Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:15

En als je oh zo veel geld en paarden hebt waarom start je daar niet lekker mee. En laat je je ouders investeren in een bedrijf voor jou. Sterker nog je kan met wat je omschrijft zelfs thuis al beginnen.
Maar heel eerlijk ts hou ff op met deze waanzin en ga aan jezelf werken. Stap uit doe fantasiewereld en ga iets doen aan jezelf. Want met de houding die je ju hebt ben je over 10 jaar net zo ver als nu.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:22

Het land, paardentransport, de 4 grasvreters... die zijn toch echt allemaal van mezelf hoor. Is geen cadeautje of steuntje van moeder/familie/vriend aan te pas gekomen. Allemaal aangekocht voor wij elkaar leerden kennen. Ik woonde toen alleen met een gewone fulltime job. Voor zover ik weet is dat bij het merendeel van de bevolking zo. Dat krijg je door te werken en te sparen.
Ik kan ook gratis wonen in mama's 2e huis, maar ik vind het bij mijn vriend toch een tikje gezelliger :Y) Het koophuis en 1 auto zijn dan ook van hem, maar bij het huis was ik evenmin in beeld. Heeft hij trouwens ook volledig zelfstandig zonder enige hulp gekocht. Alweer door hard te werken en goed te sparen. Alweer zoals het merendeel van de bevolking dat doet.


Het is in ieder geval opmerkelijk dat je met alle luxe en mogelijkheden dan echt nog nergens staat, maar wel verwacht dat het allemaal in een vingerknip te verwezenlijken is. Dat kan gewoon niet, hoe graag je het ook wil. Ipv constructies te bedenken: zadel je paard of pony, ga trainen en breng die eerst maar eens uit op wedstrijd. Kijk even hoeveel potten je daar breekt voor je gaat roeptoeteren.

Alle voorbeelden die je aanhaalt, van voetballer tot ruiters van 40-50 hebben hetzelfde startpunt: ze zijn er van jongs af aan keihard voor aan de slag gegaan, bijgestaan door intensieve en goede begeleiding.
Velen combineren hun drukke job met een gezin, maar ze doen daar dan ook de nodige opofferingen voor.

Eerlijk gezegd is elke vrouw die ik tegenkom op wedstrijd ook gewoon moeder, partner, huishoudster én werken ze minimaal deeltijd ernaast... En die rijden lang niet onverdienstelijk hoor!

Hoe noemen ze dat ook alweer? Oh ja, juist. Ambitie, motivatie, wilskracht en doorzettingsvermogen. Volgens mij net datgene wat jij aangeeft niet te hebben als ik bekijk hoe je zelf omschrijft naar een toekomstige man toe :Y)

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:24

Gucci_ schreef:
Ja, als ik straks ook 10 jaar verder ben, praten we wel weer. Er ligt nog een hele toekomst voor mij. Vrouwen verdienen nog steeds minder dan mannen en er zijn nog steeds veel minder vrouwen aan de top. Ik ken geen enkele vrouw die helemaal alleen haar eigen huis heeft met auto's, paarden enz, tenzij je de loterij net hebt gewonnen.

Voor paardrijden maakt niet zoveel uit toch, ken ruiters ver boven de 40,50. Bij voetbal bijv, houdt het wel zo'n beetje op bij 36.


Ik begin opeens aan mijn eigen bestaan te twijfelen? := -O-
Maar na knijpen blijk ik er toch te zijn... vrouw, goede baan, nog beter salaris, auto, paardje boompje beestje :P

Maar even ontopic.
Verdienen met wedstrijden rijden kan. Maar de 500 is wanneer het paard bij jou gestald is.
Extern zal het rond de 80 per keer zijn als je een GP ruiter bent met een beetje naam en faam.

Maar als je het wil zal je eerst een aantal paarden uit moeten brengen tot minimaal Z, en wel handig zijn met verschillende beestjes.
Zo niet kan je wel paarden voor anderen uitbrengen, maar ga je er niks of zeer weinig mee verdienen.

