Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 15:48

genja schreef:
Gucci_ schreef:
Fijn dat het topic nu weer wat rustig is.
Ja, dat weet ik, daarom ga ik nu ook actie ondernemen en wil ik niet langer thuis zitten. Ik heb de eerste stappen gezet door mij aan te melden voor de opleiding tot instructrice.
Volgende week ga ik aan de slag en komt hier iemand helpen de D pony te beleren.

Het lukt mij niet om in contact te komen met de school, maar ik zag op de facebook, dat er ook nog selectiedagen waren, dat stond helemaal niet op de site, dus wel even gespannen nu, want ik heb geen zin om weer thuis te zitten straks...Ik ga ervan uit dat ik alles ga leren daar en ook springen, ik moet daar gewoon even overheen, letterlijk!!
Ik wil mij de komende vier jaar richten op de paarden en kijken hoever ik zal komen. Ik denk dat ik dan gewoon maar mijn paard meeneem of c pony, want die kan wel springen (zou leuk zijn voor medeleerlingen, want de pony heeft heel veel ervaring, ik dacht dat je ook weleens van paard moet wisselen). Ga ervan uit dat ik tot feb nog op de drachtige merrie kan rijden, maar ik wil haar geen stress bezorgen...en dan meer eens kijken voor een nieuw paard.


c pony staan ze nooit toe. En denk dat de meeste mede leerlingen daar ook niet blij van worden en niet zitten te wachten op zo pony.
En drachtige merrie is maar de vraagt of dat toegestaan is die mee te nemen. (en ik zou mijn paard dat niet aan doen)
Kan je nu wel al een sprongetje maken?


Nou, van een pony die twee keer Z is geweest Kun je een hoop leren... Afgelopen weekend heeft er nog een vrouw van 42 opgereden, daarvoor al eens iemand van 30, 28, meisje van 7. Zolang je niet te groot en zwaar bent, kan het prima door haar bouw.
Nee, maar ik zou wel springen willen leren.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:50

Dat je niet in contact kan komen kan kloppen het is nu vakantie. Verder hoop ik dat je nu serieus gaat zijn ipv alle impulsen die je doet.
Hoe staat het met je angst om op een paard te stapppen? Durf je het nu al meer aan dan eerst?

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:52

Maar je weet dus niet eens of je deze opleiding wel kan gaan doen? En je hebt je niet ingeschreven op een tweede keus ofzo?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:53

Is kunnen springen geen vereiste voor de opleiding?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:54

Welke opleiding/school wil je gaan doen dan? Als je in september wil beginnen is het wel erg laat om in augustus pas te gaan kijken hoe het werkt met inschrijven.
Helpen je ouders hier niet mee? Welke opleiding volg je dan nu?

0000
Berichten: 5489
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:55

Het verschil tussen springen met een pony en met een paard is echt zo ontzettend groot, op hoger niveau nog groter dan op lager niveau. Daar hebben ze op die opleiding echt he-le-maal niks aan. Plus dat veruit de meeste volwassenen ook gewoon niet op een C pony passen natuurlijk.

Verder vind ik het heel opvallend dat je de instelling hebt 'zij moeten mij iets gaan leren'. Daar ga je er niet mee komen. Jij bent de enige die kan zorgen dat je op een opleiding ook iets opsteekt. Simpelweg erheen gaan en verwachten dat je er daarmee bent heeft geen enkele zin (op geen enkele opleiding). Zij zijn niet verantwoordelijk voor je leerproces, dat ben jij en jij alleen. Alleen als jij (meer dan gemiddelde) inzet toont, actief overal achteraan gaat, zelf kansen creëert (en dat is dus niet hetzelfde als verwachten dat andere je kansen gaan bieden) heb je nog iets van een kans tot succes. Maar echt, dan moet je hele instelling zo snel mogelijk drastisch aangepast.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:57

Maar een van de eisen is toch een paard? Waarom kom je dan met een c!! Pony aanzetten, of met een drachtige merrie? Lijkt me ook niet heel erg handig om die merrie nog ik weet niet hoelang zwaar te belasten? Helemaal als zij zo'n papier heeft als jij zegt en er een top hengst op gezeten heeft..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:57

Varekaj schreef:
Is kunnen springen geen vereiste voor de opleiding?

Volgens mij wel en daar zijn de selectiedagen ook voor toch?

L dressuur
B springen
Cross weet ik niet eerlijk gezegd niet.

Misschien zijn de eisen inmiddels ook wel versoepeld natuurlijk.

Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:58

TS: hoe oud ben je eigenlijk ? Wat is je hoogst afgeronde opleiding? Wat is status als ruiter?

En belangrijker nog: heb je íemand die je helpt in deze fase van je leven?

