Aangehouden met trailer.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Aangehouden met trailer.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 20:42

Ik moest vandaag weer naar les met Donja. Dat is in Marum, dus is Alie zo aardig dat ik haar trailer mag gebruiken, tot die van mij is goedgekeurd.
Na de les (die overigens best lekker ging) had ik een discussie met mijn trainer over wanneer je wel een E moet hebben en wanneer niet.
Hij was van mening dat ik een E moest hebben, wilde ik met de trailer mogen rijden, volgens mij mag het omdat ik aan de voorwaarden voldoe.

Ben ik op de terugweg, komt er ineens (op de snelweg) politie voor me rijden Bloos!, stoppen dus. Ze wilden even melden dat het achterlichtje knippert als ik over een hobbel reed... Natuurlijk voor de formaliteit de papieren even controleren Bloos. Zeggen ze: je hebt geen E he? Ik nee, maar volgens mij mag ik met deze combi wel rijden omdat ik aan de voorwaarden voldoe (niet zwaarder als 3500 en trailer+laadvermogen is niet zwaarder dan mijn auto). Gingen ze toch even checken....
Ik in de tussentijd zitten te bedenken dat ik Donja d'r paspoort niet bij me had en toch wel met wat zenuwen zitten wachten op hun beslissing (met mijn trainer zijn mening in het achterhoofd).

Toen ze terugkwamen bleek dat het toch in orde was en mocht ik doorrijden OK dan!. Ik heb wel even in de zenuwen gezeten kan ik je vertellen. Naar haar paspoort hebben ze niet eens gevraagd, ze hebben wel even in de trailer gekeken en vooral de agente vond haar erg leuk, ze stond er ook lekker relaxed bij (terwijl de vrachtwagens langs denderden). Pfjiew, wat een avontuur....

Als we zelf een trailertje hebben, dan wil ik wel voor mijn E gaan, dan heb je dit soort dingen niet, ook omdat er binnen de verkeerspolitie nog veel onduidelijkheid is.

Groetjes Judith


Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:47

haha ja dat kan ik me voor stellen.
maare wij hebben ook geen paspoort voor fay alleen papieren of is dat het paspoort nee toch? moet je toch speciaal aanvragen dacht ik.
en dacht ook dat het nu verplicht was ofzo

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:54

Gelukkig voor jou dat alles in orde was, nu weet je het zeker Knipoog

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:29

Oe,dat lijkt me behoorlijk eng hoor...In de eerste plaats die politie waarvan je aan de kant moet..
In de tweede plaats,met je paard zo langs een snelweg..Brr...

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:38

Hebben wij ook een keer gehad. Wij reden op de snelweg met trailer en paard + veulen erin. Komt er een motormuis naast ons rijden en ja hoor, we moesten aan de kant. Die agent wou alleen even kijken wat voor paarden er in de trailer stonden, hij had namelijk zelf ook paarden Verward
Welke manege rij je in Marum?? Wij hebben namelijk een zomerhuisje in Marum en in de zomer maanden rij ik wel eens bij de manege aan de Houtwal Lachen

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:46

Neel schreef:
Hebben wij ook een keer gehad. Wij reden op de snelweg met trailer en paard + veulen erin. Komt er een motormuis naast ons rijden en ja hoor, we moesten aan de kant. Die agent wou alleen even kijken wat voor paarden er in de trailer stonden, hij had namelijk zelf ook paarden Verward
Welke manege rij je in Marum?? Wij hebben namelijk een zomerhuisje in Marum en in de zomer maanden rij ik wel eens bij de manege aan de Houtwal Lachen


Nou sorry hoor...maar dan zou ik echt pissed zijn!!!!!!
Even voor het gezellie je paarden aan de kant omdat meneer de agent nieuwsgierig is .....