LuffB

Berichten: 1304
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:38

elk paard/ pony kan zonder een talent te hoeven zijn minstens tot de M komen, waarbij het niet eens uitmaakt of je met een pony tussen de paarden start wegens het overschrijden van de leeftijd van 18. Wat al die dieren echter wel nodig hebben, is een ruiter die handig is, die niet het paard het werk laat doen, maar samenwerkt met het paard om tot een resultaat te komen.

Hoe heet, snel, lastig, moeilijk, zwaár, sloom of wat dan ook het paard is, als jij juist daarmee de klasses door komt, laat je zien over rijkunst te beschikken. Vanuit die basis kan je netwerken, omdat mensen zien hoe je dat doodnormale paard toch laat uitblinken in de ring.
Daar moet je echter wel voor trainen...

Neem les van je gp instructrice met je pony en ga na dan pas weer verder kijken

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:41

TS: voor zover ik het kan inschatten is toch ruim 70% van de vrouwelijke bokkers actief wedstrijdruiter met eigen transport, een gezin en vaste baan met normaal loon die dit allemaal goed weten te combineren. Huurhuis of koophuis maakt niet uit, betalen moet je toch elke maand. Idem voor pension of eigen land, het kost je sowieso aan geld.

Ik ga er van uit dat het dan prima haalbaar moet zijn om zo te leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:42

Rijden voor anderen kan, maar gezien je ervaring(niet) kun je niet verwachten dat je toppers onder je kont krijgt. Misschien het paard van de buurman waarmee je wedstrijden kan starten en daar eens mee kan beginnen, maar verwacht geen 2e Totilas.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:45

Gucci_ schreef:
Niet iedereen weet meteen op z'n 18e wat hij/zij wil. Soms moet je gewoon dingen proberen in het leven, ik ben eenmaal een laatbloeier :)

Jij probeert alleen verrekte weinig, je kletst er alleen over op een internetforum terwijl je ondertussen op je ouders hun centjes teert. In dit tempo heb je op je zestigste nog geen ruk uitgevoerd.
Studies die je wilt gaan doen (maar eeeecht niet aankan vanwege al je psychische issues), rijke mannen die een manege voor je willen kopen, fantastische buitenlandse lovers (was het echt niet gewoon een seksdate?), lesgeven zonder redelijke rij-ervaring, paarden rijden voor geld terwijl je bang bent om op je eigen pony te stappen.... Wordt toch eens wakker en ga een keer aan het werk. DOE iets. Je komt nergens zonder doorzettingsvermogen. De wereld draait niet om jou, je hebt nog niets laten zien. Uiteraard kun je voor altijd in je prinsessendroom blijven zitten, maar het wordt nu wel echt entertainment hoor, die topics van je.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 00:46

Omdat ik nog niet precies weet wat ik wil kwa werk, moet ik aan m'n mentale gezondheid werken? :')
Maar ja laat maar, heb het toch wel gehad met bokt, wat mij betreft kan dit topic daarom ook gesloten worden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 01:11

Niet weten wat je wil voor werk kan altijd. Maar je kan niet verwachten dat je ooit ergens gaat staan door op je luie krent te blijven zitten.

Actie = reactie. Basis fysica. Door te werken leer je bij. Door bij te leren vergaar je kennis. Door die kennis in te zetten krijg je inzicht. Door dat inzicht te gebruiken kan je je werk verbeteren. Hoe meer je je werk kan verbeteren, des te meer ervaring doe je op. Door meer ervaring krijg je meer (en beter) werk. Door je kwalitatieve werk krijg je naam. Door die naam krijg je weer meer werk. Door dat werk weer meer ervaring en nieuwe inzichten. En hoe verder dit riedeltje gaat, des te meer inkomsten kan je verwachten.

Maar daarvoor is er 1 cruciaal detail van belang: ACTIE!

