[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 18:04

balance schreef:
De paarden laten rouleren is sowieso al handig vind ik. Telkens een ander stuk en als je dan toch dat mooie hooi gaat bestellen vooral de zaden die daaruit vallen bewaren en op slechte stukken van de weiders bijzaaien. Wie weet kan het de weides echt verbeteren.
Verstandige berekening zo. Zelf doen kost teveel tijd die je weer mooi in de verbouwing kunt stoppen.


tamary schreef:
Mulchen/bemesten/zaaien door hoe je hooi voert wordt in veel landen ook wel gedaan om slecht grasland te verbeteren. Je voert hooi dus los op de grond, wat ze niet eten laat je liggen (al kan het nodig zijn om het wat uit elkaar te harken zodat het wel beschermd maar niet verstikt) en gras groeit er doorheen terwijl het hooi composteerd. Desnoods strooi je er ook wat graszaad onder voor nog wat hulp, hooi zorgt dan ook voor en vasthouden vocht/dauw en voor bescherming tegen vogels.


Jullie zeggen idd hetzelfde, Balance en Tamary. Ik zou idd vaker de hooiklok moeten verplaatsen om dit effect te krijgen. Nu eten ze wel erg goed de hooiklok leeg, er blijft nauwelijks wat over, maar zaden zullen ze best morsen. En als het dan zaden van beter hooi zijn, dan is dat idd winst.

Ja Prairy, de woorden "gewoon" en "even" komen bijna nooit uit. We zouden vandaag een vierkantje van 1,20m x 1,20m tegelen. Mwah, alleen de grond eronder uitgraven pfff. Maandag weer verder. Morgen een uitje.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 18:06


Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:19

Wij zullen deze winter ietsvan 500 kleine baaltjes gebruiken schat ik. We hebben nog 150 balen hooi van hier langs het weggetje over. Dat zijn balen van 35 kg, die vind Milko niet zo fijn hanteerbaar. Maar die zullen toch ook op moeten. Waren trouwens wel aan huis geleverd.
Laatst bijgewerkt door Tinka op 16-03-24 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 20:24

Tinka schreef:
Wij zullen deze winter ietsvan 500 kleine baaltjes gebruiken schat. We hebben nog 150 balen hooi van hier langs het weggetje over. Dat zijn balen van 35 kg, die vind Milko niet zo fijn hanteerbaar. Maar die zullen toch ook op moeten. Waren trouwens wel aan huis geleverd.


Hahaha, schat. (Ik snap dat er: "schat ik", moet staan) Nou liefje, ;-) dan schat ik dat je ongeveer 7500 kilo hooi per seizoen gebruikt. Dat zou goed kunnen kloppen met vier grote paarden. Ik heb er drie, alsik de 2 shetten optel, in feite en ik heb 5500 nodig.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:27

Schat ik ja, haha. Heb het gewijzigd. Zo groot zijn mijn paarden niet hoor, 2 e-ponies, 1 d, en een jaarling.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 20:34

Tinka schreef:
Schat ik ja, haha. Heb het gewijzigd. Zo groot zijn mijn paarden niet hoor, 2 e-ponies, 1 d, en een jaarling.


Nou schat, je hebt het dan wel gewijzigd maar in de quote staat het nog hoor, hahaha.

En joh ik dacht dat jouw paarden richting de 160 gingen! Maar ze zijn met zijn allen wel groter dan die van mij.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:45

Pathos is 157, Mercy 153, Angie 146.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 20:49

Ok, ze tekenen in mijn beleving veel groter. Pathos is wat ik dacht dat ze allemaal zijn/worden. Wat schat je dat rory wordt?

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:05

Ik hoop iets van 148 - 150

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 21:09

Mooi maatje ook! Ga je Rory zelf beleren?

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:11

Nee, dat kan ik niet hoor. Hoeft natuurlijk ook nog lang niet. Ik durf Angie niet eens meer te berijden, omdat dat al zo lang geleden is.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 21:15

Ik zou er zelf ook niet meer aan beginnen. Daarom heb ik Callas ook niet laten dekken, nu ze 'nutteloos' wordt gevonden en d.a. zeggen neem er een veulentje bij. Ik kan het niet wegdoen en dan zou ik het gaan inrijden wanneer ik 65 ben. Lijkt me geen goed plan. En ook neem ik geen veulentje op een paard dat kreupel is. Het gewicht dat ze extra gaat dragen lijkt me geen goed plan op een pleesblessuren.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:16

Inrijden kan je ook laten doen natuurlijk.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 21:18

tuulijk kan dat, maar toch een jong dier gaan rijden als ik 65 ben, minder sterk plan in mijn geval denk ik. En ook vanwege dat gewicht op haar benen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:18

Fokmerrie moet gezond zijn, niet alleen van wege de belasting die dracht is, maar ook omdat gezond een heel gewenste basis eigenschap is voor een veulen.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 21:20

tamary schreef:
Fokmerrie moet gezond zijn, niet alleen van wege de belasting die dracht is, maar ook omdat gezond een heel gewenste basis eigenschap is voor een veulen.


