[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 19:23

Kaatastrof schreef:
Mo, je zou kunnen kijken naar een grasbrok. :) Of evt bietenpulp (speedibeet). Die moet je wel allebei even laten weken in water.

Ikzelf gebruik Speedibeet van Pavo en de Haycobs van Hartog.

Pavo heeft ook de Fibrenuggets en Fibrebeet in hun assortiment.

Ik heb een Excel lijst met zulke gelijkaardige producten met prijzen en voedingswaarden etc moest het je interesseren. :)

De Denken over Paarden FB groep heeft ook een handig documentje met allerlei 'gezondere' paardenvoeding.


Hi Kaat, dank ook voor je advies en aanbod. Ik weet niet of alles samenkan met maagzweren. Ze eet in principe altijd 24/7 hooi en gras en gezien haar omvang heeft ze daar geen problemen mee en tegenwoordig prima mest. Dus er is verder geen probleem dat opgelost hoeft te worden daarin. Ze eet goed en graag. Alleen ze wil niet in haar box hooi eten. Maar dat is geen probleem want ze staat maar een kwartier in haar box om supplementen zoals sucralfaat te moeten eten. Dat wil ze niet zo graag eten, dat is jammer. Dit product moet je op een lege maag geven, zo leeg mogelijk, dus in de ochtend omdat paarden de nacht toch wat minder eten als op de dag. En ik zoek alleen een balans tussen net genoeg bix om het naar binnen te krijgen, maar daar kom ik wel uit.

Dus al het andere voer is interessant en zet ik op mijn lijst, en superfijne info, maar op dit moment is het ok zo.

Tinka

Berichten: 3779
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:37

Kan je het niet in slobber doen.
JMT heeft best veel keuze in paardenvoer en is ook niet zo duur. Maar de merken met gezonde voeding in Nederland zijn slecht of niet verkrijgbaar in Frankrijk.
JMT heeft trouwens ook een groot aanbod van honden en kattenvoer. Fijne winkel vind ik. Wij kopen daar al ons voer.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 19:54

Tinka schreef:
Kan je het niet in slobber doen.
JMT heeft best veel keuze in paardenvoer en is ook niet zo duur. Maar de merken met gezonde voeding in Nederland zijn slecht of niet verkrijgbaar in Frankrijk.
JMT heeft trouwens ook een groot aanbod van honden en kattenvoer. Fijne winkel vind ik. Wij kopen daar al ons voer.


Het is nattig hoe ik het haar geef. Slobber vindt ze niet zo aantrekkelijk. Ik ga het in een appel doen.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:51

Kun je het niet in appelmoes doen of heel fijn geraspte wortel? Evt samen met wat ruwvoer om het meer te laten plakken maar wel 'pakbaar' te maken?

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 23:26

Prairy schreef:
Kun je het niet in appelmoes doen of heel fijn geraspte wortel? Evt samen met wat ruwvoer om het meer te laten plakken maar wel 'pakbaar' te maken?


Dat kan ook nog. Mijn plan voor morgen ochtend is het verstoppen in een halve appel, die ik aanbied.

Fleuribelle
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:05

Hoi Monique, ik weet niet of je hier al van had gehoord. Kan ook helpen om de zuurgraad in de maag te verlagen. Groetjes.

CELTIX-BUF MAAGPOEDER TEGEN VERZURING – ‘ACIDBUF INSIDE

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 15:21

Fleuribelle schreef:
Hoi Monique, ik weet niet of je hier al van had gehoord. Kan ook helpen om de zuurgraad in de maag te verlagen. Groetjes.

CELTIX-BUF MAAGPOEDER TEGEN VERZURING – ‘ACIDBUF INSIDE


Hi Fleuribelle, nee die had ik nog niet op mijn lijstje staan. Zet ik er ook op.


Vanmorgen was Prisca goed te spreken, ik heb het spul in een appel gedaan, wilde ze niet eten, appel gewoon in haar mond geduwd en toen was het toch wel lekker. Een vet stukje boomgaard gegeven, ze zijn helemaal happy. Wel Prisca al met vliegenmasker op, ze bleef schudden met haar oren, dus masker met oren. De rest nog niet. Het is lang nattig geweest en nu vinden de vliegen het net zo heerlijk als ik, dus iedereen komt tot leven ;-)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18155
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 23:22

Behalve mijn lieve Max. Daar moest ik vandaag afscheid van nemen.

Zo fijn om te horen dat Prisca in elk geval goede mest heeft en hopelijk gaat dit middel voor haar werken.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 10:08

balance schreef:
Behalve mijn lieve Max. Daar moest ik vandaag afscheid van nemen.