Rofah
Berichten: 621
Geregistreerd: 25-02-15
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 02:08

Ik heb eigenlijk maar 1 tip; gooi de volgende x niet je eigen glazen in door zo met anderen om te gaan :n
Vrijwel iedere potentiële klant zal gaan googelen / berichten door nemen en die kun je vergeten als men dit tegen komt..

Supervixen

Berichten: 12930
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 06:20

Je hebt echt 0% inzicht in de realiteit ts. Ik moet er om lachen, maar het is echt triest. Net als je vorige topic trouwens. Wat zeggen je ouders hier allemaal van? Als mijn kind met zo'n verhaal kwam zou ik er toch eens een hartig woordje mee praten.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 06:43

Zo is te zien dat "geld" toch niet ervoor zorgt dat je het maakt in de paarden wereld als je geen wil hebt om ervoor te werken. :D
Anders had je het met al het geld van je ouders wel reeds geschopt tot internationaal ruiter als je het al van kinds af aan wilt. :Y)
Waarom voor een ander rijden als er genoeg geld in de familie is om zelf een goed paard te kopen, kan je er je eigen plan mee trekken, hoef je niet bang te zijn dat die verkocht wordt terwijl je er nog niet het maximale mee had bereikt op wedstrijden.
Geloof dat Anky een redelijk bekende vrouw is die in de paarden wereld het maximale wel behaald heeft terwijl ze ook 2 kinderen kreeg. :') En een huis/auto/GP paarden kon ze ook zelf betalen. :Y) Ze heeft zelfs een eigen kledinglijn opgezet naast haar wedstrijdcarriere. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 07:19

TS, omdat je het gehad het met bokt mag het topic dicht? Topics worden niet op verzoek gesloten en niemand dwingt je om telkens topics te openen, maar dat terzijde.

Even je hele track record en historie aan mood swings los gelaten;

Je gaat al de mist in door te denken/hopen dat je de opleidig mag starten met een pony in plaats van een paard, die regels gelden voor iedereen en dus óók voor jou.
Daarnaast is er inderdaad een programma voor ruiters om een talentvol paard onder hun bips te kunnen krijgen. Daar is echter wel een eis voor: je moet zelf ook talentvol ruiter zijn. En, sorry dat ik het zeg, je hebt meer talent om verhalen te verzinnen of in een musical te spelen dan om professioneel ruiter te worden.

Edit: oh en TS, je hebt het erover dat als je maar knap genoeg bent, dat mannen je dan echt wel willen?
Dan moet je wel knap genoeg zijn. Want als we dan inderdaad jouw track record erbij gaan halen.. ('help, ik ben denk ik zwanger van een getrouwde amerikaanse vent maar ik mag vast bij hem wonen hoor! Krijg ik ook sneller m'n visum trouwens, goh wat handig') en schoonheid vergaat wel hoor.. dat je ma volgens jou knap is wil niet zeggen dat ze knap blijft, of dat jij knap wordt/blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 07:46

Wat ik niet helemaal aan het verhaal begrijp is dat als je het nu al zo goed hebt financieel, je niet gewoon een goed rijpaard voor jezelf erbij koopt en daarmee aan het trainen gaat en op wedstrijd. Kan je jezelf eerst bewijzen namelijk.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 07:52

In het wereldje komen is 1 ding. Er in blijven, naam maken en goed presteren is nog heel wat anders. De sociale skills hebben nog flink wat oppoetswerk nodig. Met zo'n grote mond en mentaliteit kom je nergens. Slechte info komt veel sneller bij mensen dan goede info.

Hier op bokt stikt het van mensen met connecties in alle segmenten van de sport en bedrijfswereld. Als ik op wedstrijd TS zou tegenkomen met de vraag "zou ik gratis uw paard mogen uitbrengen om ervaring op te doen", dan zal dat dankzij haar gedrag en mentaliteit hier een dikke welgemeende Nee zijn. En reken er maar op dat ik haar absoluut niet zal doorverwijzen of aanprijzen in mijn kennissenkring. Integendeel.

