Ontwikkeling inzake Neve

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:27

Bekijk het positief en probeer het gewoon!! Had ik wel gedaan! niet dat je daar nou zoveel aan hebt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:27

Ik geloof wel dat er mensen zijn die dingen zien die wij niet zien. En ik zou persoonlijk dan dat veulentje gaan fokken...misschien heeft hij gelijk, misschien niet. Maar in de toekomst kijken kunnen wij niet, en Albert van Es misschien wel.

Ik zou mijn gevoel in deze volgen. Wij mensen proberen al veel te veel rationeel weg te redeneren...

En mijn gevoel zegt dat Dhr. van Es weleens gelijk zou kunnen hebben...

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:30

Ik heb een labrador met een genetisch foutje, waarvan absoluut niet bekend is of het erfelijk is.
Ik heb haar laten steriliseren, hoewel het een mooie hond is met papieren en metgoede jachteigenschappen.
Niemand weet of haar aandoening erfelijk is, toch heb ik het risico niet genomen, omdat ik zo zeker mogelijk wil weten dat het fokprodukt gezond is.
Maar dat is een verschil in uitgangspunt denk ik, de een neemt de gok wel, de ander niet.
Ik niet dus...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:33

Hoewel ik wel aan het verhaal zou moeten wennen, denk ik dat ik het wel zou proberen. Met in mijn achterhoofd dat ik over een paar jaar 2 paarden naar de slacht kan brengen.

Maar goed, dat is makkelijk praten..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 17:35

Tja, en daar kom je aan de vraag of je een paard houd als er geen gebruik meer uit kunt halen waarvoor je het dier ooit gekocht hebt.
Een hond is voor gezelschap, en als hij lief en aanhankelijk is kost ie je zo'n 25 euro per maand aan voer en dan doet ie precies waarvoor je hem ooit heft aangeschaft.

Een paard, of beter, DIT paard is gekocht om op te rijden. Niet om alleen maar mee te knuffelen of aan een touwtje te wandelen. En kost wel dik 110 euro per maand, en elke dag er nog een boel werk van ook (uitmesten, 3x daags voeren, beweging). Als nou betekent dat er verder helemaal geen gebruik uit komt...
Een konijn heb ik al.

Billie, ik waardeer je inbreng wel, je maakt dat ik goed erover nadenk
Laatst bijgewerkt door Dees op 30-01-04 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:35

Het verschil met een labrador is dat je bij het fokken de kans hebt op meerdere puppies die je niet allemaal zult kunnen houden.
Ik weet niet wat voor een genetisch defect jouw hond heeft, maar ik heb haar meegemaakt en ik heb niet de indruk dat ze beperkt is in haar dagelijkse leven.
Een paard dat aangepast werk moet doen is ook niet beperkt in het dagelijkse leven. Dat het aangepaste werk niet dat is wat je zelf met een paard zou willen doen is een ander verhaal. Maar mocht het veulen niet uitpakken zoals verwacht, kan Neve verkocht worden aan iemand die uitsluitend aangespannen met haar wil rijden, en kun je het veulen houden (of omgekeerd)

Als Dees een box vrij heeft voor Neve, misschien heeft ze dan ook een box vrij straks voor het veulen? En ja, desnoods rest de weg naar de slager, voor merrie en/of veulen.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:52

Ik zou het proberen, als ze zo nog een leuk leven kan hebben en er zou wat goeds uitkomen. Als ze naar de slacht gaat dat weet je het nooit. Misschien dat je kan praten met iemand die iets weet over genetica, krijg je misschien iets meer zekerheid. Succes met de beslissing.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:54

Het wordt makkelijk gezegd.... desnoods alle beide naar de slager...
Maar je bent dan wel alvast een jaar maandelijkse kosten kwijt en dekkosten.
Ik geloof dat ik iemand zou zoeken die mij meer over Neve kon vertellen. Of in ieder geval enigzins bevestigt wat die man zegt.
Er moeten meer van die "zwevers" zijn tenslotte.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:54

Cassidy schreef:
Ik weet niet wat voor een genetisch defect jouw hond heeft, maar ik heb haar meegemaakt en ik heb niet de indruk dat ze beperkt is in haar dagelijkse leven.
.