Nou ook dat. Maar het waren wel twee d.a. die mij het aanraadden. Een Engelse en een Franse onafhankelijk van elkaar. Wat zouden de gevolgen voor een foetus zijn als er een blijvende peesblessure is?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:42

Als die aanleg voor peesproblemen een erfelijke component heeft, heeft mama een vriendin in het krakkie weitje. Daarvoor is een shetje stukken goedkoper.
Onhandigheid idem en dat kan wel eens een stuk nadoen wat mama doet zijn.
En dat komt dus bovenop de belasting van de dracht an sich.

Het advies stop er maar een veulen in als merrie qua rijden/mennen stuk is, is hier wat achterhaald aan het worden gelukkig, maar wel heel wat jaren normaal. Ook voor draken van merries of andersinds gedragsproblemen trouwens. En ik vraag mij wel vaker af of dat veulen fokken kan altijd niet net zo goed als het fokken voor olympische spelen voor lastige en veel management nodig paarden leidt. Dan nog het opfokken in een leeftijdsgroep zonder volwassen dier(en) en wat niet stuk was wordt in elkaar getimmerd daar of later ergens op een pensionstal of zelfs aan huis. Prioriteiten liggen nog wel eens scheef, en hoewel ik tegen fokverboden en verplichte castratie/sterilisatie ben, zou er wel meer nadruk mogen liggen op gezond, sociaal gebruikspaard boven papier + predikaat voor fokgeschikt.

manja39
Berichten: 160
Geregistreerd: 16-09-13

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:00

Superleuk filmpje weer.. genoten van jullie moeste werk.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 23:29

tamary schreef:
Als die aanleg voor peesproblemen een erfelijke component heeft, heeft mama een vriendin in het krakkie weitje. Daarvoor is een shetje stukken goedkoper.
Onhandigheid idem en dat kan wel eens een stuk nadoen wat mama doet zijn.
En dat komt dus bovenop de belasting van de dracht an sich.

Het advies stop er maar een veulen in als merrie qua rijden/mennen stuk is, is hier wat achterhaald aan het worden gelukkig, maar wel heel wat jaren normaal. Ook voor draken van merries of andersinds gedragsproblemen trouwens. En ik vraag mij wel vaker af of dat veulen fokken kan altijd niet net zo goed als het fokken voor olympische spelen voor lastige en veel management nodig paarden leidt. Dan nog het opfokken in een leeftijdsgroep zonder volwassen dier(en) en wat niet stuk was wordt in elkaar getimmerd daar of later ergens op een pensionstal of zelfs aan huis. Prioriteiten liggen nog wel eens scheef, en hoewel ik tegen fokverboden en verplichte castratie/sterilisatie ben, zou er wel meer nadruk mogen liggen op gezond, sociaal gebruikspaard boven papier + predikaat voor fokgeschikt.


Ik ben sowieso niet voor fokken voor hobbypaarden. Er zijn al zo ontzettend veel paarden die weggedaan worden naar de slacht vanwege oud of gaan de handel in, arme dieren. Daar wil ik sowieso niet aan bijdragen liever. Dus vandaar ook dat ik Poupette en Quarbonne heb opgevangen en Prisca die anders ws naar de slacht was gegaan. Ook daarom houd ik Callas, een van de redenen dan, omdat ik vind dat je een dier niet weggooit als het niet meer voldoet. Dat is hier in fr nog heel vreemd. Dat een paard oud bij je wordt, ok dat kan nog. Maar dat je geld uitgeeft voor oude of afgedankte dieren dat is nog niet zo gewoon. Dus dat is ook een van de redenen dat ik er 2 jaar geleden toen Callas kreupel werd niet een veulen bij heb genomen.

Ik denk niet dat Callas zwakke pezen heeft. Daar zou ik me geen zorgen over gemaakt hebben als ik een veulen zou hebben genomen. Het was een ongeluk. Wel zou ik mijn twijfels over haar karakter hebben en wat ze daarvan zou overdragen aan een veulen.