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 07:55

Tijdelijk slotje voor overleg hier.

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:59

Moderatoropmerking:
Het topic is inmiddels opgeschoond en een flink aantal persoonlijke sneren, offtopic reacties en oneliners zijn verwijderd. Het topic zal nu weer geopend worden, maar ik verwacht van jullie dat er vanaf nu enkel nog on-topic wordt gereageerd, dus over het onderwerp van de openingspost, namelijk het al dan niet rijden van wedstrijden op een paard van iemand anders. Mocht dit niet mogelijk blijken dan zal een definitief slot onvermijdelijk zijn.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:07

Gucci_ schreef:
Omdat ik nog niet precies weet wat ik wil kwa werk, moet ik aan m'n mentale gezondheid werken? :')
Maar ja laat maar, heb het toch wel gehad met bokt, wat mij betreft kan dit topic daarom ook gesloten worden.

Waarom reageer je dan niet op onderbouwde, ernstige reacties zoals de mijne? Of lees je die niet eens? Ik heb moeite gedaan om een goed antwoord op je vraag te formuleren, maar je gaat liever over belachelijke dingen als rijke venten met bimbo's in discussie. Waar gaat dit topic zelfs nog over?

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:23

Ik had ook een serieuze reactie geplaatst, waar niet op gereageerd was door TS.
Maar misschien nu alsnog, nu alle sneren etc uit het topic zijn gehaald. :)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:40

Heleennn schreef:
Gucci_ schreef:
Omdat ik nog niet precies weet wat ik wil kwa werk, moet ik aan m'n mentale gezondheid werken? :')
Maar ja laat maar, heb het toch wel gehad met bokt, wat mij betreft kan dit topic daarom ook gesloten worden.

Waarom reageer je dan niet op onderbouwde, ernstige reacties zoals de mijne? Of lees je die niet eens? Ik heb moeite gedaan om een goed antwoord op je vraag te formuleren, maar je gaat liever over belachelijke dingen als rijke venten met bimbo's in discussie. Waar gaat dit topic zelfs nog over?


Dit dus. Had ook een ernstige reactie geschreven, met 2 oprechte vragen. Maar dat wordt genegeerd.

Gucci - wat probeer je te bereiken met je topics?

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:47

Als je ervaring op wilt doen met wedstrijden rijden op een bijrijdpaard is het niet handig om gelijk betaald te willen worden. Ook niet voor de lessen.
Het is vaak al heel wat als je met een bijrijdpaard uberhaubt de kans krijgt te gaan starten.

Als je advertentie, zoals jij zelf schrijft, geen reacties heeft kun je beter even goed kijken naar de inhoud. Ik zou in elk geval alles weglaten waaruit blijkt dat je betaalt wilt worden nu of in de toekomst en gewoon op zoek gaan naar een bijrijdpaard waarmee je les mag nemen en als het goed gaat eventueel uitbrengen op wedstrijd. .


Tip:

Wordt lid van de rijvereniging met je pony of paard en ga meerijden in clublessen, doe vrijwilligerswerk bij de club en help op wedstrijden. Zo vergroot je je netwerk en laat je zien hoe je rijdt.
Neem ook zeker die privelessen bij die Grand Prix amazone.