Zo fijn om te horen dat Prisca in elk geval goede mest heeft en hopelijk gaat dit middel voor haar werken.


Ow Balance!!! Wat verdrietig en toch zo onverwacht nog! Heel veel virtuele knuffels en wijsheid wens ik je toe. :knuffel:

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 11:54

Ik wil Balances verdriet niet tenietdoen, maar ik wilde even kwijt dat ik voor mezelf vandaag een belangrijke beslissing heb genomen. We gaan voortaan hooi kopen. Aan de ene kant baal ik als een stekker en aan de andere kant ben ik zo enorm opgelucht. Ik zit namelijk al wéken met een enorme knoop in mijn maag om de buurman en het hooien. Waar ik van baal is dat hij zó laat bij ons gehooid heeft dat ik het hooi veel te hard vind. Dat is niet handig voor Prisca's maag. Ze eten het best wel, maar meer omdat er niets anders is. Dat is misschien ook de reden dat Prisca het niet in haar box wil eten.

Het lastige van van iemand afhankelijk zijn is dat je van zijn goedheid afhankelijk bent. Ook al betaal je ervoor of ook al geef je hem moitié moitié, dus dat hij de helft van de oogst krijgt, wat we vorig jaar hebben gedaan. Je bent toch pas aan de beurt als hij al zijn eigen werk gedaan heeft.

En hij heeft er geen zin in volgens mij. Ik ben nu al vanaf het begin van het jaar bezig met de buurman, maar het onderwerp hooien wordt niet besproken. Ik durf niet recht op de man af te vragen, omdat ik bang ben dat het onze burenrelatie verstoort. En omdat we naast de onaangepaste rommelburen wonen waar de hele commune 'last' van heeft en wij wel beleefd tegen hen blijven, i.t.t. de rest van het dorp, lijkt het of men het lastig vindt ons los van deze buren te zien. We zijn geen vrienden met de rommelburen, met de beruchte buurvrouw die voerde etc, maar ik vermoed dat de hooibuurman dat wel denkt. Je moet niet voor een ander denken natuurlijk, maar we hebben dit jaar geen uitnodiging gekregen bijv voor het "buurtfeest" bij de hooibuurman. Ik denk dat het komt, omdat Erwin de rommelbuurman een keer heeft geholpen met beton storten voor een gebouw, dat zeer omstreden is. Afijn, lang verhaal kort, ik zit echt al heel lang met een knoop omtrent die hooibuurman.

Dus vandaag een offerte aangevraagd voor een levering hooi van een grote leverancier hier in de Midi-pyrenees. Het gaat dan zeker 2x zo duur worden als dat ik het van de buurman zou kopen (wat we heel in het begin deden, maar wat hij eigenlijk niet wilde, want hij heeft geen geld nodig en is krap in zijn hooi voor zijn koeien zei hij) en 100% duurder uiteraard dan van ons eigen terrein. Het is dan 155 euro voor 1000 kilo. Maar dan heb ik wel paardenhooi met kruiden en ontstoft.

Ik vind het ook wel zuur dat we dan zoveel terrein hebben en dat we dan geen hooi van onszelf hebben.

Maar ook wel weer voordelen dat ik niet zo hoef te denken over welk land ik ze nog wel of niet kan geven ivm hooien.

Dus veel plussen en minder knopen, nu deze knoop is doorgehakt. Nu nog kijken of ze willen leveren, want niet veel leveranciers willen minder dan 10 ton leveren. En dan laatste knoop aan de buurman vertellen dat hij vrij heeft, deze zomer.

Muga

Berichten: 2080
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:11

Dappere beslissing hoor. Ik kan me wel goed voorstellen dat je een drempel voelt om dat soort dingen te vragen...
Als je nu uiteindelijk gras overhoudt, zou je buurman misschien nog wel willen komen maaien in voor z'n koeien?

@balance, sterkte met het verlies. Afscheid nemen is zo rot.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 12:24

Hi Muga, ja erg lastige knoop vind ik deze knoop ;-) Drempel inderdaad omdat ik weet dat hij razend druk is met zijn bio-bedrijven. Hij heeft 8 kippenschuren, 40 koeien en iets van 40 hectare om te onderhouden. Hij moet het alleen doen want zijn zoon wil niet in het bedrijf en zijn dochters zijn vegetariërs, hahaha. Zijn vrouw is mentaal niet zo goed en enorm zwaarlijvig en moet haar moeder verzorgen die bij hun woont. Hij heeft af en toe wel stagiaires, zoals toen bij ons met hooien, maar eigenlijk heeft hij gewoon nergens tijd voor. Dus hem belasten vind ik toch al vervelend. En het zelf gaan doen is de investering niet waard.

