een doel voor haar hebben. Dit omdat Dees zelf hierboven aangeeft waarom zij er uiteindelijk toch niet voor kiest om er zelf mee te gaan fokken.
Mochten zulke mensen er niet zijn, dan blijven er twee opties over: of thuis in de wei een leven lang of einde Neve. En die keus zal bij iedereen verschillend uitpakken. Wil je een 7-jarig paard voor altijd in de wei en thuis houden als grasmaaier, of bespaar je haar en jezelf dat? Denk dat iedereen dat voor zichzelf uit moet maken uiteindelijk.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:49

je staat wel erg sterk in je schoenen dees...heel knap!
Ben heel benieuwd hoe dit gaat verlopen.
succes ermee!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:50

Een paard is van nature nu eenmaal een grasmaaier...? Zo zit ie genetisch in elkaar. Het enige wat ik hiermee poog te zeggen is dat het erg makkelijk is paarden welke relatief gezien gezond zijn maar niet meer door ons mensen bereden kunnen worden, maar gelijk naar de slager worden gebracht. Bij aanschaf van om het even welk dier draag je ook een stuk verantwoording welke niet ophoud bij gebleken ongeschiktheid. Jammer genoeg worden er veel door een groeiend aantal eigenaren niet meer als dier maar als gebruiksobject gezien Zodra overbodig hebben deze geen zin voor de kosten op te draaien.....dus, ajuus paraplu.

Er is iets ernstig mis met de mentaliteit omtrent het houden van paarden en de daarbij behorende verantwoordelijkheden. Jammer...erg jammer...niet voor de eigenaren, maar juist voor die paarden. Lang leve de wegwerp maatschappij!!!!

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 00:00

Pegassa, als jij graag mijn paard in de weide wilt houden, dan breng ik haar met liefde naar je toe.
Bij mij thuis kan ik haar niet 24/7 in de weide houden, en zo'n paard kost op stal wel dik 110 euro per maand aan voer en strooisel. Plus elke dag uitmesten en 3x daags voeren. En ze is nu 7 ; als ze wel 23 mag worden betekent dat dat ik nog 16 jaar voor een paard moet zorgen waar ik verder helemaal niets mee doe. Is een kostbaar grapje, dat ook nog veel tijd kost. En ik geloof er niet in om alles koste wat kost in leven te moeten houden.

Maar ik gun het [naam verwijderd] heus wel. Dus als je nog een plekje hebt....

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:15

Bij aankoop wist je toch van deze kosten af? Maar ben je (precies zoals ik boven beschrijf) nu niet meer bereid deze kosten te dragen aangezien ze voor jou geen nut meer heeft.....dus....weg ermee want ze kost geld.
Sorry, dát gaat er bij mij echt niet in. Weg ermee ok....maar zoek een fatsoenlijke plek, dát is je verantwoording nemen. Slager??? Dat zegt genoeg over je prioriteiten in het leven en die zijn zeker niet de mijne!

Voor ieder paard op onze stal dragen wij de verantwoording, ziek,
zwak of misselijk. Ook al zijn onze fokprodukten verkocht en komen ze jaren later bij eigenaren zoals jij in die knoei, dan halen we ze op en geven ze een goede oude dag koste wat kost. Mits de levenskwaliteit aanvaardbaar is. Dát is verantwoording nemen en daarom zijn wij o, zo huiverig in het verkopen van een van onze dieren....

Ik denk dat mijn mening hierover inmiddels duidelijk mag wezen. Het zou een hoop paardenleed kunnen voorkomen.......

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 00:24

Pegassa, jij begrijpt niets van [naam verwijderd].
Ik zou zeggen, lees de topics over [naam verwijderd] nog een keertje.
En hoop dat je fokprodukten bij mensen zoals [naam verwijderd] terecht mogen komen Knipoog

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:34

Jeetje, wat een verhaal Dees!
Ik hoop voor je dat die Albert van Es een plekje voor Neve weet!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:46

En als je haar nou verkoopt als fokmerrie die absoluut niet geschikt is voor rijden onder het zadel? Of verkopen als tuigpaard? Er zal vast wel iemand zijn die zo'n paard zoekt. Jij blij, Neve blij en die nieuwe eigenaar blij.
Ik weet dat het makkelijker klinkt dat het is (misschien gaat het wel helemaal niet...) maar het is wel het proberen waard toch?
Ik vind het in ieder geval wel goed dat je zo je best voor haar doet.
Jammer dat mensen vaak hun oordeel al klaar hebben terwijl ze je helemaal niet kennen.
Ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden die voor Neve en jou goed uitpakt.

Fitzroy

Berichten: 25108
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 08:58

Pegassa, jij hebt zeker de provincie Groningen opgekocht en laat daar alle afgekeurde paarden lopen?
Kom op, zo werkt het tegenwoordig niet.
Een paard kost geld, veel geld, en dan wil je er ook wel wat aan hebben. Als je er dan niet mee kunt doen wat je eigenlijk voor ogen hebt, dan kun je zo'n dier niet houden.
Ook knappen de meeste paarden er ook niet van op als er niets meer met ze gedaan wordt.