Flenna
Berichten: 207
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:47

Volgende week gaan wij een trailer huren om mijn paardje op te gaan halen uit Aalten ... Moet niet vergeten haar paardenpaspoort mee te nemen dan Knipoog voor het geval wel aangehouden worden Scheve mond

Groetjes Marsha

Bekijk eens mijn website http://www.marsha-creations.nl voor handgemaakte sieraden

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:50

Ik dacht dat je met een B rijbewijs niet meer achter je auto mocht hebben dan 750 kilo. Heb ik daarom zoveel geld uitgegeven aan mijn E rijbewijs Boos!

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:03

Judibo schreef:
Naar haar paspoort hebben ze niet eens gevraagd


Hoeveel agenten denk je dat er zijn die weten dat het paardenpaspoort is ingevoerd, of hoe het er überhaupt uit ziet?
Alleen degene die zelf een paard hebben of bij de KLPD werken Haha!
Heeft niet echt prioriteit bij de politie.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:08

Waarom zouden ze ook het paspoort willen controleren? Net of oom agent aan de hand van de beschrijving daarin kan controleren of het daadwerkelijk dat paard is...

't Is toch niet verplicht om dat bij je te hebben of wel?

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:18

daniel79 schreef:

't Is toch niet verplicht om dat bij je te hebben of wel?


Jep, sinds 1 januari geloof ik

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:27

ja ik zou ook mijn E voor de zeker heid gaan halen als ik jou was ...
zo is mijn vriend een keer aangehouden omdat hij volgens de politie die caravan niet mocht trekken met zijn auto maar dit mocht wel omdat hij niet beladen was maar de politie vond dit onzin en heeft hem toch een bekeuring gegeven na een bezwaarschrift te hebben geschreven werd de bekeuring toch ingetrokken

zo`n E rijbewijs kan een hoop problemen voorkomen ... ik moet `m binnenkort ook maar eens halen ...

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:28

Judibo je schreef
volgens mij mag ik met deze combi wel rijden omdat ik aan de voorwaarden voldoe (niet zwaarder als 3500 en trailer+laadvermogen is niet zwaarder dan mijn auto)

Mag ik vragen wat jou auto aan gewicht mag trekken en wat je trekhaak mag trekken?
Het klopt dat je niet boven de 3500 kg mag komen.

Maar er was al weer iets nieuws verzonnen nl.
mag de auto het trekken? dit staat aangegeven op je autopapieren onder autonoom geremd (alle trailers hebben een oplooprem)

en mag de trekhaak het trekken. Moet op het plaatje staan die op de trekhaak zit.

Kijk dit a.u.b. even na bij een ander soort controle kan het zijn dat blijkt dat je die combi niet mag rijden. En dan sta je daar met je paard zonder dat je verder mag rijden ook al heb je B-E rijbewijs.

Helft van de politie weet inderdaad niet eens hoe het nu echt zit net als het paardenpaspoort. Ik moest jaren geleden ook een rijschoolhouder bellen hoe het nu zat verschillende politiecorpsen konden mij het niet vertellen.

Daniel79
Het is vanaf 01-01-2004 verplicht als het paard wordt vervoerd in trailer of vrachtwagen dat het paspoort aanwezig is.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:31

BlueStar schreef:
Daniel79
Het is vanaf 01-01-2004 verplicht als het paard wordt vervoerd in trailer of vrachtwagen dat het paspoort aanwezig is.


Aha, ik wist dat je het moest hebben, niet dat je het bij je moest hebben.

Fijn dat ik het nu weet, nu oom agent nog Knipoog

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:35

volgens mij is het handiger als meneer agent dit dus niet weet je moest eens weten hoeveel paarden het paspoort nog niet hebben en wel over de weg in een trailer vervoert worden

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:45

Ik heb gelukkig mijn E-rijbewijs! Maar zonder zou ik de gok ook liever niet wagen, idd omdat de regels bij de verkeerspolitie ook niet altijd even duidelijk zijn!

Daarbij zou je ook eens moeten kijken hoe jullie verzekering erover denkt, sommigen hebben nl de regel dat je sowieso in het bezit van je E moet zijn of je nu wel of niet aan de regels voldoet!