Gemaaid land is beter land dan begraasd land, dus het zou wel fijn zijn als het toch gemaaid kon worden, maar ik denk dat Erwin dat dan zelf doet met ons tractortje en dan alleen om de groei te bevorderen. Ik denk als ik gewoon blijf rouleren (voor wormen) dat ze met zijn viertjes het wel bij kunnen houden.

We hebben hem ooit aangeboden dat hij onze landen mocht bewerken voor zijn eigen doel, inzaaien met whatever hij wilde, maar er is iets met dat hij zijn machines officieel niet op terrein mag gebruiken dat niet van hem is, voor opbrengst met eigen winst. Iets met subsidies dat als ze erachter zouden komen, dat hij dan iets kwijtraakt. Hij mag wel met die machines op andersmans land als de opbrengst niet voor hem is.
Dan was er ook nog iets met verzekering, dus wij moesten toen een verklaring opstellen dat wij het goed vonden dat hij op ons terrein komt. Dat hebben we gedaan en hem gegeven, maar hij heeft het zelf nooit meer ondertekend. Wij hebben het papiertje ook niet meer teruggekregen.

Dus ik denk niet dat hij geïnteresseerd is in bij ons hooien voor zijn koeien en ik denk ook dat er te weinig voor hem is. Maar dank voor het meedenken!

Tinka

Berichten: 3779
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:42

Kan je niet een loonwerker inhuren? Of bestaan die niet in Frankrijk?
En zelf tweedehands spullen aanschaffen om hooi te maken geen optie?

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 12:52

Tinka schreef:
Kan je niet een loonwerker inhuren? Of bestaan die niet in Frankrijk?
En zelf tweedehands spullen aanschaffen om hooi te maken geen optie?


Hi Tinka, nee zelf tweedehandsspullen kopen gaat minimaal 10.000 euro kosten, maar meer waarschijnlijk is 15.000 euro. Als ik hooi koop, dan ben ik circa 1000 euro kwijt. Ik kan voor de aanschafsprijs van 2e hands spul dus zo'n 15 jaar hooi kopen. Ik zie ons qua lijf ook niet nog 15 jaar hooien. Ook leven mijn 3 oudsten geen 15 jaar meer. Het is dus de investering niet waard. Daarbij hebben we de eerste 15 jaar hier in Frankrijk wel zelf gehooid met 2e hands materiaal en dat was erg veel onderhoud voor Erwin qua alles draaiend kunnen houden en dan nog stonden we vaak midden in het hooien met panne. Dus dit traject hebben we nu weer overwogen, maar dat heeft helaas echt geen zin voor ons. Ook wel jammer want het was wel heel erg fijn om je eigen hooi zelf te hooien, ook dat back to basic gevoel. Maar het is niet meer realistisch voor ons.

Een loonwerker zou wel kunnen. Ik had er eentje gevonden die dan bij je komt werken en 1 euro voor een kleine baal vraagt. Is minder handig want het is dan geperst maar niet gedrukperst en dat stapelt niet handig en daarbij zijn kleine baaltjes veel onhandiger in de hooiklok. Maar ik houd hem achter de hand als een bestelling hooi niet gaat lukken. Zou wel jammer zijn als we het zo zouden moeten oplossen want dat moet ik weer meer gaan nadenken over waar ze mogen lopen en zo. En ook dan ben ik afhankelijk van wanneer hij komt.

Sowieso als we zelf van ons eigen land zouden blijven hooien op wat voor manier dan ook, dan zouden we toch moeten overwegen om vier hectare de laten herinzaaien. Dat zou ook met de hooibuurman gaan moeten op een gegeven moment. Het land is al minstens 20 jaar niet onderhouden en gaat steeds minder opleveren.

Ik denk dat kopen het beste is. Als ik geen leverancier kan vinden die voor minder dan 10 ton komt, dan moet ik maar 10 ton kopen voor 2 jaar.

Tinka

Berichten: 3779
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 13:40

Als je de ruimte hebt voor opslag dan kan je ook meer kopen natuurlijk.
Ik ben blij dat we hier nu adresjes hebben voor hooi. Moeten het wel zelf halen, kost ook best veel tijd en benzine.

lukka63
Berichten: 1414
Geregistreerd: 13-09-06

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:12

In Spanje koopt een groepje paardenhouders met elkaar een vrachtwagen aan hooi meestal uit Noord-Frankrijk en soms uit de Eiffel het wordt op 1 adres geleverd, en iedereen haalt dan zijn deel op.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 14:24

Tinka schreef:
Als je de ruimte hebt voor opslag dan kan je ook meer kopen natuurlijk.
Ik ben blij dat we hier nu adresjes hebben voor hooi. Moeten het wel zelf halen, kost ook best veel tijd en benzine.


lukka63 schreef:
In Spanje koopt een groepje paardenhouders met elkaar een vrachtwagen aan hooi meestal uit Noord-Frankrijk en soms uit de Eiffel het wordt op 1 adres geleverd, en iedereen haalt dan zijn deel op.