Ik ben gaan lessen bij een hobbyfokker. Mijn pony werd kreupel en ze bood me aan dat ik wel met 1 van haar paarden naar les mocht die dat bijgeschaafd moest worden. Dat paard bleek niet te lezen, maar ze kwam als alternatief met een 3,5 jarige met paar maanden zadelmakke D pony aan... de eerste lessen dat er soms amper stuur ik en aangaloperen wilde ook bijna niet maar met de clubles en 2x bij de eigenaar rijden ginf het rap beter en toen er een onderlinge was zei de eigenaresse dat ik haar wel mee mocht nemen. Dat ging heel goed en toen heeft ze gevraagd of ik haar dan niet verder door wildecrijden en uitbrengen op officiële wedstrijden omdat het met mijn eigen nooit meer zou kunnen. Zo hielpen we elkaar. Ik wedstrijdervaring en leuke pony om te trainen, haar pony doorgereden, wedstrijdklassering en reclame voor haar stalnaam en fokproducten. Ik reed vaak in de prijzen en reed vrij voor naar de L2 en toen kwam ik via een clubgenootje weer in contact met een andere Fokker met wedstrijdpaarden en pony's die wel een extra ruiter Konden gebruiken. Ik had alleen kosten voor les, wedstrijden en soms reed ik mee, meestal had ik eigen vervoer. Zo kom je ergens tussen.

Zorg dat je je BE rijbewijs haalt! Veel eigenaren hebben geen tijd om overal met je geen te rijden. Soms stellen ze wel hun combinatie auto/trailer ter beschikking maar eigen vervoer is nog beter.

Ga wedstrijden starten in de dressuur. Gewoon met je pony tussen de paarden dressuren. Ik heb al! Mijn wedstrijdklasseringen gehaald met een D of E pony van andere eigenaren, tussen de paarden.

Biedt aan om te groomen voor je instructrice, ga daar op stal helpen met verzorgen en longeren etc. Misschien in ruil voor les op je pony of 1 van haar paarden. Daar meer je van.

Koop als je echt de paardensportopleiding wilt doen daar een geschikt paard voor in plaats van nog een fokmerrie.

Via stages van de paardensportopleiding kun je je netwerk uitbreiden, of je eigen glazen ingooien. werk hard, klaag weinig en probeer terecht te komen op een sportstal waar je ook de kans krijgt mee te kijken met trainingen, lessen, clinics en als groom mee op wedstrijd. Wees vriendelijk en beleefd en behulpzaam. Die weet die je tegenkomt en dat zij voor je kunnen betekenen in de toekomst. De indruk die je achterlaat bepaalt de gunfactor.

Ga er vanuit dat je onderaan moet beginnen. Dat je flink moet investeren in lessen, wedstrijden en paarden van anderen zonder dat je er iets voor terugkrijgt.

Sommigen hebben geluk, maar de meeste mensen moeten zich eerst meermaals in the picture rijden voordat ze de betere paarden aangeboden krijgen en voordat ze hun kosten vergoed krijgen.

Als je bij wilt verdienen kun je beter je instructeursdiploma halen (heb je ook wedstrijdklassering en geschikt paard voor nodig) of een groom baantje zoeken. Vaak die je daar ook weer meer ervaring in op.

Succes.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 00:39

Je zou kunnen beginnen met opzoek te gaan naar een leasepaard die je op wedstrijd mag uitbrengen?

Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik weet wel iemand die een ervaren ( dat is misschien bespreekbaar) ruiter zoekt en verwacht dat je 3x per week rijd en minimaal 1x per week op wedstrijd gaat

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 15:29

Fijn dat het topic nu weer wat rustig is.
Ja, dat weet ik, daarom ga ik nu ook actie ondernemen en wil ik niet langer thuis zitten. Ik heb de eerste stappen gezet door mij aan te melden voor de opleiding tot instructrice.
Volgende week ga ik aan de slag en komt hier iemand helpen de D pony te beleren.

Het lukt mij niet om in contact te komen met de school, maar ik zag op de facebook, dat er ook nog selectiedagen waren, dat stond helemaal niet op de site, dus wel even gespannen nu, want ik heb geen zin om weer thuis te zitten straks...Ik ga ervan uit dat ik alles ga leren daar en ook springen, ik moet daar gewoon even overheen, letterlijk!!
Ik wil mij de komende vier jaar richten op de paarden en kijken hoever ik zal komen. Ik denk dat ik dan gewoon maar mijn paard meeneem of c pony, want die kan wel springen (zou leuk zijn voor medeleerlingen, want de pony heeft heel veel ervaring, ik dacht dat je ook weleens van paard moet wisselen). Ga ervan uit dat ik tot feb nog op de drachtige merrie kan rijden, maar ik wil haar geen stress bezorgen...en dan meer eens kijken voor een nieuw paard.