Maar goed, ik zou het wel geweldig leuk hebben gevonden het hele traject. Maar ik vind het ook niet eerlijk een veulen te nemen. Dat gaat mij ws overleven, en dan? 20 jaar geleden zou ik het misschien wel gedaan hebben, toen had ik veel overwegingen die ik nu heb, nog niet. Maar nu ik 60 ben, kijk ik er anders tegenaan. Pip heeft ook nog gevraagd of we van haar hengst die nu geruind is, toen toch niet een veulen bij Callas zouden nemen omdat zij het zo jammer vond dat haar mooie appaloosa niet ging fokken. Ook overwogen en ook om al bovenstaande redenen niet gedaan.

Van die dingen. Maar ik vond de adviezen van beide d.a. niet logisch zeker niet qua belasting op haar zere been.

manja39 schreef:
Superleuk filmpje weer.. genoten van jullie moeste werk.


Dank je Manja, we hebben erg veel gedaan de afgelopen week en veel gebeurd, dus het was een vol filmpje. Was wel een fijne week. Morgen een dagje rust en picknick-uitje.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:23

Daar heb je gelijk in Tamary.
Gezond, goed tussen de oren , gewoon fijne gebruikspaarden zijn er te weinig.
Veel dieren zijn gecompliceerd alleen al door de foklijn die er achter zit .

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 09:29

Zinzi_jewel schreef:
Daar heb je gelijk in Tamary.
Gezond, goed tussen de oren , gewoon fijne gebruikspaarden zijn er te weinig.
Veel dieren zijn gecompliceerd alleen al door de foklijn die er achter zit .


Hi Zinzi, ja ik lees hier regelmatig op bokt dat bijv betrouwbare paarden voor maneges steeds moeilijker te vinden zijn.

LOL, moeten ze op comtois gaan rijden. Kan weinig fout aan gaan. Zo net de paarden hun ochtendbeurt gegeven en ik heb ze een vet stukje boomgaard gegeven, gaat nergens over, maar dat vinden ze enorm leuk en Prisca loopt niet zo snel, en de andere wel, dus ze moest erachteraan draven en er was geen enkele fleem. Wil niet zeggen dat er een andere keer niet wel een fleem of blaas zal zijn, maar toch vond ik dit een goed teken.

Fijne zondag iedereen!

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:46

Ja leuk zo een comtois maar niet voor manege,s de kindjes breken doormidden op zo een brede rug.
Mijn Jess hongaars koudbloed een hele knappe heeft ook zo een brede rug vandaar dat ik haar naar ander lieg baasje deed . Kon mijn lijf ook niet aan .
Nu een hongaars warmbloed ,geen simpele overigens. Maar dat heeft meer met trauma te maken als met karakter.
Vaderlijn is oud kwpn bloed

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 09:56

Zinzi_jewel schreef:
Ja leuk zo een comtois maar niet voor manege,s de kindjes breken doormidden op zo een brede rug.
Mijn Jess hongaars koudbloed een hele knappe heeft ook zo een brede rug vandaar dat ik haar naar ander lieg baasje deed . Kon mijn lijf ook niet aan .
Nu een hongaars warmbloed ,geen simpele overigens. Maar dat heeft meer met trauma te maken als met karakter.
Vaderlijn is oud kwpn bloed


Ik schoot spontaan in de lacht, ben beelddenker, bij kindjes die door de helft breken op die brede rug, hahaha. Ik vind het heerlijk zitten. Echt comfi. Voor mijn heup is het ook fijn. Ik hoor van veel heuplijders ;-) dat ze dat niet kunnen begrijpen dat ik er baat bij heb, maar tja, het is toch zo.

En jij valt dus op hongaren. Comtois zijn supermakkelijk. Er zit niets gecompliceerds bij aan karakter. Zullen ook wel uitzonderingen op zijn uiteraard, maar toen ik ging zoeken op breed en op karakter wat ik zocht, was dit wel waar ik op uitkwam. Merens kwam ook naar boven, maar heeft toch een meer uitgesproken karakter. Belzen ook, maar die zijn erg hoog. Tinkies natuurlijk, maar ik wilde niet meer al dat haar.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 22:58

Dat ik nu 2 keer een hongaar heb is toeval. Absoluut niet op uitgezocht.
Sterker nog beide kwamen op m'n pad terwijl ik niet op zoek was .

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 23:00

Zinzi_jewel schreef:
Dat ik nu 2 keer een hongaar heb is toeval. Absoluut niet op uitgezocht.
Sterker nog beide kwamen op m'n pad terwijl ik niet op zoek was .


Dan zoeken zij jou, dan heeft het zo moeten zijn ...