Want je roept wel van alles wat je wíl, maar ik zie nergens dat je je echt verdiept in de eisen die gesteld worden aan leerlingen / cursisten, in de voorkennis /ervaring die van je gevraagd wordt.

Zo gaat het niet en koers je met een beetje pech v de ene mislukking naar de andere. En spatten je dromen als zeepbellen uit elkaar .

Want weet je: de rode loper ligt niet voor je uit. In principe zit niemand op je te wachten maar zul je keihard moeten knokken voor je plek, net zoals ieder ander

Dus náást dromen over wat je wil, eerst maar eens in kaart brengen wat daar voor nodig/vereist is en wat jíj moet investeren om daar te komen.

Dan een stappenplan maken
En dan keihard werken..


Aldus het advies van een vrouw die zelfstandig ( zonder dat partner meebetaald) een eigen huis heeft, 3 paarden, een auto met trailer, zónder ooit een prijs gewonnen te hebben en zónder steun van ouders..

Maar wel mét:
KEIhard werken, eerst voor mijn opleiding ( zelf gefinancierd overigens ) en daarna in mijn werk..

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:03

Ik vind het een aparte ingesteldheid dat je denkt dat ze je tijdens een instructeursopleiding goed gaan leren rijden of zelfs gewoon gaan leren springen.

Mijn ervaring is dat je qua rijden al op een leuk niveau moet zitten om instructeur te worden en dat tijdens die opleidingen het toch vooral om het leren lesgeven gaat...Zou je dus niet beter eerst de tijd nemen om goed te leren rijden ipv nu al les te willen geven? En als er iemand anders jouw d-pony moet komen opleiden dan ben je imo zeker niet klaar om les te geven.

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:05

Beste TS, ik zou zeggen respect naar je moeder toe dat ze je al die mooie dingen gunt te hebben (doelend op je pony's en je drachtige paard).
Maar denk dat je zelf keihard aan de bak moet wegens allicht geen gebrek aan zelfkennis (gezien hoe je jezelf omschrijft in de diverse posts), maar wel aan gebrek aan kennis van de maatschappij en hoe je succesvol wordt in het leven en beetje realiteitszin kan ook geen kwaad. Doorgaans komt niet alles op een presenteerblaadje aangewaaid zal gewoon hard voor gewerkt moeten worden en bij de paarden nog harder en vanaf nog jongere leeftijd.

Dat van die selectie dagen zou ik als ik jou was eens serieus goed doornemen zeker aangezien er vaak voor paarden die je meeneemt naar een opleidng eisen zijn. (denk aan stokmaat, niveau, maar ook leeftijd).

Grootste probleem als ik je posts zo lees is je mentaliteit, daar moet je echt aan gaan sleutelen anders kom je er echt niet.

En voor nu, hou oud is je D? beleren en op wedstrijden uitbrengen, dan krijg je in ieder geval iets van wedstrijd ervaring. Ga jezelf aanbieden gratis of lease een paard zodat je zelf ervaring op kan doen en allicht gaat je dat zelfs geld kosten ipv opleveren. En klein ander puntje.. om het te redden in de paardenwereld moet je 1 goed zijn met paarden, 2 flinke dosis ambitie en doorzettings vermogen hebben, 3 de wil om te leren, 4 keihard werken aan jezelf.

Dromen zijn prachtig, zeker als je jong bent en mag ook gewoon of je nou jong of oud bent, maar dromen dat alles aan komt waaien is naief.

Varekaj schreef:
TS: voor zover ik het kan inschatten is toch ruim 70% van de vrouwelijke bokkers actief wedstrijdruiter met eigen transport, een gezin en vaste baan met normaal loon die dit allemaal goed weten te combineren. Huurhuis of koophuis maakt niet uit, betalen moet je toch elke maand. Idem voor pension of eigen land, het kost je sowieso aan geld.

Ik ga er van uit dat het dan prima haalbaar moet zijn om zo te leven?

Dat idee heb ik nou ook. En ja, paarden kosten geld waar je ze ook stalt.

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:07

Pony accepteren ze meestal niet, heel soms een E pony.
Drachtige merrie kan ook een punt zijn, ligt er aan waar je de opleiding gaat doen.

Pony en paard maakt wel verschil, zeker bij een C pony. Hoe goed het beestje ook opgeleid is, door de hoogte ligt je zwaarte punt snel verkeerd omdat je bovenlijf te lang is.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:12

Eer je in België aan een 1-jarige opleiding kan beginnen tot instructie (en dat is dan hooguit met beginnende ruiters als doelgroep) dien je een toelatingsproef af te leggen in B-dressuur en B-springen. Dat is dan op paardenmaat, niet op ponyhoogte. Daar hoef je echt niet over inschrijven na te denken als je niet aan die basisvereisten voldoet. Heb je geen paard? Jammer, dan koop je er maar eentje, je leent er eentje of je start niet.