Succes in ieder geval als je gaat starten met het halen van je E!

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:06

Het paspoort wordt niet gecontroleerd door politie, maar door: stamboeken op keuringen, sportorganisaties op wedstrijden, algemene inspectiediensten van het ministerie van LNV op markten, verzamelplaatsen en tijdens vervoer (!!!) en door de RVV bij aanvoer van paarden naar het slachthuis en bij export. Maar je moet het idd wel ALTIJD bij je hebben, hoort gewoon bij het paard.
Kan me voorstellen dat je zenuwachtig werd, ik zou er ook warm van worden... Lachen

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:46

Best wel stom eigenlijk dat je dan niet van de autosnelweg af begeleiden ....

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 02:40

Paspoort is idd verplicht...

Sja, wat dat E betreft... Eerlijk gezegt vind ik dat je gewoon een E moet hebben als je met een paard de weg op gaat, je zit met een levend wezen in je auto... Dat rijdt iets anders dan een grote bak rommel. Maar goed, het is onder bepaalde voorwaarden niet verplicht, en jij voldeed daar dus aan...

Kan me goed voorstellen dat je aardig in de stress gezeten hebt... Scheve mond

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:35

Ik wil idd ook mijn E halen.
Je mag een trailer trekken die met het belastbare gewicht je gewicht van je auto niet overtreffen en samen niet zwaarder is dan 3500 kgs.
Mijn auto weegt bv 1255 kgs. Dus het belastbare gewicht van je trailer mag niet boven die 1255 kgs uitkomen dan heb je dus geen E nodig.
Maar ook ik ben van mening dat je een levend wezen vervoert dus ook ten aanzien van de verzekering niet zonder je E moet gaan rijden.
Zelf een lege trailer breng ik niet terug omdat ik het niet verantwoordt vind....

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:38

AMSAMSAMS schreef:
Ik heb gelukkig mijn E-rijbewijs! Maar zonder zou ik de gok ook liever niet wagen, idd omdat de regels bij de verkeerspolitie ook niet altijd even duidelijk zijn!

Daarbij zou je ook eens moeten kijken hoe jullie verzekering erover denkt, sommigen hebben nl de regel dat je sowieso in het bezit van je E moet zijn of je nu wel of niet aan de regels voldoet!

Succes in ieder geval als je gaat starten met het halen van je E!


Ik heb navraag gedaan bij mijn verzekering en alles was in orde ook zonder E rijbewijs ben ik verzekerd mits ik met mijn eigen auto ga die dus aan de eisen voldoet Haha!

Toch ga ik met de tijd ook mijn E rijbewijs halen Knipoog

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:49

Tartuffo schreef:
Ik wil idd ook mijn E halen.
Je mag een trailer trekken die met het belastbare gewicht je gewicht van je auto niet overtreffen en samen niet zwaarder is dan 3500 kgs.
Mijn auto weegt bv 1255 kgs. Dus het belastbare gewicht van je trailer mag niet boven die 1255 kgs uitkomen dan heb je dus geen E nodig.
Maar ook ik ben van mening dat je een levend wezen vervoert dus ook ten aanzien van de verzekering niet zonder je E moet gaan rijden.
Zelf een lege trailer breng ik niet terug omdat ik het niet verantwoordt vind....


Ik vind dat je altijd nog zelf die verantwoordelijkheid neemt en hebt als je rijd met je paard in de trailer en geen E rijbewijs hebt. Ik ken meerderen in mijn omgeving die dit rijbewijs in 1 keer haalden, omdat ze even makkelijk met een trailer en aanhangwagen achteruit rijden en zo ook direct hun E haalden, dan hebben ze dat papiertje, maar wil nog niet garanderen dat zij verantwoordelijk rijden om dat zij toevallig E hebben.