Dees, ik vind dat je echt nuchter blijft en ik hoop dat je een leuk adres voor Neve kunt vinden waar ze als fokmerrie nog verder kan.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:33

Dees ik vind je heel sterk! Ik hoop dat je iemand nog blij kan maken met haar.. maar begrijp je beslissing volkomen als dat niet lukt.
Het is een harde realiteit.. Ik weet idd wat je al gedaan en overwogen hebt en vind dat je er heel goed mee bezig bent.
Heel veel sterkte de komende tijd !

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:59

Fitzroy schreef:
Pegassa, jij hebt zeker de provincie Groningen opgekocht en laat daar alle afgekeurde paarden lopen?
Kom op, zo werkt het tegenwoordig niet.
Een paard kost geld, veel geld, en dan wil je er ook wel wat aan hebben. Als je er dan niet mee kunt doen wat je eigenlijk voor ogen hebt, dan kun je zo'n dier niet houden.
Ook knappen de meeste paarden er ook niet van op als er niets meer met ze gedaan wordt.
.


Dit is nu precies wat ik bedoel......wegwerp maatschappij. Als je het niet kunt betalen gewoon niet aan beginnen dus.......Ga dan fietsen die eten niets, ook niet als ze "stuk" zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:28

pegassa schreef:
Dit is nu precies wat ik bedoel......wegwerp maatschappij. Als je het niet kunt betalen gewoon niet aan beginnen dus.......Ga dan fietsen die eten niets, ook niet als ze "stuk" zijn.


Sorry hoor, maar dit vind ik wel een erg kortzichtige reactie Scheve mond
Kun jij 20 jaar in de toekomst kijken en weten hoe je er dan voor staat.
Ik hoop het niet voor me, maar er kunnen zoveel onvoorziene dingen gebeuren waardoor je misschien niet meer voor je dieren kan zorgen, financeel of lichaamlijk.

Dees heeft een paard gekocht voor de sport en daar is ze nu niet meer geschikt.
Ze geeft zelf al aan dat ze eerst een andere plek voor haar gaat zoeken maar als dat niet lukt is het einde verhaal en ik geef haar groot gelijk, ik zou precies hetzelfde doen.

Ik heb een paar maanden gelden ook een van mijn paarden, na 14 jaar, laten inslapen die ik met een hoop kunst en vliegwerk best had kunnen laten leven.
Ik heb er toch voor gekozen hem te laten inslapen omdat ik wist dat ik zowel Händell als me zelf er geen plezier mee zou doen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:35

Jeetje zeg, wat moeilijk. Lees dat je je keuze al gemaakt hebt. Jammer als het mocht mislukken een ander baasje voor haar te vinden. Succes.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:14

En daar is de echte Dees weer boven water,
al zou ik haar zelf nooit voor de slachtwaarde wegdoen.
Ik ken teveel dieren die op die manier na een paar jaar toch nog in de rottige markt circuitjes terecht kwamen en dat zou ik een paard nooit willen aandoen.

Maar goed, dat is mijn mening, sterkte ermee iig.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:16

Wat ontzettend knap hoe jij omgaat met de situatie, petje af hoor! Wat je ook mocht beslissen, heel veel sterkte Ach gut

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 12:23

Sjuimpje schreef:
En daar is de echte [naam verwijderd] weer boven water,
al zou ik haar zelf nooit voor de slachtwaarde wegdoen.
Ik ken teveel dieren die op die manier na een paar jaar toch nog in de rottige markt circuitjes terecht kwamen en dat zou ik een paard nooit willen aandoen.

Maar goed, dat is mijn mening, sterkte ermee iig.


Weet je, dat punt heb ik ook moeite mee. Ik gun die merrie beter dan dat. Maar is mijn angst daarvoor wel terecht? Ontneem ik het paard dan niet tegelijktijd de kans op een nieuwe baas die wel eerlijke intenties heeft? Wat is eigenlijk beter, nu dood of na wat mooie jaren en een minder mooie afloop daarna dood?

Ik ben bang voor dat louche circuit. Ik hoop een nieuwe baas te kunnen vinden die dat ook is. Ik moet eigenlijk kiezen tussen mijn eigen angst en haar kans. Maar haar kans is tegelijkertijd ook haar bedreiging.
Moeilijk punt, ik heb voor die keuze nog wat tijd nodig....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:28

Dees, ik heb je horen zeggen dat je niet 20 jaar in de toekomst kunt kijken, en ik geef toe, dat kan niemand. Maar wat is het probleem om er een veulen mee te fokken en van dat veulen af te laten hangen of Neve een geschikte fokmerrie is? Komt er een veulen uit dat het zogenaamde toppertje wordt, dan is Neve als fokmerrie best te slijten, en zijn haar kansen op een goede toekomst verbeterd.

Ik denk dat, zoals de situatie er nu voor staat, de kans dat Neve het louche circuit ingaat groter is...

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:38

Moeilijk allemaal!
Heb je een standfoto van opzij van Neve? Ik ben nieuwsgierig naar haar verhoudingen.