Onthou ook dat zadelmak maken en op wedstrijd uitbrengen niet altijd even vlot verloopt als je zou willen. Zeker aangezien je zelf een angst hebt en geen ervaring met springen weet ik niet of het verstandig is om dit zelf te doen. Zelfs niet met begeleiding.

fleurtjeuh
Berichten: 10365
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:14

Lieve TS
Ik weet dat ik eerder in het topic niet zo'n leuke opmerling heb gemaakt en daar excuseer ik mij voor.
Sorry, het spijt me.

Ik zou je graag willen helpen met een beetje wegwijs te worden in de wereld van opleidingen en hun toelatingseisen.
Zelf heb ik net een opleiding afgerond en ik weet hoe moeilijk het soms is om de juiste informatie te vinden.

Zou je kunnen vertellen waar je welke opleiding wil gaan doen?
Dan zou ik even voor je op zoek kunnen gaan om alles een beetje duidelijker te maken :)
Je mag uiteraard ook een PB naar me sturen met de informatie erin als je bang bent dat mensen je misschien herkennen.

Nogmaals, sorry van mijn eerdere onvolwassen reactie


Edit: ik zie dat die ook al is weggehaald. Maakt niet uit, de excuses zijn niet minder gemeend

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 16:20

Meesten zeggen dat je tot 6 maanden er nog wel op kunt rijden. Ik durf de drachtige merrie niet mee te nemen, omdat ik bang ben dat ze veel stress zal krijgen.

Het gaat om het aoc Terra, die duurt vier jaar, dan pas mag je ook les gaan geven, vier jaar is tijd zat om veel te leren vind ik. Ik heb gewoon als doel om te werken met paarden en/of moeder worden, dit weet ik al sinds ik jong ben. Niets impulsiefs aan, stappen en draven gaat alweer beter met de pony, ze is al 17, maar nog steeds erg voorwaarts. De D pony is net drie.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:22

Nu zeg je dat jij vind dat je dan veel kan leren in die 4 jaar, natuurlijk is dat ook zo. Maar er zijn dus eisen waar je aan moet voldoen voordat je mag beginnen. En omdat je springen en vind moet je misschien gaan nadenken of je dit wel optijd red..

fleurtjeuh
Berichten: 10365
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:24

Wilde je de paardenhouderij opleiding gaan doen, of de paardensport?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:27

Koop dan gewoon een fijn wedstrijdpaard of een goed leerpaard...
Een 3-jarige direct zo aan de bak zetten is je pony kapotmaken.
De anderen zijn te oud of drachtig...
Idealiter had je dit een paar maanden terug al geweten en had je rustig een geschikt paard kunnen zoeken.

Geld is blijkbaar geen probleem dus bel de betere handelsstallen af en vraag wat ze staan hebben.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:30

4 jaar is een redelijke tijd, maar besef wel dat je op het einde een bepaald niveau zal moeten halen. Je zal dus tussendoor regelmatig moeten kunnen aantonen dat je mee kan evolueren. Daarvoor zal je toch echt moeten leren om je angsten en onzekerheden opzij te zetten, anders kan dat wel eens een fikse belemmering vormen.

Stel dat de toegangseis 70cm springen is. Je doet het, met een fiks ei in je broek en ogen dicht. Oef, overwonnen. De maand nadien echter willen ze dat je plots over 80cm gaat. Je zal daar dan gelijk mee aan de slag moeten, want ze gaan je geen 4 maanden de tijd geven om jezelf die schup onder je kont te geven. Dat zal binnen de week moeten, wie weet zelfs sneller. "Ja maar..." is een uitspraak die daar niet thuis hoort en niet zal gehoord worden. Het is graag of niet.

@ Maximuss: blijkbaar is TS geen held wat rijden betreft. Een talentvol, goed geschoold én (dood)braaf paard is zelfs met een pak geld ter beschikking niet altijd direct te vinden.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 16:33

Varekaj schreef:
Eer je in België aan een 1-jarige opleiding kan beginnen tot instructie (en dat is dan hooguit met beginnende ruiters als doelgroep) dien je een toelatingsproef af te leggen in B-dressuur en B-springen. Dat is dan op paardenmaat, niet op ponyhoogte. Daar hoef je echt niet over inschrijven na te denken als je niet aan die basisvereisten voldoet. Heb je geen paard? Jammer, dan koop je er maar eentje, je leent er eentje of je start niet.