Hi Odette en Lukka,

Ja dat is ook een idee. Het is me wel door mijn hoofd gegaan, maar eigenlijk ken ik niet zoveel paardenmensen behalve dan de buurvrouw, mwah. En de oppas natuurlijk maar die staat op pension. En de kasteelheer. Daar kan ik ook nog eens een balletje opgooien natuurlijk.

Nu de paardentrailer weg is hebben we inderdaad een stuk meer ruimte. Ik zit dan wel met oud hooi van twee seizoenen in 2025. Maar dat is niet zo erg denk ik?

De boerhooibuurman heeft indertijd wel gezegd dat we het ook bij hem kunnen laten opslaan. Dat bood hij zelf aan. Dus 10.000 kilo kopen en bij hem onder zijn zonnepanelenschuur neerzetten. Probleem dan is dat hij toch iedere keer moet opladen voor ons. We kunnen het wel even gaan halen, dat is niet zo erg, hij is tenslotte dichtbij, maar hem moeten storen telkens is niet prettig. Moet ie zijn tractor van prikkers voorzien als die er niet toevallig opzitten en hij is zo een kwartier ermee kwijt. Dat vond hij "imbicile" toen we het bij hem kwamen kopen. Dus dat is een beetje tegenstrijdig. Maar zelf kunnen we het ook wel kwijt als we bijvoorbeeld ook het houthok opruimen, wat origineel het idee was.

Er zit 3km verderop ook een officiële hooiboer daar heb ik wel voor nood wat gekocht als ik zonder zat. Maar die wil het niet komen leveren. Ik kan toch nog wel eens vragen of hij het tegen meergeld wel wil doen als die hooileverancier niet over de brug komt met info.

En ja, jullie ook zelf halen en laden en lossen, dat is ook erg veel werk. Maar wel fijn dat je een vast adres hebt nu. Hoeveel verbruik jij per seizoen?

Ik heb trouwens net Prisca weer gereden. En het was goed. Ik had haar de appel met Abler (ik voel me net de heks die sneeuwwitje vergiftigde ;-) ) om 8 uur gegeven. Het spul werk 6 tot 8 uur. Ik redeneerde dat als het 6 uur minimaal werkt, het dan om 11u op zijn best zou werken. Maar toen stond Prisca, en dat is uitzonderlijk, te flemen tijdens het eten. Dus plan om wat met haar te doen een uur opgeschoven. En verdraaid wat door het bos gereden en pas op de terugweg omhoog had ze een korte fleembeurt. Maar toen ik naar beneden ging heeft ze helemaal niet gefleemd. Ze was ook opgewekt vond ik en ze heeft alles wat ik vroeg zo braaf gedaan. Ik had dit keer wel het idee dat ze het wel prima vond. Meer dan anders. Dus iedereen weer happy.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:37

Denk dat je een goede beslissing hebt genomen door hooi in te kopen. Zou inderdaad wel kijken dat je het op eigen terrein zoveel mogelijk kwijt kunt, het is niet dat jullie geen ruimte hebben :P Alleen 'even :+' opruimen :P

Niet afhankelijk zijn van anderen is altijd fijn. En als je meer op kunt slaan ben je ook iets minder afhankelijk van slechte en goede jaren qua inkopen/tekorten. Lijkt me ook heel fijn.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 14:41

Prairy schreef:
Denk dat je een goede beslissing hebt genomen door hooi in te kopen. Zou inderdaad wel kijken dat je het op eigen terrein zoveel mogelijk kwijt kunt, het is niet dat jullie geen ruimte hebben :P Alleen 'even :+' opruimen :P

Niet afhankelijk zijn van anderen is altijd fijn. En als je meer op kunt slaan ben je ook iets minder afhankelijk van slechte en goede jaren qua inkopen/tekorten. Lijkt me ook heel fijn.


Hi Prairy, dank je. Ja dat is ook wel een fijn argument, dat laatste. Dat ene jaar met die droogte dat ik hier bij allerlei boeren ben gaan bedelen en her en der en heel ver weg, uur rijden, (oud vies) hooi ben gaan halen, omdat mijn boerbuurman dus geen hooi toen kwijt wilde omdat hij het nodig had voor zijn koeien, dat was wel erg spannend allemaal.