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:34

Gucci_ schreef:
Fijn dat het topic nu weer wat rustig is.
Ja, dat weet ik, daarom ga ik nu ook actie ondernemen en wil ik niet langer thuis zitten. Ik heb de eerste stappen gezet door mij aan te melden voor de opleiding tot instructrice.
Volgende week ga ik aan de slag en komt hier iemand helpen de D pony te beleren.

Het lukt mij niet om in contact te komen met de school, maar ik zag op de facebook, dat er ook nog selectiedagen waren, dat stond helemaal niet op de site, dus wel even gespannen nu, want ik heb geen zin om weer thuis te zitten straks...Ik ga ervan uit dat ik alles ga leren daar en ook springen, ik moet daar gewoon even overheen, letterlijk!!
Ik wil mij de komende vier jaar richten op de paarden en kijken hoever ik zal komen. Ik denk dat ik dan gewoon maar mijn paard meeneem of c pony, want die kan wel springen (zou leuk zijn voor medeleerlingen, want de pony heeft heel veel ervaring, ik dacht dat je ook weleens van paard moet wisselen). Ga ervan uit dat ik tot feb nog op de drachtige merrie kan rijden, maar ik wil haar geen stress bezorgen...en dan meer eens kijken voor een nieuw paard.


c pony staan ze nooit toe. En denk dat de meeste mede leerlingen daar ook niet blij van worden en niet zitten te wachten op zo pony.
En drachtige merrie is maar de vraagt of dat toegestaan is die mee te nemen. (en ik zou mijn paard dat niet aan doen)
Kan je nu wel al een sprongetje maken?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:42

Waren die selectiedagen niet verplicht dan? Dus dat je je inschrijft, dan op selectiedag en dan bericht of je mag starten? Dan zal je naast het net vissen vrees ik. Je gaat echt geen opleiding in raken als er selecties gehouden worden, je daagt niet op en je hebt 0,0 gelijkwaardige ervaring. Het lijkt me best logisch dat het zo gaat, dan kunnen ze bij de kandidaten alleen de beste eruit pikken die hoogstwaarschijnlijk met succes gaan afstuderen. Of die enige basis hebben om de nodige evolutie te tonen tijdens de opleiding.

Je moet er niet van uitgaan dat je alles gaat leren. Je moet NU al zeker zijn dat je dat gaat doen. Onthou ook dat je op zo'n opleiding hooguit de basis mee krijgt, de handvaten om je te laten starten. Het echte werk zoals dat fingerspitzgefühl ontwikkelen, inzicht krijgen, leren netwerken, noem maar op, dat moet je ZELFSTANDIG onder de knie krijgen met extra begeleiding buiten school om. Dat is iets heel intensief wat je niet zomaar cadeau zal krijgen. Je zal ontzettend lange (en saaie) dagen moeten doorploeteren, eindeloos vaak hetzelfde oefenen, veel uren te paard doorbrengen.

Na je opleiding mag je jezelf beschouwen als klaar voor de eerste beginnerspasjes in de instructiewereld. Je hebt dan hooguit basiservaring en basiskennis. Het echte werk komt pas nadien, en dat leer je in de praktijk. Daarnaast is de ruitersport ook nog eens een branche met meer verschillende visies en mogelijkheden dan je voor mogelijk houdt die aardig snel evolueren. Dat zal je toch echt wel zelf moeten bijhouden door bijscholing, clinics, les etc.

Het is niet even iets om zomaar tussendoor te doen, dat lesgeven. Dat is iets waarbij je je 100% moet inzetten om elke dag opnieuw bij te leren, aan te passen en kritisch te blijven, en jezelf in vraag durven stellen.