jij hebt haar inderdaad even gezien, 10 minuten geloof ik.
Ik denk dat Balou net zoveel last heeft in het dagelijks leven als Neve, zolang je haar niet belast is er niks aan de hand. Zodra je Balou echt gaat belasten, zakt ze door de achterhand heen, en is ze een soort van verlamd. Ze heeft geen pijn, en als je haar rustig houdt trekt het ook wel weer bij, maar maak mij niet wijs dat jij in 10 minuten kan zien dat die hond goed is.
Ik weet hoe ik met balou om moet gaan, en daasrom is het voor haar te doen. Op het moment dat haar aandoening erger wordt, is het toch echt over voor de hond, maar op dit moment lijkt het redelijk stabiel

*edit* Balou is bij mij gekomen als toekomstige jachthond, niet als huishond, dus in zoverre beantwoord ze niet aan mijn doel*

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:15

Hmmm... moeilijk. Ik ben zelf helemaal niet zo dol op dit soort adviezen >;) maar als ik jou was, zou ik het in dit geval proberen.

De vraag is eigenlijk waar je beter mee kunt leven: het feit dat je er misschien volgend jaar 2 wegbrengt, of Neve nú wegbrengen en dan blijven piekeren "had ze niet toch..."

Heel veel sterkte met je keuze.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:20

Je zei dat je de naam van de fokmerrie had gehad die hetzelfde heeft als Neve? IK zou zeggen: ga die merrie eens opzoeken, en bekijk de nakomelingen als je die al kunt traceren. Dan weet je in ieder geval meer.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:59

Ik kan je alleen zeggen dat ik ookn ervaring heb met zo'n iemand en die ervaring is geweldig.
een paard dat afgeschreven stond en al 2 jaar kreupel liep ondanks weide gang, stalrust etcetc.liep een maand nadat hij gemagnetiseerd was weer mee in een show op paard&koets niet 1 pas onregelmatig!

Ik zou er voor gaan.
Je kunt altijd nog beslissen begin met het azijn als dat idd helpt wat maakt dat jaar dan nog uit als je toch plek hebt.
Misschien heb je een leuk veulen.
misschien niet maar ook met een gezond paard is het niet te garanderen dat je een topproduct hebt.Elk veulen kan een scheve poot hebben of doodgeboren worden.

Misschien is het risico bij jouw merrie groter vanwege haar rug maar misschien ook niet.
wat is zeker in het leven?Alleen dat we allemaal ooit eens dood gaan en of dat nu is of dat je nog een paar jaar van je paard kan genieten als fokmerrie.
Wil het niet dan kun je iig voor jezelf zeggen dat je alles geprobeerd hebt toch?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 19:33

Moet toegeven, het enthousiasme is wel tanende....

Veulen fokken is onpraktisch in combinatie met fulltime baan, en brengt naast enig risico zeker een vette kostennota met zich mee. Ik vraag me wel af of ik voor vergelijkbaar geld niet gewoon beter een gezond paard kan kopen....

We slapen er nog een nachtje over. Ik kan een hok vol springefokte veulens helemaal niet gebruiken. Ik spring zelf niet eens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:52

In hoeverre beperkt haar afwijking haar in haar dracht en in het werpen?
Vooral het einde van de dracht is best zwaar voor een merrie en vergt het nodige van het bekken en de banden.
Ook bij het veulen kan de merrie het behoorlijk voor de kiezen krijgen.
Toen Usti geboren werd kwam de nageboorte er niet af en al met al waren de DAkosten wbt het veulenen hoger dan het dekgeld en de drachtbegeleiding.
Het jaar daarop verwierp ze en dit jaar hebben we haar leeg gelaten om de baarmoeder een jaartje rust te geven.
Dekken is dus echt niet alleen rozegeur, maneschijn en veulentjes.........
En dan heb ik het nog over een 100% gezonde goed gebouwde fokmerrie.

Nog iets om met fokken rekening mee te houden: uit welke merriestam komt ze, is het een mooie predikaatrijke merrielijn met goede sportresultaten waarvan ze bijwijze van spreken voor het veulen in de rij staan, of is het een "gemiddelde"merrie waarvan je maar moet zien of je het veulen tegen kostprijs kwijt kan.
Anders kost ze alleen nog maar meer dan ze nu al doet.