En dat even opruimen...

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:07

Als je betaald voor levering en in 1x een volle vracht/jaarvoorraad laat komen, willen veel leveranciers wel leveren (mits ze het materiaal hebben). Hun machines en mensen lopen niet op lucht immers en levering zit niet in de prijs per baal verrekend als ze dat niet als standaard service aanbieden.
Beetje rekenen qua wat nodig en wat past op 1 kar al dan niet met aanhanger en een mooi afgerond bedrag bieden voor X balen + leveren wil nog wel eens werken.
Schatting is 30min. laden, uurtje reistijd heen en terug + 30 min. afladen, dus al snel 2 uur werk voor zzp uurloon. In NL zou je rap naar de 80-100 euro voor leveren gaan dan.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 16:14

tamary schreef:
Als je betaald voor levering en in 1x een volle vracht/jaarvoorraad laat komen, willen veel leveranciers wel leveren (mits ze het materiaal hebben). Hun machines en mensen lopen niet op lucht immers en levering zit niet in de prijs per baal verrekend als ze dat niet als standaard service aanbieden.
Beetje rekenen qua wat nodig en wat past op 1 kar al dan niet met aanhanger en een mooi afgerond bedrag bieden voor X balen + leveren wil nog wel eens werken.
Schatting is 30min. laden, uurtje reistijd heen en terug + 30 min. afladen, dus al snel 2 uur werk voor zzp uurloon. In NL zou je rap naar de 80-100 euro voor leveren gaan dan.


Ja, ik denk dat dat wel zo ongeveer klopt qua berekening. Voor die ene hooiboer op 3 km, zou het wat snellere reistijd zijn en het lossen daar helpen wij bij met Pelle, en het uurloon voor een boer is hier lager in Frankrijk maar ik denk wel dat het helpt, om zo om te kopen ;-) Nu heeft die hooiboer die ik bedoel geen paardenhooi en ook niet ontstoft. En dat vind ik toch ook wel fijn klinken, zeker met Poupetje die af en toe zeer vreemde geluiden laat horen uit haar luchtwegen.

Dus ik wacht de volgende werkdagen eens af wat die grote hooiman gaat laten horen. Als die niet op mijn mail reageert ga ik bellen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18155
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:44

De paarden laten rouleren is sowieso al handig vind ik. Telkens een ander stuk en als je dan toch dat mooie hooi gaat bestellen vooral de zaden die daaruit vallen bewaren en op slechte stukken van de weiders bijzaaien. Wie weet kan het de weides echt verbeteren.
Verstandige berekening zo. Zelf doen kost teveel tijd die je weer mooi in de verbouwing kunt stoppen.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:52

Monique1963 schreef:
Prairy schreef:
Denk dat je een goede beslissing hebt genomen door hooi in te kopen. Zou inderdaad wel kijken dat je het op eigen terrein zoveel mogelijk kwijt kunt, het is niet dat jullie geen ruimte hebben :P Alleen 'even :+' opruimen :P

Niet afhankelijk zijn van anderen is altijd fijn. En als je meer op kunt slaan ben je ook iets minder afhankelijk van slechte en goede jaren qua inkopen/tekorten. Lijkt me ook heel fijn.


Hi Prairy, dank je. Ja dat is ook wel een fijn argument, dat laatste. Dat ene jaar met die droogte dat ik hier bij allerlei boeren ben gaan bedelen en her en der en heel ver weg, uur rijden, (oud vies) hooi ben gaan halen, omdat mijn boerbuurman dus geen hooi toen kwijt wilde omdat hij het nodig had voor zijn koeien, dat was wel erg spannend allemaal.

En dat even opruimen...

Ja dat even opruimen is altijd leuk.

Even een klusje doen. Duurt een half uurtje (volgens mijn vent).

3 uur later... Op de helft _O-

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:56

Mulchen/bemesten/zaaien door hoe je hooi voert wordt in veel landen ook wel gedaan om slecht grasland te verbeteren. Je voert hooi dus los op de grond, wat ze niet eten laat je liggen (al kan het nodig zijn om het wat uit elkaar te harken zodat het wel beschermd maar niet verstikt) en gras groeit er doorheen terwijl het hooi composteerd. Desnoods strooi je er ook wat graszaad onder voor nog wat hulp, hooi zorgt dan ook voor en vasthouden vocht/dauw en voor bescherming tegen vogels.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18155
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:58

Eigenlijk.. bedoel ik dat Tamary. Nog niet zo helder vandaag.