Ik vind het echt dikke onzin, alsof je niet voorzichtig zou rijden zonder E met je paard in de trailer..overigens "kregen" vroeger mensen hun E zo bij hun B rijbewijs (zoals mijn ouders/schoonouders) nou ik zou mijn moeder voor geen goud achter het stuurlaten met de trailer erachter.

Bij ons wordt de laatste tijd ook veel gecontroleerd, na les worden zelfs mensen aangehouden. Overigens is het een welgemeende excuus voor agenten om iemand aan de kant te zetten omdat de lichten niet goed functioneerden, wij hebben dit zelfde 2x mee gemaakt met de gewone aanhanger, na zelf gecontroleerd te hebben bleek er echt niets aan de hand te zijn...

Haha!

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:12

Vet balen man,ik had het allang in mijn broek gedaan Bloos
En dan komdt er ook nog eens bij dat ik voor mijn knollie nog niet eens een paspoort heb,moet ik ook maar snel verandering in brengen
Maar het is nu in elk geval wel duidelijk dat je zonder E rijbewijs mag rijden(als je natuurlijk aan de voorwaarden voldoet Knipoog )het E rijbewijs wordt voorzover het nu lijkt in 2008 pas verplicht gesteld,dus ik ga maar eens heel goed oefenen en dan met de tijd ook maar voor het E rijbewijs Verward

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:53

Ik snap heel goed dat het even niet lekker voelt Judith! Als je zo aan de kant wordt gezet! Scheelt als je weet dat je alles voor elkaar hebt en ze je niet op meerdere dingen zouden kunnen pakken...

Ik rijd ook al tijden met trailer en alleen B-rijbewijs. Ik voldoe ruimschoots aan alle voorwaarden (Omega 2.5V6, weegt 1500, trailer maximum massa 1300, auto mag zelf 1800 trekken en trekhaak 1750) ik heb rustig geoefend met het rijden met een lege trailer voordat ik met het paard erin ging rijden. Ben het er niet mee eens dat mensen met E per definitie paardvriendelijk en veilig rijden. Bij de lessen leer je dan wel hoe je de trailer aankoppelt, controleert, de regels er om heen en de kijktechnieken, maar bij het rijden met een levende belading komt veel meer kijken en niet alle rijinstructeurs denken daar aan als ze jou lesgeven. Zie genoeg mensen die met hun paard rijden alsof het een koelkast is... Met E-rijbewijs...

Zodra het verplicht wordt, heb ik inmiddels zoveel gevoel voor de trailer opgedaan dat ik verwacht dat met een paar opfris/theorielessen dat E -rijbewijs wel gehaald wordt. Net zo goed als dat ik nu weer opfrislessen zou moeten nemen als ik opnieuw voor mijn B-rijbewijs zou moeten...

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 12:59

BlueStar schreef:
Mag ik vragen wat jou auto aan gewicht mag trekken en wat je trekhaak mag trekken?
Het klopt dat je niet boven de 3500 kg mag komen.

Maar er was al weer iets nieuws verzonnen nl.
mag de auto het trekken? dit staat aangegeven op je autopapieren onder autonoom geremd (alle trailers hebben een oplooprem)

en mag de trekhaak het trekken. Moet op het plaatje staan die op de trekhaak zit.

Kijk dit a.u.b. even na bij een ander soort controle kan het zijn dat blijkt dat je die combi niet mag rijden. En dan sta je daar met je paard zonder dat je verder mag rijden ook al heb je B-E rijbewijs.


De auto is 1250 kg, mag 1350 kg trekken en de trailer (ledig + max laadvermogen 1100 kg. Trekhaak mag 1500 hebben (als ik het goed gelezen heb).
Bedankt voor je tip in ieder geval.

En neel: Ik rijd bij Western Stable Westerkwartier.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, ardanwan, AVdB96, Dnies90, Esther_r20, Gigixponys, Hanjan, ImkeTarek, Lukasje, Mauritzio, stefanie33, vilheide en 186 bezoekers