Ik weet dat dit allemaal niet erg positief klinkt maar ik zou er zeker rekening meehouden.
Per slot van rekening is fokken met een slechte merrie net zo duur als fokken met een goede merrie.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:00

De keuze blijft moeilijk, denk ik. Wat ik me afvraag, waarom ben je dan naar die man toe gegaan? Het feit dat je naar zo iemand toe gaat, zegt waarschijnlijk ook dat je er wel voor open staat.
Uiteindelijk moet je het helemaal zelf beslissen. Misschien moet je anders iemand zoeken die Neve wel als fokmerrie wil hebben? En voor je zelf dan inderdaad een gezond paard kopen.
Een nachtje over slapen kan nooit kwaad.. Knipoog

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:06

Dus... het moment is daar geweest... je bent er geweest...
Fijn te horen dat je toch zo positief bent.
Wat betreft het fokgebeuren. Ik ken een friese merrie, waar ik jarenlang op heb gereden, die ook van alles mankeerde en men niet dacht dat daar wat van zou kunnen komen als men daar mee ging fokken. Ondertussen heeft ze wel een goedgekeurde dekhengst en enkele ster/keur merrie's op de wereld gezet. Mijn eigen woorden: Niet geschoten is altijd mis. Je zou het kunnen proberen. Maar uiteraard is dat geheel je eigen beslissing.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:11

Dees schreef:
Als Albert van Es geen gelijk heeft, rest Neve de dood.

Mennen klinkt heel leuk, maar ik ben geen menner, ik heb geen kar enzo, en dat zie ik helemaal niet zitten eigenlijk. Fokken is het enige dat rest.
Tja, en hoeveel risico is het dan nog als de merrie anders toch ook verloren is?

De kans bestaat dat Van Es fout zit, en het veulen ook zo moeilijk van bouw is..... dan is het leuk geprobeerd maar ook einde verhaal.
Dus, ik kan het proberen of niet, en als ik het probeer dan gaat het goed of niet.
Als ik het niet probeer is het einde verhaal.
Als ik het wel probeer en het gaat niet goed is het einde verhaal.
En als ik het wel probeer en het gaat goed, dan is het goed.
Wat ga ik doen?


Excuus hoor, maar van het bovenstaande begrijp ik werkelijk niets!!
De merrie is (naar zijn zeggen) goed genoeg om te fokken. Als hij geen gelijk heeft rest je merrie de dood..... Pas op hoor, fokken is een zware belasting voor de merrie. Zeker voor een merrie die geen of weinig beweging krijgt. Nog afgezien van het feit dat de merrie volgens zijn zeggen moeilijk eiwitten afbreekt. Daar staat een dracht toch werkelijk haaks op. Merries hebben tijdens dracht en lactatie hebben zéér véél eiwitten nodig.

Op rijden mag niet meer, maar voor de kar wel en veulens fokken ook Verward
Of anders gaat ze naar de slacht ??? Kennelijk is ze nog goed genoeg om lekker op de wei te zetten, aan de hand mee uit wandelen te nemen en lekker te genieten van een lui leventje, zonder risico's van dracht, rijden of mennen. Dan hoeft ze toch niet naar de slacht???.......Heeft ze dat verdient??.....

Ik vind het allemaal onzin op een stokje! Met een verkeerd gebouwde merrie moet je niet fokken, fokken doe je om te verbeteren niet om te verslechteren. Bovendien onderschat niet het erfelijk aandeel van de merrie die is vaak hoger dan 50% naar het veulen toe.

Zet dat arme dier lekker tussen andere paarden op wei en laat haar genieten van een normaal paardenleven.....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:17

Jij bent ook altijd eerlijk, dus ik denk dat je dit ook wel kan waarderen;
ik geloof hier dus niet in, ik geloof niet dat een man in één ogenblik kan vertellen dat jouw Neve goed vererfd en dat zij nauwelijks een stempel op haar nakomelingen zal drukken.
Of het zou iemand moeten zijn die alles van de bloedlijnen achter Neve weet, haar moeder, overgrootmoeder, overovergrootmoeder, volle zusters, halve zusters, neefjes, nichten etc. kent. Verder vraag ik me af of die man wel weet waar hij over praat als hij zegt dat Neve zich met fokken kan terug verdienen. Jij weet net zo goed als ik wat voor bijkomende kosten je hebt naast het dekgeld, en dat je je geld ook tijdens de opfok met kruiwagens vol kan wegbrengen.