Onthou ook dat zadelmak maken en op wedstrijd uitbrengen niet altijd even vlot verloopt als je zou willen. Zeker aangezien je zelf een angst hebt en geen ervaring met springen weet ik niet of het verstandig is om dit zelf te doen. Zelfs niet met begeleiding.


Bedoel je beter niet beginnen met springen of zadelmak maken?

Aanvulling; ik ben zeker geen held, de twee c pony's zijn pittig, het paard is braaf, maar heeft veel spanningen, waardoor ik haar niet goed vertrouw... In het verleden heb ik wel op rustige, makke paarden gereden, vorig jaar zelfs een strandrit en te water geweest, wat ik al een hele overwinning vond. Als ik op paarden rijd, die niks om mijn nerveuze karakter geven, gaat het goed. Maar ik heb ook vaak gehad dat ik de controle kwijtraak, dit was een paar keer toen ik ben wezen kijken voor een pony die ik wilde kopen.
Ik ga ook nog therapie volgen om minder gespannen/nerveus te zijn.
Laatst bijgewerkt door Gucci_ op 11-08-17 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 16:36

fleurtjeuh schreef:
Wilde je de paardenhouderij opleiding gaan doen, of de paardensport?


Paardensport, sorry ook van mijn rare reacties, meende het niet

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:44

Wat is je leeftijd nou? Dat is me nu nog niet duidelijk.

minouesmee

Berichten: 7428
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:46

Gucci_ schreef:
fleurtjeuh schreef:
Wilde je de paardenhouderij opleiding gaan doen, of de paardensport?


Paardensport, sorry ook van mijn rare reacties, meende het niet

Voor een paard en sport opleiding moet je minimaal L1 dressuur of L springen zijn...

fleurtjeuh
Berichten: 10365
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:49

http://www.mboterra.nl/Opleidingen/Hipp ... ingen.html

Citaat:
Hippisch instructeur (niveau 4)
Bij deze richting werk je samen met je eigen paard. Jouw paard staat op stal bij Sunrise Stables in Assen. De dagen hebben een vast ritme. Je begint ’s ochtends met voeren, uitmesten en vegen. Daarna volgen de andere theoretische en praktische onderdelen. Je volgt veel praktijklessen; elke dag heb je rijles. Twee keer per week krijg je les in springen. De theorielessen over rijden en springen kun je meteen oefenen in de praktijk. Jij en jouw paard krijgen intensieve begeleiding. Je rijdt ook op andere paarden, zodat je veel ervaring opdoet en goed leert rijden. Verder krijg je les over voeding, huisvesting, gezondheid en het trainen van paarden. Een bijzonder vak is ruitertraining, over conditie, balans en coördinatie. Dit is belangrijk om blessures te voorkomen en het helpt om nog beter te leren rijden. Je gaat ook zelf lesgeven en organiseert concoursen en evenementen.


Ik heb de pagina inmiddels meerdere keren doorgelezen maar ik kan nergens iets vinden over de toelatingseisen van de Hippische Instucteur Niveau 4 opleiding.
Dat je een paard moet hebben is duidelijk, dat staat er letterlijk.
Maar nergens kan ik de toelatingseisen van het paard terugvinden.
Iemand die even mee wil zoeken? :)
Misschien kijk ik wel hartstikke scheel.
Voor de andere hippische opleidingen is een eigen paard niet verplicht.


Citaat:
4.5 Paardensport
De opleiding Paardensport kent een afwijkende intakeprocedure. Om te worden geplaats in deze
opleidingen gelden een aantal aanvullende criteria. Voor deze sportopleiding heeft de leerling motivatie
en talent nodig. Om dit te testen moet de aspirant leerling een rij- en dressuurtest afleggen en met een
positieve beoordeling afgesloten worden. Ook moet de aspirant leerling in het bezit zijn van een eigen
paard. Het paard moet aan bepaalde eisen voldoen. Tevens gelden er bepaalde eisen aan de kleding.
Ook liggen de kosten voor deze opleiding hoger dan voor de andere opleidingen (denk o.a. aan stal huur,
verzorging paard, voer en stro en reiskosten Assen – Meppel).
De toelatingseisen voor deze opleiding zijn te vinden op de website.

Dit vond ik zojuist in het toelatingsbeleid

SMDR93

Berichten: 426
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:55

Ik lees dit op de site:
Woonadressen schoolperiode
Woon je ver van school en is op- en neer reizen niet mogelijk? Dan kun je op kamers gaan in de buurt van school. Voor eerste- en tweedejaarsleerlingen zijn er kamers te huur vlakbij de manege in Assen. Tijdens de selectiedagen voor de opleiding ontmoet je jouw studiegenoten; een goed moment om samen afspraken te maken over het wonen.