Dit lijkt me een typisch geval van; "Vertel wat de klant graag wil horen." Zelf was je er al achter de Neve geen toekomst als rijpaard zou hebben. Dus hier kan jij heel goed vrede mee hebben.
Ik heb het gevoel dat deze heer meer mensen kennis heeft dan paardenkennis.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:26

Doe wat je hart je ingeeft Dees...

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:27

Ik denk dat je dat scherp ziet......
En geld verdienen met fokken??? Ja hoor, ééns in de 10 jaar misschien.
Allemaal luchtballonnen, jammer dat zulke types nog vrij mogen rondlopen.......

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:33

Hij heeft toch niet gezegd dat ze er geld mee kon verdienen? En ze is er niet voor niets naartoe gegaan...

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:35

Niet voor niets inderdaad, het kostte 50 euro Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:38

Sjuimpje schreef:
Jij bent ook altijd eerlijk, dus ik denk dat je dit ook wel kan waarderen;
ik geloof hier dus niet in, ik geloof niet dat een man in één ogenblik kan vertellen dat jouw Neve goed vererfd en dat zij nauwelijks een stempel op haar nakomelingen zal drukken.


Dit lijkt me een typisch geval van; "Vertel wat de klant graag wil horen." Zelf was je er al achter de Neve geen toekomst als rijpaard zou hebben. Dus hier kan jij heel goed vrede mee hebben.
Ik heb het gevoel dat deze heer meer mensen kennis heeft dan paardenkennis.


Mag ik even een voorbeeld geven dat Albert wel degelijk zulke dingen kan zien.
Een kennis van mij had op de stal waar Albert zijn "spreekuur' heeft een shetlandmerrietje staan.
De dag dat Albert er was zou zij met de merrie naar de DA om te laten scannen ( merrie was gedekt ). Hij wist wel dat ze bezig waren om de merrie drachtig te krijgen, maar meer wist hij niet.
Zij liep toen door de stallen met de merrie en hij vroeg haar "ga je naar de DA om te scannen" ja zei ze, nou zegt hij "dat hoef je niet te doen want ze is nog niet drachtig, het eitje is nog niet goed rijp" , "over 3 dagen weer bij hengstje zetten" zegt ie "en dan is het raak"
Goed zij toch naar de DA en idd...niet drachtig.

Toen nam ze de gok, heeft de merie 3 dagen later weer bij hengstje gezet...en ja hoor...later naar de DA...en ze was drachtig!

Ik twijfel na alles wat ik hem heb zien doen, niet meer aan Albert.

Dus, als je de tijd, het geld en de ruimte ervoor hebt, zou ik gewoon een veulentje bij d'r fokken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:41

Pellie:
Dees schreef:
Maar naar de slacht mocht ze niet van Albert van Es, dat was doodzonde. We moesten er een veulen uit halen, en na 3 jaar opfok zou die absoluut kost en merrie weer terugverdienen. Garandeerde hij!

Dat zou ik dan toch zwart op wit willen hebben Pellie.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:42

Pellie schreef:
Hij heeft toch niet gezegd dat ze er geld mee kon verdienen? En ze is er niet voor niets naartoe gegaan...



Zoals eerder geschreven:

Dus.... ik heb een fokmerrie. Een goede kennelijk.
Ik mocht er verder ook wel aangespannen mee rijden, maar Neve mag niet onder het zadel lopen. Maar naar de slacht mocht ze niet van Albert van Es, dat was doodzonde. We moesten er een veulen uit halen, en na 3 jaar opfok zou die absoluut kost en merrie weer terugverdienen. Garandeerde hij!

Mag ik even zo vrij zijn een optelling te maken
dekking 1500 euro
dierenarts (flauw geschat over 3 jaar) 750 euro
Kost en inwoning merrie én veulen (goedkoop tarief)

30 maanden voor veulen x 125 euro (opfok)
30 maanden voor merrie zonder veulen x 200 euro
6 maanden merrie met veulen x 250 euro
11 maanden voor dracht x200 euro

Ga je zelf even uitrekenen wat voor een supercrack hier uit moet komen omdat in de verkoop te kunnen opbrengen???